De beste affiliate datafeed software

30 jan 2013
11
0
0
#1
Beste,

Ik ben al enige tijd bezig met affiliatemarketing en ik heb al verschillende software gebruikt.

Maar nu wil ik eens weten van mij mede collega's welke software jullie het fijnst vinden werken.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#2
danny1988 zei:
Maar nu wil ik eens weten van mij mede collega's welke software jullie het fijnst vinden werken.
Misschien niet wat je hoopt te horen, maar wij werken alleen met zelf ontwikkelde scripts. Feeds verschillen zoveel van elkaar, de fouten die erin zitten zijn zo divers, de verstoringen die optreden omdat bijvoorbeeld zonder enige aankondiging de databasevelden van naam veranderen of zelfs de hele structuur wordt omgegooid zijn zo frequent en de selectiecriteria die we op de verschillende feeds willen toepassen lopen zo uiteen, dat we er bovenop willen zitten.

En dan wil je dus geen tussenlaag van softwareaanbieders, waarvan je om te beginnen maar moet hopen dat ze de handel up to date houden. En die je vervolgens aan hun kop moet zeuren als net de manier waarop jij die software wilt gebruiken problemen oplevert als er ook maar iets verandert. Dan wil je juist meteen kunnen reageren. Of door de scripts aan te passen of door een merchant die het al te dol maakt en meer werk vraagt dan hij oplevert eruit te gooien.

Ontwikkel je alles zelf, dan kun je dat ook toespitsen op zaken die jij belangrijk vindt: welk deel van wiens feed zet je op de meest prominente plaats omdat dat jou het meest oplevert? Op basis van welke gegevens wil je dat precies meten? Is jouw focus bijvoorbeeld een zo hoog mogelijke conversie (zoveel mogelijk klanten) of een zo hoog mogelijke opbrengst per klant (liever 1x een auto verkopen dan 10x een brood). Als je alle managementbeslissingen zelf wilt nemen, dan kom je er niet met standaard software. In de praktijk dringt die je een bepaald businessmodel op: dat wat de makers van de software van de markt denken te begrijpen.

Door de software of scripts zelf te (laten) ontwikkelen kun je zaken bovendien koppelen. Door data te verzamelen leer je wat op welke plek het best verkoopt en het meeste rendement oplevert. Dat bepaalt dan niet alleen de plaats op de pagina, maar je kunt het ook weer koppelen aan je adwords-systeem. Als jij weet wat je per bezoeker aan welk product verdient, kun je bepalen welke pagina's zo rendabel zijn dat het de moeite is om er wat bezoekers voor die pagina's bij te kopen. Uiteraard koppel je vervolgens de gegevens van adwords weer terug: hebben die extra bezoekers ook meer opbrengsten gegenereerd? Zo ja, op welke zoektermen? En op welke zoektermen kun je op basis van die gemeten resultaten het bod verhogen om je winst te maximaliseren en voor welke zoektermen moet het bod juist omlaag?

Met op maat gemaakte software blijf jij achter het stuur zitten. Richt je de boel goed in, dan leer je van iedere bezoeker die je site heeft gehad en kun je op basis daarvan bijsturen en verbeteringen doorvoeren. Zelfs het geld dat je uitgeeft aan adwords dient dan twee doelen: uiteraard het genereren van inkomsten maar het wordt ook leergeld dat je uitgeeft om je campagnes gericht te optimaliseren in plaats van met je advertentiegeld maar een slag in het duister te doen.