Aff marketing en Cookies

14 apr 2010
14
0
0
#22
Patje, die wet is volstrekt onuitvoerbaar en de PVDA had een fout gemaakt.

Dit is een typisch voorbeeld van een proefballonnetje tot wetgeving verheffen zonder na te denken over de implementatie.
Internet is global; het is onmogelijk om zonder een zware vorm van internet beperking eigen regels te maken als klein landje; dus het gaat toch niet werken.

Ik maak me veel meer zorgen over de implicaties van het opheffen van netneutraliteit waar de EU heel druk mee is en in samenhang daarmee de ACTA die als een zwaard van damocles boven ons hoofd hangt.
 

miranon

Nieuw lid
18 dec 2010
127
0
0
#23
Cookies

Dinsdag bleek dat het cookievoorstel kort voor de stemming was aangepast. Zo mag de cookiewetgeving nu het surfgemak van internetters niet beïnvloeden waardoor meerdere pop-ups per website van de baan lijkt te zijn.

Cookies zijn bestanden waarin informatie over bijvoorbeeld het surfgedrag wordt opgeslagen. Adverteerders gebruiken deze cookies, zonder expliciete toestemming van de gebruiker, om gerichte advertenties te bieden.

Een Kamermeerderheid wil het gebruik van cookies alleen toestaan na expliciete toestemming. Het gaat dan niet om alle cookies, zo zijn er ook first party cookies waarin wachtwoorden worden onthouden zodat volgende keer gemakkelijker kan worden ingelogd.

Pop-ups

Critici waren bang dat dit zou resulteren in het moeten wegklikken van meerdere pop-ups per site omdat voor elke reclame moet worden aangegeven of deze gebruik mag maken van de informatie. Op verzoek van D66 werd op het laatste moment een wijziging in het voorstel doorgevoerd waardoor het surfgemak niet mag worden aangetast.

Het is nu aan de adverteerdersbranche om met een voorstel te komen. De praktijk is voorlopig dus nog onduidelijk.

De Consumentenbond reageert woensdag verheugd op de gewijzigde Telecomwet. "We zijn zeer blij dat netneutraliteit in de wet is vastgelegd." Over de cookietwetgeving schrijft de bond: "We hopen dat de Tweede Kamer erop toeziet dat de wet gebruiksvriendelijk wordt ingezet."

http://www.nu.nl/internet/2546362/netneutraliteit-opgenomen-in-telecomwet.html
 

DikkieD

Nieuw lid
25 okt 2007
973
0
0
#24
http://www.nu.nl/internet/2548346/partijen-vinden-spookbeeld-cookies-onterecht.html

De PVV ziet een situatie voor zich waar als een internetter naar NU.nl surft, direct kan aangeven alle reclames op de pagina?s van uitgever Sanoma Media wel of niet goed te keuren. Als de internetter dan andere websites van Sanoma Media bezoekt, wordt daar geen pop-up weergegeven.

?Zoveel aanbieders zijn er nu ook weer niet?, aldus Van Bemmel. ?Bovendien kan ik me niet voorstellen dat er veel mensen zullen zijn die heel specifiek van een bepaalde adverteerder wel gerichte reclames willen en van een ander niet.?
Bovenstaande geeft volgens mij toch wel weer dat ze wat zaken over het hoofd zien. Vooral als je in hetzelfde interview dit beweerd:

Adverteerders en uitgevers hebben volgens het PVV-Kamerlid een angst dat er massaal nee gezegd gaat worden en zij inkomsten verliezen. ?Als dat echt gebeurt, moeten we ons afvragen of het verdienmodel wel klopt. Dat is een hele andere discussie.?
Hoewel ik vertrouw op de tracking blijft dit een insteek die niet helemaal juist is. Ik denk dat de kans enorm groot is dat de consument "nee" zegt, of dit nu op bannerniveau, paginaniveau, websiteniveau of adverteerderniveau plaatsvindt. "Nee" betekent namelijk dat men er niet over hoeft na te denken, "Ja" betekent dat men zich eerst in de materie moet verdiepen.