Zelfde webshop bij ander netwerk -> veel minder sales

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fritsie

Nieuw lid
13 mei 2013
17
0
0
#1
Samenzweringen en ander alu-hoedjes geneuzel is eenvoudig te vinden als je er naar zoekt, en meestal hangen de verhalen samen van hele leugens, halve waarheden en onlogische theorieen.

Echter, mij overkomt op dit moment iets vreemds waarvan ik toch vermoed dat het één en ander niet helemaal zuivere koffie is.

De situatie:

Ik beheer een website die ~150 unieke bezoekers per dag trekt, de bezoeker bekijkt ~4,5 pagina's per bezoek en genereert ~28 unieke kliks per dag. Dit aantal loopt gelukkig langzaam op.

De kliks gingen tot voor kort via affiliatenetwerk A naar Webshop.nl (fictief, uiteraard). Het click-to-sale percentage lag op 2.4%

Echter, webshop.nl koos ervoor om van affiliatenetwerk A over te stappen op Affiliatenetwerk B, alwaar ze naar eigen zeggen al meerdere jaren actief zijn. Omdat Webshop.nl producten aanbiedt die goed aansluiten bij mijn website ben ik mee verhuisd van affiliatenetwerk A naar affiliatenetwerk B, 'follow the money', de bezoekersaantallen, kliks en sales lieten een duidelijk stijgende lijn zien dus heb ik me aangemeld bij affiliatenetwerk B en de links omgezet. Affiliatenetwerk A krijgt nu geen kliks meer voor Webshop.nl via mijn website dus alles is netjes omgezet. Elke link gaat nu weer naar Webshop.nl, exact naar het product of de producten waar het via affiliatenetwerk A ook naartoe ging en de kliks zijn ook weer op het normale niveau.

Het vreemde is echter dat mijn click-to-sales percentage gedaald is naar 0.56% (265 kliks ->1 sale)

Natuurlijk hebben we allemaal last van schommelende cijfers en in het verleden heb ik ook wel rustige weken gehad, maar dit is wel erg opvallend.

Nu is mijn theorie dat er simpelweg niet goed wordt geregistreerd, maar dat is bijna niet mogelijk omdat het aantal kliks wel op peil is gebleven. En vandaar dat mijn samenzweringstheorie niet echt sterk is: als affiliatenetwerk B provisie wil achterhouden dan zouden ze simpelweg het aantal kliks omlaag brengen en dan zou ik denken dat mijn bezoekers gewoon minder doorklikken.

Ik heb geen idee wat nu te doen, affiliatenetwerk B vragen of alles wel goed gaat omdat ik hogere sales aantallen gewend was voor Webshop.nl bij de concurrent?
Webshop.nl vragen waarom mijn clicks plotseling amper nog sales genereren?

De reden dat ik overigens de netwerken niet noem is omdat ik het niet chique vind om dat te doen, tenzij er werkelijk wat mis is en opzet aantoonbaar is, dan weet ik de grote klok te vinden, natuurlijk...

Iemand een idee wat en waar het misgaat?
 
26 jan 2008
255
0
0
#2
Zowel bij het netwerk als de adverteerder direct aan de bel trekken. Het kan zijn dat de implementatie niet goed is gegaan. En doe zelf een bestelling en kijk of deze wel doorkomt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.