harrie zei:
PJ zei:
Het valt me op (en dat lijkt me geen toeval) dat netwerken met twijfelachtige merchants ook veel publishers hebben van op zijn zachtst gezegd erg matige kwaliteit: van die startpagina-achtige sites met geen enkele content dan lijsten met advertenties. Die voegen natuurlijk helemaal niets toe en verhinderen m.i. ook dat merchants affiliatemarketing serieus nemen en een fatsoenlijke fee betalen.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. In ieder geval niet wanneer het om een sales vergoeding gaat. Het gaat die adverteerders uiteindelijk toch vooral om het plaatsen van zoveel mogelijk sales. Als jij beheerder bent van hypotheek.startpagina.nl en met je pagina met weinig content wel 100 sales per maand bij een adverteerder plaats zal deze echt niet klagen. En iemand die op hypotheek.starthiersupersupersnel.nl [of zoiets] wat links neerzet en 1 sale per maand genereert kan toch ook geen kwaad. Alles is meegenomen en adverteerder en netwerk hebben er weinig werk aan.
Ik hoor van merchants andere geluiden: het betalen voor het simpel plaatsen van een linkje op een verder loze site stuit toch op weerstand. "Wij doen het werk en jullie profiteren mee zonder er iets voor te doen." Dat soort sentimenten roept het op.
Dan hoor ik ook vaak dat die bezoekers helemaal niet op die sites terecht hadden moeten komen: waarom verwijst een zoekmachine naar een lijst met (betaalde) links? Als de bezoeker dat had gewild was hij wel naar e.o.a. startpagina gegaan en niet naar Google. Ze snoepen dus gratis bezoekers af en leveren die aan als betaalde bezoekers.
En daar komt natuurlijk bij dat veel van dergelijke inhoudsloze pagina's hun bezoekers via adwords krijgen en zodoende de prijs opdrijven. Merchants hebben hier rechtstreeks schade van, omdat het Google-systeem om dergelijke pagina's als "slecht" te markeren en een veel hogere prijs te berekenen (met de bedoeling ze uit de markt te prijzen en zodoende de kwaliteit van de gebruikerservaring te verhogen) dan de merchant en inhoudspagina's verre van perfect is.
harrie zei:
Ik ben er van overtuigd dat als je kwalitatieve bezoekers [en dus veel sales] kunt leveren partijen je echt wel serieus nemen. Al is het maar omdat je anders overstapt naar een partij die dat wel doet. En dan maakt het echt niet uit of die pagina van hoge kwaliteit is en geweldige content heeft.
Als je echt kwalitatieve bezoekers levert is er inderdaad veel mogelijk, om te beginnen een hogere vergoeding per sale. Maar dat lukt dus alleen individueel en niet via de netwerken, omdat die nauwelijks iets aan de kwaliteit van hun publishers doen. Ik ben dan ook niet zo gelukkig met deals die netwerken sluiten om ook een vergoeding per klik te leveren: voor mij is dat volstrekt irrelevant, omdat die vergoeding helemaal niets voorstelt (zoals gezegd: een fractie van de prijs per klik via adsense). Dergelijke klikvergoedingen kunnen m.i. alleen interessant zijn voor sites die gericht zijn op: maakt niks uit waar ze op klikken als ze maar klikken en liefst zoveel mogelijk.
Niet dat ik die sites zelf meteen schadelijk vind: het gaat toch vaak om hobbywerk en een zakcentje. Maar het bepaalt wel hoe serieus ik netwerken neem. Ik ben ervan overtuigd dat er plaats is voor een netwerk dat wel echte kwaliteitseisen stelt. Ik weet ook zeker dat zo'n netwerk aanmerkelijk hogere fees weet te bedingen en dat zou voor mij een reden kunnen zijn om meer dan wat restposities (klein bier waarbij de omzet het versturen van een factuur niet waard is) via zo'n netwerk te laten lopen.
Want dat zou een netwerk ook kunnen zijn: een bundeling van kwalitatieve bezoekers waardoor ze een hogere vergoeding kunnen bedingen dan een enkele site. Vooralsnog is de situatie precies andersom: netwerken bedingen een lagere vergoeding en pakken daar zelf ook nog een percentage van. Ik zie dat toch als een gemiste kans.