vraag aan smartphone / android gebruikers / deskundigen

25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#1
vraag aan smartphone / android gebruikers / deskundigen

[1] stel, je hebt zo'n smartphone met adroid ( Google ) operation system
hoeveel kans is er dat Google als zoekmachine er op voor komt ?
[2] stel dat Google er op voorkomt, is er dan een mogelijkheid om een andere zoekmachine te installeren en hoe ?

[3] je hebt zo'n smartphone met android + Google search , kun je nog op een andere manier het internet rondsurfen , dus zonder Google zoeken te gebruiken en los van die paar adressen die je uit hoofd kent.

Ik stel de vraag om beweringen van SEO deskundigen naar waarde in te schatten , en zelf vind ik het smartphone beeld (alcatel one touch ) tè klein om moeite doen voor internettoepassingen , al zou dat theoretisch ook aan mijn ogen kunnen liggen.

Wie helpt me aan deze informatie :)
 
26 jan 2008
255
0
0
#2
1. 100%
2. Poeh, geen idee, nooit naar gekeken. Denk dat 99% van de gebruikers het zo laat
3. Ja, je kunt in je browser naar bing.com gaan :)
 
12 jul 2012
287
0
0
#3
ouwesmurf zei:
vraag aan smartphone / android gebruikers / deskundigen

[1] stel, je hebt zo'n smartphone met adroid ( Google ) operation system
hoeveel kans is er dat Google als zoekmachine er op voor komt ?
[2] stel dat Google er op voorkomt, is er dan een mogelijkheid om een andere zoekmachine te installeren en hoe ?

[3] je hebt zo'n smartphone met android + Google search , kun je nog op een andere manier het internet rondsurfen , dus zonder Google zoeken te gebruiken en los van die paar adressen die je uit hoofd kent.

Ik stel de vraag om beweringen van SEO deskundigen naar waarde in te schatten , en zelf vind ik het smartphone beeld (alcatel one touch ) tè klein om moeite doen voor internettoepassingen , al zou dat theoretisch ook aan mijn ogen kunnen liggen.

Wie helpt me aan deze informatie :)
[1]
Google heeft op alle smartphones een marktaandeel van 98% [bron]
[2]
To change your search engine in Chrome for Android, open the Chrome app, tap the menu button, tap Settings, and tap Search engine. Choose from among the search engines in the list ? Google, Bing, Yahoo!, AOL, and Ask are all options here. When you search from Chrome?s location bar, it will use your chosen search engine. There?s no way to add more search engines to Chrome. Even search engines you add to Chrome on your PC aren?t automatically synced to Chrome for Android. To use a different search engine that doesn?t appear in the list ? DuckDuckGo, for example ? you?d have to install an alternative web browser like Firefox for Android and use it instead. [bron]
[3]
Dus als je geen zoekmachine/adresbalk gebruikt? Weet niet of je dit bedoelt maar je kunt natuurlijk op links klikken in:
Email, apps, QR-codes...
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#4
Dank voor je reaktie Jeroentje, PeterH.

De aanleiding voor mijn vraag was deze tweet van Eduard Blacquière
Mobiele zoekopdrachten bij Google gaan desktop overstijgen, desktop blijft nagenoeg gelijk
Nu zijn de meeste SEO mensen te kwalificeren als Google adepten, immers voelen zich nogal verbonden met Google Analytics.
Dus moet je je bij het overdenken afvragen, in hoeverre is zo'n mededeling objectief.

Bij desktop is het marktaandeel van Google al rond de 93-95%, wisten we.
[bron:EB]
Over 2014 86%, iets van 5% gedaald.

EB gebruikt 'meest gebruikte zoekmachines' naast 'populaire' en heb je gelijk 2 diverse grootheden naast elkaar, niet erg, erg is wel dat Bing in beide gevallen : desktop en smartphone , niet verder komt dan 1%. Wie dus bij Bing wil adverteren ...... moet geld toe krijgen.

Wat jullie beiden aangeven, is dat het toevoegen van een andere zoekmachine op Android nogal ingewikkeld en daarmee niet toegepast zal worden. DuckDuckGo is eigenlijk geen optie, net als vinden.nl en zal 100% gewoon niets veranderen.

Betekent dus simpelweg dat wie het operating system levert, de zoekopdrachten krijgt.
Even nagekeken : over 2013 volgens Tweaker is het marktaandeel android op smartphones : 78%, in 2014 vlg Nu.nl op 85% en vlg geciteerde strategen zal dat percentage weinig meer veranderen.
Heeft Google dus 85% als operatingleverancier op mobiel, en ook nog 86% op niet-mobiel.
Iemand die nog twijfelt aan een monopolie positie ?

Zie ook de uitkomst, dat er velen zijn die aangeven GÉÉN zoekmachine te gebruiken : 12% van de respondenten van 50 jaar en ouder realiseert zich niet dat er een Google onder de motorkap bevindt.
en : "Deze groep van 50+ bevindt zich voornamelijk op desktop/laptop en is ondervertegenwoordigd op mobiele apparaten."
Persoonlijk zie ik dat graag omdat die doelgroep op enkele van mijn websites dè doelgroep is.

Kun je in statistieken ook nog kijken naar de marktaandelen in verkochte apparaten waar Android in zit, en de gebruikte apparaten waar Android in zit. Bijvoorbeeld wanneer mensen elk model in huis hebben dus Desktop, Tablet èn Smartphone, zijn de cijfers weer net iets anders, want waarop wordt beslist :
neem het boekingsformulier bij een reisboer ........ dat zal op een smartphone, SMARTelijk zijn. Niet voor niets dat de touroperators overgaan op passende websites. Heel verstandig, want dan tref je de jongeren die voor bijvoorbeeld vakantieveilingen gaan en couverts. Of zie ik dat te zwart ?

Zie ik op de valreep een tweet langskomen van EB, maar nu gepubliceerd bij Frank Watching :"We zijn te afhankelijk van Google" en dateert al van december 2014.
Zinnig verhaal, niettemin : naast Google is er niets meer. Punt. Uit.

Niet in deze bronnen dit verschijnsel : we zijn gewend aan de figuur klant - affiliate-marketeer - adverteerder, maar dat is inmiddels ook lang en breed achterhaald, door de toevoeging van meerdere kanalen op 1 marketing - stream. Denk aan Google+, Google shopping, Google Retargeting c.s.

Minder opvallend maar de laatste tijd zie ik ze veelvuldig : adverteerders met meerdere loslopende informatieve websites met natuurlijk een weblink naar de eigen site.

Kortom : hoe gaan we in affiliate marketing om met deze cijfers en gegevens ?
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#5
Belangrijk is natuurlijk waar je verkoopt.
Een leuk voorbeeld.

Kennissen van mij hebben voor hun webwinkel 2% verkopen op mobiele telefoon ongeveer 25% op tablet, en rest 73% op desktop.
Betreft cijfers van de laatste anderhalf jaar.
Bezoekers komen het meest organisch en via adwords en sociale media

Er worden op zowel op mobiel als tablet gemiddeld 4 pagina´s per sessie bekeken, en op desktop 4,5.
Bouncepercentage op tablet en desktop 48% op mobiel 45%
Tijdsduur op tablet en desktop 1,5 minuut op mobiel 1,3 minuut.
Het soort pagina´s en artikelen dat bezocht worden is redelijk vergelijkbaar.

Conclusie : het gedrag lijkt niet dramatisch verschillend op de verschillende apparaten. Maar de verkooppercentages verschillen dramatisch per apparaat.

De verhouding aan bezoekers is :

Aantal sessies
Mobiel : tablet : desktop
2 : 2,5 : 4

Opmerkelijk is dat ORGANISCH Desktop het ruim wint
Mobiel : tablet : desktop
1 : 1 : 3

Maar Adwords heeft een andere verdeling
Mobiel : tablet : desktop
1 : 2,5 : 2,5

En Sociale media helemaal anders verdeeld
Mobiel : tablet : desktop
4 : 2 : 1

Mijn vermoeden is dat deze cijfers aangeven dat mensen onderweg meer sociale media bekijken, en onderweg op mobiel via sociale media naar de winkel komen. Maar dit blijkt eigenlijk nauwelijks verkopen op de mobiel te geven.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#6
Elja,
statistieken kunnen je op een dwaalspoor brengen ......

Heb je ook cijfers waarbij de ipnummers cq andere herkenningszaken gevolgd zijn?

Zou me voor kunnen stellen, dat iemand zich oriënteert op desktop omtrent restaurants,
en bijvoorbeeld per handheld de beslissende koop doet middels een soort couverts.

Andersom : bladert voor dameskleding onderweg, tezamen met vriendinnen, maar 's-avonds op de pc de aankoop middels het webformulier regelt.
Daarnaast kan ik me voorstellen, dat er tussen vriendinnen gekeken wordt naar elkaars keuze en met een forse bounce afgesloten.
Zeg maar het idee van de website van Aart destijds, waarbij gewerkt wordt met "in elkanders kledingkasten" te kijken, en vooraf te overleggen, terwijl er op een gegeven moment slechts 1 of geen deal gesloten wordt.
Daarom is niet alleen belangrijk waar je verkoopt maar ook wat je verkoopt, en wat moet je doen voordat een sale afgerond wordt. Het kassa-moment, website-conversie is en blijft lastig.