Wim zei:
Google is toch een ander kanaal dan via je eigen website.
Dat is een bookmark ook. Of het de volgende keer in de adresbalk typen van de url, wat in de praktijk hetzelfde kan zijn als de suggesties van de zoekmachine van Google.
De toekenning van de sale is toch: Via welke referentie is de klant als laatste op onze webwinkel gekomen.
Als dat waar was dan zouden cookies amper een rol spelen, omdat je sales dan grosso modo via de http-referrer toe zou kunnen kennen.
Het gaat dus niet om de laatste referentie, want dan zou het allemaal heel overzichtelijk zijn... en zou je ten onrechte veel sales missen. Je moet in eerste instantie los van de techniek denken. Dan draait affiliate marketing (in ieder geval waar per sale wordt vergoed) erom dat degene die een bezoeker tot een aankoop weet te verleiden daarvoor een vergoeding krijgt. Net zoals wie een boekwinkel heeft een commissie krijgt over de verkoopprijs of iemand die vroeger met encyclopedieën of stofzuigers langs de deuren liep.
Online komt daar vervolgens de vraag bij: hoe kun je alle mogelijke technieken inzetten om te bepalen wie nou degene was die de definitieve aanzet tot een verkoop heeft gegeven. Daarbij win je er een paar en verlies je er een paar.
Als iemand op zijn werk of op zijn laptop zit te surfen en via jouw site en de informatie die jij biedt wordt verleid tot een aankoop, dan is de kans groot dat hij noteert of aan zichzelf mailt dat product X van merchant Y voor prijs Z het meest aantrekkelijk is. 's Avonds thuis start hij zijn pc en zoekt het product weer op, overlegt met zijn vrouw en plaatst uiteindelijk de bestelling. Als die klant niet weer via jouw site is gegaan maar direct bij de merchant terecht is gekomen zal het never nooit niet lukken om die sale aan jou toe te kennen.
Als je geluk hebt pakt hij thuis zijn laptop weer en plaatst daarop zijn bestelling. Het kan dat hij weer de route via een zoekmachine neemt of dat hij een bookmark gebruikt of dat hij de url van de merchant in de adresbalk tikt of dat hij via Google dat zijn opstartscherm is daar terechtkomt. In dat geval is er (als je tenminste niet het geluk hebt dat die aan het eind van de sessie automatisch is verwijderd) misschien een cookie dat zegt: wacht eens even, affiliate A is degene die de bezoeker op jouw bestaan heeft gewezen of op zijn minst een serieuze bijdrage heeft geleverd om die klant tot een verkoop te verleiden. En aangezien er daarna geen ander is geweest met recht op een commissie, zijn we hem dus die commissie verschuldigd.
Het zou wel erg toevallig zijn als die bezoeker door zonder van die bijdrage van de affiliate gebruik te maken of erdoor beïnvloed te zijn ineens weer op je site verschijnt en een bestelling plaatst. En mocht dat toeval zich voordoen, dan strepen we dat weg tegen de gevallen waarin die affiliate niet te traceren is.
Wat voor wie scherp op de kosten let eventueel nog te verdedigen valt, is dat als bij Google tussendoor op een advertentie is geklikt in plaats van op een natuurlijk zoekresultaat via die weg al is betaald voor de sale en dat je niet twee keer voor een sale wilt betalen. Maar verstandig is dat niet, want daardoor gaat je conversie voor affiliaties omlaag en word je voor hen dus onaantrekkelijker. Daarmee kan je jezelf lelijk in de vingers snijden.
Dan kun je beter incalculeren dat je in een aantal gevallen naast de affiliate ook Google nog moet betalen. En als je daar het percentage van kent, dan kun je ook prima uitrekenen hoeveel je affiliates kunt betalen zonder vervolgens het schip in te gaan via je Adwordsfactuur. Pak je het echt professioneel aan dan splits je die cijfers uit: bij contentsites ben ik voor zoveel procent van de verkopen ook nog iets aan Google verschuldigd, voor kortingssites in zoveel procent van de gevallen en bij andere thin affiliates zoveel procent. En voor echt grote affiliates bereken je dat individueel, zodat je weet met welke cijfers je de onderhandelingen over een hogere vergoeding in kunt gaan.
Alleen uitgaan van de laatste referentie is echt te simpel. Dat gaat ongetwijfeld ten koste van je conversie en dan moet je als het toeval wil dat een sale toch wordt toegekend een enorme vergoeding betalen om nog een beetje interessant te zijn. Het werkt veel fijnmaziger als je eerst bepaalt welk percentage van de verkoopprijs je aan online marketing wilt besteden en dat percentage vervolgens zo eerlijk mogelijk te besteden. Waarbij je natuurlijk wel stiekem je grootste leveranciers bevoordeelt, omdat zij degenen zijn die je als ze daartoe financieel worden gemotiveerd de meeste extra omzet op kunnen leveren. Zo werkt het natuurlijk ook wel.