Ontdubbelen door adverteerders

sloore

Nieuw lid
6 sep 2005
931
0
0
#1
Ik dacht na al die tijd, laat ons nog eens iets posten :)

Tegenwoordig is het een echte pest aan het worden: ontdubbelen. Ontdubbelen bestaat al lang maar meer en meer zie ik partijen die ontdubbelen op soms tot het extreme toe en hierover zwijgen. Ze zetten ze niet in hun voorwaarden, ze lichten de affiliates niet in, ze zoeken de "grenzen" op in de hoop dat het zolang mogelijk blijft duren.

Ook de netwerken staan er op te kijken en denken waarschijnlijk eerder van wat we we hebben, hebben we , eerder dan die adverteerders te gaan bannen of echt duidelijkheid te EISEN (zie eens dat ze naar een ander netwerk gaan) en toekomstgericht te werken met lange termijn denken.

Nu belangrijkste vraag: kunnen we ergens technisch nagaan of partijen ontdubbelen? Bedoel dan echt in code, in betalingsformulieren, ... is ergens te achterhalen op wat ze ontdubbelen? Nerds die tips of tricks weten om de "bedriegers" er uit te halen? (mag ook in PM als je bepaalde dingen niet openbaar wilt zetten)

Groeten
 
10 sep 2010
448
0
16
#2
Er is toch een gedragscode voor ontdubbelen en conversieattributie. Adverteerders zijn verplicht aan te geven onder welke voorwaarden en met welke technieken word ontdubbeld. Zo kan de publicher bepalen of hij/zij wel of niet een adverteerder wil promoten. Tenmindste dat is de opzet van deze gedragscode.
 

sloore

Nieuw lid
6 sep 2005
931
0
0
#3
willie wortel zei:
Er is toch een gedragscode voor ontdubbelen en conversieattributie. Adverteerders zijn verplicht aan te geven onder welke voorwaarden en met welke technieken word ontdubbeld. Zo kan de publicher bepalen of hij/zij wel of niet een adverteerder wil promoten. Tenmindste dat is de opzet van deze gedragscode.
In België is die gedragscode er niet en daar zijn heel veel organisaties die er niet openlijk over communiceren en zelfs weigeren te zeggen hoe ze ontdubbelen en op wat allemaal.

P.S. En zeg nu niet, promoot ze dan niet, daar gaat het nu even niet over.
 
12 jul 2012
287
0
0
#4
oei ik mag niet roepen dat je ze dan niet moet promoten als ze te weinig opleveren ;D even kijken wat ik nog meer te zeggen heb.

- check de link die gebruikt word door het affiliate netwerk, zit hier nog een redirect achter naar bijv Shop2market?
- staan de pagina's voor affiliates op een aparte url?
- Hebben andere kanalen een andere url?
- Check je eigen statistieken: hoge afkeur of juist een opvallend laag cr.

Volgens mij kun je niet met zekerheid zeggen of een adverteerder ontdubbeling niet juist toepast zonder een testtransactie te plaatsen. Denk dat de bovenstaande punten wel aan kunnen geven of er een aanleiding is om dit te testen.
 

sloore

Nieuw lid
6 sep 2005
931
0
0
#5
PeterH zei:
oei ik mag niet roepen dat je ze dan niet moet promoten als ze te weinig opleveren ;D even kijken wat ik nog meer te zeggen heb.

- check de link die gebruikt word door het affiliate netwerk, zit hier nog een redirect achter naar bijv Shop2market?
- staan de pagina's voor affiliates op een aparte url?
- Hebben andere kanalen een andere url?
- Check je eigen statistieken: hoge afkeur of juist een opvallend laag cr.

Volgens mij kun je niet met zekerheid zeggen of een adverteerder ontdubbeling niet juist toepast zonder een testtransactie te plaatsen. Denk dat de bovenstaande punten wel aan kunnen geven of er een aanleiding is om dit te testen.
Dag Peter, bedankt voor de tips. Brengt ons al iets dichter bij wat we willen weten.
Samen moeten we hier verder geraken, de weegschaal staat te veel aan de kant van de adverteerders tegenwoordig!
Nog iemand?
 
W

Wim

Guest
#6
En zeg nu niet, promoot ze dan niet, daar gaat het nu even niet over.
In feite is dit precies waar het om gaat. Levert een adverteerder een ecpc die niet hoog genoeg is (lager dan andere) dan promoot je minder tot geheel niet.
Al het andere proberen uit te zoeken en kijken of ze iets fout doen levert alleen maar stress op en je begint toch verder niets tegen de adverteerder.
 

Bram

Nieuw lid
22 apr 2011
43
0
0
#7
Eigenlijk toont het hele ontdubbelingsverhaal aan hoe amateuristisch de hele affiliatewereld is. Adverteerders die denken dat ze heer en meester zijn (en netwerken die braaf volgen). Maar het probleem ligt ook bij degenen die gewoon alle campagnes opnemen ongeacht de voorwaarden (ontdubbelen, verlaagde vergoedingen, ...)

Adverteerders die mijn werk waarderen (lees: niet ontdubbelen + een correcte vergoeding) krijgen bij mij extra aandacht, de andere vliegen er af of zakken naar een weinig interessante plaats.

En als ik naar mijn stats kijk voor 2015 zie ik ongeveer gelijke inkomsten tov 2014, maar wel een grote verschuiving qua adverteerders. Sommige +100%, anderen een halvering. ;D
 

JoostM

Nieuw lid
13 mei 2014
40
0
0
#8
Beste Barvee,

Held! Je haalt de woorden uit m'n mond.

Wij zitten ook in Travel net als jij, en gelukkig is het de laatste tijd weer 'rustig' qua afkeur. Maar ook wij ergeren ons eraan.

Dát er afkeur is, dat is al erg genoeg, maar goed, dat is het spelletje van affiliate, maar dat er geen reden wordt aangegeven of een heel vage reden dáár zit de pijn.

Wij hebben het dit jaar al 5 (!) keer gehad, dat we na gingen vragen wat nu de daadwerkelijke reden was voor de afkeur en dan wordt er aangegeven dat de sale is toegewezen aan een 'ander kanaal'. Dat zegt nog niks natuurlijk, maar na nog wat navragen dan blijkt dan dat die sale is toegewezen aan de laatste cookie en, je voelt hem al aankomen, dat zijn in al deze 5 gevallen kortingscodesites geweest. Gelukkig in ons geval zijn die sales teruggedraaid en zijn ze toegewezen aan ons, omdat die adverteerders ons hoger waarderen dan een kortingscodesite. Ik weet overigens niet of de sale van die kortingscodesite dan zijn afgewezen, of dat zij óók een vergoeding hebben ontvangen.

Het valt me trouwens wel op dat de afgelopen twee weken er, vooral in de Travel, een paar adverteerders zijn die cashback en kortingscodesites uitsluiten. Waarschijnlijk hebben die het licht gezien :)

@Bram, de affiliatewereld kan wel profi zijn hoor, ik ken echt wel een paar adverteerders en affiliate consultants die echt goed bezig zijn, snel reageren en ook daadwerkelijk toelichting geven. Ik vind overigens TradeTracker en Daiscyon als netwerken best wel goed bezig als het gaat om ondersteuning inzake afkeur etc.

Liever gisteren dan vandaag conversieattributie wat ons betreft! Zo kan je zien als adverteerder welke site nu daadwerkelijk waarde toevoegt.
 
18 mrt 2008
341
0
0
www.showbizzsite.be
#9
Ik ga even geen namen noemen maar eind vorig jaar meegemaakt: in het verleden waren al mijn sales voor een bepaald programma "toegewezen aan een ander kanaal". Uiteraard ging ik dat programma niet meer promoten en tijdens een gesprek met het netwerk liet ik mijn ongenoegen horen. Er werd contact opgenomen met de adverteerder en netwerk mocht een aantal sales goed keuren. Op dat moment stel ik me de vraag: "Zou een adverteerder betalen voor iets waar ik geen recht op heb?". Enerzijds ben ik blij met de compensatie, anderzijds zorgt het voor nieuwe vragen.

Ik denk dat iedereen hier al boeken kan schrijven over wat we gemist hebben maar ik probeer me vooral te concentreren op wat ik gehaald heb. De missers zijn weg, voorbij en dat is gewoon negatieve energie. Wat er maandelijks op de rekening komt, dat weegt voor mij het zwaarst door. En ja, ik weet dat jullie het niet allemaal met mij eens gaan zijn maar daar ga ik niet van wakker liggen. Ieder stelt z'n eigen prioriteiten ;-)
 

Bram

Nieuw lid
22 apr 2011
43
0
0
#10
@ De affiliatewereld kan inderdaad professioneel zijn. Over bepaalde adverteerders en netwerken ben ik heel tevreden, over andere niet. Maar helaas zijn er ook andere. Het aantal openstaande tickets naar adverteerders toe die gewoon niet reageren kan ik niet meer op één hand tellen.

Voor een bepaalde adverteerder (niche reizen) zat ik vorig jaar aan een afkeur van 6%, nu aan 44%. Als ik dan kijk op wat ze allemaal ontdubbelen dan maak ik meer kans om de lotto te winnen dan om een sale te halen.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#11
PeterH zei:
oei ik mag niet roepen dat je ze dan niet moet promoten als ze te weinig opleveren
Precies. Waarom zou je je druk maken over ontdubbelen en andere rare fratsen die merchants uithalen? En de netwerken hebben ook heel andere belangen dan jij als affiliate: voor hen is iedere cent meegenomen, want de bezoekers die geleverd worden kosten jou geld maar hen alleen wat minimale kosten aan dataverkeer.

Gezanik over ontdubbelen, sales die niet worden geregistreerd en al die andere flauwekul is jouw pakkie an helemaal niet. Het enige wat er voor jou als affiliate toe doet is wat het oplevert. En het levert pas iets op als het daadwerkelijk op jouw rekening is bijgeschreven: dat is waar je op moet koersen en de rest is andermans probleem.

Dus levert een merchant te weinig op per geleverde bezoeker dan geef je die een minder prominente positie of je flikkert hem eruit. Hetzelfde geldt voor netwerken die minder opleveren vergeleken met andere: waarom en hoe ze hun zaakjes niet op orde hebben is hun probleem, voor jou geldt slechts wat op je rekening wordt bijgeschreven.

Je kunt je energie echt veel beter besteden aan merchants en netwerken die wel goed presteren en zo je inkomsten maximaliseren dan dat je je kostbare tijd verspilt aan partijen die onderpresteren: of hun product onaantrekkelijk is voor jouw bezoekers of dat ze maar wat aan rotzooien is daarbij helemaal niet relevant. Wat maakt het jou tenslotte uit hoe een ander zich uit de markt prijst? Presteren ze slecht dan zijn ze jouw tijd niet waard, laat staan dat je je humeur er ook nog eens door laat verpesten.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#12
showbizzsite zei:
Enerzijds ben ik blij met de compensatie, anderzijds zorgt het voor nieuwe vragen.
Het duidt in ieder geval op een beleid van knijpen-en-piepen. Ze proberen je af te knijpen en pas als je piept gaan ze dat een keer herstellen. Het zou wat mij betreft de laatste betaling zijn, want zo doe ik geen zaken.

Wat er maandelijks op de rekening komt, dat weegt voor mij het zwaarst door.
Precies. Maar hoeveel tijd je kwijt bent om je geld binnen te krijgen weegt net zo zwaar. Als je er achteraan moet zitten om je geld binnen te krijgen dan gaat dat ten koste van de tijd die je kunt besteden om meer sales te realiseren. Dat soort ballast moet je toch echt tot een minimum beperken en de kosten ervan op zijn minst aftrekken van de gerealiseerde inkomsten.

Er kan altijd iets niet helemaal goed verlopen maar het is toch echt in eerste instantie aan de merchant en vervolgens aan het netwerk (dat een breder overzicht heeft over de prestaties van een merchant en een terugval daarin) om dan in actie te komen.

Met partijen waarmee we rechtstreeks zaken doen (en waarmee we een veel hoger volume draaien) ligt dat natuurlijk anders. Maar daarvan krijg je ook op voorhand bericht als er zaken veranderen, zodat je dat samen kunt monitoren en meten. Met een netwerk ertussen is dat de taak van het netwerk.
 

aap2050

Nieuw lid
14 jan 2012
13
0
0
#13
Voor mij kan ontdubbelen enkel als er een verhoging van de commissie bij hoort

Als een adverteerder niet wil dubbel betalen (waar ik het trouwens niet mee eens ben, want dat kunnen affiliates niet controleren en wordt steeds misbruikt), dat hij dan extra betaalt voor de traffic die hij dan wel wil

Maar ja, ik moet de eerste nog tegenkomen die ontdubbeling combineert met een verhoging van de commissie...
 
19 sep 2012
34
0
6
#14
Het sterft van de cowboys in adverteerdersland. Als ik de statistieken erbij haal slaat me de schrik om het hart. En ik ben toch echt wel iets gewend op het getild worden gebied. Adverteerders waar ik al ruim een jaar met 30 sites klantjes naar toe laat klikken die geen enkele sale opleveren geeft mij dan te denken. Adverteerders die na 7 maanden nog geen keuring hebben gedaan, die niet reageren op je tickets en netwerken die je antwoorden dat ze er mee bezig zijn waarna het vervolgens doodstil wordt. Gelukkig zijn er ook nog een paar handenvol perfecte adverteerders die aan je statistische verwachtingen voldoen.

Wat de trucs van de adverteerders zijn om onder de controle, voor zover die er is, van de netwerken uit te komen weet ik niet maar als testaankopen, in dit geval van mijn kleindochter, niet worden geregistreerd terwijl een sale die eerst is goedgekeurd naderhand weer wordt toegewezen aan een collega, rammelen bij mij de alarmbellen. Dan zou je zeggen dat er slaperige of misdadige lieden maar een beetje zitten te kloten en te klungelen met het doel om geen stuiver commissie te betalen.

Ik ben de verdachten nu stuk voor stuk van de sites aan het pleuren en laat hun plekjes door de goeien innemen. Het leuke daarvan is dat de sales (bij de goeien) daardoor met sprongen omhoog gaan.

Ik verklaar hierbij de oorlog aan de cowboys en tillers en zal ze met naam en toenaam met vermelding van het ingedutte netwerk gaan vermelden op het internet. Er liggen nog een paar ouwe sites zoals affiliateleed.nl of dedagelijkseschandpaal.nl op klandizie te wachten. Eigenlijk moeten we ze hier op deze site ook aan de schandpaal spijkeren. Of moeten we bang zijn voor advokatenbrieven?
 

Bram

Nieuw lid
22 apr 2011
43
0
0
#15
Eigenlijk kan men twee dingen doen:

1) Je kijkt naar inkomsten. Adverteerders die ontdubbelen krijgen van mij nu al een veel slechtere plaats toegewezen (tov daarvoor), of ze vliegen er gewoon af

2) De affiliatewereld komt in actie en boycotten gedurende een bepaalde periode een bepaalde adverteerder. Bijvoorbeeld Center Parcs even totaal niet promoten in de weken voor en tijdens de schoolvakanties. De netwerken zullen dan reagereren als de sales en ook hun inkomsten zien zakken. Dit laatste is natuurlijk enkel mogelijk als ook de grote spelers meedoen.

Jammergenoeg is er voor optie 2 geen draagvlak en is enkel 1 een optie.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#16
Bert Peters zei:
Adverteerders waar ik al ruim een jaar met 30 sites klantjes naar toe laat klikken die geen enkele sale opleveren geeft mij dan te denken.
Mij geeft dat ook te denken. Wat voor kwaliteit traffic lever die 30 sites dan? En wat brengt jou ertoe om ruim een jaar bezoekers te leveren zonder dat daar enige vergoeding tegenover staat? Wie is er dan merkwaardig bezig?

als testaankopen, in dit geval van mijn kleindochter, niet worden geregistreerd terwijl een sale die eerst is goedgekeurd naderhand weer wordt toegewezen aan een collega, rammelen bij mij de alarmbellen.
Ik vind het al merkwaardig als je je met zaken als testaankopen en het volgen van individuele sales bezig moet houden. Wat denk je te bereiken met dat geneuzel in de marge?

Als jij je serieus bezig houdt met het maken van sites en het leveren van bezoekers, dan is er voor jou toch maar een ding relevant: wat levert het onder de streep op?

Of een bezoeker bij een merchant niets van zijn gading vindt of dat die merchant loopt te klooien met zijn keuringen en toewijzingen is voor jou toch niet relevant? Het enige wat ertoe doet is wat de opbrengst per geleverde bezoeker is en de enige opbrengst die telt is opbrengst die is uitbetaald.

In plaats van je met al dat geklooi bezig te houden kun je je beter beperken tot het meten van het enige wat relevant is: wat wordt er per geleverde bezoeker bijgeschreven op jouw rekening. Hoe dat resultaat tot stand komt dat zoeken de merchant en het netwerk maar lekker uit. Dat is jouw probleem toch zeker niet.

Het is jouw zaak om ervoor te zorgen dat je bezoekers kwaliteit levert en doorstuurt naar de plekken waar jij je winst pakt. Dat is de enige basis om op te handelen. En het is echt geen rocket science om de gerealiseerde omzet (dat is dus: de uitbetaalde omzet) in een database te stoppen, die te delen door het aantal geleverde bezoekers en je opbrengst per bezoeker uit te rekenen. Op basis van dat cruciale cijfer bepaal je de positie van de adverteerders en laat je adverteerders die nadat je een bepaald volume hebt geleverd onderpresteren automatisch afvallen.

Het is toch een beetje mal om individuele sales na te gaan lopen (is jouw inkomen echt zo laag dat je daar tijd aan kunt besteden?) en ondertussen merchants die ruim een jaar geen cent omzet opleveren bezoekers te blijven sturen. Dan zijn die cowboys echt niet de enigen die hun zaakjes niet op orde hebben.
 
19 sep 2012
34
0
6
#17
Ja, laten we de boodschapper voor z'n eieren schoppen in plaats van in te gaan op de schofterigheid van sommige adverteerders. De groeten met je gekwijl.
 

aap2050

Nieuw lid
14 jan 2012
13
0
0
#18
Center Parcs is er idd een die het niet snapt waarom ontdubbeling een heel slecht idee is

Corendon.be is zo ook een, eentje die heimelijk op meer staat te ontdubbelen dan ze zelf toegaven en nog steeds geen duidelijkheid verschaft

Wie kent er nog programma's die heimelijk ontdubbelen in NL/BE?
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#19
Bert Peters zei:
in plaats van in te gaan op de schofterigheid van sommige adverteerders.
Dus door meer dan een jaar met dertig (?) sites bezoekers te blijven leveren ga je in op de schofterigheid? Met dat soort amateurisme biedt je de cowboys juist alle ruimte.

De groeten met je gekwijl.
Veel succes met je verdere querulantenbestaan.