Adwords: bieden op en teksten met merknamen, mag het, of toch niet?

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#1
Hi all,

Kreeg net weer zo'n mailtje van een netwerk. Zanox in dit geval.
Het ging over het Transavia programma.
Je mag niet bieden op merknamen, op straffe van excommunicatie.
;D

Maar...
Google volgde met haar wijziging van de policy bepaalde jurisprudentie ter zake.
Betekent dit dat hierdoor de overeenkomsten tussen merchants, netwerken en affiliates ook conform moeten worden aangepast?
Lijkt mij wel, anders zouden deze volgens mij niet rechtmatig zijn...

My 2 cents,
xipe
 
B

Beachboy

Guest
#2
Denk dat je twee dingen gescheiden moet houden.
- Google heeft zijn beleid op bepaalde punten aangepast.
- De adverteerder hoeft dat niet te doen, daar heeft Google niks mee te maken.
Ik kan me zo voorstellen dat bepaalde gerenomeerde adverteerders niet zitten te wachten op een stortvloed van Google ads om hun oren.
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#3
Beachboy zei:
Denk dat je twee dingen gescheiden moet houden.
- Google heeft zijn beleid op bepaalde punten aangepast.
- De adverteerder hoeft dat niet te doen, daar heeft Google niks mee te maken.
Ik kan me zo voorstellen dat bepaalde gerenomeerde adverteerders niet zitten te wachten op een stortvloed van Google ads om hun oren.
Ook de adverteerder moet zich aan de (gewijzigde) wetgeving houden!
;D
Ik ben van plan om eens eeb visje uit te gooien en het te proberen.
Eens kijken wat de adverteerder(s) en de netwerken zullen doen.
Dat gaat wellicht een heel interessante juridische discussie opleveren..!
;D ;D ;D
 

jregelink

Nieuw lid
1 dec 2006
18
0
0
#4
Hi Xipe,

Ik denk dat je niet moet vergeten dat een adverteerder zelf wel bepalen wie hij wel en niet in zijn programma wil hebben. Zo kan een adverteeerder er voor kiezen geen cashback te accepteren. Een adverteerder kan daardoor ook bepalen dat ze niet willen dat er affiliates op hun merk bieden.

Uiteraard mag je als affiliate best op het merk bieden alleen zal je hiervoor geen commissie ontvangen van dat programma omdat de affiliate policy door de adverteerder zelf bepaald wordt en niet door een wet.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Regelink
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#5
jeroen_nonstop zei:
Hi Xipe,

Ik denk dat je niet moet vergeten dat een adverteerder zelf wel bepalen wie hij wel en niet in zijn programma wil hebben. Zo kan een adverteeerder er voor kiezen geen cashback te accepteren. Een adverteerder kan daardoor ook bepalen dat ze niet willen dat er affiliates op hun merk bieden.

Uiteraard mag je als affiliate best op het merk bieden alleen zal je hiervoor geen commissie ontvangen van dat programma omdat de affiliate policy door de adverteerder zelf bepaald wordt en niet door een wet.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Regelink
Hi Jeroen,

Ja dat is waar: de adverteerders bepalen alles en de affiliate policy staat boven de wet...
:(
En de adverteerders doen dan ook met ons als affiliates wat ze willen. Zie de acties van T-Mobile en Apple...

Maar het ligt volgens mij nog iets anders: het is niet zo, dat affiliates niet mogen bieden op merknamen.
Dat gebeurt nu namelijk ook al.
Een aantal 'grote affiliates' heeft toestemming om wel gewoon op merknamen te mogen bieden.
:mad:
En dit voorrecht moet natuurlijk wel een beetje exclusief blijven.
;D
 

Scito

Nieuw lid
16 dec 2007
181
0
0
#6
Dit is een erg grote wijziging in het beleid van Google, maak er gebruik van op de goede manier. Ik heb nog maar weinig mailtjes voorbij zien komen van adverteerders die aangeven dat je niet op concurrerende merknamen mag bieden. Doe hier je voordeel dus mee, want zeker in het begin zal deze traffic cheap zijn.
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#7
@xipe en anderen, onderstaand mailbericht deels geciteerd van TD:
Deze aanpassing biedt voor jou als affiliate extra mogelijkheden om te adverteren in Google. Het is
vanaf 14 september mogelijk om op merknamen (ook op concurrerende merknamen) te bieden en verkeer
door te sturen naar je website en de adverteerder (al dan niet via een landingspagina).


We hebben onze klanten over deze wijziging ingelicht en voorgesteld om hun keyword policy te
controleren en waar nodig aan te scherpen. In de keyword policy van de adverteerder kan daardoor
opgenomen worden dat het niet is toegestaan om te bieden op merknamen of concurrerende merknamen.
Wanneer je je niet houdt aan de keyword policies wordt de aanmelding van het betreffende programma
beƫindigd en wordt de verdiende commissie teruggevorderd.

Let op dus goed op de eventuele wijzigingen van de keyword policies van de adverteerders waarvoor
jij actief bent of actief voor wilt worden.


Zoals gezegd biedt dit wel meer mogelijkheden voor extra traffic naar je sites en naar onze
adverteerders. Wanneer je hier vragen over hebt of advies over wilt, kan er altijd contact opgenomen
worden via het ticketsysteem of direct met een van onze medewerkers.

Met vriendelijke groet,
TradeDoubler
De kleuren en onderstreping zijn door mij aangebracht om het toon- en effectverschil aan te geven.

Begonnen wordt met riante hoop te scheppen voor jou als affiliate ( waarom ineens je en niet u ? ) ,
midscheeps volgt dat zij hun klanten hebben geadviseerd om hun policy aan te scherpen, waarmee voorgaande hoop in de grond wordt geboord,
om af te sluiten met het omhoog boren van voornoemde hoop, in de hoop, dat deze hoopt om bij hen te blijven.
En wat doet elke hoop ? Wat van een hoop verwacht wordt.

Niet iedereen zal het nog weten : in de eeuw voorafgaande aan de vorige eeuw liep Amsterdam voorop met de makelaarsvereniging, zij deden aan makelen = bemiddelen voor 2 partijen, en vingen commissie van 2 partijen. Moet je je voorstellen, je verkoopt een pand hopelijk tegen de hoogste prijs en betaalt voor de onderhandelingskunst, de koper hoopt de laagste prijs te betalen en betaalt voor die onderhandelingskunst. Noem je een spanningsveld. En waar spanning is, volgt meestal ook onweer.

Duidelijk is dat netwerken hun prio altijd bij de adverteerder leggen. Affiliates, tenzij heel groot qua volume, hebben nagenoeg niets in te brengen dan in sprookjes geloven. Al zo vaak is aan de orde geweest, dat wij op hoop en vertrouwen surfers naar adverteerders sturen, maar zij bepalen via condities en vooral via tracking , ontdubbeling en goedkeuring van de click/lead/sale het spel.

Als affiliate kun je wat dan ook uitproberen, als je die laatste fase niet positief haalt, ben je het haasje, met of zonder jouw investering in Adwords.

Ook al zijn enkele netwerken ontstaan door voormalige affiliates, het wachten is op een netwerk, dat zich primair eerst conformeert aan de affiliates, dat netwerk ter beschikking stelt aan adverteerders die zich in hoge mate
zullen moeten conformeren aan de aanbiedende partij i.c. de affiliate, de publi-markt.
Gegeven de onderlinge verdeeldheid, zal dat nog wel even duren. ;D

Wat overblijft is het bieden op merknamen van de mindere goden, degenen die er toe doen, zullen van netwerk, mediaburo, seo-adviseurs tijdig paal en perk stellen. Het zal meer creativiteit vereisen.
 

Ashley

Nieuw lid
25 jun 2010
21
0
0
#8
Inderdaad een beetje een vreemde mail.. het lijkt het me trouwens niet waard om bij voorbaat al de proef op de som te nemen en te hopen dat transacties worden goedgekeurd. Voor hetzelfde geld worden mijn sales afgekeurd en moet ik weer eindeloze discussies voeren.. die tijd kan ik beter gebruiken momenteel
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#9
Helemaal mee eens, Ashley.

Wat ik ga doen, is aan ALLE netwerken waar ik ben aangsloten, zwart-op-wit een overzicht vragen van:
- adverteerders die verbieden te bieden op hun merknamen
- adverteerders die bovendien verbieden te bieden op merknamen van derden

Dit om 'teleurstellingen en misverstanden' te voorkomen.
;)

Mocht iemand al een dergelijk overzicht hebben, dan is deze info heel welkom.