Natuurlijk plafond bezoekersaantallen

J

Jacobien

Guest
#1
Hi allemaal,

Ik vroeg me af of er zoiets bestaat als een natuurlijk plafond qua bezoekersaantallen. Dus dat websites een x aantal bezoekers kunnen trekken en daar nooit heel veel boven zullen raken.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar automobiliste over de afgelopen 2 jaar dan maakte het niet uit of ik de site in frontpage had of mambo, veel publiciteit kreeg of niet, dagelijks nieuws erop zette of niet etc., het bezoekersaantal bleef ongeveer gelijk.

En womanmotorist, een super uitgebreide autosite voor vrouwen in de VS, trekt al jaren 200.000 bezoekers per maand.

Ik vraag me dus af in hoeverre adverteren, allerlei tools invloed hebben op bezoekersaantallen.

Beetje vaag verhaal misschien, maar ik hoop dat jullie het snappen.
 

Kasper

e-Markethings
29 okt 2005
347
0
0
#2
Sowiezo speelt de grootte van de doelgroep mee: De US is vele malen groter dan Nederland.

Ik denk dus dat je over het algemeen, afgezien van een eventuele piek of een dal, kunt stellen dat je op een gegeven moment inderdaad een bovengrens bereikt die niet te verhogen is omdat o.a. de doelgroep simpelweg niet groter is.
 
J

Jacobien

Guest
#3
Hum...ja de doelgroep heeft inderdaad een grens, maar ik vraag me ergens ook af welke variabelen nog meer een rol spelen.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de grote occasionsites hebben die gezamelijk het gros van de doelgroep, maar elke site apart heeft ook een soort bovengrens.

Voor de duidelijkheid: Ik zit te broeden op iets en dan is het lastig om een duidelijk verhaal te schrijven, maar ik vraag me dus ook ergens af wat van invloed is op een marktaandeel van een website.
Bij supermarkten speelt prijs een grote rol en heeft de prijsoorlog een verschuiving van procenten teweeg gebacht. Maar welke zaken spelen een rol bij sites?
Spelletjes kunnen veel bezoekers genereren, veel reclame ook, maar dat is meestal tijdelijk. Maar wat is van blijvende invloed en hoe weet je of je niet met wat simpele zaken die bovengrens kunt verhogen of juist door uitbreiding etc. de bezoekers wegjaagt.
 
W

Wim

Guest
#4
Ik ben hier ook wel mee bezig geweest en tot nu toe blijven sites in bezoekers aantallen wel stijgen.
Ik check dat in excel door het gemiddelde over de afgelopen 12 maanden te laten zien in een grafiek. (Hiermee vervagen pieken door seizoenen)

Maar waardoor?
Er komen nog steeds meer vaste internetverbindingen dus langer surfen.

De doelgroep moet terugkomen.
Als ik naar mezelf kijk kom ik elke dag op sites waar ik nooit geweest ben. Wanneer ga ik terug?
Als het een vlot ladende site is. (te lang is dodelijk)
Als er voor mij informatie staat.
Als ik alles niet in één keer kan lezen.
Als er dingen staan die ik misschien later wil lezen. Ik zet de site bij mijn favorieten en weet van mezelf dat ik dat doe en dus terug zoek bij de favorieten als ik weer iets wil lezen. Kan ik het dan vinden? Soms niet! (zijn er ruim 1200) Zorg dus dat de favorieten tekst automatisch de juiste omschrijving geeft (Title tekst)

Zorg voor een nieuwsbrief al is het maar maandelijks. En er hoeft niet veel in te staan maar wel nieuws.

Blijf zoeken naar linkpartners. (Ik heb, weken terug, gelinkt naar Jacobien maar nog geen link terug en inderdaad Jacobien je weet niet welke sites ik allemaal heb, maar ik heb je wle gemailt) Maar straks ben je weer een link kwijt van een site.
Dus nog een tip, reageer op alle mail die je krijgt. Iedere mail bezit potentie voor meer bezoek op je site.
En daarme bedoel ik niet alleen mail met linkpartners, maar ook als je iemand helpt met een vraag (al verwijs je hem misschien naar een andere site). Wie je geholpen hebt, komt later bij je terug.

Is er nog meer? Vast wel maar ik kan er even niet opkomen.  :)

Maar is er een plafond. Ik denk het wel, maar zolang er nog mensen op internet bijkomen kun je die eigenlijk nog niet bereikt hebben.
 
J

Jacobien

Guest
#5
Wim zei:
Blijf zoeken naar linkpartners. (Ik heb, weken terug, gelinkt naar Jacobien maar nog geen link terug en inderdaad Jacobien je weet niet welke sites ik allemaal heb, maar ik heb je wle gemailt) Maar straks ben je weer een link kwijt van een site.
9 dagen, geen weken ;)
En met honderden mails per dag loop ik wat achter.
Ik krijg veel aanvragen voor linkruil met automobiliste en het gros van de sites heeft amper bezoekers. Daardoor hebben aanvragen voor linkruil in mijn mailbox gewoon een lage priotiteit gekregen. Ook al zitten er soms goede tussen die het verdienen een snel antwoord te krijgen.

Verder noem je zaken die zeker helpen zoals laadtijd en linkruil,maar het gaat mij om iets diepers/meer.
Met die dingen win je geen 'websiteoorlog'.
Maar goed..ik ben er dus ook niet uit.
 
J

Jacobien

Guest
#6
Aha, Wim van manbijthond.
Ik kreeg een tijdje terug nog een mailtje van het programma. Viel bijna van mijn stoel van verbazing.
De redactrice schreef om 9 uur in de ochtend dat ze bepaalde mensen zocht en of ik ze effe kon zoeken en wel zo snel mogelijk want het moest die avond op tv.
Alsof ik haar persoonlijke secretaresse was.
 
W

Wim

Guest
#7
Een 'website oorlog'  ???
Als je het al zo wilt noemen denk ik toch dat je hem kan winnen met dat soort simpele dingen.
Neem laadtijd.
muziek op de site laten horen. (Niet doen of zelf laten aanzetten)
Leesbaarheid van teksten. (Ik zie wel eens dingen die echt niet te lezen zijn en dan denk ik dat de webmaster vast zijn helderheid van het scherm heel anders moet hebben)
Kleurcombinaties die vloeken bij elkaar.
Veel knipperende en bewegende dingen.

Al die kleine dingen laten bezoekers niet op hun gemak achter het scherm zitten en dan raak je ze kwijt. Of je moet wel heel interessante informatie hebben die nergens anders te vinden is.

Linkruil met sites die weinig bezoekers hebben.
Ik neem graag sites aan die net beginnen en weinig bezoekers hebben. Die zijn enthousiast aan het zoeken en proberen veel bezoekers te krijgen en al die bezoekers zien jouw link dan (misschien) op die site staan. En ze vragen veel partners uit allerlei hoeken om te linken en al die webmasters kijken bij de links en als ze iets leuks zien (mijn site?) dan is dat mooi meegenomen. Iedere bezoeker is er één en iedere bezoeker die enthousiast over je site is verteld het weer verder.
En tevens kan die webmaster ook met je willen ruilen en die heeft misschien wel veel bezoekers. Na een aantal maanden kan je 'slechte' sites altijd weer bij je links weghalen.

En honderden mailtjes per dag en achter lopen. (Echt honderden?)
Ik krijg er tientallen per dag en probeer binnen 24 uur te reageren.
Al is het maar met, ik heb het gelezen en zal binnenkort hierop terugkomen. Maar wel persoonlijk met hun naam erin.
Veel mailtjes kan je standaard beantwoorden met bijvoorbeeld een handtekening bestand in outlook. En beantwoorde bezoekers zijn tevreden bezoekers. En die wil je toch?  :)


Je bent zeker even aan het zoeken geweest?
Inderdaad ik ben de Wim van ManBijtHond en de redactie moet je inderdaad in de hand houden want ze gaan soms erg ver  ;)
Ze hebben soms een korte deadline en dan moet je ze snel stoppen. Maar wel te vriend houden want je weet maar nooit.
En dat geeft ook nog een puntje: veel op TV geeft ook niet direct extra bezoekers. (Althans niet veel)
 
J

Jacobien

Guest
#8
Wim zei:
Een 'website oorlog' ???
Als je het al zo wilt noemen denk ik toch dat je hem kan winnen met dat soort simpele dingen.
Neem laadtijd.
muziek op de site laten horen. (Niet doen of zelf laten aanzetten)
Leesbaarheid van teksten. (Ik zie wel eens dingen die echt niet te lezen zijn en dan denk ik dat de webmaster vast zijn helderheid van het scherm heel anders moet hebben)
Kleurcombinaties die vloeken bij elkaar.
Veel knipperende en bewegende dingen.
Het gaat erom dat dat zaken zijn die elke prof weet. Autotrader heeft niet meer bezoekers dan autoscout omdat de geen knipperende dingen hebben of de laadtijd langer is. Er spelen meer/andere zaken een rol.
En het gaat me o.a. om die variabelen.
Daarnaast gebruikte ik het woord oorlog omdat ik de vergelijking trok met de supermarktoorlog.

Wim zei:
Je bent zeker even aan het zoeken geweest?
Inderdaad ik ben de Wim van ManBijtHond en de redactie moet je inderdaad in de hand houden want ze gaan soms erg ver ;)
Ze hebben soms een korte deadline en dan moet je ze snel stoppen. Maar wel te vriend houden want je weet maar nooit.
En dat geeft ook nog een puntje: veel op TV geeft ook niet direct extra bezoekers. (Althans niet veel)
Eerlijk gezegd ben ik niet iemand die mensen te vriend houdt omdat je het nooit weet. En zeker niet bij TV.
Ik ben cameravrouw geweest en weet hoe het wereldje werkt.
En dat op tv komen weinig bezoekers oplevert...had je nog geen t-shirt van offline marketing sucks?
 
W

Wim

Guest
#9
Autotrader en Autoscout.

Ik ben niet zo bezig met auto's dus ik vond dit wel leuk om beide sites even te bezoeken en te kijken wat er dan anders is.
En zijn het dan niet de standaard dingen.....

Mijn bevindingen zijn gebaseerd op even kort over beide sites surfen en kijken wat er bij mij als bezoeker bovenkomt.

Autoscout heeft dus minder bezoekers dan Autotrader - Waarom?

Autoscout start met popup reclame
Autoscout heeft breed venster en direct een horizontale scrolbalk.
Autotrader heeft kooptips, zoektips, verkooptips en nieuws. (Informatie dus)
Autoscout heeft ook wat nieuws maar onduidelijker te vinden.
Autotrader heeft ook een maandblad
Autotrader laad toch iets sneller.
Gezocht op wat diverse automerken.
Autotrader vind heel vaak twee keer zoveel terwijl je betaald voor de advertentie en bij Autoscout is de advertentie gratis! Daar komt dat magazine waarschijnlijk naar voren want daar sta je betaald ook in.
De volkswagen kever wilde ik zoeken maar Autoscout heeft bij merk volkswagen geen kever optie.
Autoscout klikken op trucks geeft opeens de engelse website.
Autotrader naar autodetails en terug had ik veel sneller gevonden dan hetzelfde uitvoeren op Autoscout. Dus navigatie is makkelijker.

Nou dat was even leuk om deze twee sites te bekijken en ik vind de bezoekersaantallen dan wel kloppen bij het resultaat.
Of dit nu de enige reden kunnen zijn voor het verschil weet ik niet maar als ik moest kiezen en nu in de loop van de komende weken een auto wilde kopen zou ik regelmatig op AutoTrader kijken of er iets voor me bij zat.

PS:
had je nog geen t-shirt van offline marketing sucks?
Jawel die heb ik. Hangt binnenste buiten met een getekend hondje erop in beeld  ;D