Verschil AdWords conversion tracking & conversie data affiliate netwerken

4 jan 2013
3
0
0
#1
Beste search/ keyword buying affiliates,

Hoe kan het dat er zo veel verschil zit in de conversie data vanuit Google AdWords (conversion tracking) en de conversie data die gemeten wordt bij de verschillende affiliate netwerken?
Deze data verschilt soms wel 30%

We hebben het dan dus over affiliate search/ keyword buying campagnes.

Hebben meer mensen hier ervaring mee? Hoe kan dit en valt hier iets aan te doen?

Arnoud
Orangedotcom
 
12 jul 2012
287
0
0
#2
Orangedotcom zei:
Beste search/ keyword buying affiliates,

Hoe kan het dat er zo veel verschil zit in de conversie data vanuit Google AdWords (conversion tracking) en de conversie data die gemeten wordt bij de verschillende affiliate netwerken?
Deze data verschilt soms wel 30%

We hebben het dan dus over affiliate search/ keyword buying campagnes.

Hebben meer mensen hier ervaring mee? Hoe kan dit en valt hier iets aan te doen?

Arnoud
Orangedotcom
30% minder sales gemeten in het netwerk?
 
4 jan 2013
3
0
0
#3
Nee, 30% minder sales gemeten in adwords met conversion tracking.

Ik kan erin komen dat het tracking systeem van affiliate netwerken beter is dan conversion tracking in adwords, maar de verschillen die we meten zijn wel erg groot.
Soms meten we wel 60% minder sales in adwords.

Op deze manier is optimaliseren op basis van adwords tracking dus onmogelijk.

Je zou verwachten dat als je via een affiliate netwerk een pixel laat plaatsen op de bedank pagina van een adverteerder, dat het wel in de buurt komt van tracking via netwerk.
 
12 jul 2012
287
0
0
#4
Orangedotcom zei:
Nee, 30% minder sales gemeten in adwords met conversion tracking.

Ik kan erin komen dat het tracking systeem van affiliate netwerken beter is dan conversion tracking in adwords, maar de verschillen die we meten zijn wel erg groot.
Soms meten we wel 60% minder sales in adwords.

Op deze manier is optimaliseren op basis van adwords tracking dus onmogelijk.

Je zou verwachten dat als je via een affiliate netwerk een pixel laat plaatsen op de bedank pagina van een adverteerder, dat het wel in de buurt komt van tracking via netwerk.
Ik kan er naast zitten maar volgens mij word de cookie van Google overschreven als ze na de klik via AdWords/Organisch/direct binnen komen.

Oftewel; Google kent hem dan toe aan een ander kanaal.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#5
Wat Google meet zou ik met een flinke korrel zout nemen. Ik heb geen ervaring met conversion tracking van AdWords of Analytics wat sales betreft: dat soort data vertrouw ik Google niet toe. Maar het valt me wel iedere keer op dat er nogal een kloof zit tussen de metingen van Analytics (die mijn klanten ook vaak gebruiken) en die van AdWords.

Op sites die ook behoorlijk wat bezoekers uit andere bronnen krijgen zie ik regelmatig dat het aantal kliks waarvoor AdWords een rekening wil sturen hoger is dan het totaal aantal bezoekers dan Analytics registreert. Terwijl Google Analytics aanbeveelt als zeer betrouwbaar en accuraat, wat uiteraard veel discussie oplevert met klanten die geleverde bezoekers niet terug kunnen vinden.

Tegenover mij prees Google Analytics ook aan als uiterst betrouwbaar. Toen ik daarop voorstelde alleen voor via AdWords geleverde bezoekers te betalen als die ook door Analytics werden geregistreerd dansten de heren ineens alsof ze met blote voeten over gloeiende kolen liepen terwijl Emile Ratelband niet in de buurt was en lagen de zaken qua betrouwbaarheid van de metingen toch iets anders.
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#6
@PJ,
Google verklaart dit door aan te geven dat klikken een ander meetgegeven is dan bezoeken. Vooral bij prijsvergelijkingen kan een bezoeker vaker op Adword Ads klikken in een tijdstrekke. Dit wordt dan als één bezoek wordt geregistreerd in Google Analytics of ander statisiek gebeuren dat bezoekers en bezoeken meet.
Wanneer de browser van bezoeker geen cookies accepteert of javascript uit heeft staan, wordt de bezoeker niet geregistreerd in Google Analytics maar er wordt wel een klik in Adwords geregistreerd.

Daardoor kunnen er meer kliks zijn dan bezoekers.


@ Orangedotcom
Ik heb geen ervaring hoe dat werk bij netwerken. Neem aan dat het principe hetzelfde is. De bedankpagina meten, of gekoppeld aan andere trigger die een verkoop afrondt.

Heb je gecontroleerd hebt of de tracking code van Adwords conversies niet ergens vergeten is?

Het Google AdWords-cookie verloopt na 30 dagen. Conversies die na 30 dagen plaats vinden worden niet meer gevolgd door de AdWords-conversiecode. Staan de metingen van de netwerken op hetzelfde tijdsinterval?

Bij Google Analytics staat dit standaard op 6 maanden. Wanneer je deze standaard instellingen laat staan, zul je een verschil in conversies meten. (er zijn meer standaard instellingen die voor een verschil zorgen)
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#7
elja zei:
Google verklaart dit door aan te geven dat klikken een ander meetgegeven is dan bezoeken.
Ja, dank je de koekoek.

Vooral bij prijsvergelijkingen kan een bezoeker vaker op Adword Ads klikken in een tijdstrekke.
Een bezoeker kan zelfs meerdere keren op een advertentie klikken: bij AdWords komt het meer dan regelmatig voor dat het aantal klikken het aantal vertoningen ruimschoots overtreft. Die zouden dan allemaal javascript uit hebben staan of daadwerkelijk keer op keer op dezelfde link klikken.

Wanneer de browser van bezoeker geen cookies accepteert of javascript uit heeft staan, wordt de bezoeker niet geregistreerd in Google Analytics maar er wordt wel een klik in Adwords geregistreerd.
Ik heb een statistiekenprogramma draaien waarmee ik o.a. ook kan meten hoeveel bezoekers javascript uit hebben staan (bij 99.18% staat het aan). En dat komt in de verste verte niet in de buurt van het verschil tussen wat AdWords meet en wat Analytics meet. Ik kan echt niet anders concluderen dan dat Analytics een grove indicatie geeft van het aantal bezoeken en de herkomst daarvan, maar dat het zeker geen instrument is om dat exact te meten, terwijl het wel als zondanig wordt aanbevolen.
 
4 jan 2013
3
0
0
#8
Bedankt nog voor jullie reacties!

We zien nog steeds verschillen voor sommige campagnes, maar die blijven altijd wel bestaan denk ik.

Het meten via adwords, analytics, affiliate tracking, etc., gaat op een andere manier, en de meetverschillen blijven dus ook. Zolang deze verschillen niet te groot zijn, is het acceptabel.

Als we tegen dingen aanlopen, zal ik een update geven.

Groeten,
Arnoud
Orangedotcom