Afgewezen door Koning Aap en Shoestring

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#21
Applaus.

Valt niets anders aan toe te voegen dan een verzoek aan de forumleiding om het voorgaande bericht van PJ als STICKY aan te merken, want onderhand staan campagnevoorwaarden - daartoe wellicht aangemoedigd door mediaburo en netwerkorganisatie - vol met "gij zult niet", in plaats van "zullen we samen meer omzet maken". En om de een of andere reden heb ik het idee gekregen dat dat laatste toch de bedoeling was 8)
 
2 aug 2013
6
0
0
#22
Er is direct contact geweest met de affiliate en heeft onze merknamen als negative keywords in het Bing Ads account geplaatst. De affiliate is dan ook weer toegelaten tot onze affiliate programma's. Wij stellen het zeer op prijs dat de affiliate heeft meegewerkt aan het vinden van een oplossing.

Mbt de laatste reactie van ouwesmurf:
Wellicht is het een idee om een algemeen topic aan te maken over de voorwaarden mbt keyword marketing in het algemeen. In de reisbranche is het gebruikelijk dat er in de campagnevoorwaarden staat dat zoekmachine marketing is toegestaan, mits er niet geadverteerd wordt op merknaam en misspellingen. Dit zie je bij vrijwel alle reispartijen, maar komt ook veel voor in de overige branches.

Vroeger zag je nog vaak dat zoekmachine marketing volledig was toegestaan, dus incl. direct linking en incl. brand bidding. In de loop der jaren is het in alle branches inderdaad strenger geworden, maar dat komt vermoedelijk ook omdat steeds meer merchants zelf aan zoekmachine marketing gaan doen (ofwel in-house of via een SEM-agency). Vroeger was dit minder waardoor er vermoedelijk ook steeds meer was toegestaan mbt keyword marketing.

Daarbij kun je denken aan vragen als:
- Zou direct linking incl brand bidding toegestaan moeten zijn wanneer de merchant zelf niet aan SEA doet? In dat geval kan het ook niet concurreren met de SEA activiteiten van de merchant, aangezien deze dit zelf niet doet. Soms beschikt een merchant wellicht niet over het budget om een SEM-agency in te huren en kan het wellicht uitkomst bieden dat affiliates de SEA activiteiten verrichten.

- Zou brand bidding toegestaan moeten zijn wanneer er naar de eigen site gelinkt wordt? De kans dat dit gaat werken zal wel afhangen van of alle merchants dit gaan doen. Zodra er merchants zijn die hier toch beperkingen voor gaan hanteren, dan zal er een kettingreactie ontstaan zoals de afgelopen jaren is gebeurd waardoor brand bidding bijna nergens meer is toegestaan.

Graag willen wij een ieder wel vragen om een dergelijke discussie te starten in een nieuw topic, aangezien dit topic betrekking heeft op de afkeuring van de affiliate voor het affiliate programma van Koning Aap en Shoestring. Deze kwestie is vanmorgen afgehandeld.
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#23
Graag willen wij een ieder wel vragen om een dergelijke discussie te starten in een nieuw topic, aangezien dit topic betrekking heeft op de afkeuring van de affiliate voor het affiliate programma van Koning Aap en Shoestring. Deze kwestie is vanmorgen afgehandeld.
Goed om te vernemen dat van jullie kant de kwestie met de topicstarter is opgelost.
Wellicht kan topicstarter bevestigen dat ook zijn kant van de medaille is opgelost.

De uitleg van PJ hiervóór, is dermate van belang voor algemeen nut, dat ik gevraagd heb om dit item als 'sticky' aan te merken.

Wat je vraagt om er niet meer op te reageren zou betekenen dat er een slot op zou moeten komen, en het is nu één keer een forum-belang om zo weinig mogelijk van dat middel gebruik te maken. Des forums-eigen. Hooguit kunnen de forumleden inhoudelijk dat deel buiten beschouwing laten.

Vroeger zag je nog vaak dat zoekmachine marketing volledig was toegestaan, dus incl. direct linking en incl. brand bidding. In de loop der jaren is het in alle branches inderdaad strenger geworden, maar dat komt vermoedelijk ook omdat steeds meer merchants zelf aan zoekmachine marketing gaan doen (ofwel in-house of via een SEM-agency). Vroeger was dit minder waardoor er vermoedelijk ook steeds meer was toegestaan mbt keyword marketing.
Eens, zeer ervaren en succesvolle collegae kregen en krijgen ( nog steeds ) verzoeken om dit voor bepaalde adverteerders uit te voeren.
Doordat meer partijen, in huis marketeers, ingehuurde marketeers aktief worden, zijn er ook meer zienswijzen mogelijk, waaronder juiste en minder juiste. Daarbij ga ik niet op de voorgaande inhoud in.

Maar gelet op - ook buiten de reisbranche - de constante groei van allerlei beperkingen, moeten we ons gezamenlijk afvragen of het niet juister is om de kanalen beter van elkaar te scheiden.
Zoekmachine marketing is nu eenmaal behoorlijk vergroeid met het werk van affiliatemarketing-publishers en zoekmachines. Daarbij is het voor een publisher niet altijd mogelijk om ongewenste bij-effecten te voorkomen, zeker wanneer de betreffende publisher beter gebruik maakt van zoekteksten dan een willekeurige adverteerder. Zeker in fashion zie je dat soort voorbeelden. Zie verder het verhaal van PJ.

Op dit forum is ruimte voor publishers, voor netwerken, voor mediaburo's EN voor adverteerders. Maak er gebruik van om ook via dit medium contact te leggen en algemene kwesties uiteen te zetten.

Ook ruimte voor uitleg omtrent bijvoorbeeld Kuoni Zwitserland, wat in Nederland werkzaam was, na een management-by-out even niet meer, en nu via 2 labels weer wel. Ik snap hoe het zit, maar hoe zou een gemiddelde reiziger en een gemiddelde publisher dit onderkennen ? Is aan jullie, bijvoorbeeld iets voor het Promotion-board. En gaat het om gevoeligheden - niet leesbaar voor zoekmachines - is er het VIP board, toegankelijk na 100 berichten . 100 keer een zinvolle promo, daar is iedereen bij gebaat ;D
 

jeroentja

Nieuw lid
26 jan 2008
255
0
0
#24
ouwesmurf zei:
De uitleg van PJ hiervóór, is dermate van belang voor algemeen nut, dat ik gevraagd heb om dit item als 'sticky' aan te merken.
Eens dat de uitleg van PJ goed is om als sticky aan te merken. Oneens omdat in dit topic te doen. Maak er een apart topic van (moderator?) met een duidelijke titel (Affiliate marketing: succesvolle samenwerking tussen adverteerders en publishers) en dan wordt het voor andere adverteerders ook interessant om te lezen. 'Afgewezen door Koning Aap en Shoestring' is een slechte titel.
 
2 aug 2013
6
0
0
#25
Ook mee eens. Het lijkt ons ook het beste om dit in een apart topic te doen.

Naast een door jeroentja voorgesteld topic lijkt het ons ook erg interessant hoe adverteerders, affiliate netwerken en affiliates over keyword marketing mbt affiliate marketing denken en hoe dit zich de komende jaren volgens deze 3 partijen dient te ontwikkelen.
 

Euro

Nieuw lid
1 aug 2013
4
0
0
#29
Ik heb nogmaals mijn keywords en advertenties gecheckt bij Bing Ads. Ik heb Koning Aap/Shoestring ervan kunnen overtuigen dat ik geen keywords gebruik die lijken op hun merknamen. Mijn advertenties bleven nog steeds verschijnen bij het zoeken in Bing op de genoemde merknamen. Zelfs bij het zoeken op een reisorganisatie van groepsreizen die helemaal niet op mijn site genoemd wordt, werd mijn advertentie getoond, terwijl ik ook geen keywords gebruik die op deze organisatie lijken.

In overleg met Koning Aap heb ik hun merknamen opgenomen als negatieve keywords in Bing Ads om te voorkomen dat mijn advertenties nog verschijnen als er op de merknamen gezocht wordt.
Zoals hierboven reeds vermeld ben ik door Koning Aap weer toegelaten tot de affiliate programma's. Hiermee wordt de samenwerking tussen ons weer voortgezet.
Case closed.