Vanochtend plaatste ik een bestelling bij een webshop welke is aangesloten bij één van de affiliate programma?s. De webshop maakt gebruik van de payment provider Buckaroo.
Wat me opviel bij het betalen is dat de consument, na het afhandelen van de betaling, op de button ?terug naar de webshop? moet klikken om op de bedankpagina van de webshop terecht te komen. En juist op deze bedankpagina staat de tracking code van het affiliate netwerk!
Blijkbaar is het dus een handmatige actie, die de consument zelf moet uitvoeren, om de tracking code te tonen. Op zulke momenten bekruipt me een vreemd gevoel. Hoeveel consumenten klikken niet op deze button, waardoor de transactie niet wordt gemeten door het netwerk en de affiliate zijn inkomsten mis loopt?
Op Twitter blijkt al snel dat meerdere payment providers op deze manier werken. Zo schijnt ook iDeal met een optie te werken waarbij de consument zelf moet klikken om terug te keren naar de webshop. Een zorgwekkende constatering als je het mij vraag.
Een e-mail aan payment provider Buckaroo leverde het volgende antwoord op:
Blijkbaar kiest een merchant (in ieder geval bij Buckaroo) er dus zelf voor om niet automatisch te laten redirecten naar de bedankpagina. Met als reden? Ik heb geen idee?
Al met al een zorgwekkende ontwikkeling. Een andere affiliate spreekt over 40% van de consumenten (niet geverifieerd) die niet handmatig op deze button zou klikken. Dat zou betekenen dat even zo vaak de transacties niet wordt gemeten!
Ik ben benieuwd welk antwoord merchants en netwerken hierop hebben.
En welke actie affiliates hiertegen gaan ondernemen?
Wat me opviel bij het betalen is dat de consument, na het afhandelen van de betaling, op de button ?terug naar de webshop? moet klikken om op de bedankpagina van de webshop terecht te komen. En juist op deze bedankpagina staat de tracking code van het affiliate netwerk!
Blijkbaar is het dus een handmatige actie, die de consument zelf moet uitvoeren, om de tracking code te tonen. Op zulke momenten bekruipt me een vreemd gevoel. Hoeveel consumenten klikken niet op deze button, waardoor de transactie niet wordt gemeten door het netwerk en de affiliate zijn inkomsten mis loopt?
Op Twitter blijkt al snel dat meerdere payment providers op deze manier werken. Zo schijnt ook iDeal met een optie te werken waarbij de consument zelf moet klikken om terug te keren naar de webshop. Een zorgwekkende constatering als je het mij vraag.
Een e-mail aan payment provider Buckaroo leverde het volgende antwoord op:
Een merchant moet zelf een instelling doen om het automatisch redirecten uit te zetten. Als er dus niet automatisch teruggekeerd wordt, dan is dit omdat een merchant hier zelf voor heeft gekozen. Dit zijn instellingen die je bij ons in de payment plaza doet.
Al met al een zorgwekkende ontwikkeling. Een andere affiliate spreekt over 40% van de consumenten (niet geverifieerd) die niet handmatig op deze button zou klikken. Dat zou betekenen dat even zo vaak de transacties niet wordt gemeten!
Ik ben benieuwd welk antwoord merchants en netwerken hierop hebben.
En welke actie affiliates hiertegen gaan ondernemen?