Reizen Affiliate consequenties ACM besluit

jdbest

Nieuw lid
13 jan 2008
1
0
0
#1
Hallo mede affiliates,

Hoe zit het met de actie van Autoriteit Consument & Markt (ACM) over de onduidelijkheid van prijzen van vakanties. Wij laden feeds in echter hebben we geen invloed op de prijzen. Hoever zijn wij verantwoordelijk voor de prijzen die we melden die we automatisch doorkrijgen?

zie onder andere nugeld.nl/portemonnee/3484511/onduidelijke-prijzen-reisbranche-aangepakt.html

Alvast bedankt,
Groet,
Jos
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#2
jdbest zei:
Hoever zijn wij verantwoordelijk voor de prijzen die we melden die we automatisch doorkrijgen?
Het lijkt me dat dat nogal afhangt van je site. Enerzijds: een krant is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de prijzen van de adverteerders, dus een krant zal nooit last krijgen als de prijzen die adverteerders vermelden niet kloppen. Anderzijds: hoe meer jij je site presenteert als een winkeltje waarin die reizen voor een bepaalde prijs worden verkocht, des te groter jouw verantwoordelijkheid voor de juistheid van die prijzen wordt.

In het kader van de toegevoegde waarde heb ik nogal snel de neiging om veel consumenteninformatie aan een site toe te voegen, want ik maak mijn sites voor de consument. Iedereen in de branche weet dat bijvoorbeeld worldticketcenter nogal rotzooit met hoge boekings- of administratiekosten. Als ze er zelf middels een banner mee adverteren, dan is dat verder hun zaak.

Maar ik zou nooit op een andere manier met ze samenwerken zonder daarbij mijn bezoekers nadrukkelijk op die verborgen kosten te wijzen die ze niet in het prijsoverzicht zien maar pas als ze een boeking definitief maken. Alleen al uit eigenbelang: ik schiet er toch geen donder mee op als de bezoeker voor de goedkoopste kiest, ineens met die extra kosten wordt geconfronteerd en vervolgens afhaakt met het gevoel dat mijn site ze verkeerde informatie heeft voorgeschoteld?

Die kans krijgt geen enkele merchant, dus zorg ik ervoor dat mijn klanten eerst voor die extra kosten zijn gewaarschuwd. En als bezoekers bij mij op prijs kunnen zoeken, dan verwerk ik die verborgen kosten er zelf in. Biedt iemand een reis aan voor 99 euro en de klant betaalt uiteindelijk 196 euro, dan krijgt hij bij mij die uiteindelijke prijs te zien (met tussen haakjes: 99 euro + 97 euro bijkomende kosten). Uiteraard gebruik ik die 196 euro ook bij het sorteren op prijs en kom je niet als goedkoopste uit de bus als je dat niet bent.

Ik zie een feed dan ook niet als iets dat je "automatisch doorkrijgt" maar als externe informatie waar je nog het e.e.a. mee moet doen voordat je het op jouw manier aan jouw klanten presenteert. Wie trucjes gebruik om de klant te misleiden gaat toch echt met de billen bloot, want toevallig maak ik mijn sites voor de klant. En begint de merchant te mekkeren, dan is het heel simpel: of hij vermeldt zelf eerlijke prijzen of ik doe het wel voor hem. Gaat hij daar niet mee akkoord, dan is hij de omzet die ik voor hem realiseer kwijt want dan is het einde oefening. We zijn partners in business en geen partners in crime.