Apenheul gestopt met affiliate programma

Eens

Nieuw lid
23 feb 2014
16
0
0
#1
Recentelijk is er een 'campagne stop' bericht verstuurd vanuit Tradetracker waarin melding werd gemaakt dat het affiliate programma van Apenheul per direct stopt. Verder geen enkele melding waarom.

Dit was een erg mooi affiliate programma met mooi promotiemateriaal waarbij ik het idee had dat hier ook nog veel sales uit voortkwamen. Vanwege de vele kortingsacties die ze hadden kon dit een erg goed converterend affiliate programma zijn.

Erg zonde dat dit programma is gestopt. Iemand enig idee of het hier om een tijdelijke stop gaat? En weet iemand de reden waarom ze gestopt zijn?

Tenslotte is Dolfinarium enige tijd geleden ook gestopt. Heeft iemand enig idee waarom zij gestopt zijn en of ze op termijn weer aan affiliate marketing gaan doen?
 

sun

Nieuw lid
13 jan 2012
83
0
0
#2
De banners van Apenheul klikten al iets van 2 maanden niet meer door. Denk niet dat de campagne terugkomt, ik zou er in ieder geval niet op gaan zitten wachten.
 

Gumtree

Nieuw lid
13 apr 2008
178
0
0
#3
RJ zei:
Recentelijk is er een 'campagne stop' bericht verstuurd vanuit Tradetracker waarin melding werd gemaakt dat het affiliate programma van Apenheul per direct stopt. Verder geen enkele melding waarom.

Dit was een erg mooi affiliate programma met mooi promotiemateriaal waarbij ik het idee had dat hier ook nog veel sales uit voortkwamen. Vanwege de vele kortingsacties die ze hadden kon dit een erg goed converterend affiliate programma zijn.

Erg zonde dat dit programma is gestopt. Iemand enig idee of het hier om een tijdelijke stop gaat? En weet iemand de reden waarom ze gestopt zijn?

Tenslotte is Dolfinarium enige tijd geleden ook gestopt. Heeft iemand enig idee waarom zij gestopt zijn en of ze op termijn weer aan affiliate marketing gaan doen?
Hoorde enige tijd geleden van een insider dat affiliates niet interessant meer zijn voor dit soort partijen, zij doen liever zaken met de grote ticket verkopers zoals ticketveiling, travelbird. Het volledige verkoop traject is dan uitbesteed waardoor er op den duur een hogere omzet te behalen valt omdat dit soort clubs een gegarandeerd aantal tickets afnemen.
 

Triep

Nieuw lid
24 feb 2014
6
0
0
#4
muggetje zei:
RJ zei:
Recentelijk is er een 'campagne stop' bericht verstuurd vanuit Tradetracker waarin melding werd gemaakt dat het affiliate programma van Apenheul per direct stopt. Verder geen enkele melding waarom.

Dit was een erg mooi affiliate programma met mooi promotiemateriaal waarbij ik het idee had dat hier ook nog veel sales uit voortkwamen. Vanwege de vele kortingsacties die ze hadden kon dit een erg goed converterend affiliate programma zijn.

Erg zonde dat dit programma is gestopt. Iemand enig idee of het hier om een tijdelijke stop gaat? En weet iemand de reden waarom ze gestopt zijn?

Tenslotte is Dolfinarium enige tijd geleden ook gestopt. Heeft iemand enig idee waarom zij gestopt zijn en of ze op termijn weer aan affiliate marketing gaan doen?
Hoorde enige tijd geleden van een insider dat affiliates niet interessant meer zijn voor dit soort partijen, zij doen liever zaken met de grote ticket verkopers zoals ticketveiling, travelbird. Het volledige verkoop traject is dan uitbesteed waardoor er op den duur een hogere omzet te behalen valt omdat dit soort clubs een gegarandeerd aantal tickets afnemen.
Dus dan zou je bijvoorbeeld weer een deeplink via Travelbird etc aan kunnen maken om uiteindelijk toch de deal te kunnen aanbieden?
 

Eens

Nieuw lid
23 feb 2014
16
0
0
#5
Ik heb juist van meerdere concullegas met dierentuin of pretpark websites vernomen dat zij juist de voorkeur geven aan het direct promoten van dierentuinen en pretparken.

Dit om de simpele redenen dat je een bezoeker juist direct wilt doorsturen naar het desbetreffende pretpark of dierentuin omdat dat de meest kwalitatieve link is.

Op zich ook erg logisch want een bezoeker die geinteresseerd is in Apenheul, Hellendoorn of Madame Tussauds etc. komt op een dierentuin of pretpark site en ziet een overzicht van kortingen waarbij hij/zij verwacht doorgestuurd te worden naar die aanbieder. Echter zou deze nu uitkomen bij een Travelbird, Telegraaf Tickets, Mr Ticket. Een rechtstreekse verwijzing is gewoon kwalitatiever.

Daarnaast heb ik tevens vernomen dat er veel minder interesse in deze ticketpartijen is vanwege de enorm lage commissies. Telegraaf tickets en Mr Ticket slechts 3% commissie. TravelBird begint ook bij 3% commissie. Dat maakt het niet interessant voor affiliates omdat er nogal 'lacherig' over deze commissie wordt gedaan. Een dergelijke commissie van 3% wordt door verre reizen partijen vergoed. Daarbij moet je je wel beseffen dat reissommen op zo'n 2500 euro liggen.

Bij de dierentuin en pretpark tickets zal de gem orderwaarde op zo'n 60 euro liggen. Dan schiet je met 3% dus helemaal niets op en is het niet de moeite waard om die ticketpartijen te promoten. Doordat een Apenheul is gestopt krijgen affiliates dus ineens maar 3% in plaats van 7.5% (Apenheul was al lager, want meeste dierentuinen en pretparken zitten op 8%) omdat een Travelbird, Telegraaf Tickets of MrTicket zelf nog even een dikke extra marge meepakt.

Dat is een harde klap voor affiliates en zal er op termijn alleen maar toe leiden dat die dierentuinen minder gepromoot worden. Door als Apenheul zijnde alles in te zetten op Travelbird, Telegraaf Tickets of MrTicket zullen uiteindelijk minder afifliates je promoten. Niemand zal een Travelbird, Telegraaf Tickets of MrTicket een hoge positie op de site geven vanwege een extreem lage commissie. Door het wegvallen van veel affiliates kun je je tevens afvragen of die ticketpartijen dit volume innemen. Een groot aantal concullega's nemen organisch in Google een veel hogere positie in dan die ticketpartijen. Tel al die affiliates bij elkaar op en je gaat veel sales missen. Daarnaast was het voordeel voor een Apenheul dat ze er ook nog ontzettend veel gratis directe traffic voor terugkregen want ze hoeven alleen te vergoeden als er een sale is. Al deze traffic zijn ze nu ook kwijt door het stopzetten van het affiliate programma. Dit zal dus ook een impact hebben op de bezoekersaantallen.
 

Gumtree

Nieuw lid
13 apr 2008
178
0
0
#6
RJ zei:
Goed verhaal
Natuurlijk sluit ik mij volledig bij je aan, ik heb ook liever de directe deal (al dan niet via een kwalitatieve deeplink) dan de meuk van de ticketboeren.

Maar juist die ticketboeren maken het interessant voor de parken, zij nemen gegarandeerd duizenden kaarten af, en krijgen deze kaarten ook verkocht. Hoe ze het doen is de zorg van de ticketboer, de parken zelf krijgen gewoon een vaste bodemprijs voor de kaarten en dus direct cash in het handje. Het zal niet zoveel opleveren als een setje individueel verkochte kaartjes maar op de lange termijn doe je minder werk voor misschien dezelfde opbrengsten.

Door de kaarten goedkoper weg te zetten kun je als park werken aan je "ancillary revenue" vergelijk het met Ryan air, goedkope tickets, maar betalen voor parkeren, betalen voor fast check-in, betalen voor een anti-aaptas, en misschien betaal je ook wel een eurootje om te plassen. De klant is namelijk gepleased met een goedkoop kaartje en wil daarom weer meer uitgeven in het park. Toevallig heb ik hier vorige maand een seminar in de geweldige stad munchen over gevolgd, bizar interessant, helemaal in combinatie met neuromarketing.
 

Eens

Nieuw lid
23 feb 2014
16
0
0
#7
Ik begrijp je standpunt volledig. Echter zie ik het als een onverstandige zet van Apenheul. Op korte termijn zullen ze veel tickets wegzetten bij die ticketboeren zoals TravelBird. Echter gaan ze dit op lange termijn wel voelen.

De marges zullen voor de dierentuinen lager zijn als ze grote hoeveelheden aan ticketboeren verkopen dan dat ze rechtstreeks tickets via affiliates wegzetten voor een commissie van 8%.

Wat gebeurt er als iemand rechtstreeks bij Apenheul tickets reserveert en afkomstig is van een affiliate website? Juist, de kans is groot dat deze persoon de volgende keer ook rechtstreeks bij Apenheul boekt. En converteren ze niet, dan is het toch gratis promotie.

Nu gaan de affiliates dus meer ticketpartijen promoten. En wat gebeurt er dan? Juist, gratis traffic naar de ticketboer en niet meer naar Apenheul. En als ze tickets bestellen? Juist, een extreem lage commissie voor de affiliate en iemand bij boekt bij een partij als TravelBird en niet direct bij Apenheul. En de volgende keer? Ook niet bij Apenheul, maar gaat opnieuw bij TravelBird boeken. En dus wederom geen traffic naar de website van Apenheul.

Ben er van overtuigd dat Apenheul dit gaat merken. Erg onverstandige zet. Zeker gezien dierentuinen het anno 2014 financieel erg moeilijk hebben. Ze lopen nu conversies, gratis traffic en Branding mis.