Google: Verwante zoekopdrachten. Hoe bepaald?

Bekijker

Het is fantastisch!
16 jul 2007
107
0
0
leerwiki.nl
#1
Wie kan mij informatie geven over de verwante zoekopdrachten, onderaan de SERP's.
Als je op Google een zoekopdracht invult, krijg je een aantal resultaten.
Helemaal onder de resultaten staan een aantal verwante zoekopdrachten.
Hoe bepaald Google welke zoekopdrachten verwant zijn aan de zoekopdracht?
Pittige vraag misschien.. :p
 

yodeho

Nieuw lid
12 mrt 2008
155
0
0
#2
Ook daar heeft Google natuurlijk een algoritme voor :) Zoals je weet gebruiken mensen vaak meerdere 'search queries' als ze op zoek zijn. Iemand kan beginnen met 'vakantie' en dan zoeken naar 'goedkope vakantie' of 'schoolvakantie'. Als veel mensen dezelfde querie gebruiken na een bepaalde querie dan kan Google besluiten deze te tonen bij de 'related search suggestions'. Zaken die daarbij ook een rol kunnen spelen zijn ctr, personalized search etc.

Ze schrijven zelf: 'We identify related search queries by evaluating data from multiple sources. Our algorithms try to ensure that we offer suggestions when they are most likely to help users. These algorithms also determine how many related search queries to display, and their location on the search results page.' Zie http://googleblog.blogspot.com/2008/06/fresher-related-search-suggestions.html

en

"When you enter a query that's similar to a more common query, our algorithm will return the full results for your initial query as well as the top three results for the more common query. Results for the more common query appear in the middle of the page and are set off by the phrase "See results for." To view all results for the more common query, just click on the query itself." Zie http://www.google.com/support/websearch/bin/answer.py?hl=en&answer=25383

Maar ook hiermee wordt geexperimenteerd: "Often, we (Google) use a combination of human and live traffic evaluation. For instance, consider a proposed improvement to Google's "related searches" feature to increase its coverage across several locales. Our experiment plan might include live traffic evaluation in which we show the updated related search suggestions to users and measure click-through rates in each locale and break these down by position of each related search suggestion. We might also include human evaluation, in which for a representative sample of queries in each locale, we ask evaluators to rate the appropriateness, usefulness, and relevance of each individual related search suggestion. Including both types of evaluation allows us to understand the overall behavioral impact on users (via the live traffic experiment), and measure the detailed quality of the suggestions in each locale along multiple dimensions (via the human evaluation experiment)." Zie: http://googleblog.blogspot.com/2008/09/search-evaluation-at-google.html

Ook het Google patent uit 2003 is interessant om door te lezen: "How Searchers? Queries Might Influence Customized Google Search Results " http://www.seobythesea.com/?p=1237 .

Zaken die daar aan de orde komen zijn:

* Having been input as consecutive search queries by users previously (whether once or multiple times),
* Queries input by a user within a defined time range (e.g., 30 minutes),
* A misspelling relationship,
* A numerical relationship,
* A mathematical relationship,
* A translation relationship,
* A synonym, antonym, or acronym relationship, or other human-conceived or human-designated association, and;
* Any computer- or algorithm-determined relationship.

Relaties tussen search queries wordt ook gebruikt om te bepalen welke adwords advertenties te vertonen. Zoek maar eens op 'cruise' en daarna op 'aanbieding'. Je zult zien dat er adwords advertentie voor cruise aanbiedingen worden vertoond.

Kortom, alles om jou te helpen sneller de informatie te vinden die je zoekt. En als je op de advertenties klikt, daar aan te verdienen ;)