Inderdaad, al doende leer je. Maar ik vrees dat er met die 30 euro niet veel te leren valt... Je zult erachter moeten zien te komen hoeveel welk zoekwoord jou uiteindelijk oplevert.
Stel dat je in een branche met goedkope zoekwoorden zit (bestaan die nog?) en je betaalt slechts een dubbeltje per bezoeker, dan is je budget toereikend voor 300 bezoekers. Uitgaande van een conversie van 1% levert dat 3 sales op. En dan ben je door je budget heen en weet je nog helemaal niks, omdat zo'n kleine steekproef geen betrouwbare cijfers oplevert. Zelfs niet voor een enkel product en een enkel zoekwoord.
En tegen de tijd dat je wel betrouwbare cijfers hebt ben je er nog niet: je kunt dan pas beginnen. Want hoe kun je je opbrengst per bezoeker verhogen? Andere pagina-opbouw? Voor je het weet heb je weer een representatief aantal bezoekers nodig. Betere call to action? Voordat je erachter bent... Wervender of juist voorlichtender teksten? Voordat je erachter bent... Toch inzetten op andere zoekwoorden? Voordat je erachter bent...
En dat zijn nog maar een paar zaken die je zult moeten optimaliseren. En iedere keer heb je weer een behoorlijk aantal bezoekers nodig om het resultaat te kunnen meten. En uiteraard probeer je al die zaken niet 1 keer te verbeteren maar steeds opnieuw pas je dingen aan tot je tevreden bent.
Kortom: voordat je een campagne goed hebt opgezet ben je heel wat representatieve steekproeven verder. Pas dan weet je op basis van de opbrengst per bezoeker hoeveel je moet bieden om er leuk uit te springen.
Tot dan zijn er onvermijdelijk behoorlijke aanloopverliezen. Vergeet niet: je concurrenten zijn al even bezig en weten precies wat ze kunnen bieden. En als je pech hebt dan zijn ze veel groter en hebben ze veel betere deals, waardoor ze een prijs per bezoeker kunnen bieden waar je failliet aan zou gaan. En met nog wat meer pech betalen ze voor hetzelfde zoekwoord ook nog eens veel minder dan jij, omdat hun pagina's door adwords veel hoger worden gewaardeerd.
Je kunt natuurlijk proberen wat kruimels mee te pikken door ergens op pagina 5 of 6 te verschijnen met je advertentie, maar over het algemeen kun je zeggen dat online een goede campagne opzetten niet veel goedkoper is dan offline. Wel heb je online het voordeel dat je alles kunt meten (en a la seconde aanpassen), waardoor het leergeld dat je betaalt waardevolle bedrijfsinformatie is.