Affiliate loopt omzet mis door payment providers?

PimM

Nieuw lid
8 apr 2008
186
0
0
#1
Vanochtend plaatste ik een bestelling bij een webshop welke is aangesloten bij één van de affiliate programma?s. De webshop maakt gebruik van de payment provider Buckaroo.

Wat me opviel bij het betalen is dat de consument, na het afhandelen van de betaling, op de button ?terug naar de webshop? moet klikken om op de bedankpagina van de webshop terecht te komen. En juist op deze bedankpagina staat de tracking code van het affiliate netwerk!

Blijkbaar is het dus een handmatige actie, die de consument zelf moet uitvoeren, om de tracking code te tonen. Op zulke momenten bekruipt me een vreemd gevoel. Hoeveel consumenten klikken niet op deze button, waardoor de transactie niet wordt gemeten door het netwerk en de affiliate zijn inkomsten mis loopt?

Op Twitter blijkt al snel dat meerdere payment providers op deze manier werken. Zo schijnt ook iDeal met een optie te werken waarbij de consument zelf moet klikken om terug te keren naar de webshop. Een zorgwekkende constatering als je het mij vraag.

Een e-mail aan payment provider Buckaroo leverde het volgende antwoord op:
Een merchant moet zelf een instelling doen om het automatisch redirecten uit te zetten. Als er dus niet automatisch teruggekeerd wordt, dan is dit omdat een merchant hier zelf voor heeft gekozen. Dit zijn instellingen die je bij ons in de payment plaza doet.
Blijkbaar kiest een merchant (in ieder geval bij Buckaroo) er dus zelf voor om niet automatisch te laten redirecten naar de bedankpagina. Met als reden? Ik heb geen idee?

Al met al een zorgwekkende ontwikkeling. Een andere affiliate spreekt over 40% van de consumenten (niet geverifieerd) die niet handmatig op deze button zou klikken. Dat zou betekenen dat even zo vaak de transacties niet wordt gemeten!

Ik ben benieuwd welk antwoord merchants en netwerken hierop hebben.
En welke actie affiliates hiertegen gaan ondernemen?
 

Solc

Nieuw lid
13 okt 2008
109
0
0
www.midsol.nl
#2
Ik heb de hele twitter discussie gevolgd en het is een zeer zorgelijke zaak. Ik heb zelf geen kennis van Ideal of andere payment provider instellingen dus zou ik graag van merchants willen horen hoe het werkt en hoe deze instellingen al dan niet te wijzigen zijn.
 

Cosmox

Cosmox.nl / Cosmox.be
16 nov 2007
72
0
0
www.cosmox.nl
#3
Wij hebben geprobeerd voor Cosmox om deze instelling (automatisch terugkeren naar bedanktpagina) te activeren maar dat blijkt bij iDeal betalingen niet mogelijk omdat de banken daar nog geen voorziening voor hebben.

Om die reden hebben we momenteel de pixel op de stap vóór de betaling gezet. Zo meten we in elk geval alle transacties. Omdat er uiteraard mensen zijn die de betaling vervolgens niet uitvoeren is onze afkeur relatief wel wat hoger door deze oplossing maar netto houden onze affiliates meer over.

Gr. Gijs
 

miranon

Nieuw lid
18 dec 2010
127
0
0
#4
Een merchant moet zelf een instelling doen om het automatisch redirecten uit te zetten.
Ik denk dat de affiliate netwerken in hun voorwaarden ten aanzien van de adverteerders duidelijk dit punt moeten opnemen. En controleren of het wordt nageleefd.
 

sequence

online marketing
26 mrt 2007
67
0
0
www.ruudkok.nl
#5
Vanuit het oogpunt van de payment providers is het begrijpelijk dat ze trachten bezoekers op hun eigen pagina te houden, dat is gratis exposure. Bovendien zullen deze partijen er niet (altijd) van bewust zijn dat het niet doorsturen van bezoekers vergaande gevolgen kan hebben voor anderen.

Het niet doorsturen van bezoekers naar een landingspagina heeft namelijk enorme impact op het affiliate kanaal. Maar ook voor Analytics kan het niet bereiken van de bedankpagina een flink vertekend beeld geven.

De vraag is alleen waar de verantwoordelijkheid van iets degelijks ligt. Moet de payment provider alle mogelijke implicaties in kaart brengen? Of moeten de partijen op wie dit impact heeft (bijvoorbeeld de affiliate netwerken in ons geval) hierop letten?

Wellicht een beetje van beide, maar ik denk voor nu dat het goed is om in eerste instantie in kaart te brengen hoe groot het probleem is. En daarnaast aan te kaarten bij de affiliate netwerken om hierop te sturen bij hun adverteerders. Als een (simpele?) instelling bij een payment provider kan betekenen dat het affiliate kanaal beter wordt doorgemeten, dan is iedereen in de branche daarbij gebaat!
 

AdsWork

Nieuw lid
4 feb 2008
7
0
0
www.emarked.nl
#6
Gisteren viel het mij toevallig op bij de Dixons. Betaald met iDeal en daar staan na de betaling uiteindelijk zelfs twee buttons. Eén kleine "OK" button met daarbij de melding dat je automatisch wordt geredirect naar de site. Met een klik op deze button kom je op de bedankpagina en wordt de trackinglink aangeroepen.

Zorgelijk is echter dat er onderaan een grotere knop staat met "Terug naar de webwinkel" en dat je daarmee gewoon naar de homepage wordt geredirect met als gevolg dat de tracking verloren is gegaan.

Zeer foute zaak dat de tracking pas aangeroepen wordt nadat de klant heeft betaald. Tracking hoort aangeroepen te worden na het afronden van een bestelling. Dus voor het betaalproces.

Misschien leidt dit tot meer afkeur maar wel een beter inzicht in transacties...

Marco
 
24 feb 2011
1
0
0
#8
Een ander punt is volgens mij bij iDeal betalingen die niet via Buckaroo e.d. lopen.
Ook hier vraagt de bank, na bevestiging van getoonde gegevens om een actie (al is het maar ok of klaar).
Mijn ervaring voor een schoenen webshop is dat er ook hier veel klanten afhaken.
Ook hier wordt de bedankpagina met pixel dan niet bereikt.
 

Cosmox

Cosmox.nl / Cosmox.be
16 nov 2007
72
0
0
www.cosmox.nl
#10
Solc zei:
Gijs, kunnen jullie zien in de statistieken hoeveel mensen er niet doorklikken?
Als we Google Analytics E-commerce tracking als maatstaf nemen (draait op de bedanktpagina) zou het om plus minus 5% gaan die gemist wordt (bij andere merchants dus, bij Cosmox vangen we dit wel af).
 
S

svteg

Guest
#11
Ik ben ooit zelf merchant geweest, en destijds gingen er bij de merchants onderling al truukjes de ronde over hoe sales niet te hoeven uit te betalen. Ik weet dat vooral de klassiek ingestelde merchants er geen problemen mee hebben om dit soort mankementen te laten bestaan. Hiermee wil ik geen enkele merchant specifiek in een kwaad daglicht stellen, maar als affiliate mag je er wel stil bij staan dat er ook merchants tussenzitten die er at the end moeite meehebben om een vergoeding af te staan.
 

poupu

Nieuw lid
1 jun 2006
753
0
0
#12
Dit item komt regelmatig terug als 'klacht'. Kan me herinneren dat netwerken ooit beloofden om goed te kijken / te controleren waar de betaalpixel op de site van de merchant geplaatst wordt. Doen jullie dat inmiddels, netwerken?


Gijs-Cosmox zei:
Solc zei:
Gijs, kunnen jullie zien in de statistieken hoeveel mensen er niet doorklikken?
Als we Google Analytics E-commerce tracking als maatstaf nemen (draait op de bedanktpagina) zou het om plus minus 5% gaan die gemist wordt (bij andere merchants dus, bij Cosmox vangen we dit wel af).
 

DekkerD

Nieuw lid
9 feb 2011
10
0
0
#13
Het punt in deze is volgens mij dat de huidge manier van tracken niet meer voldoet. Er zijn andere wijzen van tracken mogelijk. Bijvoorbeeld als de bank of betalingprovider aan de webshop doorgeeft dat de betaling is geslaagd dat op dat moment de tracking wordt geactiveerd. Dit is volgens mij vooral een kwestie voor de netwerken en de betalingsproviders.

Ik vind het wel vreemd dat de netwerken hier niet harder achteraan gaan. Zij lopen zo ook flink wat omzet mis.

Wat eMarkEd aanhaalt over Dixons is eigenlijk schandalig. Ook bij Dixons weten ze hoe de tracking werkt, daar wordt alles namelijk heel uitvoerig doorgemeten. Zij zijn dus bewust de affiliates en de newterken aan het benadelen.

Waar het hierboven niet overgaat (en terecht) is dat ook vaak de conversie meting van Adwords en andere advertentieprogramma's via de bedankpagina worden getracked.

Wat Gijs van Cosmox doet is te prijzen. Echter dit zou zo niet moeten. Het afkeuringspercentage kan zo behoorlijk hoog worden wat weer nadelig is voor het affiliateprogramma van de adverteerder in zijn geheel.
Gijs spreekt over 5% verschil, dat vind ik aan de lage kant. Van een bevriende webwinkelbouwer weet ik dat voor sommige partijen dit veel hoger ligt, denk meer rcihting de eerder genoemde 40%. Gijs gaat uit van GA. Maar de tracking daarvan wordt pas kompleet op de bedankpagina.

Graag zou ik willen weten wat de verantwoordelijken van de netwerken hiervan vinden. Ik nodig ze dan ook graag uit om hun reactie te geven.

Tot zover 'my 10 cents'.
 
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#15
Hoeveel je misloopt hangt hoogst waarschijnlijk ook af van het aantal betaalmethoden wat je aanbiedt als adverteerder. Er zijn tegenwoordig legio webshops die enkel en alleen iDeal hebben, waar het percentage gemiste sales voor een affiliate veel hoger zal liggen dan webshops die ook andere betaalmethoden accepteren of niet met een payment provider werken.
 
24 feb 2011
1
0
1
#17
Dit gaat dan ook op voor Google Adwords, Admarkt en BING cpc!

Als je campagnes stuurt op Kosten per Conversie moet je hier dus eigenlijk rekening meehouden.
 

Scito

Nieuw lid
16 dec 2007
181
0
0
#19
Paypal mag ook aan het lijstje toegevoegd worden, ook hier word je (standaard) niet automatisch doorgestuurd... Ben benieuwd naar reacties van netwerken.
 
3 dec 2010
10
0
0
www.m4n.nl
#20
Er zijn in NL 19 payment service providers (PSP's in jargon) actief. Met één van hen ben ik nu bezig met een onderzoek naar de mogelijkheid de tracking in het betaalproces te stoppen ipv afhankelijk te zijn van de bedank pagina. Nog 18 te gaan (en alle "eigen" gebouwde betaalstraten van adverteerders).