Affiliate links "_blank" of "direct"

Status
Niet open voor verdere reacties.
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#2
Welkom, Coen.

Ondanks dat er plannen zijn bij browsers om de voorkeur van een _blank bij de gebruiker te laten, doen wij dat vooralsnog wel.
De reden is vrij simpel : bij een klik gaat in principe de klant je site verlaten, zou het de verkeerde keus zijn geweest, gaat de gebruiker van daaruit verder zoeken.
Bij een blank blijft je pagina in takt, kan de klant zonder moeilijk te doen, direkt weer verder.

conclusie : beter voor de klant/bezoeker en beter voor de webmaster : tweemaal happy voor hetzelfde geld. 8)
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#3
ouwesmurf zei:
De reden is vrij simpel : bij een klik gaat in principe de klant je site verlaten, zou het de verkeerde keus zijn geweest, gaat de gebruiker van daaruit verder zoeken.
Logisch, want hij heeft geen zin om terug te gaan naar de pagina die hem een verkeerde keus liet maken. ;D

Bij een blank blijft je pagina in takt, kan de klant zonder moeilijk te doen, direkt weer verder.
Voor de meeste klanten zal het toch niet al te moeilijk zijn om op de back-button te klikken...

conclusie : beter voor de klant/bezoeker en beter voor de webmaster : tweemaal happy voor hetzelfde geld. 8)
Zo verkopen we het graag, maar we bedoelen natuurlijk dat wij er alles aan doen om de bezoeker tweemaal voor hetzelfde geld op een betaalde link te laten klikken. Wat dat betreft is er geen verschil tussen links in een nieuwe pagina openen en andere barrières die je op kunt werpen als bezoekers je site willen verlaten en jij meent nog niet genoeg aan hen verdiend te hebben, zoals het on unload op ze afvuren van een pop-up met reclame.

Linksom of rechtsom komt het toch neer op de vraag in welke mate je bereid bent om je bezoekers te treiteren in de hoop dat sommigen nog even op een betaalde link klikken of dat jij ze een cookie kunt laten plaatsen. Naar _blank targetten is natuurlijk wel minder irritant dan een pop-up of een schempje met "weet u zeker dat u deze pagina wilt verlaten?" maar je blijft irritant ingrijpen in de manier waarop de bezoeker wil navigeren.

De gemiddelde bezoeker is natuurlijk prima in staat om als hij jouw site op de achtergrond wil laten staan zelf een link in een nieuw venster of een nieuwe tab te openen. Zelf vind ik _blank gebruiken nog wel acceptabel maar de laatste tijd gaan we er toch steeds meer toe over om die keus aan de bezoeker te laten. Wel geven we nog even expliciet de hint dat een link ook in een nieuw venster geopend kan worden: achter (externe) links plaatsen we een icoontje en daaraan gekoppeld nogmaals de link maar dan met target _blank.

Op deze manier probeer je natuurlijk om hetzelfde te bereiken: dat de bezoeker je site niet definitief verlaat zodat je eventueel later nog iets aan hem kunt verdienen zonder dat hij eerst op de back-button hoeft te klikken (deze optie kan immers ook verstoord zijn door rottechnieken op de volgende site in de browser history). Maar deze optie kun je beter verdedigen, omdat je hem niet opdringt maar als een extra service presenteert en de keus aan de bezoeker laat.

In hoeverre je je bezoekers wilt treiteren hangt natuurlijk ook af van aard en doel van je site. Heb je weinig meer te bieden dan een verzameling betaalde links dan heb je kennelijk toch al maling aan je bezoekers (want wat hebben die eraan om je site te bezoeken?) en dan zul je er ook alles aan doen om er het maximale uit te persen als het je is gelukt hem bij zijn kladden te grijpen.

Heb je je bezoekers wel wat te bieden dan ligt het meer voor de hand om te proberen van hem een vaste bezoeker te maken en hem vrijwillig aan je site te binden. Dan kies je waarschijnlijk voor middelen die een actie van de bezoeker verlangen, zoals mogelijkheden om je site een plusje te geven of te liken, een abonnement op een nieuwsbrief, het volgen van een nieuwsfeed en dergelijke. Binnen zo'n kader past het veel beter om de bezoeker ook de keus te laten om links al dan niet in een nieuw venster te openen. Je wilt hem immers niet treiteren maar verleiden.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#4
PJ, je hebt wel heel veel woorden nodig om dit te zeggen :
Zelf vind ik _blank gebruiken nog wel acceptabel
Je hoeft ook niet altijd zo negatief te zijn als met deze :
Logisch, want hij heeft geen zin om terug te gaan naar de pagina die hem een verkeerde keus liet maken.
Zolang er nog mensen - naar men verhaalt - zijn die de volledige muis in de rechterbovenhoek van de monitor plaatsen, moeten we de vaardigheden van de mens in het algemeen niet overdrijven en dus :
Voor de meeste klanten zal het toch niet al te moeilijk zijn om op de back-button te klikken...
kan dàt een brug te ver zijn ja.

Je wilt hem immers niet treiteren maar verleiden.
Ik geloof niet dat ik er op zit te wachten om van jou een instructie te krijgen over de ins en outs van verleiden,
maar wanneer AartJan van Erkel adviseert om een grote banaan (lees: grote button ) op de pagina te plaatsen om de klant te verleiden tot het uitvoeren ener klik, in plaats van ( uitdrukking van netwerkmedewerkers ) te klikken "op het linkje",
dan zegt ook dat al voldoende over hoe we met een bezoeker "om moeten gaan" in het kader van pagina - conversie. 8)

Het mooiste zou zijn wanneer de monitor zich met een _blank 'even deelt' en er een tweede monitor bij komt en een derde en een vierde, want eigenlijk is het de mens eigen om 2 of meer jurkjes naast elkaar te kunnen zien, of twee of meer hotelkamers, of .... Wie is er ooit op het zotte idee gekomen om de mens te dwingen om voortdurend te bladeren. Vermoedelijk diezelfde halvegare ontwerpers die je dwingen een keuken te accepteren die nooit handig is en waarvan dames altijd beweren dat die dan wel door heren moeten zijn ontworpen.
Kortom : de gemiddelde mens, PJ, die bestaat niet. De methode "kiss" wel.
 

Kier

Nieuw lid
15 jan 2011
56
0
0
#5
ouwesmurf zei:
PJ, je hebt wel heel veel woorden nodig om dit te zeggen :
Zelf vind ik _blank gebruiken nog wel acceptabel
Je hoeft ook niet altijd zo negatief te zijn als met deze :
Logisch, want hij heeft geen zin om terug te gaan naar de pagina die hem een verkeerde keus liet maken.
Zolang er nog mensen - naar men verhaalt - zijn die de volledige muis in de rechterbovenhoek van de monitor plaatsen, moeten we de vaardigheden van de mens in het algemeen niet overdrijven en dus :
Voor de meeste klanten zal het toch niet al te moeilijk zijn om op de back-button te klikken...
kan dàt een brug te ver zijn ja.

Je wilt hem immers niet treiteren maar verleiden.
Ik geloof niet dat ik er op zit te wachten om van jou een instructie te krijgen over de ins en outs van verleiden,
maar wanneer AartJan van Erkel adviseert om een grote banaan (lees: grote button ) op de pagina te plaatsen om de klant te verleiden tot het uitvoeren ener klik, in plaats van ( uitdrukking van netwerkmedewerkers ) te klikken "op het linkje",
dan zegt ook dat al voldoende over hoe we met een bezoeker "om moeten gaan" in het kader van pagina - conversie. 8)

Het mooiste zou zijn wanneer de monitor zich met een _blank 'even deelt' en er een tweede monitor bij komt en een derde en een vierde, want eigenlijk is het de mens eigen om 2 of meer jurkjes naast elkaar te kunnen zien, of twee of meer hotelkamers, of .... Wie is er ooit op het zotte idee gekomen om de mens te dwingen om voortdurend te bladeren. Vermoedelijk diezelfde halvegare ontwerpers die je dwingen een keuken te accepteren die nooit handig is en waarvan dames altijd beweren dat die dan wel door heren moeten zijn ontworpen.
Kortom : de gemiddelde mens, PJ, die bestaat niet. De methode "kiss" wel.
De wet van de grootte getallen zegt wat anders. Er is altijd een groep te definiëren die het dichts bij het middel ligt (normaal verdeling). Je kan niet altijd je site aanpassen aan "het individu". Je kan je wel richten op de groep met de grootste gemeenschappelijke deler.

Overigens sluit de "kiss" methode daar meestal naadloos op aan.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#6
ouwesmurf zei:
PJ, je hebt wel heel veel woorden nodig om dit te zeggen :
Zelf vind ik _blank gebruiken nog wel acceptabel
Omdat ik die simpele samenvatting volstrekt nietszeggend vind. Kun je er net zo goed een poll van maken en mensen voor of tegen _blank laten stemmen.

Coen Olde Bijvank vroeg wat verstandig was en wat de voors en tegens waren. Daarom heb ik wat overwegingen op een rij gezet (gekoppeld aan het doel van een site) en een mooi compromis geboden: laat de bezoeker de keus maar biedt hem wel een extra keuzemogelijkheid in de door jou gewenste richting.

Natuurlijk is er altijd wel een Wim Kok te vinden die met zijn muis naar het beeldscherm wijst, maar richt jij je op de domste bezoekers? En weet je heel zeker dat iets slimmere bezoekers niet gillend weglopen omdat ze zich door die benadering beledigd voelen en het ware doel van je opdringerigheid (hoe dan ook centjes willen verdienen) doorzien en daar niet van gecharmeerd zijn?

Ik ben een voorstander van de marketingbenadering van Ogilvy: je moet er niet van uitgaan dat je een pak waspoeder aan de grootste domkop probeert te verkopen maar dat je het aan je eigen vrouw probeert aan te bevelen. Dat lijkt me ook bij het bouwen van een site een goed uitgangspunt. Tenzij je vrouw wel erg opzichtig blond is natuurlijk.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#7

Rio

Nieuw lid
9 jun 2012
18
0
0
#8
Ik werk altijd met _blank linkjes. Als je bezoeker na diverse kliks op de nieuwe site terug wil, dan is dat toch wat makkelijker voor mijn gevoel door alleen even site weg te klikken, dan om diverse keren backbutton te moeten gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.