Prijsvergelijkingssite opzetten

bn040

Nieuw lid
5 sep 2014
5
0
0
#1
Goedemorgen,

Ik ben momenteel bezig de haalbaarheid te onderzoeken van een nieuw web-idee;
Ik wil een prijsvergelijkingswebsite opzetten voor een specifieke tak van sport. Gezien de wildgroei aan webshops valt het voor de consument niet mee om het product te vinden voor de beste prijs en beste voorwaarden (verzendkosten / retour-policy). Nu zijn er al veel vergelijkingswebsites voor elektronica, maar niet voor mijn categorie.
Mijn vraag is een beetje hoe ik dit aan zou moeten pakken.
Ik zou bijvoorbeeld een script kunnen maken wat in de achtergrond in diverse webshops een zoek-query doet en daaruit de product-titel, afbeelding en prijs uitfiltert. Is dit de manier waarom de meeste prijsvergelijkingswebsites werken? Of is er een database waar je dit soort data op kunt vragen? Vervolgens bied ik het overzicht aan met links (inc mijn affliate-code) naar de betreffende webshops. Of krijg ik met deze methode 'gezeik' met de webshops omdat ik hun websites via een omweg raadpleeg?

Benieuwd naar jullie inzichten, meningen en tips. Fijne dag!
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#2
bn040 zei:
Nu zijn er al veel vergelijkingswebsites
Klopt. Dat betekent dat de markt ook al aardig is doorontwikkeld.

Mijn vraag is een beetje hoe ik dit aan zou moeten pakken.
Je vraag gaat vervolgens alleen over de techniek, het uitvoerende werk: hoe haal ik de gegevens van de shops op. Dat kun je uitbesteden aan iedere gemiddelde techneut. En de afspraken met de merchants zijn ook snel gemaakt. En vervolgens heb je nog niet eens vergelijkingswebsite 100.001.

Dat kunstje van data ophalen en op prijs sorteren kent echt iedereen. Maar daarmee heb je nog geen begin van een succesvolle vergelijkingswebsite. Dat vergt echt veel meer, ook al richt je je op een niche die nog niet voldoende wordt bediend.

Alleen al op de opgegeven prijzen zul je de nodige bewerkingen los moeten laten om een eerlijke vergelijking mogelijk te maken. Zijn ze inclusief verzendkosten? Of vanaf welk bedrag zijn ze dat? En worden er misschien ook handlingkosten of andere verborgen kosten berekend? Dat soort zaken wil je toch op zijn minst voor je klanten uitzoeken en op een eerlijke manier presenteren.

Dan zal je klant ook geïnteresseerd zijn in de betaalmethoden die worden geboden, de servicevoorwaarden et cetera. Dat zul je ook op een of andere manier moeten verwerken in de matrix met resultaten die je toont. En dan ben je nog alleen maar op papier bezig om je zaken op orde te krijgen.

Het minste wat je daar (naast deskundig advies!) tegenwoordig aan toe moet voegen zijn toch wel klantervaringen: hoe tevreden zijn ze over het product en wat zijn hun ervaringen met de leverancier? Om op dat gebied waarde voor je bezoekers toe te voegen zul je toch eerst behoorlijk wat klanten binnen moeten halen die hun ervaringen ook willen delen.

Dat betekent dat je behoorlijk zult moeten investeren in het aantrekken van bezoekers, waarvan een deel iets koopt en een nog kleiner deel achteraf ook zijn ervaringen wil delen. Voordat je zoveel ervaringen hebt verzameld dat ze ook maar enige relevantie hebben (je moet een gemiddelde presenteren dat iets zegt en niet een klant die toevallig wel of niet tevreden is) heb je er al heel wat bezoekers doorheen gejaagd. Waarschijnlijk zonder dat je site rendabel is, want voor adwords betaal je de hoofdprijs als je daar nog ervaring mee op moet doen en je site nog niet als echt relevant wordt beoordeeld. Je betaalt in ieder geval een stuk meer dan je concurrenten die al een stuk verder zijn, ook al hebben ze voor jouw niche minder te betekenen.

En dan zit je nog met de vraag hoe je die gebruikerservaringen verzamelt. Zet je je reactieformulier open voor iedereen en hoop je dat er maar reacties komen? Grote kans dat je klanten niet reageren maar ontevreden kopers die hun aanschaf op een andere manier hebben gedaan en het net afspeuren naar mogelijkheden om hun frustraties te uiten wel. Dat schiet echt niet op en draagt niets bij aan de kwaliteit van je site.

Je zult dus afspraken met al je merchants moeten maken over het aanleveren van namen en mailadressen van klanten die via jou iets gekocht hebben (let je even op over de wetgeving omtrent privacy en databases met klantgegevens?). De meeste merchants zullen liever hebben dat klanten hun eigen survey invullen dan de jouwe, dus je zult al een onderhandelingspositie moeten hebben om een poot aan de grond te krijgen. Anders lukt het je niet eens om je klanten na een aankoop te benaderen.

En dan zul je ook nog moeten investeren in vakkennis over het verzamelen van gebruikerservaringen. Want een vragenlijst zo opstellen dat hij wordt ingevuld (dus niet teveel en zeker geen irrelevante vragen tonen) maar tegelijkertijd wel bruikbaarder informatie oplevert dan tevreden/ontevreden op een schaal van 1 tot 5 (dus als er ergens problemen mee zijn vervolgvragen tonen om die precies te kunnen inventariseren) is niet iets wat je er als leek zomaar even bij doet. Op technisch niveau moet je e.e.a. zodanig voorsorteren dat je alle relevante gegevens achteraf uit de database kunt trekken en presenteren (ook zaken die je vooraf niet had bedacht).

Ik heb het alleen nog maar gehad over hoe je prijzen eerlijk vergelijkt en over hoe je waarde toevoegt middels klantervaringen. Alleen dat is al oneindig gecompliceerder dan wat feeds inladen via een netwerk en de resultaten op de (opgegeven) prijs sorteren. En dat is toch echt de minimumvoorwaarde om nog een mogelijk succesvolle vergelijkingswebsite op te zetten.
 

bn040

Nieuw lid
5 sep 2014
5
0
0
#3
Onder het motto beter laat dan nooit, wil ik PJ toch nog even bedanken voor zijn uitgebreide actie.
In de vrije uurtjes heb ik de afgelopen tijd gewerkt aan Don Bidon, een prijsvergelijker speciaal voor online fiets-winkels: http://donbidon.nl

Zoals altijd zijn tips en ideeën welkom.
Bart
 
22 apr 2006
810
1
18
inspiredmedia.nl
#5
willie wortel zei:
Don Bidon, een prijsvergelijker speciaal voor online fiets-winkels
Dat noem ik geen prijsvergelijker. Zijn gewoon links naar fietsenboeren.
Helemaal mee eens, valt zoveel meer uit te halen. Wel moet ik toegeven dat ik de naam en huisstijl fantastisch vind.

Daarnaast geef je op facebook aan dat er vooral gezocht wordt op: http://donbidon.nl/castelli%20gabba , maar als men naar die pagina gaat ziet men geen enkel aanbod. Wellicht ook een idee om alleen het aanbod te laten zien dat er is ipv de partijen te laten zien die dit product niet hebben? En voeg eens wat tekst toe per product/categorie (beter voor de zoekmachines). Al met al een heel leuk concept, maar valt veel meer uit te halen!
 

bn040

Nieuw lid
5 sep 2014
5
0
0
#7
Oei, jullie hebben gelijk; Een deel van de website functioneerde niet door een server-fout. Gelukkig werkt alles weer.
Ik lees in de reacties dat het jullie eenvoudig en te simpel overkomt. Dat is ook precies de bedoeling. Ik werk via het lean-principe en ben begonnen met een zogenaamd Minimal Viable Product, om te testen of er interesse is en of het concept werkt. Nu ben ik bezig met het toevoegen van meer shops en uitbreiden (verbeteren) van de functionaliteit. Door constant te meten en onderzoeken wat bezoekers willen en doen kun je veel leren over waar de mogelijkheden zitten.
Het is dan ook geen hardcore-affiliate website. Ik heb slechts met enkele websites afspraken. Dat lijkt raar, maar voor de eindgebruiker is het vooral belangrijk dat het overzicht compleet is.
 
10 sep 2010
448
0
16
#8
Ik lees in de reacties dat het jullie eenvoudig en te simpel overkomt. Dat is ook precies de bedoeling.
Ik wens je dan heel veel succes, maar het zal niks worden. Kijk eens hoe een echte vergelijkingssite eruit ziet, je ziet dan een wereld (nee, een universum) van verschil. Wat valt er bij jou te vergelijken?, Niks. Best een mooie layout, maar absoluut geen site die het gaat maken als vergelijkingssite, want dat is het niet. En het lean principe is een hoop bullshit volgens mij. https://philipvanlonden.wordpress.com/2011/12/01/5-principes-lean-sociale-innovatie/

Met simpel en eenvoudig red je het niet in dit wereldje als je het het fulltime wilt doen. Maar ik wens je het allerbeste. :)
 
22 apr 2006
810
1
18
inspiredmedia.nl
#9
willie wortel zei:
Ik lees in de reacties dat het jullie eenvoudig en te simpel overkomt. Dat is ook precies de bedoeling.
Ik wens je dan heel veel succes, maar het zal niks worden. Kijk eens hoe een echte vergelijkingssite eruit ziet, je ziet dan een wereld (nee, een universum) van verschil. Wat valt er bij jou te vergelijken?, Niks. Best een mooie layout, maar absoluut geen site die het gaat maken als vergelijkingssite, want dat is het niet. En het lean principe is een hoop bullshit volgens mij. https://philipvanlonden.wordpress.com/2011/12/01/5-principes-lean-sociale-innovatie/

Met simpel en eenvoudig red je het niet in dit wereldje als je het het fulltime wilt doen. Maar ik wens je het allerbeste. :)
Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. Ik geloof wel in de werking van eenvoud, maar bij een vergelijker is dat nou eenmaal niet gemakkelijk. Je wil toch dat men duidelijk een vergelijking kan maken? En dan gaat het niet alleen om de prijs of verzendkosten, dan zijn er veel meer aspecten die mee tellen.
 
W

Wim

Guest
#10
Zoek eens op fiets! (lachen) En als je dan iets ziet wat je "echt" zoekt hoe vergelijk je dan prijzen? Hoe zoek je verder?
Als je dat oplost ben je al een stukje verder op de goede weg.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#11
willie wortel: Met simpel en eenvoudig red je het niet in dit wereldje als je het het fulltime wilt doen.
Ben het eens met Klaas Koopman, in feite zal steeds meer gelden dat de klant een clean en eenvoudig voorstel wil zien met behoud van noem maar op.
Dan is het aan ons om daar een web-oplossing voor te bedenken, waarbij dit de contradictio is in alle beroepen en branches : het is verrekte moeilijk om iets eenvoudig voor te stellen.

Heb menigmaal mensen opgeleid in gesprekken, mocht dan bij de klant het moeilijke deel - van zeg een hypotheek of pensioen - doen en zou het verkoopdeel voor z'n rekening nemen. Tot aan zijn actie zeg 50% kans op succes,
en één van die mensen, toen al op leeftijd, beperkte zich er toe om de klant te vertellen : "zou het maar doen, is beter, beter voor later". En dan knikte ik "ja" , meer niet, en de deal werd gesloten.

Natuurlijk moet je testen.
Maar het is een webmaster - "doodzonde" om een klant daarvan het slachtoffer te laten worden. "LEAN" is natuurlijk NIET een klant 10 worsten voor te houden die op een 404 pagina uitkomen, en 2 op succes en dan nog bedenkelijk in resultaten. Wat je dan bereikt is "een naamsbekendheid" die je geen goed doet.

Denk aan Hans, over de vraag hoe dat moet. 8)
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#12
Klaas Koopman zei:
Ik geloof wel in de werking van eenvoud, maar bij een vergelijker is dat nou eenmaal niet gemakkelijk. Je wil toch dat men duidelijk een vergelijking kan maken?
Precies. Het iets eenvoudig kunnen presenteren betekent dat er heel veel kennis en denkwerk (en programmeerwerk) achter de schermen gebeurt.

Pas als je je klanten (elk soort klanten dat je bedient) heel goed hebt leren kennen en weet hoe al die soorten klanten hun beslissingen nemen en hoe zwaar de verschillende factoren voor hen wegen, ben je in staat om hun keuzeproces op een eenvoudige (dat betekent: voor hen logische) manier aan hen te presenteren.

Hoe eenvoudiger je het voor hen wilt maken (want dat is uiteindelijk waarmee je de conversie verhoogt), des te meer denkwerk en klantanalyse het van jouw kant vergt. Het is simpel om je klant iedere keuzemogelijkheid die de merchants je aanbieden op een immer uitdijend formulier te zetten. Het enige wat dat oplevert is keuzestress en door de bomen het bos niet meer zien.

Pas als je je klanten kent begint het spelletje. Dan kun je op basis van jouw kennis van dat soort klant een voor hen nuttig sorteerproces presenteren. Met daarbij alleen voor hen relevante reviews en wat hen ook verder kan helpen bepalen bij het maken van de voor hen juiste keuze.

Hoe makkelijker je het je klant wilt maken des te hoger zijn de eisen die je jezelf moet stellen. De beloning (een hoge conversie) krijg je echt niet cadeau.