Adwords

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#2
blondieke zei:
Wat zijn jullie ervaringen met adwords? Wat kost het? Loont het?
De ervaringen zijn goed. Wat het kost verschilt: hangt af van de mate van concurrentie, de positie waarop je je advertentie wilt zien, de kwaliteit van je site, de conversie die je ermee realiseert etc. En of het loont hangt uiteraard vooral ook af van jouw capaciteiten. Uit het feit dat ontzettend veel bedrijven adwords gebruiken kun je in ieder geval opmaken dat het heel goed kan lonen... dus als dat voor jou niet mocht gelden heb je een idee waar je de oorzaak moet zoeken.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#4
Inderdaad, al doende leer je. Maar ik vrees dat er met die 30 euro niet veel te leren valt... Je zult erachter moeten zien te komen hoeveel welk zoekwoord jou uiteindelijk oplevert.

Stel dat je in een branche met goedkope zoekwoorden zit (bestaan die nog?) en je betaalt slechts een dubbeltje per bezoeker, dan is je budget toereikend voor 300 bezoekers. Uitgaande van een conversie van 1% levert dat 3 sales op. En dan ben je door je budget heen en weet je nog helemaal niks, omdat zo'n kleine steekproef geen betrouwbare cijfers oplevert. Zelfs niet voor een enkel product en een enkel zoekwoord.

En tegen de tijd dat je wel betrouwbare cijfers hebt ben je er nog niet: je kunt dan pas beginnen. Want hoe kun je je opbrengst per bezoeker verhogen? Andere pagina-opbouw? Voor je het weet heb je weer een representatief aantal bezoekers nodig. Betere call to action? Voordat je erachter bent... Wervender of juist voorlichtender teksten? Voordat je erachter bent... Toch inzetten op andere zoekwoorden? Voordat je erachter bent...

En dat zijn nog maar een paar zaken die je zult moeten optimaliseren. En iedere keer heb je weer een behoorlijk aantal bezoekers nodig om het resultaat te kunnen meten. En uiteraard probeer je al die zaken niet 1 keer te verbeteren maar steeds opnieuw pas je dingen aan tot je tevreden bent.

Kortom: voordat je een campagne goed hebt opgezet ben je heel wat representatieve steekproeven verder. Pas dan weet je op basis van de opbrengst per bezoeker hoeveel je moet bieden om er leuk uit te springen.

Tot dan zijn er onvermijdelijk behoorlijke aanloopverliezen. Vergeet niet: je concurrenten zijn al even bezig en weten precies wat ze kunnen bieden. En als je pech hebt dan zijn ze veel groter en hebben ze veel betere deals, waardoor ze een prijs per bezoeker kunnen bieden waar je failliet aan zou gaan. En met nog wat meer pech betalen ze voor hetzelfde zoekwoord ook nog eens veel minder dan jij, omdat hun pagina's door adwords veel hoger worden gewaardeerd.

Je kunt natuurlijk proberen wat kruimels mee te pikken door ergens op pagina 5 of 6 te verschijnen met je advertentie, maar over het algemeen kun je zeggen dat online een goede campagne opzetten niet veel goedkoper is dan offline. Wel heb je online het voordeel dat je alles kunt meten (en a la seconde aanpassen), waardoor het leergeld dat je betaalt waardevolle bedrijfsinformatie is.
 

alainv

AlainVerheij.nl, Adwords Bureau
12 mrt 2009
31
0
0
www.alainverheij.nl
#6
Adwords is aan de ene kant een heel snelle manier om veel bezoekers naar een website te sturen, maar aan de andere kant zou dat een erg dure grap worden. als je met adwords gaat werken, wat ik trouwens helemaal niet zo'n slecht idee vind, moet je langzaam beginnen. Dat betekent; heel lage boden op je zoekwoorden (een paar cent), en dan zorgen dat je advertenties zo hoog scoren, dat je steeds hoger wordt geplaatst door Google. het geheim ligt m meer in goede advertenties schrijven dan in goede biedingen/zoekwoorden vinden. hoewel die zoekwoorden ook kunnen helpen. zorg dat je heel gerichte zoekwoorden hebt, en misschien kunnen 'spelfout' zoekwoorden ook wat opleveren.
 

alainv

AlainVerheij.nl, Adwords Bureau
12 mrt 2009
31
0
0
www.alainverheij.nl
#8
Ik zou met 0,09 cent beginnen te bieden, en als je goede advertenties kunt (laten) schrijven, kom je vanzelf boven je concurrenten. Overigens vind ik het ook niet heel nodig om 30 euro budget te verspreiden over de gehele maand. Je kunt die 30 euro ook in één dag uitgeven, heb je net zo veel klikken en net zo veel info.
 
15 sep 2007
72
0
0
#9
alainv zei:
Ik zou met 0,09 cent beginnen te bieden, en als je goede advertenties kunt (laten) schrijven, kom je vanzelf boven je concurrenten. Overigens vind ik het ook niet heel nodig om 30 euro budget te verspreiden over de gehele maand. Je kunt die 30 euro ook in één dag uitgeven, heb je net zo veel klikken en net zo veel info.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Een zondag is bijvoorbeeld een hele andere dag dan een maandag of dinsdag.
 
10 mrt 2009
50
0
0
www.wacowebdesign.be
#10
alainv zei:
Ik zou met 0,09 cent beginnen te bieden, en als je goede advertenties kunt (laten) schrijven, kom je vanzelf boven je concurrenten. Overigens vind ik het ook niet heel nodig om 30 euro budget te verspreiden over de gehele maand. Je kunt die 30 euro ook in één dag uitgeven, heb je net zo veel klikken en net zo veel info.
nu staat het bod op 0,51 wat dus volgens jou veel te veel is? Er is al wel eens geklikt aan 0,13 maar de meeste kliks liggen achteraa, de 0,40 cent
 

alainv

AlainVerheij.nl, Adwords Bureau
12 mrt 2009
31
0
0
www.alainverheij.nl
#11
Robbert-MFA zei:
alainv zei:
Ik zou met 0,09 cent beginnen te bieden, en als je goede advertenties kunt (laten) schrijven, kom je vanzelf boven je concurrenten. Overigens vind ik het ook niet heel nodig om 30 euro budget te verspreiden over de gehele maand. Je kunt die 30 euro ook in één dag uitgeven, heb je net zo veel klikken en net zo veel info.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Een zondag is bijvoorbeeld een hele andere dag dan een maandag of dinsdag.
Klopt, en het ligt ook aan je product. weekenden zijn heel andere dingen dan doordeweeks :)
ik had dus moeten zeggen, dat je je maandbudget ook in een week kunt uitgeven en dan net zo veel weet.
 

RickV

Nieuw lid
2 dec 2007
37
0
0
#15
alainv zei:
Robbert-MFA zei:
alainv zei:
Ik zou met 0,09 cent beginnen te bieden, en als je goede advertenties kunt (laten) schrijven, kom je vanzelf boven je concurrenten. Overigens vind ik het ook niet heel nodig om 30 euro budget te verspreiden over de gehele maand. Je kunt die 30 euro ook in één dag uitgeven, heb je net zo veel klikken en net zo veel info.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Een zondag is bijvoorbeeld een hele andere dag dan een maandag of dinsdag.
Klopt, en het ligt ook aan je product. weekenden zijn heel andere dingen dan doordeweeks :)
ik had dus moeten zeggen, dat je je maandbudget ook in een week kunt uitgeven en dan net zo veel weet.
Seizoensinvloeden, feestdagen, vakantiegeld/salaris dat uitbetaald wordt.... Je vergeet een aantal zaken.