brbrbr zei:
het was een geplande update die wellicht langer duurde dan de bedoeling was
Dat mag werkelijk geen enkele invloed hebben op de performance en de uptime van een website. Anders ben je gewoon amateuristisch aan het klooien.
Pik jij het als gepland onderhoud door je hosting provider tot gevolg heeft dat je site er een heel weekend uit ligt? Meer dan een flikkering op het scherm van de bezoeker mag dat echt niet opleveren.
Zelfs ongepland onderhoud en het afslaan van de zwaarste aanval mag in de verste verte geen heel weekend duren. Als dat 5 minuten duurt dient dat al gecommuniceerd te worden, zodat betrokken partijen hun reclamecampagnes stop kunnen zetten om onnodige schade te voorkomen.
En dan zou een partij die niet met zulke invloeden van buiten te dealen heeft maar gewoon gepland onderhoud pleegt dat geen down time hoeft op te leveren een weekend aan mogen klooien zonder daar ook maar over te communiceren?
Ik zie werkelijk niet waarom je dat geen amateuristische idioten zou mogen noemen. En dan ook nog eens idioten die er kennelijk maling aan hebben dat jij daar schade van ondervindt en ook niet eens communiceren zodat jij van jou kant de schade kunt beperken? Die verdienen echt niet anders dan naming and shaming.
Even ter vergelijking: grote internationale partijen waarmee ik samenwerk kondigen hun geplande onderhoud altijd aan wanneer dat invloed kan hebben op de performance, net zoals hosting providers dat doen. En daarbij geven ze een schatting van de down time en de maximale down time.
Je kunt dus altijd kiezen om bij voorbaat jouw plan B in werking te stellen of de zaak goed te monitoren en on the fly op te treden om de schade te beperken. En zodra het onderhoud of de update achter de rug is en alles goed is gedubbelchecked krijg je meteen een mailtje, zodat je de boel terug kunt zetten of kunt stoppen met monitoren omdat de situatie stabiel is.
Ik zie werkelijk niet waarom jij niet expliciet zou mogen vermelden welke partij zich niet aan die kwaliteitsnormen voldoet. En voor zover de samenwerking via een affilliatenetwerk verloopt zouden zij die informatie ook nog eens expliciet op hun site moeten vermelden. Het is net zo relevant als het vermelden van het percentage afkeuringen van sales en dergelijke.
Dus ik zou het eventueel betrokken netwerk ook nog eens expliciet vermelden. Want ook zij verzaken ernstig als een merchant een heel weekend offline is en zij grijpen niet in door de communicatie naar de publishers over te nemen, zodat iedereen tenminste de schade kan beperken.