Jullie mening over cashback websites?

Johannnn

Online campagne marketeer
31 mrt 2014
4
0
0
www.johanvriezen.com
#1
Dag allen ;),

Ik ben bezig met een onderzoekje naar de mogelijkheden om een cashback website op te zetten gericht op een niche hier in NL. Wat mij opvalt is dat in markten als UK cashback websites gemeengoed zijn en hier in NL zijn ze niet mainstream, terwijl het concept al sinds 2009 bestaat. Hoe komt dat? Zie ik mss iets over het hoofd? of komt het omdat het gewoonweg niet aan is geslagen? is er hier in NL niets mee te verdienen? of heeft gewoon niemand het nog goed aangepakt?

Twee vragen aan jullie:
1. Hoe komt het dat cashback websites in NL niet mainstream zijn?
2. Wat is jullie persoonlijke mening over dergelijke sites?

Ik ben erg benieuwd,

Johannn
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#2
Het enige wat ik er met zekerheid over kan zeggen is dat ik nimmer samenwerk met merchants die ook cashbacksites toelaten tot hun campagnes. En ik heb zo'n vermoeden dat dat voor meer publishers geldt.
 
12 jul 2012
287
0
0
#4
Johannnn zei:
@PJ: Wat is dan de reden dat je niet met zulke merchants samenwerkt? slechte vergoeding? heb je ander verkeer dan dat zei graag willen?
ik denk dat het te maken heeft met afsnoepen van sales, een consument komt via PJ in aanmerking met een adverteerder maar doet via de cashback site zijn bestelling; krijgt hij immers puntjes voor.
 

Johannnn

Online campagne marketeer
31 mrt 2014
4
0
0
www.johanvriezen.com
#5
PeterH zei:
Johannnn zei:
@PJ: Wat is dan de reden dat je niet met zulke merchants samenwerkt? slechte vergoeding? heb je ander verkeer dan dat zei graag willen?
ik denk dat het te maken heeft met afsnoepen van sales, een consument komt via PJ in aanmerking met een adverteerder maar doet via de cashback site zijn bestelling; krijgt hij immers puntjes voor.
Aha, ok, logisch. Dus cashbacksites zijn niet per se geliefd bij andere publishers.

@ Peter H: Jij een idee waarom cashback niet mainstream is in NL?
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#6
Johannnn zei:
@PJ: Wat is dan de reden dat je niet met zulke merchants samenwerkt? slechte vergoeding?
Uiteindelijk wel natuurlijk, want dat hele idee van cashback komt neer op kannibaliseren van de vergoeding. De keus is immers: of ook een deel van je vergoeding aan de klant cadeau doen of sales kwijtraken aan anderen die dat wel doen. En natuurlijk kun je makkelijk een deel van je vergoeding cadeau doen als je verder geen enkele waarde toevoegt waarvoor je betaald moet worden.

Ik heb geen zin om te concurreren om sales met mensen die klanten wegsnoepen door de marges onder druk te zetten. Om dezelfde reden werk ik ook niet met merchants die kortingscodes rondstrooien. Heb jij een klant weten te verleiden om iets te kopen, stuit die tijdens het boeken op zo'n invulvakje voor een kortingscode. Wat doet die klant dan? Die gaat natuurlijk eens googlen of hij ergens zo'n kortingscode kan vinden. En vervolgens boekt hij via die site met kortingscodes.

Natuurlijk kun je dat spelletje meespelen en zelf die kortingscode ook aanbieden maar ik heb daar geen trek in: val mijn bezoekers niet lastig met die flauwekul en geef ze gewoon de beste prijs zonder ze lastig te vallen met kortingscodes. Misschien werkt het in andere marktsegmenten anders maar ik ben ervan overtuigd dat het bij mijn klanten alleen maar een onbetrouwbare indruk wekt: let je niet goed op, dan proberen ze je hier meer te laten betalen dan iemand die een kortingscode heeft opgezocht.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook als je via een cashbacksite voordeliger uit bent. Dat wekt ook nog eens de indruk dat jij een onredelijk hoge vergoeding krijgt, terwijl het echte verschil is dat jij wel werkt voor je geld en waarde toevoegt.

Ik heb geen zin in zo'n race to the bottom waarin het er uiteindelijk alleen nog maar om gaat waarmee je weg kunt komen en hoe je met zo laag mogelijke kosten wat centjes binnen kunt harken. Voor mij valt aan vechtmarkten ook geen eer te behalen, al zou ik ook daar een heel leuke boterham kunnen verdienen. Maar ik heb bijvoorbeeld helemaal niks met mensen die zich voor zo weinig mogelijk geld all-inclusive klem willen vreten en zuipen in Turkije. En natuurlijk wordt die mensen vervolgens op alle mogelijke manieren een poot uitgedraaid. Wat verwacht je anders met zulke marges? Dat dat alleen mogelijk is door het hoge volume?

De vergoeding die je krijgt (en de prijs die de klant uiteindelijk betaalt) heeft alles te maken met de kwaliteit die je kunt leveren. Natuurlijk concurreer je ook op prijs maar de vraag is wat je moet doen om tot die prijs te komen. Volume leveren, efficiënt en effectief werken zijn prima opties. Maar er is wel een grens: gaat dat ten koste van de kwaliteit en moet je klanten met terechte klachten afwimpelen omdat je nu eenmaal volume moet draaien en je kosten laag houden, dan zit je al snel in de hoek van bedrijven die Kassa, Radar en al die andere consumentenprogramma's vullen.

Ik sta liever aan de andere kant en help de klant om voor een zo laag mogelijke prijs een product te leveren waar hij wel volledig tevreden over is. Om dat te kunnen bieden (en er uiteraard ook leuk van te leven) onderhandel ik juist over een hogere marge in plaats van vergoeding weg te geven. Dat betekent dat de laagst mogelijke prijs niet altijd de laagste prijs is die er te vinden is, maar het is wel de laagste prijs voor het kwaliteits- en serviceniveau dat ik wil bieden. En de prijs die daarnaast nodig is om ervoor te zorgen dat we de klant fatsoenlijk kunnen voorlichten, extra informatie kunnen bieden enzovoorts.

Uiteindelijk levert dat een veel duurzamer relatie op met je klanten, omdat je hebt geleverd wat je beloofde en niet waarmee je nog net weg denkt te kunnen komen. En tevreden klanten leveren weer positieve beoordelingen op, waardoor je nieuwe klanten er weer beter van kunt overtuigen dat ze bij jou aan het goede adres zijn.

Het spelletje dat ik op de markt speel lukt niet als je klanten met een groupon-coupon op pad stuurt. De eerste vraag is dan toch: hoe kan ik daar in godsnaam nog wat geld uitwringen zodat ik alsnog een cent aan ze verdien? Ik lever liever klanten die in de watten gelegd kunnen worden. En zelf leg ik ze liever ook in de watten en behoed ze voor valkuilen. Dat betekent simpelweg dat ieder een redelijke marge nodig heeft. Dus weiger ik om met groupon of cashback of kortingscodes te concurreren. Behalve dat het oneerlijke concurrentie is straalt het ook nog eens negatief af op je product.
 

Gumtree

Nieuw lid
13 apr 2008
178
0
0
#7
ik vraag mij bij cashbacksites altijd af, is er ooit één iemand geweest die zijn cashback vergoeding ooit heeft gekregen?

Dat Nederlanders webshoppers zijn dat is bekend, maar met en cashback vergoeding van 3% en een minimale uitkering van zeg maar ? 50,- moet je toch behoorlijk rondshoppen wil je die minimale uitkering scoren.

Dat is dus 1 van de redenen waarom ik deze als merchant uitsluit.
 
12 jul 2012
287
0
0
#8
muggetje zei:
ik vraag mij bij cashbacksites altijd af, is er ooit één iemand geweest die zijn cashback vergoeding ooit heeft gekregen?

Dat Nederlanders webshoppers zijn dat is bekend, maar met en cashback vergoeding van 3% en een minimale uitkering van zeg maar ? 50,- moet je toch behoorlijk rondshoppen wil je die minimale uitkering scoren.

Dat is dus 1 van de redenen waarom ik deze als merchant uitsluit.
Overstappen loont wel heel erg he, als je even je energie omzet, een autoverzekering afsluit, OVR-verzekering, woonverzekering, reisverzekering, zorgverzekering etc dan tikt dat toch wel hard aan. Die dingen heb je toch nodig en worden ook goed vergoed.
(niet dat ik zelf ooit van een spaarprogramma lid zou worden)