willie wortel zei:
Maar wat mijn bezwaar is, dat je als affiliate weinig in te brengen hebt.
Misschien als je het erbij doet voor wat extra inkomsten. Maar als je volume draait ligt dat toch echt anders.
Een echte ondernemer heeft bewijzen dat een factuur niet betaald is, maar wat heeft een affiliate? Niks, omdat het via een derde gaat.
Dat is nogal een beperkte opvatting van AFM. De bulk gaat toch echt buiten de affiliatenetwerken om. De netwerken zijn er alleen voor de kleintjes: kleine affiliates en/of kleine merchants maar altijd tenminste een van die twee.
Voor grotere merchants die rechtstreeks samenwerken met grotere affiliates vormen die netwerken een manier om de laatste kruimels van de markt binnen te slepen: uiteraard tegen ongunstiger condities en lagere vergoedingen, want die 80% die slechts 20% van de inkomsten binnen harkt is nogal bewerkelijk. Vandaar dat je van bijvoorbeeld een autoverhuurder via een netwerk vaak nog niet de helft krijgt van wat ze publiek aanbieden bij rechtstreekse samenwerking. Hebben we het nog niet over afspraken buiten de publieke staffel.
Ondernemen is iets tussen aanbieder en koper, daar wil je geen 3e partij bij.
Dat is veel te rigide voor een ondernemer. Als je maar weet wat de plaats in de markt is van die derde, wat voor rol hij speelt en wat zijn toegevoegde waarde is.
Leer om te beginnen eens net zo als de grote merchants naar de netwerken te kijken: een leuke aanvulling om het laatste restje van de markt binnen te halen, zo lang het niet te bewerkelijk wordt. Zodra het meer wordt dan de 80% kleine merchants die 20% van de omzet binnenbrengt, ben je verkeerd bezig. Of op hobbyniveau, waardoor je het volume niet haalt dat vaak nodig is voor een rechtstreekse deal.
Netwerken zijn bijvoorbeeld handig voor klanten waarbij het amper de moeite loont om ze een individuele factuur te sturen. Of voor klanten die te klein zijn om zelf een (betrouwbaar) affiliatesysteem op te zetten. Ook die kant op gaat het om kleine affiliates (jijzelf sowieso of omdat het maar om een bijproduct gaat) en/of kleine merchants. En als dat niet zo is, dan moet je je inderdaad eens achter je oren krabben waarvoor je die derde als ondernemer nodig hebt.
Als jij weinig in te brengen hebt en slechts een speelbal bent van de netwerken, dan heb je dat toch echt aan je eigen ondernemerschap te danken. Dan heb je binnen je business van iets wat door zijn aard een bijzaak moet zijn een hoofdzaak gemaakt. Dan besteed je 80% van je tijd aan wat 20% van je omzet zou moeten zijn.
Om een indicatie te geven: er is geen netwerk dat van mij evenveel tijd en aandacht krijgt als de kleinste klant waar ik rechtstreeks mee samenwerk. En van de aandacht die ik aan een netwerk besteed gaat het meeste weer rechtstreeks naar op zich kleine klanten waarvoor ik een redelijk deel van de omzet redeneer, interessante nichespelers dus.
Qua deel van de omzet hou ik de netwerken bewust beperkt. Er is geen netwerk dat mijn bedrijf meer dan enkele modale jaarsalarissen aan winst oplevert en voor inkomsten die via netwerken lopen zetten we zeker geen betaalde advertentiecampagnes op. Op die schaal wil je die derde man (en het professionele niveau ervan bij NL-netwerken) er niet tussen hebben. Maar als leveranciers van aanvullend aanbod kunnen ze zeker een rol spelen als derde man.