Marktplaat Admarkt en dan ?

25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#1
Wie heeft ( positieve-?) ervaringen met dit systeem, afwijkend ten opzichte van Adwords in die zin dat je betaalt voor een klik - wel op eigen advertertentie - op een pagina van Marktplaats. Op die wijze sponsor je dus Marktplaats, kliks naar de url ... daar betaal je dan niet voor.

In een test kon ik van de 20 genoteerde kliks naar url slechts 2 in eigen statistiek ( geen GA ) traceren.

Zou kunnen dat er toch positieve kanten aan zitten. Wie kan er iets over zeggen ?
 
W

Wim

Guest
#2
Ben niet echt ontevreden.
De statistieken kloppen inderdaad niet altijd. Zo erg als bij jouw 20/2 is het niet.
Ik mis soms 2% maar heb ook wel eens meer klikken dan ze opgeven. Misschien tellen ze niet als mensen op de gratis advertentie klikken want je advertentie wordt zowel betaald als in de gewone resultaten gezet.
Maar heel vaak klopt het wel.
De missende 2% wijd ik maar aan personen die tweemaal klikken en in de statistieken als 1 geteld worden en zolang het die 2% is maak ik me geen zorgen.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#3
ouwesmurf zei:
Zou kunnen dat er toch positieve kanten aan zitten.
Overal zitten natuurlijk positieve kanten aan. Betaalde klanten die op zo'n Marktplaatspagina blijven hangen kosten jou geen dataverkeer!
 

dykwia

Nieuw lid
7 jun 2011
143
0
0
#4
Ik vertrouw de gehele CPC markt niet meer.
Zeker de shopvergelijkers zijn echte dieven in mijn ogen.

Soms heb je in een uur ineens iedere minuut een klik, waarna de rest van de dag nog nul. Dit patroon zie ik eigenlijk bij alle CPC aanbieders die wij gebruiken terug.
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#5
Dat herken ik. Al lang bij Marktplaats, er wordt duidelijk zeer frequent gerouleerd.

Maar ook in de Google organic resultaten is dit een fenomeen dat je steeds vaker terugziet.
Vreemde pieken op keywords en als je dat dan checkt, is het verwachte resultaat niet te reproduceren...
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#6
Maar ook in de Google organic resultaten is dit een fenomeen dat je steeds vaker terugziet.
Vreemde pieken op keywords en als je dat dan checkt, is het verwachte resultaat niet te reproduceren...
Heb je gelijk in, maar eigenlijk weten we ook waarom : de voorkeuren van de bezoekers in jouw statistieken hebben andere - door Google genoteerde - voorkeuren dan die van jou, en dus krijg je op het invullen van je keywords heel andere resultaten te zien.

Wanneer hun algoritmische bot zo complex is geworden als nu, kan zelfs een Googler als Cutts niet meer vertellen wat de uitkomst zal zijn, hooguit - en daar is hij erg goed in - in grove hoofdlijnen. Wil je je resultaten checken, heb je aan grove hoofdlijnen ongeveer niets.
Controleerbaar ? Nada.

Maar heb ik het over Marktplaats/Admarkt, bedoel ik dat zij claimen dat 22 bezoekers een bepaalde pagina-url hebben bezocht ( let op: niet betaald, want je betaalt per klik naar de volgpagina ). En van die 22 bezoekers heb ik er nu 3 kunnen traceren.
Is me iets te gortig.

Wanneer je om informatie vraagt krijg je een moeilijk verhaal over de complexiteit van Google Analytics** die naar hun zeggen een te korte of te lange wachttijd hanteert en dan dus de Marktplaatsbezoekers schijnt te missen,
en wanneer je dan aangeeft geen Google Analytics te gebruiken,
is iedereen stomverbaasd, word je van afdeling naar afdeling
getransporteerd, om vervolgens de uitnodiging te ontvangen om
je Google Analytics verslag aan Marktplaats in te zenden. ? Ja echt !

Wanneer die bom gevallen is, nou stuurt u dan maar uw eigen resultaten in. Snel klaar denk je dan, de toen nog 2 resultaten in een mail geduwd en op naar de deskundige.

Ha, nee, nee, dat zou toch té eenvoudig zijn, kan niet. Of ik maar even de hele maand de verslaglegging wil insturen zodat zij dat in kunnen lezen........ kunnen ze niet inlezen, is gewoon door php in dagelijks Nederlands en zij hanteren...... precies .. die.
Ik zie in de statistiek van mij, van Marktplaats 3 x een verhaal wat voor 50% schermvullend is, kun je niet over het hoofd zien, maar nee, nee, dan kunnen we u niet helpen. En je hoort ze denken : doe normaal man, gebruik gewoon Google analytics zie vorige ** voor een perfect perpetuum mobilé ;D
 

dykwia

Nieuw lid
7 jun 2011
143
0
0
#7
ouwesmurf zei:
Maar ook in de Google organic resultaten is dit een fenomeen dat je steeds vaker terugziet.
Vreemde pieken op keywords en als je dat dan checkt, is het verwachte resultaat niet te reproduceren...
Heb je gelijk in, maar eigenlijk weten we ook waarom : de voorkeuren van de bezoekers in jouw statistieken hebben andere - door Google genoteerde - voorkeuren dan die van jou, en dus krijg je op het invullen van je keywords heel andere resultaten te zien.

Wanneer hun algoritmische bot zo complex is geworden als nu, kan zelfs een Googler als Cutts niet meer vertellen wat de uitkomst zal zijn, hooguit - en daar is hij erg goed in - in grove hoofdlijnen. Wil je je resultaten checken, heb je aan grove hoofdlijnen ongeveer niets.
Controleerbaar ? Nada.

Maar heb ik het over Marktplaats/Admarkt, bedoel ik dat zij claimen dat 22 bezoekers een bepaalde pagina-url hebben bezocht ( let op: niet betaald, want je betaalt per klik naar de volgpagina ). En van die 22 bezoekers heb ik er nu 3 kunnen traceren.
Is me iets te gortig.

Wanneer je om informatie vraagt krijg je een moeilijk verhaal over de complexiteit van Google Analytics** die naar hun zeggen een te korte of te lange wachttijd hanteert en dan dus de Marktplaatsbezoekers schijnt te missen,
en wanneer je dan aangeeft geen Google Analytics te gebruiken,
is iedereen stomverbaasd, word je van afdeling naar afdeling
getransporteerd, om vervolgens de uitnodiging te ontvangen om
je Google Analytics verslag aan Marktplaats in te zenden. ? Ja echt !

Wanneer die bom gevallen is, nou stuurt u dan maar uw eigen resultaten in. Snel klaar denk je dan, de toen nog 2 resultaten in een mail geduwd en op naar de deskundige.

Ha, nee, nee, dat zou toch té eenvoudig zijn, kan niet. Of ik maar even de hele maand de verslaglegging wil insturen zodat zij dat in kunnen lezen........ kunnen ze niet inlezen, is gewoon door php in dagelijks Nederlands en zij hanteren...... precies .. die.
Ik zie in de statistiek van mij, van Marktplaats 3 x een verhaal wat voor 50% schermvullend is, kun je niet over het hoofd zien, maar nee, nee, dan kunnen we u niet helpen. En je hoort ze denken : doe normaal man, gebruik gewoon Google analytics zie vorige ** voor een perfect perpetuum mobilé ;D
Waar moet dat heen met al die reuzen;-)

Hier nog een mooie dan:

Ons Adwords account is in 2010 opgeheven, na 10 jaar honderdduizenden euros te hebben gespendeerd aan projecten die ineens niet meer kunnen en dus exit vaste klant. Zonder waarschuwing en tweede keus: een moordenaar krijgt zelfs een tweede kans na uitzitting straf;-).

Maar hier gaat het niet om, we zijn nu voorzichtiger, lopen bijna op onze tenen, werkelijk...

In januari een melding over een van onze supplementen in de winkel, kan niet, mag niet, geen apotheek etc. Prima, vroeger vroehgen wij vrijstelling aan, nu verwijderen wij direct de betreffende campagne, aangezien we meer dan 1 ei verkopen en graag willen kunnen blijven adverteren voor de wél zonder meer toegestande artikelen.

Nu komt ie: kreeg gisteren weer een "Laatste kans" email van onze Google vrienden. Of ik de sleutelwoorden/campagne wil nakijken, anders account opgeschort. Maar die campagne hebben we na de eerste kanttekening al direct verwijderd. Ik neem dus contact op. Hier het antwoord (let wel, het gaat hier om een van de grootste bedrijven op aarde, die op handen gedragen wordt door iedereen die NOG nooit is gestraft aldaar:

Ik heb uw account bekeken en gezien dat u inderdaad al op 28 januari uw campagne heeft verwijderd. Het is vreemd dat u nu nog een afkeuringsemail krijgt.

Het lijkt alsof er hier sprake is van een vertraging in het systeem. Aangezien u de campagne al 2 maanden geleden heeft verwijderd, hoeft u zich daar verder geen zorgen om te maken. Mocht u in de toekomst echter een vergelijkbare email ontvangen, neemt u dan contact met mij op. Dan zal ik dit verder voor u uitzoeken.
Twee maanden vertraging? Hahahahahah.
 

startveld

Nieuw lid
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#8
Wat betreft Admarkt is mijn ervaring positief. Metingen liggen binnen paar procent verschil, dus is acceptabel. Zoals Wim zegt is dit ook wel eens positief t.o.v. wat je betaald en soms ook niet, dus per saldo blijft er maar een marginaal verschil.
Wat mij wat tegenvalt is nog wel het volume aan kliks wat je krijgt. Had wel iets meer verwacht van een groot portal als Marktplaats. Anyway...leuk genoeg om te blijven draaien en vele kleintjes maken een grote :)
 
S

SISPnl

Guest
#9
Zelf heb ik er geen ervaring in, maar ben wel nieuwsgierig geworden, dus me maar aangemeld.

Als bedrijf adverteerden wij veel via de grote G en dat is voor een klein bedrijfje als ons niet meer te doen. Er waren weken bij dat het er harder uit ging dan dat het binnen kwam.

Altijd de moeite waard om even te testen ;-)
 

startveld

Nieuw lid
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#10
Heb even wat verder gekeken in mijn statistieken en zie over Maart dat Google Analytics 3% meer meer dan Admarkt.
Gemiddelde CPC ligt in ons geval uiteindelijk als je kijkt naar een klik naar de site (dus niet op een Marktplaats Ad) op hetzelfde niveau als op Google Adwords.
Per klik op een advertentie klikt 36% door naar onze site. Dit kan door goede tekst, plaatjes etc. natuurlijk zelf behoorlijk worden beïnvloed.

Kijk je naar de kwaliteit van een Admarkt klikt, dan ligt die naar onze interne beoordeling op vrijwel hetzelfde niveau als een Google klik.
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#11
het is voor mij een test, de conversie is een zaak van optimaliseren uitgaande van het andere medium, anders dan adwords.

Wat mij opvalt is dat admarkt/marktplaats véél meer url's weergeeft dan wat ik waarneem, en wat neem ik dan waar :
www.marktplaats.nl a=EvEya09stBI1ax6cLoy2jzhSxcOM4ULcUVS Wd8PXKbamEn2jo7-kqR0PJ5XScEPF7NSeOHlA MbYtCo-wJYcDXnzRlsJ15TNJDqeKzJfyaLGZ2 P7Q444ZBz xWGCWkn9sk5F2RVJbVU7v1tJhfnMEvdgAc-dz DXu2InE-T1ODwEWL70Z0h2fUXObpxj11x789N a_NPcPTew-FDesoaEDQaGMKcX8qJBoQHSvMCo -xFGaW_b4 j-4GR5bv-pVc8f0kVY3A0q8HBFcxSce5e1wgV TNEsuNytWKjvrcxu3FDxQg82JD4QnwrlKZobT oA_1q-wMz3FNBhfMICk0NoMjqO-FDEOa3ozER oVBdvBt4I knr7ZXWvOu54LoAFIztulYOsfY9N4ZVExqxh8 F2cknhGd2cfC731DXIGQliovRucBsoZHg1dTk jxISXlIwWKeaygXBOrhH59N_j9eN7lLp2S14H D_H361N1J aLd-LW5fI9U5qqo0LUzBMlkH-rSmPo12B2tEV zztGj61tD6RgwCwNdqOBYj5U6lzZo6GPn0lgT g6sWksrZYCVqkbhD0FTQdG3CMSnkQGl_N99x7 oP2MFMIWQ 5lE2EwIfcVPosSU0ik--oIjDfHt0tnqtiGcbW u0AnfKXpAC81GGUUshQi_y5AdaIP7nvp10whV wlXsnziKrQ1LpYGk-IcHKSI&b=VaorcAE ktR4wdBSa NZT5gy1TgNmQokDQCkXTNp7Be_XqTCX08qn05 URfbMuLMV2FofTeOFVKaYwtf-riI8AjW0v6l- 5tjmgIEpPP6repGufygqGRuoNBWlYne1fP4bZ -tDHaLOWN J-Kt2-A-mqRKNE9_krbJNKM
valt toch op zou ik zo zeggen.

hierbij is www.marktplaats.nl de vermelding als referer. De rest is de query-string.

Als url "footprint" toch niet over het hoofd te zien , wat zien jullie dan ?
 
W

Wim

Guest
#12
Ik snap eigenlijk niet wat je nu probeert te vragen!
Wat moeten we waar zien?
die query-string is toch gewoon de redirect van de marktplaats website?
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#13
Wim zei:
Ik snap eigenlijk niet wat je nu probeert te vragen!
Wat moeten we waar zien?
die query-string is toch gewoon de redirect van de marktplaats website?
Ik laat simpelweg zien wat ik zie, dus is de vraag hoe en waaraan herkennen jullie een herkomst van marktplaats in jullie statistieken
 

startveld

Nieuw lid
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#14
Dat moet je zelf gewoon meesturen in je url's.

Als je dit achter je eigen url plakt kan je in Analytics alles terugvinden bij de Traffic sources zoals jij het zelf hebt genoemd:

?utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc&utm_term=admarkt&utm_content=autostoelen&utm_campaign=advertentie2

Waar autostoelen staat als voorbeeld, vul je zelf in wat je qua categorie of product inkoopt. Verder kan je source marktplaats altijd aanpassen en medium cpc en term admarkt.

Voeg je dit toe, dan ben je niet afhankelijk van refferers waarbij veel fout kan gaan.

Dit is overigens puur voor Google Analytics dat het zo werkt.
 
W

Wim

Guest
#15
Ik kijk naar de referrer, waar in ieder geval marktplaats in staat.
marktplaats.nl
hobby.marktplaats.nl
m.marktplaats.nl
kopen.marktplaats.nl
enz
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#16
Aart Wallet zei:
Dat moet je zelf gewoon meesturen in je url's.

Als je dit achter je eigen url plakt kan je in Analytics alles terugvinden bij de Traffic sources zoals jij het zelf hebt genoemd:

?utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc&utm_term=admarkt&utm_content=autostoelen&utm_campaign=advertentie2

Waar autostoelen staat als voorbeeld, vul je zelf in wat je qua categorie of product inkoopt. Verder kan je source marktplaats altijd aanpassen en medium cpc en term admarkt.

Voeg je dit toe, dan ben je niet afhankelijk van refferers waarbij veel fout kan gaan.

Dit is overigens puur voor Google Analytics dat het zo werkt.
Aart, zie hierboven waar ik opmerk:
Wanneer je om informatie vraagt krijg je een moeilijk verhaal over de complexiteit van Google Analytics** die naar hun zeggen een te korte of te lange wachttijd hanteert en dan dus de Marktplaatsbezoekers schijnt te missen,
en wanneer je dan aangeeft geen Google Analytics te gebruiken,
is iedereen stomverbaasd, word je van afdeling naar afdeling
getransporteerd, om vervolgens de uitnodiging te ontvangen om
je Google Analytics verslag aan Marktplaats in te zenden. ? Ja echt !

Wanneer die bom gevallen is, nou stuurt u dan maar uw eigen resultaten in. Snel klaar denk je dan, de toen nog 2 resultaten in een mail geduwd en op naar de deskundige.

Ha, nee, nee, dat zou toch té eenvoudig zijn, kan niet. Of ik maar even de hele maand de verslaglegging wil insturen zodat zij dat in kunnen lezen........ kunnen ze niet inlezen, is gewoon door php in dagelijks Nederlands en zij hanteren...... precies .. die.
Ik zie in de statistiek van mij, van Marktplaats 3 x een verhaal wat voor 50% schermvullend is, kun je niet over het hoofd zien, maar nee, nee, dan kunnen we u niet helpen. En je hoort ze denken : doe normaal man, gebruik gewoon Google analytics zie vorige ** voor een perfect perpetuum mobilé ;D
Maar ik geef toe, dat de methode van de eigen url met zeg subid een veel betere is. Maar als gezegd, ik maakte 'even' een test en gelijk in een paar dagen viel op dat er nogal verschil zat. En eer ik verder ga, moet dat even helder zijn.

@Wim : precies , dat bedoel ik. ;D Weet ik zeker dat we allemaal hetzelfde zien en met een kleine aanpassing weet ik over 24 uur waar de angel zit.
 
#17
Admarkt is simpelweg te classificeren als:

Jij gaat betalen voor een klik op een marktplaats-advertentie
Is jouw tekst (op die advertentie) goed dan zullen er best veel mensen doorklikken
Is jouw tekst (op die advertentie) niet goed dan betaal je (veel geld) voor intern verkeer op marktplaats :)

Marktplaats is trouwens stervende en ziet de bezoekersaantallen sterk dalen
(12% afgelopen maand) Ebay rouwt nog dagelijks om die mislukte investering en ze proberen er nog zoveel mogelijk uit te trekken

Blijft de vraag: Door wie wordt je liever genaaid? Door G of door MP?
Simpel antwoord: Naaien doe ik liever zelf. Heb een nieuwe Husqvarna ( en ook met naald en draad ben ik een expert)
 

startveld

Nieuw lid
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#19
Wim zei:
Door wie wordt je liever genaaid? Door G of door MP?
Ik zie dat soort problemen niet. ROI
Precies, ik ook niet. Je bepaald zelf of en waar je budget in steekt en je ziet zelf wat eruit komt. Kwestie van het spelletje slim spelen en je hebt ROI. Zo niet, heb je dat veelal aan jezelf te danken en is het makkelijk schuld te geven aan de G of M jongens.