Hoe werkt dat nou?

13 aug 2010
50
0
0
www.Easybungalows.nl
#1
Soms vraag ik mij af of het (te) makkelijk is om een affliliate-netwerk op te zetten.
Maak de goede contacten, ga leuke proposals aan en heb een goed verhaal naar je klanten.
Een tijdje later, als alles een beetje loopt, dan zeg je tegen je publishers dat je nog steeds niet hebt kunnen factureren, zodat de betaling aan de publisher uitgesteld gaat worden.

Ooit was er een waardetransportbedrijf in Duitsland wat ongeveer hetzelfde deed en is nu failliet.

Iemand ervaring met ellenlange uitstel van betalingen?
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#2
Hoe werkt dat nou?

saturnus10 zei:
Soms vraag ik mij af of het (te) makkelijk is om een affliliate-netwerk op te zetten.
Maak de goede contacten, ga leuke proposals aan en heb een goed verhaal naar je klanten.
Een tijdje later, als alles een beetje loopt, dan zeg je tegen je publishers dat je nog steeds niet hebt kunnen factureren, zodat de betaling aan de publisher uitgesteld gaat worden.

Ooit was er een waardetransportbedrijf in Duitsland wat ongeveer hetzelfde deed en is nu failliet.

Iemand ervaring met ellenlange uitstel van betalingen?
Geen ervaring, nee, want je mag als publisher ook vanaf het eerste begin de zaak goed volgen = niet alles klakkeloos 'ondergaan'. Niet in het binnenland en niet in het buitenland. Zelfs de kwestie Cleafs kon je aan zien komen, dat de overdracht door Affilinet minder adequaat ging verlopen, was minder te voorzien. Uiteindelijk is alles betaald, maar de afhandeling qua tijd ging ten koste van hun beeldvorming / image ........
En zo zijn er meer.

Maar kijk gerust even rond op dit forum, er staat al jaaaaaren méér en ook over dat onderwerp.
Men neme als voorbeeld Testnet ..... weet ik ook niets van af, en heb ook niets gemist ;D

Is ook niet alleen netwerk, let ook op met welke adverteerders het netwerk werkt en of die een spoor van traagheid in afwikkeling laten zien.
Werk je met adverteerders die zelf ook aan de meest goedkope kant van de markt opereren ? Kan nooit lang duren. Altijd de goedkoopste willen zijn, hijgend achter iedere ......... uiteindelijk : het werkt niet ..... 8)
 
13 aug 2010
50
0
0
www.Easybungalows.nl
#3
Natuurlijk hoort het één bij het ander, logisch toch?
Maar wat ik mij soms afvraag is in hoeverre er (mis)bruik wordt gemaakt van de goedwillendheid van publishers.

Ik heb onlangs lopen zoeken naar de jaarrekening van sommige "tussenpersonen" en kon niets vinden...

Natuurlijk vertrouw ik iedereen, maar als saldi enorm gaan oplopen, zonder substantiële uitbetalingen, dan krijg ik het een beetje warm (wel lekker deze zomer ;-)).

Natuurlijk is het slechts een gevoel wat mij parten speelt... dus vooralsnog iedereen het voordeel van de twijfel.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#4
saturnus10 zei:
Maar wat ik mij soms afvraag is in hoeverre er (mis)bruik wordt gemaakt van de goedwillendheid van publishers.
Of zou het zo werken dat kansloze publishers bij kansloze netwerken uitkomen? Op een bepaalde manier sorteert dat zich toch ook uit?

Natuurlijk vertrouw ik iedereen, maar als saldi enorm gaan oplopen, zonder substantiële uitbetalingen, dan krijg ik het een beetje warm
Maar als ondernemer (dat ben je toch als publisher?) doe je toch aan debiteurenbeheer? Dan onderneem je toch actie voordat de schulden zodanig oplopen dat je het er een beetje warm van krijgt?

Natuurlijk is het slechts een gevoel wat mij parten speelt... dus vooralsnog iedereen het voordeel van de twijfel.
Heb je nou te maken met wanbetalers of met een gevoel? Als de schulden enorm oplopen en er geen substantiële betalingen binnenkomen, waarom zou je dan iemand het voordeel van de twijfel geven? Zakendoen betekent toch echt dat je je beslissingen met je verstand neemt, op basis van de harde feiten en niet vanwege de mooie babbels en de smoesjes die men weet te verzinnen.

Je zult toch op zijn minst moeten bedenken wat voor betalingsachterstand voor jou acceptabel is en hoe hoger de bedragen waar het over gaat, des te korter wordt de acceptabele termijn van de betalingsachterstand. En gaandeweg het proces ga je een traject in dat je zelf op voorhand (dus los van gevoelens, leuke contacten of afhankelijkheid van een partij waar je zo leuk aan hebt verdiend) hebt bepaald. Dus op een gegeven moment neem je contact op dat er iets aan de betalingsachterstand gedaan moet worden. Concreet, dus door te betalen en niet door praatjes te verkopen om de zaak te rekken.

En precies zo bepaal je zelf waar de vlag staat die zegt: en nu stop ik met leveren. Evenzo: en nu ga ik de incasso uitbesteden. Dat heeft niets met gevoel te maken (laat je daar vooral niet door afleiden) maar alles met ratio. Verzuim je om rationeel te handelen, dan wordt de kans steeds groter dat je uitstaande schuld verdwijnt in een faillissement. Ergens heel ver achter de nota's van de curator, de vordering van de belastingdienst en de claims van de preferente schuldeisers. Dat is echt het allerlaatste wat je wilt.

Leer dus vooral om dat gevoel uit te schakelen en gewoon zakelijk te handelen.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#5
Ik roep het nog maar een keer, zo langzamerhand als een verhaal uit de oude doos :

Jáááááren her, of : er was eens ........ M4N zaliger. Inmiddels al geruime tijd als rechtspersoon verdwenen.
Natuurlijk, de grens is een wel of niet goedgekeurde sale/lead. Niet goedgekeurd en niet vergoed valt in de pocket van de adverteerder en dus is de termijn èn het feit van goedkeuring van groot belang.

Maar eenmaal goedgekeurd nam M4N het betalingsrisico over van de publisher, pas bij een debacle weet je hoe goed dat voor die tijd was !
En nee, hoefde niet voor te worden betaald. Net als de Duitse gebroeders Grimm : is niet meer. Komt niet meer terug. Die categorie dus.

Jaar of 10, 14 geleden een eigen sale als test gedaan bij een merchant via Daisycon, wel betaald, nooit afgeleverd, want inmiddels failliet. Kwam er achter dat een medewerker frekwent contact had met het ertussen onprofessioneel opererende mediaburo(-tje). En die moet het blijkens schriftelijke gegevens overduidelijk hebben geweten. Ik heb de curator ervan moeten overtuigen dat het wel zinvol kon zijn om de website op te heffen, ze wist het niet, de ziel.
Zelden zo'n snelle opkomst en ondergang gezien, heb het verlies maar genomen bij gebrek aan keus. Was wel een goeie leer.

[list type=decimal]
[*]Tradetracker heeft een niet vast omlijnde regeling , is in ieder geval iets.
[*]Daisycon heeft nù een wèl vast omlijnde regeling en vraagt er ook een 'premie' voor. Geeft duidelijkheid.
[/list]

In beide voorgaande gevallen kun je dus door een goeie partner te kiezen, je risico's beperken.

En toch doen heel veel publishers dat niet of te weinig, want ze werken met anderen. Zou best kunnen zijn dat op 'individuele basis' er wel iets geregeld is, maar wie geen regeling heeft zou zich dan achter de oren moeten krabbelen.

Want, ze werken toch met zakelijke partners die de risico's geheel bij de publisher leggen, en nee, tijdig informatie, 't zal voor een andere dag zijn.

En tijdige keuring, goed of af ? Neem bijvoorbeeld Zalando via Zanox : pas bij 60 dagen wordt er gekeken. En dan komt nog de uitbetalingsduur bij merchant en bij netwerk. En dan is Zalando tenminste nog een bedrijf waar je ongeveer het reilen en zeilen in de krant kunt volgen.

Er zijn veel publishers die dat gewoon 'slikken'.
Moet iedereen zelf weten, maar kom later niet klagen.

Dat wordt dan eventueel een zakelijk / fiscale (af-)boeking doen. It's all in the game 8)

Maar minder correct opererende netwerken, het is allemaal al beschreven in het hieronder staande netwerken-segment. Niemand kan zeggen "ik heb het niet geweten".
 
13 aug 2010
50
0
0
www.Easybungalows.nl
#6
Dank je, oude wijze Smurf!

Toch bespeur ik, ook bij sommige grote netwerken, dat er steeds vaker "handig" gebruik wordt gemaakt van de mededeling "Nog niet gefactureerd aan merchant" terwijl de sales al langere tijd zijn goedgekeurd.
Mij bekruipt het idee dat het verhaal over "nog niet gefactureerd" en "betaling nog niet ontvangen" een grapje is om de publisher aan het lijntje te houden, tenzij de boekhouder een hele lange vakantie aan het houden is...

Maar goed, we gaan gewoon door en blijven geloven in ieders goede bedoelingen!
 
18 mrt 2008
341
0
0
www.showbizzsite.be
#7
@Ouwesmurf: 60 dagen keuring is lang maar zeker geen uitzondering. Ik begrijp dat als je goederen kan terugsturen, dat het even langer kan duren. Zeker als een partij bvb 2-4 weken returnperiode geeft. Helemaal te gek is het als je een bestelling bij transip.be doet (sinds kort via Tradetracker.be). Max keuringstermijn van 4 MAANDEN!!!! Je bestelt een domeinnaam of hosting en dan vier maanden wachten eer de sale goedgekeurd is? Netwerken mogen best - neen ze moeten - eens kritischer worden. 60 dagen keuringstijd? Bye bye adverteerder.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#8
saturnus10 zei:
Dank je, oude wijze Smurf!

Toch bespeur ik, ook bij sommige grote netwerken, dat er steeds vaker "handig" gebruik wordt gemaakt van de mededeling "Nog niet gefactureerd aan merchant" terwijl de sales al langere tijd zijn goedgekeurd.
Mij bekruipt het idee dat het verhaal over "nog niet gefactureerd" en "betaling nog niet ontvangen" een grapje is om de publisher aan het lijntje te houden, tenzij de boekhouder een hele lange vakantie aan het houden is...

Maar goed, we gaan gewoon door en blijven geloven in ieders goede bedoelingen!
oude klopt, wijze trek ik in twijfel, ik kijk slechts om me heen en "huiver" ..... soms.

Zo'n zin als "Nog niet gefactureerd aan merchant" lijkt verdacht veel op die van Tradetracker en hebben op mij steevast het effect "nou, doe dat dan!"
Maar bij stevige omzet kun je bij Tradetracker op je blote knietjes vragen om .......
niettemin, wil je méér zekerheid, is er slechts Daisycon.

Peter :
60 dagen keuringstijd? Bye bye adverteerder.
geen andere reactie mogelijk : 100% eens.

Wat ook baaie irritant is, is een adverteerder in outlet, die al jarenlang bij bezoek aan de website een popup laat poppen met verzoek om een nieuwsbrief aan te schaffen, en vervolgens de eventuele sale afwimpelt obv nieuwsbriefklant.
Mag de commissie iets hoger zijn in percentage, in kansen lag het ongeveer op 35%.

Maar dit geneuzel is nu al vele jaren zo in alle variaties. Er is helemaal geen nieuws op dit front.
En toch gaan we door. Dat weten de mediaburo's , dat weten de netwerken, en eigenlijk weten we het zelf ook wel.

2 weken na de sale, is niet 2 maanden. Wanneer dat bijgehouden moet worden met handwerk, zou ik het geloven, maar vrijwel alles gaat met handscanners en niemand vraagt ( ik ook niet ) "wat - vervoerder- ga jij hierna met mijn handtekening doen ? "
Daarbij, klanten zijn slimmer geworden, die bestellen niet 1 exemplaar, dan 14 dagen wachten op toezending van de grotere of kleinere maat, etc etc.
Ze bestellen gewoon 3 in 1 keer, drie verschillende maten. Dus tel ik op voorhand elke fashion sale gedeeld door 3. Keuren na 14 dagen.

Maar het zijn de netwerken die de klant binnen harken, en loopt die te twijfelen gaan ze akkoord met tropische condities om ze maar te winnen van de concurrent. En 'wij' accepteren.

Wat willen we dan ?

Dan hou je een aantal mensen over met als instelling "na mij de zondvloed, ga zoveel mogelijk nu binnen harken tot elke prijs, en daarna bekijken de anderen het maar"

Vergeet niet : heb je in 1 maand 3 sales, dan valt het op dat enkele sales storend slecht verlopen en verstiert het je plezier in werken..............

Daarentegen: heb je in 1 maand 300 sales, heb je geen tijd en ook niet meer de behoefte om ze stuk voor stuk te volgen, kijk je dan eens in de zoveel tijd naar gemiddelden, valt het nog mee : er blijft "genoeg" over om door te gaan en echte storingveroorzakers 'wip' je er dan uit.

Heb zomaar het idee, dat dàt - is niet anders - de enige goeie methode van werken is. Super Mario wint in de games immers ook altijd ;D
 

JoostM

Nieuw lid
13 mei 2014
40
0
0
#9
Hier even op ingaand inzake de 'keuringstermijn'. Wat wij in de travel vooral tegenkomen is dat bijna alle adverteerders (enkele uitgezonderd) echt de maximale keuringstermijn opzoeken.

Nogmaals, er zijn enkele adverteerders die binnen een paar dagen tot een week keuren. Hulde daarvoor!

Maar de overgrote meerderheid neemt echt letterlijk de maximale keuringstermijn van twee maanden in acht. 1 adverteerder bij ons maakt het zo bont dat ze echt letterlijk op de laatste dag van de keuringstermijn pas de goedkeuringen doet, terwijl de afkeuringen vaak binnen een paar dagen al verwerkt worden. Met dan vage redenen zoals 'toegewezen aan ander kanaal'. Lees: bedank voor de klik, maar daarna hebben we de bezoeker helemaal kapotgespamt met retargeting banners en tsja, toen is daar wel een sale uitgekomen, dus wij gaan die paar euro commissie natuurlijk echt niet aan jou uitkeren, maar dat houden we mooi zelf.

Of nog erger: 'Boeking geannuleerd' Met andere woorden: we hebben de contactgegevens van de klant, inmiddels hebben we wel een x percentage (vaak volgens ANVR-voorwaarden) aan de klant in rekening gebracht maar we gaan natuurlijk geen vergoeding uitkeren aan als publisher. Zelfs geen kleine leadvergoeding.

En dan vervolgens een paar maanden later een stagiaire ticketberichten laten sturen met de vraag 'of we niet meer voor elkaar kunnen betekenen?'

Maar goed, als die sale dan op de laatste dag goedgekeurd wordt dan mag je vervolgens minstens 90 dagen wachten totdat het netwerk het geld heeft. En dan mag je vaak nog 30 dagen wachten op het netwerk.

Mijn frustratie uit zich dus niet zozeer tegenover de netwerken, maar meer de adverteerders. Per saldo ben je dus twee maanden aan het wachten op een keuring, vervolgens 3 maanden op de adverteerder en dan nog 1 maand op het netwerk. Met andere woorden; als iemand een last-minute zomervakantie boekt half augustus, heb je pas rond kerst het geld op je rekening staan. Mooie handel hé! :)
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#10
Mooie handel hé!
Helemaal mee eens, Joost, zit voor een deel ook in travel.

Paar dagen geleden richting collega Bart nog getweet dat de reismarkt grotendeels een kwestie is van "anorexia nervosa".
Veel marktpartners hebben geen vet meer op de botten, zakelijk financieel gezien, het anorexia deel, en nervosa, benauwd om een kandidaat, die ene nog, niet kwijt te raken, sterker, te omhelzen tot die klant het loodje legt via diverse kanalen belagend.

Toen ik eeuwen geleden in het verzekeringsvak rondliep waren er altijd verzekeraars, waarvan de directie schrik had om winst te maken. Zodra dat risico zich voor dreigde te doen, gaf men weer hogere kortingen weg.

Alleen ...... voor de rest blijft het allemaal hetzelfde :-\

Ken er ook een paar (reismerechants) waar je goed mee zaken kunt doen. Andere moet je mijden als de pest. Nou weer jammer, dat je dan soms ook een deel van je markt niet kunt bedienen, en dan moet je je de vraag stellen of je gedwongen wilt worden om de bakens te verzetten, of dat je dat zelf bepaalt.

Laat ik bovendien niet onvermeld, dat we ook "gehinderd worden" door sommige collegae

Voor de rest blijven de laatste 2 regels van vorige bericht overend staan. ;D
 
13 aug 2010
50
0
0
www.Easybungalows.nl
#11
Ik zit alleen maar in het vakantie-gebeuren en heb bijna nooit afkeuringen qua sales.

Dus na goedkeuring, die overigens bij mij, gemiddeld binnen 14 dagen gebeurd, gaat het netwerk zijn eigen leven leiden en gaat het circus van start.

Kennelijk moeten de affiliates de cash-flow van de netwerken onderhouden en dat is een bedenkelijke manier van bedrijfsvoering.
De netwerken mogen zeker verdienen, maar dit mag niet ten koste gaan van de affiliates. Géén verhalen meer over "Nog niet gefactureerd" of "Nog niet ontvangen" dus nog niet betaald...

Het is misschien tijd om de zaken eens opnieuw te bezien, alhoewel ik niet weet hoe. ;D