welke idioot

brbrbr

Nieuw lid
29 feb 2008
88
0
6
affiliatefeeds.nl
#3
Dat ik er nu pas achter kom dat een webshop bedacht heeft een weekend lang onderhoud te plegen is vast mijn eigen schuld. Heb vast ergens een bericht gemist.

Het is ook meer verbazing dat je uitgerekend dit weekend pakt om een site uit de lucht te halen voor onderhoud.
 
W

Wim

Guest
#4
En kun je ook vertellen welke dat is? Ik controleer niet elke dag de adverteerders maar weet wel graag als er eentje er tussenuit gelegen heeft.
 
18 mrt 2008
341
0
0
www.showbizzsite.be
#5
Volgens mij weet jij het antwoord ;)

Los daarvan zal de betrokken partij daar ongetwijfeld goed over nagedacht hebben want als jij inkomsten misloopt, dan zij zeker en vast. En misschien was dat onderhoud ook dringend nodig. We hebben het zelf onlangs ook voorgehad: een superdringende update die niet kon wachten.
Ik wil het absoluut voorkomen maar soms kan het echt niet anders. Een week wachten? Dat kan maar dan zitten we nog dichter bij de feestdagen.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#6
showbizzsite zei:
En misschien was dat onderhoud ook dringend nodig.
Allemaal leuk en aardig, maar ik snap echt niet waarom bezoekers iets van onderhoud aan een site moeten merken. Onderhoudswerk doe je aan een schaduwkopie en als dat klaar is patch je nog eventuele wijzigingen die in de tussentijd aan de live site zijn gemaakt er overheen en je hernoemt de directory's op de server.
 

brbrbr

Nieuw lid
29 feb 2008
88
0
6
affiliatefeeds.nl
#9
ik weet het niet, dit soort webshops zijn wat anders dan een blogje met wat vakantie verhaaltjes. Maar zeker hier zou je een goed migratie traject verwachten, een plan B en een nachtje doorpakken en niet een heel weekend.

het was een geplande update die wellicht langer duurde dan de bedoeling was, van het netwerk geen info gehad zover ik mijn mailbox kan terugvinden.

Aangezien ik niemand wil kwetsen met mijn 'idioot' ga ik geen shop noemen,
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#10
brbrbr zei:
het was een geplande update die wellicht langer duurde dan de bedoeling was
Dat mag werkelijk geen enkele invloed hebben op de performance en de uptime van een website. Anders ben je gewoon amateuristisch aan het klooien.

Pik jij het als gepland onderhoud door je hosting provider tot gevolg heeft dat je site er een heel weekend uit ligt? Meer dan een flikkering op het scherm van de bezoeker mag dat echt niet opleveren.

Zelfs ongepland onderhoud en het afslaan van de zwaarste aanval mag in de verste verte geen heel weekend duren. Als dat 5 minuten duurt dient dat al gecommuniceerd te worden, zodat betrokken partijen hun reclamecampagnes stop kunnen zetten om onnodige schade te voorkomen.

En dan zou een partij die niet met zulke invloeden van buiten te dealen heeft maar gewoon gepland onderhoud pleegt dat geen down time hoeft op te leveren een weekend aan mogen klooien zonder daar ook maar over te communiceren?

Ik zie werkelijk niet waarom je dat geen amateuristische idioten zou mogen noemen. En dan ook nog eens idioten die er kennelijk maling aan hebben dat jij daar schade van ondervindt en ook niet eens communiceren zodat jij van jou kant de schade kunt beperken? Die verdienen echt niet anders dan naming and shaming.

Even ter vergelijking: grote internationale partijen waarmee ik samenwerk kondigen hun geplande onderhoud altijd aan wanneer dat invloed kan hebben op de performance, net zoals hosting providers dat doen. En daarbij geven ze een schatting van de down time en de maximale down time.

Je kunt dus altijd kiezen om bij voorbaat jouw plan B in werking te stellen of de zaak goed te monitoren en on the fly op te treden om de schade te beperken. En zodra het onderhoud of de update achter de rug is en alles goed is gedubbelchecked krijg je meteen een mailtje, zodat je de boel terug kunt zetten of kunt stoppen met monitoren omdat de situatie stabiel is.

Ik zie werkelijk niet waarom jij niet expliciet zou mogen vermelden welke partij zich niet aan die kwaliteitsnormen voldoet. En voor zover de samenwerking via een affilliatenetwerk verloopt zouden zij die informatie ook nog eens expliciet op hun site moeten vermelden. Het is net zo relevant als het vermelden van het percentage afkeuringen van sales en dergelijke.

Dus ik zou het eventueel betrokken netwerk ook nog eens expliciet vermelden. Want ook zij verzaken ernstig als een merchant een heel weekend offline is en zij grijpen niet in door de communicatie naar de publishers over te nemen, zodat iedereen tenminste de schade kan beperken.
 

brbrbr

Nieuw lid
29 feb 2008
88
0
6
affiliatefeeds.nl
#11
ik ben het met je eens dat het professioneler had gemogen, zoals betere aankondiging vooraf ( kan nog steeds zijn dat ik die gemist heb) of wellicht compensatie achteraf, zoals zalando/zanox hun tracking probleem communiceerden en oplosten.

maar toch ga ik niet met pek en veren aan de gang op het forum. Ik weet niet of je hier kunt pm'en
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#12
Ik weet niet of je hier kunt pm'en
Kan al jaaaaaren tenzij iemand dat op eigen initiatief onmogelijk heeft gemaakt ;)
En je kunt ook en bloc verzenden aan meerdere adressen.

En wanneer je nou nog even een stuk of 18 berichten post, zit je boven de 100 en kun je dergelijke berichten delen op het VIP board, alleen toegankelijk voor collegae met eveneens >100 berichten èn - niet onbelangrijk voor betrokkenen - Google leest volgens destijds de creator, Aart, niet mee.
De meest geëigende plek voor 'gevoelige' informatie. 8)