Hallo medeforummers,
Ik vraag me af welke mogelijkheden er zijn om direct met een adverteerder te werken. De mogelijkheden die ik zo snel kan bedenken zijn:
*** Nou.... in een ideale maatschappij waar alle affiliates 1 lijn zouden trekken zou er sprake kunnen zijn van een walhalla. 1 netwerk in eigendom van de V.A. (verenigde affiliates) waar het geld dat nu bij de netwerken blijft hangen wordt gebruikt om de juiste mensen op de juiste plaats te zetten.
In een dergelijke situatie zou het beruchte ontdubbelen gewoon niet toegestaan worden en zou iedere adverteerder vooraf een borg moeten storten zodat wanbetalers (wie kent ze niet) geen probleem meer vormen. Maar helaas is iedere affiliate een eiland op zich en lijkt het (mij in ieder geval) onmogelijk om alles op 1 lijn te krijgen. Technisch is het simpel genoeg, maar schapen lopen nu eenmaal makkelijker naar de slachtbank dan naar de groene wei.
Maar als de 100 grootste affiliates deze stap zouden zetten.... dan kan het wel eens heel verrassend uitpakken (als er 1 schaap over de dam is --- om maar even in de spreekwoorden te blijven)......
Tot dan zijn we ''vee'' en eten we wat ons voorgezet wordt en accepteren we soms slaag zonder te weten wat we hebben misdaan
En als er mensen zijn die denken dat het ''ontdubbelen'' wel losloopt.... Denk je echt dat Google de kosten van een klik teruggeeft? Dat doet alleen het ''vee'' en dan zijn we weer bij die afkorting V.A. die in dat geval dus A.V. hoort te zijn (affiliate vee)
Waarom denken jullie dat pay per view vrijwel niet meer bestaat? In een negatieve bui zou ik zeggen: ''omdat het de enige voor de affiliate controleerbare vorm van reclame is. En controleerbaar is nu niets meer en gezien de vele klachten is dat niet in het voordeel van de affiliate.
Momenteel echter houden we het maar gewoon bij de netwerken en zolang het nog duurt (lees: zolang Google het nog toestaat) pakken we ons graantje mee.
Duidelijk is in ieder geval wel dat er dingen moeten veranderen en dat de positie van de affiliate ten opzichte van de adverteerder moet worden opgewaardeerd om te komen tot een gezonde basis waar dan zowel de netwerken, de adverteerders als de affiliates van profiteren.
Zoals de markt nu beweegt gaat alles helaas in de richting van Google shopping en als dat losbarst praten we niet meer over ''ontdubbeling'' maar over het einde van een tijdperk. Een situatie waar de netwerken niet bij zijn gebaat, de affiliates al helemaal niet en de adverteerders..... die mogen daarna betalen wat Google vraagt want als er geen markt meer is..... dan is de enige aanbieder de baas.
Wat ik zeg is dus een pleidooi voor netwerken die de affiliate en de adverteerder op een zelfde niveau zetten om zo te komen tot een samenwerking waar voor alle partijen wat is te verdienen.