Fouten oplossen? Reageren ? Ho maar

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#22
ouwesmurf zei:
Maar valt een adverteerder nog serieus te nemen wanneer deze nièt de moeite neemt om een ordentelijke datafeed te produceren ( analoog dieplink/tekstlink/bannerlink ) en in plaats daarvan een scraperscript van een netwerk ?
Daar heb je zeker een punt. Maar ik kan niet in de communicatie tussen merchant en netwerk kijken. Voor hetzelfde wordt er even gevraagd of er een datafeed beschikbaar is en zo niet, dan wordt er gepocht over dat fantastische scraperscrippie dat het wel oplost en dat de merchant zich daar bij dit speciale netwerk absoluut geen kopzorgen over hoeft te maken en dat dat allemaal piekfijn voor hen wordt geregeld.

In het verleden heb je nogal eens wat statements neergezet op dat punt ;)
Klopt. Maar het gaat nu specifiek over feeds die niet door merchants worden samengesteld. En dan moeten we toch in eerste instantie wijzen op the middle man.

Mijn ervaring is dat deze merchants (geen van allen internetspecialisten en je moet de omvang van de bedrijven niet overschatten: het meeste personeel zijn tijdelijke krachten die als gids een habbekrats verdienen of die aan de telefoon klanten helpen) op zich best serieus bezig zijn met affiliatemarketing. Op hun niveau dan. Ze maken vaak gebruik van het ticketsysteem, verantwoorden het als er sales worden afgekeurd en komen als je goed verkoopt vaak spontaan met een extra staffel en de vraag of je dan nog wat meer voor ken kunt betekenen. Voor dit soort bedrijven vind ik dat keurig.

Je moet ze natuurlijk niet vergelijken met pure internetspelers, die vaak internationaal opereren en naast een feed ook een white label e.d. aanleveren. Alleen voor hen zet ik echt grote campagnes op (denk aan een paar duizend euro aan adwords per dag). Daarmee werk ik ook veel actiever samen en daaraan stel ik aanzienlijk hogere eisen, zowel qua techniek als qua verkoopgegevens. Ook wens ik dan de klantgegevens te ontvangen, zodat we hen na afloop een klanttevredenheidsonderzoek toe kunnen sturen. Als je dat goed verwerkt, draagt het enorm bij aan de waarde van je sites: zowel aan de optimalisatie ervan (niet voor zoekmachines maar om de conversie te maximaliseren) als wat betreft de extra informatie die je klanten kunt bieden.

Persoonlijk heb ik het idee, dat veel van dat type reisbedrijven eigenlijk al bezig zijn afscheid te nemen van hun aktiviteiten op internet en dan mògen netwerken nog de scraping doen, maar het hoeft eigenlijk niet meer en het mag ook zeker niets meer kosten.
Die indruk heb ik niet bepaald. Ik heb het idee dat ze steeds meer zien dat internet een serieus verkoopkanaal is en dat dat no cure no pay wel erg lekker is.
 
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#23
@ouwesmurf

Waarom wij (No Search BV) hier niet veel klagen...
Meerdere redenen:
- Wij gebruiken met name feeds voor 99,9% en vangen hierin fouten af. Een feed gaat niet in een update mee als daar een fout in zit waardoor er problemen kunnen ontstaan. (uitzonderingen/onvoorziene omstandigheden daargelaten)
- Wij kaarten issues wel aan, maar direct bij netwerk en wat betreft feeds lossen vrijwel alle bugs zich binnen 24 uur wel op, dus dat is aanvaardbaar. Tot de fix werken wij nog met de feed van de laatste correcte update.
- Deeplinks gebruiken wij weinig los van de feed. In verleden (4 jaar+ geleden) wel juist voornamelijk met deeplinks gewerkt (Startveld.nl) echter door veel issues en problemen (= handwerk = tijd) daarin versneld stappen toen gemaakt naar feeds.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#24
Aart Wallet zei:
Tot de fix werken wij nog met de feed van de laatste correcte update.
Maar dat schiet niet echt op als de directories waarin de productfoto's stonden niet meer bestaan. Dan moet je ook je laatste correcte update nog een keer controleren, want die is inmiddels ook niet correct meer. En de voorlaatste enzovoorts evenmin.
 
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#25
PJ zei:
Aart Wallet zei:
Tot de fix werken wij nog met de feed van de laatste correcte update.
Maar dat schiet niet echt op als de directories waarin de productfoto's stonden niet meer bestaan. Dan moet je ook je laatste correcte update nog een keer controleren, want die is inmiddels ook niet correct meer. En de voorlaatste enzovoorts evenmin.
Wij slaan de plaatjes allemaal zelf op de server op dus dat is afgevangen.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#26
Aart Wallet zei:
Wij slaan de plaatjes allemaal zelf op de server op dus dat is afgevangen.
Goed idee. Ook omdat je dan niet afhankelijk bent van de snelheid van andermans server.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#27
PJ zei:
Aart Wallet zei:
Tot de fix werken wij nog met de feed van de laatste correcte update.
Maar dat schiet niet echt op als de directories waarin de productfoto's stonden niet meer bestaan. Dan moet je ook je laatste correcte update nog een keer controleren, want die is inmiddels ook niet correct meer. En de voorlaatste enzovoorts evenmin.
Wij slaan de plaatjes allemaal zelf op de server op dus dat is afgevangen.
Goed gevonden ;) maar helpt toch niet, wanneer niet alleen de image-url is gewijzigd, maar ook de produkt-url ..

Er zijn enkele goeie merchants waar een perfecte 404 afvang is gerealiseerd, bij voortduring, bij de meeste adverteerders is dat varierend van bar tot "nah, kan nog net"

Gaat ook voorbij aan het feit, dat ik in doorsnee zaken bij een netwerk neerleg en dan vrijwel altijd te horen krijg : "nee , dit is nieuw voor ons, wisten we niet, wij zijn afhankelijk van meldingen van publishers".
En niet 1 keer.

Aangemoedigd door dat effekt doe ik wel eens een testje op websites "die ik ken als affiliate-websites".
En blijkt dat het daar ook niet werkt. Ja, in het verleden betreffende collega's wel verwittigd, en zelfs die reageren niet, waarop bij mij het idee heeft postgevat dat de doorsnee feed geplaatst wordt en vergeten tot de volgende feed.

Komt zoiets voor bij adverteerders waar je al een band mee hebt en elke dag de feed ververst, kan het te overzien zijn.
Het is fnuikend wanneer je met een nieuwe adverteerder wilt gaan werken en de zaak moet laten liggen of vervangen door een ander.
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#28
Er blijken een paar merchants wakker te zijn geworden na deze herinnering. Wijzigingen doorgevoerd met excuses dat het zo lang geduurd heeft. (Ik had toch ruim een maand geduld gehad). Of zouden ze hier meelezen?