Bol kent sale aan google toe?

26 jan 2008
255
0
0
#1
Van het weekend heb ik iets gekocht bij bol.com. Dus maar even op een eigen link geklikt en bij bol een videocamera in de winkelwagen gelegd. Daarna wilde ik er nog een tas en accu bij. Even googlen en kwam, via google dus, ook weer bij bol uit. Alles in de winkelwagen en afrekenen.

Twee dagen ernaa keek ik in mijn partner account, geen sale genoteerd. Mailtje gestuurd en de order is aan een ander kanaal toegekend, welk kanaal wil de medewerker niet zeggen. Ik heb inderdaad na mijn klik nog gezocht op het een en ander, maar volgens mij ben ik alleen via google weer naar bol gegaan.

Mijn conclusie is dat bol dus de sale aan het kanaal 'zoekmachine/google' toekent, klopt dit denken jullie? Iemand hier ervaring mee?
 
10 sep 2010
448
0
16
#3
Binnenkort zijn cookies verleden tijd.

http://www.telegraaf.nl/digitaal/21900320/__Google_werkt_aan_alternatief_voor_cookies__.html
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#4
willie wortel zei:
Binnenkort zijn cookies verleden tijd.

http://www.telegraaf.nl/digitaal/21900320/__Google_werkt_aan_alternatief_voor_cookies__.html
Lijkt me sterk Willie Wortel, zou dan voor Chrome kunnen gelden. Maar zelfs al zou dat zo zijn, er wordt ook nu al in de wettelijke terminologie steeds gepraat over cookies en/of vergelijkbaar.
De veronderstelling dat de bezoeker zelf bepaalt wat ie kwijt wil, is lijkt me voortzetting van de huidige patstelling.

Ik heb inderdaad na mijn klik nog gezocht op het een en ander, maar volgens mij ben ik alleen via google weer naar bol gegaan.
En dan zal in de statistieken voorkomen dat Google de refererpagina is ( hebben we het dus niet over Google shopping ). Dat kan voor de adverteerder dè ultieme escape zijn om op commissie te besparen. Klant komt immers via Google!! Was dan nog een keertje naar je eigen pagina gegaan ;D

Maar even serieus : Bol wil een markt zijn mede voor anderen, dan moet de tracking zuiver zijn voor elke marktpartner, en zal er best een kanalensysteem zijn zodat iedereen kan bepalen wie wat krijgt. De tijd is voorbij dat we blind kunnen varen op de loyaliteit zijdens de adverteerder. Er zijn teveel belangen, er zijn teveel beoordelaars, er zijn krappe marges. Dus ... publisher .... let op je zaak.

Had gister nog een netwerkmedewerker aan de lijn, de clicks die ik voorlegde waren bij hen niet bekend, wel stonden er clicks die aan mij werden toegerekend, maar die ik niet herkende. Hou betrouwbaar acht jij dan het systeem ?
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#5
jeroentja zei:
Mijn conclusie is dat bol dus de sale aan het kanaal 'zoekmachine/google' toekent
Dat lijkt me niet meer dan logisch als je bij Google niet op een natuurlijk zoekresultaat maar op een advertentie hebt geklikt. Bol moet voor die klik betalen en heeft dus al afgerekend voor die sale. Of denk je dat je Bol met adwordskosten op kunt zadelen en toch die sale voor eigen rekening kunt nemen? Dan kost je ze twee keer geld.
 
26 jan 2008
255
0
0
#7
PJ zei:
jeroentja zei:
Mijn conclusie is dat bol dus de sale aan het kanaal 'zoekmachine/google' toekent
Dat lijkt me niet meer dan logisch als je bij Google niet op een natuurlijk zoekresultaat maar op een advertentie hebt geklikt. Bol moet voor die klik betalen en heeft dus al afgerekend voor die sale. Of denk je dat je Bol met adwordskosten op kunt zadelen en toch die sale voor eigen rekening kunt nemen? Dan kost je ze twee keer geld.
@PJ, ik heb niet op een Adwords advertentie geklikt, maar juist op een natuurlijk zoekresultaat. Daarom mijn verbazing dat de sale niet aan mij wordt toegewezen.

@Wim, Of het nou logisch is of niet maakt in dit geval weinig uit en is niet het punt.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#8
jeroentja zei:
ik heb niet op een Adwords advertentie geklikt, maar juist op een natuurlijk zoekresultaat. Daarom mijn verbazing dat de sale niet aan mij wordt toegewezen.
Dan wordt er inderdaad op een uiterst dubieuze wijze ontdubbeld. Nog even en ze ontdubbelen omdat ze denken dat de klant tussendoor een krantenadvertentie heeft bekeken.
 
10 sep 2010
448
0
16
#9
Je moet gewoon via je eigen link terug gaan, dan heb je ook een bewijs dat jij de sale hebt. Via andere kanalen werkt dat meestal niet.
 
W

Wim

Guest
#10
Dan wordt er inderdaad op een uiterst dubieuze wijze ontdubbeld.
Waarom?
Google is toch een ander kanaal dan via je eigen website.
De toekenning van de sale is toch: Via welke referentie is de klant als laatste op onze webwinkel gekomen.
 
26 jan 2008
255
0
0
#11
willie wortel zei:
Je moet gewoon via je eigen link terug gaan, dan heb je ook een bewijs dat jij de sale hebt. Via andere kanalen werkt dat meestal niet.
Het gaat mij niet om de vergoeding van mijn eigen sale. Dat was 10 euro commissie ofzo. Het gaat erom dat ik vermoed dat bol op deze wijze sales toekent. Ik ben benieuwd of mijn vermoeden juist is.

Adverteerders zouden ook kunnen ontdubbelen als een bezoeker gewoon bol.com zelf in zijn adresbalk invult. Want dan is de bezoeker duidelijk niet via een affiliate link gekomen, dus waarschijnlijk via een ander offline kanaal.

Het zou mooi zijn als deze ontdubbelings regels duidelijk worden vermeld in de campagnevoorwaarden. Dan kan de affiliate mede op basis van deze informatie kiezen of hij in zee gaat met een adverteerder.

Het is voor mij in ieder geval nieuw dat de natuurlijke zoekresultaten het affiliate kanaal overschrijven. Ik vind het, zoals PJ al aangeeft, uiterst dubieus.
 
5 aug 2008
78
0
0
#12
PJ zei:
jeroentja zei:
ik heb niet op een Adwords advertentie geklikt, maar juist op een natuurlijk zoekresultaat. Daarom mijn verbazing dat de sale niet aan mij wordt toegewezen.
Dan wordt er inderdaad op een uiterst dubieuze wijze ontdubbeld. Nog even en ze ontdubbelen omdat ze denken dat de klant tussendoor een krantenadvertentie heeft bekeken.
haha goeie..
 

martijndood

Ook daarom naar bol.com!
7 jun 2012
12
0
0
partnerprogramma.bol.com
#13
jeroentja zei:
Het gaat mij niet om de vergoeding van mijn eigen sale. Dat was 10 euro commissie ofzo. Het gaat erom dat ik vermoed dat bol op deze wijze sales toekent. Ik ben benieuwd of mijn vermoeden juist is.
Dat vermoeden is niet juist, Jeroen. Wij wijzen geen sales toe aan Google's organische resultaten (alhoewel mijn SEO collega's dat vermoedelijk wel een interessant plan vinden).
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#14
Wim zei:
Google is toch een ander kanaal dan via je eigen website.
Dat is een bookmark ook. Of het de volgende keer in de adresbalk typen van de url, wat in de praktijk hetzelfde kan zijn als de suggesties van de zoekmachine van Google.

De toekenning van de sale is toch: Via welke referentie is de klant als laatste op onze webwinkel gekomen.
Als dat waar was dan zouden cookies amper een rol spelen, omdat je sales dan grosso modo via de http-referrer toe zou kunnen kennen.

Het gaat dus niet om de laatste referentie, want dan zou het allemaal heel overzichtelijk zijn... en zou je ten onrechte veel sales missen. Je moet in eerste instantie los van de techniek denken. Dan draait affiliate marketing (in ieder geval waar per sale wordt vergoed) erom dat degene die een bezoeker tot een aankoop weet te verleiden daarvoor een vergoeding krijgt. Net zoals wie een boekwinkel heeft een commissie krijgt over de verkoopprijs of iemand die vroeger met encyclopedieën of stofzuigers langs de deuren liep.

Online komt daar vervolgens de vraag bij: hoe kun je alle mogelijke technieken inzetten om te bepalen wie nou degene was die de definitieve aanzet tot een verkoop heeft gegeven. Daarbij win je er een paar en verlies je er een paar.

Als iemand op zijn werk of op zijn laptop zit te surfen en via jouw site en de informatie die jij biedt wordt verleid tot een aankoop, dan is de kans groot dat hij noteert of aan zichzelf mailt dat product X van merchant Y voor prijs Z het meest aantrekkelijk is. 's Avonds thuis start hij zijn pc en zoekt het product weer op, overlegt met zijn vrouw en plaatst uiteindelijk de bestelling. Als die klant niet weer via jouw site is gegaan maar direct bij de merchant terecht is gekomen zal het never nooit niet lukken om die sale aan jou toe te kennen.

Als je geluk hebt pakt hij thuis zijn laptop weer en plaatst daarop zijn bestelling. Het kan dat hij weer de route via een zoekmachine neemt of dat hij een bookmark gebruikt of dat hij de url van de merchant in de adresbalk tikt of dat hij via Google dat zijn opstartscherm is daar terechtkomt. In dat geval is er (als je tenminste niet het geluk hebt dat die aan het eind van de sessie automatisch is verwijderd) misschien een cookie dat zegt: wacht eens even, affiliate A is degene die de bezoeker op jouw bestaan heeft gewezen of op zijn minst een serieuze bijdrage heeft geleverd om die klant tot een verkoop te verleiden. En aangezien er daarna geen ander is geweest met recht op een commissie, zijn we hem dus die commissie verschuldigd.

Het zou wel erg toevallig zijn als die bezoeker door zonder van die bijdrage van de affiliate gebruik te maken of erdoor beïnvloed te zijn ineens weer op je site verschijnt en een bestelling plaatst. En mocht dat toeval zich voordoen, dan strepen we dat weg tegen de gevallen waarin die affiliate niet te traceren is.

Wat voor wie scherp op de kosten let eventueel nog te verdedigen valt, is dat als bij Google tussendoor op een advertentie is geklikt in plaats van op een natuurlijk zoekresultaat via die weg al is betaald voor de sale en dat je niet twee keer voor een sale wilt betalen. Maar verstandig is dat niet, want daardoor gaat je conversie voor affiliaties omlaag en word je voor hen dus onaantrekkelijker. Daarmee kan je jezelf lelijk in de vingers snijden.

Dan kun je beter incalculeren dat je in een aantal gevallen naast de affiliate ook Google nog moet betalen. En als je daar het percentage van kent, dan kun je ook prima uitrekenen hoeveel je affiliates kunt betalen zonder vervolgens het schip in te gaan via je Adwordsfactuur. Pak je het echt professioneel aan dan splits je die cijfers uit: bij contentsites ben ik voor zoveel procent van de verkopen ook nog iets aan Google verschuldigd, voor kortingssites in zoveel procent van de gevallen en bij andere thin affiliates zoveel procent. En voor echt grote affiliates bereken je dat individueel, zodat je weet met welke cijfers je de onderhandelingen over een hogere vergoeding in kunt gaan.

Alleen uitgaan van de laatste referentie is echt te simpel. Dat gaat ongetwijfeld ten koste van je conversie en dan moet je als het toeval wil dat een sale toch wordt toegekend een enorme vergoeding betalen om nog een beetje interessant te zijn. Het werkt veel fijnmaziger als je eerst bepaalt welk percentage van de verkoopprijs je aan online marketing wilt besteden en dat percentage vervolgens zo eerlijk mogelijk te besteden. Waarbij je natuurlijk wel stiekem je grootste leveranciers bevoordeelt, omdat zij degenen zijn die je als ze daartoe financieel worden gemotiveerd de meeste extra omzet op kunnen leveren. Zo werkt het natuurlijk ook wel.
 

Tinus

Nieuw lid
8 jun 2007
39
0
0
#15
PJ zei:
Wim zei:
Waarbij je natuurlijk wel stiekem je grootste leveranciers bevoordeelt, omdat zij degenen zijn die je als ze daartoe financieel worden gemotiveerd de meeste extra omzet op kunnen leveren. Zo werkt het natuurlijk ook wel.
We mogen toch hopen van niet. Klinkt als willekeur/zwendel dat zal uitkomen als een affiliatie zelf een bestelling plaatst/laat plaatsen. Als toewijzing niet transparant en verifieerbaar is door eigen bestellingen krijg je posts als deze met als gevolg afhakende of zich minder inzettende affiliates. Ook grotere affiliates zullen afhaken bij twijfel.

Als je klein begint bij een merchant kun je overigens nog wel de potentie hebben om te groeien. Je gaat bij een nieuwe merchant toch niet direct groot uitpakken met investeringen in tijd en content als daar geen redelijke verwachting van winstgroei in zit? Als de toewijzing niet op orde is, of zelfs maar de twijfel toeslaat, gaat de stekker uit verdere investeringen. Ik denk dat het bij de meeste affiliates wel zo zal werken, bewust of onbewust.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#16
Tinus zei:
We mogen toch hopen van niet. Klinkt als willekeur/zwendel dat zal uitkomen als een affiliatie zelf een bestelling plaatst/laat plaatsen.
Je leest wat ik schreef anders dan ik het bedoelde. Ik had het niet over vals spelen maar over hoe je het deel van je omzet dat je aan marketing besteedt zo effectief mogelijk gebruikt. Dat zie je al via de netwerken, waar met staffels wordt gewerkt: wie meer sales genereert krijgt een hogere vergoeding.

Daarbij spelen overigens ook heel andere marketingdoelen dan directe verkoop een rol bij, zoals branding. Het kan voor je imago goed zijn dat je merk in een bepaalde omgeving te zien is, ook als dat niet meteen verkopen oplevert. Datzelfde geldt online natuurlijk ook: het kan goed zijn voor je merk om op een sterke contentsite aanwezig te zijn, terwijl aanwezigheid op een andere site niets voor je merk doet. Is de kwaliteit te laag dan keur je een site af maar ook als een site aan je minimumeisen voldoet kun je natuurlijk nog verder differentiëren.

Als je klein begint bij een merchant kun je overigens nog wel de potentie hebben om te groeien. Je gaat bij een nieuwe merchant toch niet direct groot uitpakken met investeringen in tijd en content als daar geen redelijke verwachting van winstgroei in zit?
Natuurlijk. En als die merchant die potentie ook ziet, dan kun je bijvoorbeeld overeenkomen dat je ongeacht het aantal verkopen (die merchant moet zich nog maar bewijzen, niet alleen jij) meteen in de hoogste staffel terecht komt. Of in het segment daarboven, dat niet aan alle affiliates wordt bekendgemaakt. Dat bedoel ik met het bevoordelen van je grote partijen die als ze daartoe financieel worden gemotiveerd de meeste extra omzet op kunnen leveren.

Dat heeft dus niets te maken met het sjoemelen met de toekenning van sales, maar met de vergoeding die je per sale geeft. Degenen die het meest voor je betekenen zitten doorgaans ook met veel hogere kosten. Wie in zijn vrije tijd op zijn zolderkamer wat sites in elkaar draait ziet alle inkomsten als pure winst en hoeft alleen zijn goedkope hostingpakketje terug te verdienen. Dat ligt een stuk anders voor wie professioneel bezig is: zijn tijd is niet gratis, zijn hosting kost een stuk meer, zijn kantoor is ook niet gratis, zijn accountant wil ook graag betaald worden.

Samengevat: zijn marge is een veel kleiner deel van de omzet dan bij een hobbyist. Dus wil je hem aan het werk krijgen en de groeipotentie die in je relatie met hem zit benutten, dan zul je toch echt met meer over de brug moeten komen. Niet door genereuzer sales toe te kennen: die toekenning moet gewoon eerlijk verlopen, anders is het inderdaad einde oefening. Maar wel door hem een hoger percentage van je verkoopprijs als commissie te bieden of een hogere vaste vergoeding per sale. En dan tellen ook die andere motieven weer mee: voegt aanwezigheid op zijn site bijvoorbeeld ook iets toe aan je merk.

Grote merchants werken ook met een soort trechter. Allereerst heb je de sites waarmee direct wordt samengewerkt: dat kunnen zowel content sites zijn als white label sites die veel omzet genereren zonder je merk ook maar te noemen, omdat ze onder eigen naam verkopen. Ieder van deze sites kan op zich evenveel omzet genereren als een compleet affiliatenetwerk, dus die krijgen de hoogste vergoeding. Uiteraard kun je ze meteen al het deel van de cake geven dat anders naar het netwerk zou gaan, mits ze maar groot genoeg zijn om de extra administratieve lasten en dergelijke waar te maken.

Daarna komen pas de sites die via een netwerk samenwerken. Daarbij gaat een deel van de vergoeding sowieso al naar het netwerk, dus de commissie die zij zelf krijgen ligt alleen daardoor al lager. Dat kunnen sites zijn die op zich al te klein zijn om direct mee samen te werken maar ook sites waarvoor het aanbod van de merchant maar een bijkomende niche is of een aanvullend product: denk aan iets als een site voor outdoor kleding die ook nog een stukje omzet meepikt door zijn bezoekers door te laten klikken naar wandelreisgidsen. (Presteert die merchant goed dan zal overigens al snel worden overgegaan op directe samenleving, zodat de marge hoger wordt en een prominentere plaats gerechtvaardigd wordt.)

En er zitten bij de netwerken sites tussen die eenvoudig te klein zijn om direct mee samen te werken. Omdat de netwerken de administratie doen kun je ze toch nog meenemen. Het zijn de laatste kruimels die je ook nog even opveegt. En doet de een het wat beter dan de ander dan plaats je die automatisch in een hogere staffel om hem een beetje extra te motiveren.