Het einde van affiliate marketing?

PimM

Nieuw lid
8 apr 2008
186
0
0
#1
Goed, misschien gaat de titel van dit topic iets té ver. Maar als onderstaande door meerdere adverteerders wordt toegepast dan is dat m.i. echt een mokerslag voor affiliate marketing.

Implementatie cookiewetgeving van T-Mobile

Vanaf 5 juni is er een nieuwe telecomwet aangenomen, een onderdeel daarvan is de zogenaamde cookiewet. Hier zit de gedachte achter om de privacy van de internetgebruiker beter te beschermen.

Er zijn verschillende soorten cookies: functionele cookies (noodzakelijk om een dienst of webshop te laten functioneren), analytische cookies (activiteiten van bezoekers analyseren) en tracking/behavioral cookies (personaliseren van advertenties of social media koppelingen). Volgens de cookiewet zijn website-beheerders verplicht om de gebruiker hierover te informeren en om toestemming te vragen voordat er cookies mogen worden geplaatst.

De implementatie van de cookiewet voor T-Mobile ziet er als volgt uit. Wanneer een bezoeker voor de eerste keer op de website van T-Mobile komt, krijgt de bezoeker een lay-over te zien met de informatie dat T-Mobile gebruik maakt van cookies om de website te verbeteren en de voorkeuren van de bezoeker te onthouden. T-Mobile geeft de bezoeker de mogelijkheid om te kiezen tussen de volledige cookies (functionele, analytische en tracking/behavioral cookies) of alleen de noodzakelijke cookies (functionele cookies). Voor optimaal gebruik van de website adviseert T-Mobile de bezoeker om de volledige cookies te accepteren en zal er continu optimalisatie plaatsvinden om dit percentage te vergroten. De bezoeker kan er ook voor kiezen om de instellingen aan te passen, hier kan de bezoeker kiezen om enkel de noodzakelijke cookies te accepteren. De bezoeker hoeft slechts één keer te kiezen tussen de volledige cookies of de noodzakelijke cookies.

Deze implementatie heeft de volgende impact op affiliates; wanneer een bezoeker op de website van de affiliate doorklikt naar de website van T-Mobile, zal de bezoeker alle cookies moeten accepteren. Wanneer de bezoeker enkel de noodzakelijke cookies accepteert, kan T-Mobile de pixel van Zanox-M4N niet inladen. Dit heeft het gevolg dat T-Mobile in sommige gevallen sales niet aan de affiliates kan toekennen. T-Mobile en Zanox-M4N zijn momenteel verder in overleg om deze sales alsnog tegemoet te komen. De implementatie gaat op 11 december 2012 live.
 
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#2
Ik zat de mail net ook te lezen.

Wat ik in de mail mis is een heldere aanpak vanuit netwerk en adverteerder hoe het verlies aan conversie/sales opgepakt gaat worden. Lijkt mij met name voor netwerk belangrijk genoeg aangezien er nog xxxx andere adverteerders zijn en 11 december of uiterlijk 1 januari nu wel heel erg dringt.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#3
Zal niet het einde zijn, maar toch goed Pim, dat je met deze zaak de kwestie weer aan de orde stelt. Imers het lijkt alsof cookies geen cookies zijn maar uitvergrote slaappillen.

Hoe lang speelt het al niet, en iedereen en zeker de organisaties die zeggen iets in de melk te brokkelen te hebben, doen uitgebreid niets, tewijl dit aspekt duidelijk boven de markt hangt.

Hoeveel adverteerders zijn er al niet, die het signaleren van sales administreren via G.Analytics ? Resultaat : nada.
En zoals het voorbeeld van T-Mobile : resultaat idem.

Maar zijn er dan initiatieven vanuit de affiliates ? Erg veel meer dan Klaas Vaak , toch ook niet. Technisch ligt het op tafel bij adverteerder en netwerk, primair zelfs adverteerder want die zet een campagne op touw.
Ga ik te ver met te stellen dat die dan ook de opbrengst moet zeker stellen ?
 

PimM

Nieuw lid
8 apr 2008
186
0
0
#4
Een heldere aanpak vanuit de netwerken ontbreekt inderdaad, er wordt alleen aangegeven dat er met deze specifieke adverteerder in overleg wordt gegaan. Het probleem is echter veel groter als meerdere adverteerders dit exact volgens de wet gaan toepassen.

Ik weet uit ervaring dat weinig bezoekers de volledige cookies accepteren. We hebben een tijd getest met zo'n lay-over en volgens mij was het percentage bezoekers dat de cookies accepteerde nog geen 20% :(

@ouwesmurf: helemaal gelijk, maar wat had je je voorgesteld bij initiatieven vanuit de affiliates? We doen toch juist zaken met netwerken om dit soort zaken te behartigen?
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#5
@ouwesmurf: helemaal gelijk, maar wat had je je voorgesteld bij initiatieven vanuit de affiliates? We doen toch juist zaken met netwerken om dit soort zaken te behartigen?
[1]
Er zijn collega's meen ik, die aktief zijn in het kader van de IAB, maar terugkoppeling zie ik niet, tenminste, niet op dit forum waar toch een behoorlijk aantal op gezette tijden langs komt.

[2]
Er zijn heeeeeeeel veel affiliates die als affiliate best wel aktief zijn, maar geen notie hebben omtrent het trackingsvraagstuk, er zijn ook affiliates dat aspekt best wel onder de knie hebben.
Dan zou een discussie het afgelopen jaar positief zijn geweest.
Wanneer dan ook de netwerken over hun schaduw heen stappen, had er iets moois kunnen onstaan. Op dit moment is de status : wij wachten af en zullen tzt dan ook maar moeten accepteren wat er over ons heen komt.

En nee,
We doen toch juist zaken met netwerken om dit soort zaken te behartigen?
soms doen netwerken wel iets , soms werken ze ook tegen, maar onze belangen behartigen lijkt me een heel sterke. Immers nog immer is er alleen een contractuele band met de adverteerder, wij "mogen intekenen" en ons houden aan de campagnevoorwaarden.

Terwijl zeker met een dergelijk veel omvattend en technisch complex gebeuren een samenwerking van belang kan zijn, zit elkeen in een eigen ivoren torentje, te hopen en te bidden dat het onweer over gaat.

Het is al een klein wondertje dat D66 de kwestie openbreekt en Minister Kamp zich erin gaat verdiepen ...... hèt moment dat grote marktpartners ( maar eigenlijk ook vergezeld van kleinere ) nu onmiddelijk op de thee gaat bij de heer Kamp.
Wie heeft - behalve ikzelf - D66 vlak "voor de vragen" met informatie bestookt ? Ga er niet op antwoorden, zou een kwestie van voorkennis zijn. Betekent ook niet veel in het grote marktwater, maar alle beetjes helpen..... ;D

Maar laten we allemaal met initiatieven komen, toch ongekend dat een markt van zodanige omvang
aktief in reklame
zo luidkeels
stil
is.
8)
 
W

Wim

Guest
#6
... soorten cookies: functionele cookies (noodzakelijk om een dienst of webshop te laten functioneren), analytische cookies en tracking/behavioral cookies
Wij sturen geen verkeer meer als cookies niet geplaatst worden en sales niet geregistreerd worden.
Dus voor de webshop is het voor de verkoop noodzakelijk, zo niet functioneel, om de cookie van de aangevende website te plaatsen.
Wanneer is het nu functioneel en wanneer niet. ;D
Wie bepaald dat. Wachtwoorden onthouden voor inlog mag wel, maar is dat functioneel? Veiliger is als ze juist iedere keer opnieuw inloggen.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#7
Helemaal eens, Wim.

Maar laten we Minister Kamp daarmee dan "bombarderen".
Wanneer wij dat niet duidelijk maken, zullen ze het op het Binnenhof niet weten ......
zou het nu niet mogelijk zijn om in korte tijd een zinvolle, goed aangeklede PDF te maken in een layout van een gemakkelijk te begrijpen commercial,
"een kruising tussen een strip en een game voor het begripvermogen ",
die Minister Kamp mogelijk zou kunnen bedienen en
er zo achter komt hoe de Nederlandse economie,
internet-economie in het bijzonder,
toegespitst op de Affiliate-Marketing ...
funktioneel werkt ?

Duidelijk maken, dat ons werk feitelijk funktioneel is.
En daarmee het cookieverhaal funktioneel is.
En daarom zeker niet bedreigend voor de privacy van de consument
maar in diens voordeel
funktioneel werkt !​

Wie ?
8)
 

Paashaas

Nieuw lid
3 feb 2012
75
0
0
#8
En toch vraag ik me af hoe de grote websites/organisaties dat doen. Bijvoorbeeld Zoover, kieskeurig.nl Kelkoo etc.... Die werken ook met cookies en worden ook per sale betaald? Dat neem ik aan omdat wij een tijdje geleden bij Zoover geen overeenkomst om hun reviews te tonen omdat wij als affiliates concurrent zijn.
Als de cookie-wet strak gehandhaafd wordt zullen ook die veel last ondervinden, zeker met al dat personeel. Maar van hun geen zware protesten, of ik heb ze niet gehoord, dat dat kan ook. Misschien maken ze nu andere afspraken op basis van de historie van de CSR o.i.d.? Ik bedenk maar wat. Maar het komt er op neer... mis ik iets?
 
12 jul 2012
287
0
0
#9
Paashaas zei:
En toch vraag ik me af hoe de grote websites/organisaties dat doen. Bijvoorbeeld Zoover, kieskeurig.nl Kelkoo etc.... Die werken ook met cookies en worden ook per sale betaald? Dat neem ik aan omdat wij een tijdje geleden bij Zoover geen overeenkomst om hun reviews te tonen omdat wij als affiliates concurrent zijn.
Als de cookie-wet strak gehandhaafd wordt zullen ook die veel last ondervinden, zeker met al dat personeel. Maar van hun geen zware protesten, of ik heb ze niet gehoord, dat dat kan ook. Misschien maken ze nu andere afspraken op basis van de historie van de CSR o.i.d.? Ik bedenk maar wat. Maar het komt er op neer... mis ik iets?
Meeste van die partijen doen geloof ik CPC.
Maar vergeet vooral de netwerken ook niet! Het netwerk is ook zelf verantwoordelijk voor de cookie en moet dat zelf vragen. Als je een klik hebt moet er dus een tussenscherm waar het netwerk om toestemming vraagt. Nog even dat gedeelte slim neerzetten. Dus bijv zoals sunweb met een korte uitleg en dan een 'doorgaan' en 'instellingen' knop. Dus niet te makkelijk een 'nee' laten kiezen.

Niet op 'doorgaan' klikken is geen site zien. Kan het verkeerd hebben maar ik denk dat deze methode best prima werkt.

Verder is er nog de greenhouse oplossing waarbij de campagne gemeten word, nadeel is dat er dan enkel sessie sales binnen komen.


Persoonlijk denk ik dat het gewoon weer een faalwet is die snel word aangepast.
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#12
willie wortel:Maakt allemaal niks meer uit. Het einde der tijden is nabij (21 december). Planeet X is een feit.
heb je erg slecht geslapen ? Het aantal en de benamingen van planeten is een uitvinding van mensen, beperkt door de mogelijkheden van mensen. Zolang het "gevaar" van CO2 nog van de categorie Stapel is, laten we er dan niet allerlei andere bolletjes bij halen. Van de sinterklaasaankopen hebben de journalisten ook al verkondigd dat het dit jaar slechter zou worden, en de verkopen lijken behoorlijk boven die van het vorig jaar uit te komen. So ..?

Paashaas: in artikelen heeft mw Kroes aangegeven graag die ene naam aan te houden, die andere naam hoort er al decennia niet meer bij ;)
Overigens:
Bijvoorbeeld Zoover, kieskeurig.nl Kelkoo etc.... Die werken ook met cookies en worden ook per sale betaald?
Zoover werkte alleen met cpc maar heeft al enige tijd geleden aangekondigd ook met CpA te gaan werken,
Kieskeurig is Sanoma, enerzijds collega van "groot formaat" , anderzijds bladenuitgever, anderzijds SBS6, is zo'n "collega" waarvan ik mag aannemen dat ze precies weten hoe eea werkt, maar ze zien ons niet staan.
En indirect gelieerd aan dit forum.

De strekking van wat PimM ( topicstarter ) bedoelt is feitelijk té ernstig om daar omheen te lopen.
T-Mobile noemt het tenminste nog.
Al die andere adverteerders, terecht of onterecht, praten er NIET over, netwerken ook niet.

Zonder het te weten kunnen we dus giga veel sales mislopen door te strakke of volstrekt verkeerd werkende cookie-oplossingen.

Dat is dan een reden te meer, om nu tot aktie te komen, met wat dan ook. Een centrale aktie, daar geloof ik niet meer in, zijn tèveel collega's die niets willen doen.
Maar wil je jezelf in een later stadium niet kwalijk nemen dat je ooit toen het nog kon iets hàd kunnen doen, doe het dan nù. En daar bedoel ik niet mee : het optrekken van de wenkbrauwen op de vroege zondagochtend.
8)
Doe het en meldt het hier. En moedig anderen ook aan.
 

wdvh

Nieuw lid
2 dec 2012
1
0
0
#13
T-Mobile noemt het tenminste nog.
Al die andere adverteerders, terecht of onterecht, praten er NIET over, netwerken ook niet.
In alle eerlijkheid ken ik geen enkele serieuze adverteerder die er niet mee bezig is, zich geen zorgen maakt of er in het minste geval niet over praat. Als ik naar mezelf kijk verbaas ik me er juist over hoe afwachtend de affiliatebusiness is. Ik verwacht dat het grootste deel van de grote adverteerders dezelfde route hebben uitgestippeld als T-Mobile nu naar buiten brengt; ze kunnen immers niet anders binnen deze wet.

Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat het niet bij affiliates landt dat er een issue is als een adverteerder een cookie niet meer mag uitlezen.
 
10 sep 2010
448
0
16
#14
ouwesmurf: heb je erg slecht geslapen ?
Nee hoor ouwesmurf, ik slaap voortreffelijk. Ben alleen druk bezig met het bouwen van een ark. Het lukte Noach, dus waarom zou het mij niet lukken. Genesis 6-9. Ik ga verder, want de tijd dringt.
 

oeroek

Nieuw lid
21 jun 2008
166
0
16
www.saunagespot.nl
#17
De vraag is uiteindelijk wie zich verantwoordelijk voelt voor een oplossing. Alleen de netwerken zijn volgens mij 100% afhankelijk van affiliiate geld stromen. De reden dat adverteerders en affiliates accepteren dat een netwerk als tussenpartij commissie in rekening brengt is volgens mij 1) een marktplaats waar partijen elkaar vinden en 2) administratieve afhandeling waaronder een meetsysteem.

Daarom denk ik dat de netwerken de aangewezen partij zijn om een nieuw meetsysteem te bedenken en implementeren. In die zin is dit een uitgelezen kans voor (nieuwe) partijen om systemen in de markt te zetten waarmee adverteerders potentiele klanten kunnen vinden en website eigenaren geld kunnen verdienen aan het opwarmen en doorsturen van potentiele klanten.
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#18
Daarom denk ik dat de netwerken de aangewezen partij zijn om een nieuw meetsysteem te bedenken en implementeren.
Heb je op zich gelijk in , maar heb jij ondertussen - afgezien van een niet 100% werkende tool voor affiliates en een vaag gemompel binnen de IAB - enige aktiviteit gezien rondom de bij hen aangesloten adverteerders en de effekten daarvan richting affiliates ? Zie ook bericht topicstarter.

Op dit moment is Minister Kamp ermee bezig.

Waar ligt dan de prioriteit ? ;)
 

oeroek

Nieuw lid
21 jun 2008
166
0
16
www.saunagespot.nl
#19
Ik vind het in ieder geval opvallend dat de netwerken niet mee lijken te doen aan deze discussie.

Misschien weten ze meer dan wij en verwachten ze dat de overheid met een gedoogbeleid komt.Of er is al een technische oplossing die gewoonweg niet voor iedereen beschikbaar is. Het kan natuurlijk ook dat het slaappil effect van deze wetgeving nog doorwerkt.

Hoe dan ook, als affiliate kun je moeilijk gaan afwachten tot de wetgever of iemand anders iets oplost. De deadline is al overschreden en de volgende milestone van de cookiewet is over 3 weken.Het is tijd om andere verdienmodellen te gaan zoeken en te zorgen dat je niet meer 100% afhankelijk bent van meetsystemen met cookies.
 

m4n

zanox-M4N | Straight to performance
7 dec 2005
125
0
0
www.m4n.nl
#20
Beste allemaal,

Zoals PimM al aangeeft, gaat de titel van deze discussie vrij ver. Wij zien nog volop kansen voor affiliate marketing en hebben er alle vertrouwen in dat dit een belangrijk marketingkanaal blijft. Uiteraard zullen wij vanwege de cookiewet aanpassingen moeten doorvoeren en daar zijn we momenteel druk mee bezig.

De afgelopen maanden hebben we veel gesprekken gevoerd met adverteerders, publishers en met verschillende juridische adviseurs. Daarbij merken we dat veel verschillende partijen de wet op verschillende manieren interpreteren en ook verschillende wensen hebben over hoe ze ermee om willen gaan.

Wij zijn hard bezig met het uitrollen en testen van tools om die verschillende wensen, zowel van adverteerders als van publishers, zo goed mogelijk te kunnen faciliteren.

Voor publishers is het goed om te weten dat wij een aantal verschillende tools gaan ontwikkelen en hebben ontwikkeld om zoveel mogelijk verkeer te kunnen (blijven) meten. Zoals verschillende van jullie al hebben aangegeven in dit topic, zijn er natuurlijk ook manieren om verkeer dat je niet kunt meten toch te kunnen berekenen en daarvoor te compenseren. T-Mobile gaf al aan dat wij op dit moment hierover met hen in gesprek zijn; dat geldt natuurlijk ook voor andere adverteerders.

Ons uitgangspunt is dat wij achter de geest van de wet staan, namelijk dat consumenten meer bewust worden van hun internet footprint en dat zij meer controle krijgen over hun privacy. Tegelijkertijd vinden wij dat affiliate marketing maar zeer beperkt van invloed is op privacy, want in feite meten wij de clicks, views en transacties om publishers te kunnen belonen voor hun prestaties. En niet om consumentendata te verzamelen op individueel niveau. De huidige cookiewet is daarmee onbevredigend, want het gooit alle online activiteiten op één hoop. Gelukkig zijn er al voorstellen en geluiden in de politiek om de wet aan te passen.

Voor nu is het belangrijk dat wij zaken blijven doen op een manier die voor iedereen eerlijk is: de publisher, de adverteerder, en de consument. Ons antwoord op de cookiewet is dat we niet met één enkele tool zijn gekomen om met deze wetswijziging om te gaan, maar dat we kijken hoe we voor elke situatie de beste oplossing kunnen bieden. Door de complexiteit en de onduidelijkheid van de cookiewet zien wij dat publishers en adverteerders behoefte hebben aan flexibel inzetbare tools, want veel partijen geven hun eigen invulling aan de wet en geen enkele oplossing kan 100% compliance garanderen. Onze set van tools werkt als een Zwitsers zakmes en afhankelijk van de wensen en doelstellingen van de publisher, adverteerder of combinatie van publisher-adverteerder kunnen we verschillende tools van dit Zwitsers zakmes inzetten om publishers, die verkeer sturen dat converteert in transacties, te kunnen blijven belonen.

Volgende week zullen we daar meer duidelijkheid over geven. In de komende weken blijven we nog hard werken aan onze tools. Daarbij zullen we publishers regelmatig over blijven updaten via mails en ons blog. Er komt onder andere een nieuwe FAQ aan, en meer gedetailleerde beschrijvingen van onze tools.

Met vriendelijke groet,

zanox-M4N