Vakantie gerelateerde sites en de crisis

28 mei 2008
157
0
0
#1
Ben benieuwd hoe het met de reisgelerateerde affiliate sites gaat nu de berichten op het net en in andere media niet om naar huis te schrijven zijn.

Reisbureaus klagen steen en been over de vliegtaxs en dat potentiele klanten de hand op de knip houden wat het boeken van vliegreizen/autoreizen betreft.

Volgens diverse media zullen diverse reisbureaus het loodje leggen door de slechte conversie die er heden ten dage is.

Was het E.K van invloed, of kiest men voor andere investeringen van het vakantiegeld?

Opvallend vandaag toen ik bij de Mediamarkt was, is het aantal LCD schermen wat daar als zoete broodjes wordt verkocht.

Kiest men voor thuis, een nieuw schermpje, kratje bier erbij, (een biertje kost in de horeca ook al snel 4 euro), E.K. voetbal, tour de France, olympische spelen op televisie.

Dit jaar even niet die vliegreis, autovakantie (hoge brandstofprijzen)! We gaan lekker voor het nieuwe LCD schermpje zitten.

Graag jullie reakties!
 

Jacobien

Nieuw lid
4 dec 2007
103
0
0
#2
Er wordt steeds later geboekt. Dat scheelt. Als het weer zo blijft, zal je zien dat er allemaal last-minutes worden geboekt.
Het EK heeft verder natuurlijk ook invloed gehad. En bij EK's en WK's voetbal worden er altijd meer tv's verkocht.
Verder denk ik dat veel mensen even geen geld hebben. Heel veel zaken zijn duurder geworden. (eten, benzine, belasting etc. Zaken waarop je niet zo makkelijk kunt bezuiningen. Zeker niet als je kinderen hebt)
 

Langace

Nieuw lid
4 dec 2005
1.453
0
0
www.zinngeld.nl
#3
Alles wordt wle duurder maar er zijn maar weinig mensen die de auto laten staan. Een reis naar een dollar land (of als de munt gekopelt is aan de dollar) is bijna voordeliger dan thuis blijven.
Na het EK zag ik zelfs wat reizen die verkocht werden, en ik denk niet dat het "heeel " erg minder zal zijn dan bv vorig jaar.

Sinds de vliegtax is ingestelt zie ik nog geen terugloop op de vliegtickets, maar wie weet komt dat nog.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#4
Kwestie van risico's spreiden: mensen blijven echt niet thuis. Bovendien kunnen reisbureau's wel steen en been klagen, maar dat doen ze al jaren... vanwege de concurrentie van internet!

De direct sellers doen het nog steeds prima. Als er al een terugval is dan is dat toch in het segment van het massatoerisme: voor een prikkie naar de zon. Die klanten pak je wel terug met lastminutes die wel bij hun budget aansluiten. Zeker als het lekker blijft regenen.

Gelukkig zijn er veel meer marktsegmenten binnen de reisbranche, waar ook nog eens veel aantrekkelijker vergoedingen tegenover staan.
 

DikkieD

Nieuw lid
25 okt 2007
973
0
0
#5
Ik moet het juist niet hebben van lastminutes. En sinds april/mei zijn de sales fors terugelopen....

Of dit met de tax etc te maken heeft, of met zaken als het EK weet ik niet, maar wel neemt ook de natuurlijke traffic langszaam af, terwijl dit vorig jaar niet het geval was... Ik richt mij vooral op verre bestemmingen, die vaak ook duurder zijn. Ik ga zelf ook binnenkort met vakantie, en heb nog niet eerder zoveel voor een ticket betaald als dit jaar...
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#6
Juist verre bestemmingen (en dan met name de duurdere rondreizen) lopen dit jaar erg goed. De gratis bezoekersstroom neemt ook allesbehalve af. Misschien is dit wel specifiek voor jouw site? Staat er wel genoeg unieke content op om nog behoorlijk te scoren? De concurrentie neemt immers toe, dus je moet wel echt iets toevoegen om die voor te blijven.
 

DikkieD

Nieuw lid
25 okt 2007
973
0
0
#7
Tja...mijn site(s) zijn allemaal goed geoptimaliseerd, en scoren hoog binnen de serps...op prima keywords.
 

Jacobien

Nieuw lid
4 dec 2007
103
0
0
#9
Nee hoor, niks mis volgens mij.
http://news.google.nl/news?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hl=nl&tab=wn&ned=nl_nl&q=last+minutes&btnG=Nieuws+zoeken
Er is nu een stormloop op last minutes, vanwege slechte weer.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#10
Met alle respect voor de twee voorgaande spreekmensen :
Er is nu een stormloop op last minutes, vanwege slechte weer. + verwijzende url
heb er even een paar gelezen, en het heeft bevestigd wat ik voortdurend tegenkom : journalistieke kretologie van het kaliber komkommertijd. ;)

Immers, er wordt door de berichtgevers totaal geen cijfer gegeven, a. kan het niet, b is het concurrentiegevoelig materiaal. Door 2 respondenten uit de markt wordt geroepen, dat ze achtereenvolgens naar verwachting 10% resp. 30% meer gerealiseerd hebben dan vorig jaar en dat was - zeggen beiden - een topjaar.
In de periode dat ik aktief was in de financiele wereld, was een verplicht nummer de lunch in hotel Hoornwijk bij Den Haag, kwam "alles en iedereen in het vak" en ik kan je verzekeren dat er daar tijdens zo'n lunch meer miljoenen over de tafel gingen als "gedane zaken" dan er ooit in de landelijke begroting hebben gepast.

Natuurlijk , er zijn trends zoals de last minutes, maar dat heeft de reismarkt aan zichzelf te danken. Temeer daar vroegboekers en vroegbetalers in de steek worden gelaten door diezelfde reismarkt.
Maar wat er inmiddels op reis is gegaan, wordt door het weer niet meer beinvloed.

Denk dat er wel iets anders een rol van betekenis gaat spelen :
- in een paar jaar tijd zijn er giga veel reizensites bijgekomen, dus de spoeling wordt steeds dunner.
- we worden steeds meer bedreven in de Googlelogie, met als gevolg dat dat systeem z'n plafond nadert
- uit 1 en 2 volgt : tijdig innoveren, om met de woorden van de vroegere Ahold topman te spreken : het wordt Anders. ( voor wie het niet kent : Anders Moberg ) , al was het maar om de website-spiders en kopieerders tegen te gaan ( das negatief bekeken ) en de bezoekers weer te boeien ( das positief bekeken).

En dat geldt niet alleen voor de reisbranche....... ;D