Cookies mogen volgend jaar alleen na toestemming internetter

B

Beachboy

Guest
#2
Het is ten eerste nog maar de vraag of het aanbieden van cookies of de beschreven manier technisch doenlijk is.
In principe kun je als internet gebruiker nu ook al cookies standaard blokkeren.

Daarnaast zal het meer een probleem voor de netwerken zijn.
Ik heb begrepen dat de meeste al aan het oriënteren zijn op cookieless tracking technologieën.
Zou ook tijd worden.
 

Noobie

Nieuw lid
1 apr 2008
96
0
0
#4
iemand gisteren naar Kennedy van der Laan geweest?
OF iemand vanochtend nieuws geluisterd?
Ik denk dat het een groot probleem wordt voor affiliates. Het gaat zoals altijd alleen de sterkste helpen vanwege de grote naam die zij hebben
 

Arnoud

Nieuw lid
15 mei 2006
7
0
0
#5
Heel typerend weer hoe de overheid gerust de privacy van haar burgers totaal verkracht met dingen als centrale opslag van vingerafdrukken, mensen overal kunnen volgen waar ze heen gaan met OV-chipkaart en een spionagekastje verplicht in de auto (hopelijk gaat dat laatste niet door).

Maar wel ons wellicht gaan verplichten toestemming vragen voor een cookie?! Overheid kijk eerst eens naar jullie zelf.
 
S

svteg

Guest
#6
Interessanter vind ik het om te weten als dit daadwerkelijk rampzalig is voor de affiliate markt, een dergelijke cookie regeling kan toch niet opeens het einde van de het affiliate wereldje betekenen? Zijn de alternatieve tracking methodes al even betrouwbaar als de cookies, of zijn er nog grote minpunten die weggewerkt moeten worden, en welke netwerken zijn al zover dat ze cookies in principe niet meer nodig hebben?

Vragen vragen ;)
 
12 feb 2010
59
0
0
XpertMarketing.nl
#7
@svteg: zo denk ik er ook over. Cookie-tracking is al lang niet meer de enige manier van tracking. Daar komt nog bij dat er nu iets door een demisionair minister is geroepen, waarover nog geen besluit is genomen.

Het nieuws is nog redelijk vers, de uitvoering / details zijn nog onduidelijk. Er zal vast wel een elegante methode worden bedacht die zo min mogelijk ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid.
 

Arnoud

Nieuw lid
15 mei 2006
7
0
0
#8
Als je een webwinkel hebt is het wel lastig voor het winkelmandje. Cookies worden natuurlijk niet alleen voor affiliate tracking gebruikt. Het is ook weer typisch iets wat door politici zonder verstand van zaken wordt opgegooid. Er valt vast wel technisch iets anders voor te verzinnen maar dat is ook zonde van de tijd. En in feite gelden voor andere technische oplossingen dezelfde privacybezwaren.

Doe dan gewoon betere handhaving op de al bestaande privacyregels want die zijn best goed.
 
S

svteg

Guest
#9
Daarom worden hoogst noodzakelijke cookies ook gewoon toegestaan:

Een uitzondering op de regeling, zo oordeelde de Europese Unie, is de cookie die ?absoluut noodzakelijk' is. Bijvoorbeeld bij het doen van een online aankoop waarbij de internetter van de productpagina naar de pagina gaat om af te rekenen. Voor deze cookie zou geen toestemming nodig zijn.
Zie: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=3028862

Als dit allemaal concreet door gaat zetten ben ik benieuwd welk affiliate netwerk als eerste zieltjes gaat winnen door met een nieuwe tracking te komen, en zichzelf daarmee vroegtijdig voorbereid op de toekomst.
 
#10
"Wilt u cookies toestaan?"

- Ja, dan sla je het op in een cookie
- Nee, dan mag je geen cookie plaatsen en moet je dus op elke volgende pagina dezelfde vraag stellen? Je mag immers de reactie van de gebruiker niet in een cookie opslaan :)
 

mdobro

Actief lid
12 sep 2005
2.377
0
36
www.daisycon.com
#12
Als in een worst case scenario op korte termijn alle cookies worden verboden dan zal Daisycon waarschijnlijk alleen tracking verliezen op lange termijn metingen. Gezien onze fall-back methodes verwachten we echter dat ook die verliezen minimaal zullen zijn.
zie onze eerdere post. http://www.affiliate-forum.nl/index.php/topic,11561.0.html

Inmiddels zijn we weer wat verder in de tijd en ontwikkeling. http://www.affiliate-forum.nl/index.php/topic,11376.0.html

Het leeuwendeel van de transacties vangen we af via een sessie meting (ook over een langere tijd!).
Cookies doen rond de 17% echter als die weg zouden vallen, kunnen we deze transacties alsnog meten met andere technieken waaronder fingerprint metingen.

Voor de affiliates business si er echter een groter probleem dan de politiek, namelijk "eigenwijze"adverteerders,
* die zelf scripts "gebrekkige" scripts maken om te ontdubbelen,
* die meet tools inzetten voor tracking-toewijzing die daar niet voor zijn toegerust
* die hun affiliate kanaal ontdubbelen tegen google
Daarmee ondermijnen ze zowel hun eigen succes, door slecht te meten cq toe te wijzen verliezen zij de strijd met partijen die het wel goed doen. Maar ze frustreren uiteraard ook technologische ontwikkelingen bij de netwerken.
Wij als netwerk kunnen dan wel 14 fall-back methodes hebben als de adverteerder onze tracking geheel niet aanroept dan hebben we er natuurlijk niets aan.
 
S

svteg

Guest
#13
Het siert Daisycon dat zij hier al zo lang zo openlijk over communiceren. Er zijn veel affiliates die op dit soort berichten snel een eigenzinnige reactie geven, alleen een affiliate netwerk kan aangeven hoe de vlag er echt bij hangt. Ik doe nauwelijks iets met Daisycon (is een datafeed probleem), maar persoonlijk zal ik straks wel de neiging hebben om naar het netwerk te trekken die duidelijk laat zien dat het cookies niet nodig heeft, ik bereid me graag voor op veranderingen, als een affiliate netwerk dat ook doet is het voor mij een simpele optelsom.
 

PimM

Nieuw lid
8 apr 2008
186
0
0
#14
Voor de affiliates business si er echter een groter probleem dan de politiek, namelijk "eigenwijze" adverteerders,
* die zelf "gebrekkige" scripts maken om te ontdubbelen,
* die meet tools inzetten voor tracking-toewijzing die daar niet voor zijn toegerust
* die hun affiliate kanaal ontdubbelen tegen google
@mdobro: wellicht een overbodige vraag en het antwoord weet ik al, maar het zou niet verkeerd zijn om wat meer te weten over deze adverteerders :)
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#15
sterker,
* die zelf scripts "gebrekkige" scripts maken om te ontdubbelen,
* die meet tools inzetten voor tracking-toewijzing die daar niet voor zijn toegerust
* die hun affiliate kanaal ontdubbelen tegen google
willens en wetens toch doorgaan met deze "rakkers" impliceert dat de affiliate het risiko mag lopen zonder voorkennis.

En zeg niet dat we op dit forum al niet vaker de trom hebben geroerd over hoogst merkwaardige scripts, uitdrukkelijk overigens niet beperkt tot Daisycon maar "kamerbreed".

Dit pleit voor "exclusiviteit" bij het netwerk, zodat er maar 1 script tegelijktijd kan lopen, maar dan wel op voorwaarde dat het netwerk het script levert, en blijvend controleert. ;)
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#16
Herhaalt zich nu de geschiedenis?
Op mijn herinnering, Zo´n 10-14 jaar geleden misschien?.
Ik deed zelf niets met cookies gecombineerd met website.
Dus mijn herinneringen zijn alleen als gebruiker.

Er werden in die tijd blijkbaar steeds meer cookies gebruikt. Browsers vroegen bij elke website of het toegestaan was cookies te gebruiken.
Meestal stond er bij dat site niet goed werkte als cookies niet geaccepteerd werden.

Als gebruiker moest je dus per site toestemming te geven. Dat was aardig irritant. Na een aantal websites was je dat zat. Daarna stelde je als gebruiker algemeen in dat cookies geaccepteerd werden.

In de periode daarna is blijkbaar ontstaan dat na browser installatie standaard cookies geaccepteerd werden.
Ik heb dit in ieder geval al jaren niet meer hoeven wijzigen.

Krijgen we nu weer hetzelfde?, bij elke site een vraag?
Is dit een herhaling van het verleden dus?
Krijg je daarop weer de reactie dat gebruikers dit dan eerst weer handmatig in moeten stellen?
 

mdobro

Actief lid
12 sep 2005
2.377
0
36
www.daisycon.com
#17
nnRe: Cookies mogen volgend jaar alleen na toestemming internetter

@ PimM,

Ik weet eerlijk gezegd niet welk antwoord je al weet (maar als dat zo is is het inderdaad een overbodige vraag ;>) )

Mijn antwoord dan maar:
Scripts:
Goed idee om over de tracking methodiek van de adverteerder meer info te geven. Ligt op zich ook geheel in lijk met afspraken tussen PAN en Thuiswinkel.org. Nu kun je in elk geval als zien wat de meetduur is maar het lijkt me een goed idee om ook aan te gaan geven op een adverteerder ondubbeld op andere netwerken en of welke meetmethodes gebruikt worden.

Meet tools:
Impact is grotendele hetzelfde als een LCC/ Toewijzings script. Echter soms is de opzet. implementatie en onderhoud een draak.
Vanuit Daisycon weigeren we om met sommige tools te werken waarvan wij weten dat zij de resultaten zeer negatief zullen beïnvloeden. Dergelijke programma's starten we niet op, zowel voor ons als de affiliate is hier geen droog brood aan te verdienen. Vorige week was dit bv het geval.

Ontdubbelen op Google:
Uiteraard willen de dat ook niet, het kost ons handen met geld. Als een klant van mening is dat hij teveel betaald voor zijn marketing inspanningen laat hem dan zijn commissie verlagen. Omgekeerd weigert hij ook niet de kosten van zijn adwords als de laatste klik van een affiliate afkomt.
Op kanalen met verschillende vergoedingsmodellen moet je niet ontdubbelen, maar juist binnen deze kanalen een beleid bepalen MET je verdiepingshoogte.

@ouwesmurf

Hemel wat een moeilijk verhalen alle maar, PimM wet de antwoorden al en van Ouwesmurf mag je ook al ?bepaalde dingen zeggen? ?.??

Je bent weer een iets te cynisch. Nee het is niet iedereen tegen de arme affiliates die alle risiko's moeten dragen en niets dan lasten hebben.
Het is samen, in ieder geval samen met de netwerken, die anders ook niets verdienen en samen met adverteerders die zelf graag op de lange termijn meer omzet willen halen. Dat gaat niet zonder slag of stoot er zitten altijd personen op plekken, die nu met beter even anders zouden moeten zitten voor een optimaal proces, maar we komen er wel, gezamenlijk!

@ elja

Tja de geschiedenis blijft zich altijd herhalen (inderdaad geen prettig vooruit zicht).
Jouw 14 jaar geleden kan ik me niet zo voor de geest halen, maar ook ik heb al eerder, naar aanleiding van de nu gaande discussie over cookies terugverwezen in de tijd, namelijk de introductie van het P3P protocol uit 2002.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#18
cynisch
Uitspraak: ˈsinis Bijvoeglijk naamwoord die niet gelooft in goede bedoelingen van mensen `een cynische opmerking
Je bent weer een iets te cynisch. Nee het is niet iedereen tegen de arme affiliates die alle risiko's moeten dragen en niets dan lasten hebben.
Het is samen, in ieder geval samen met de netwerken, die anders ook niets verdienen en samen met adverteerders die zelf graag op de lange termijn meer omzet willen halen.
1. In mijn optiek heb je ongelijk. Er zijn mensen met goede bedoelingen, er zijn er ook, die daarvan iets minder in voorraad hebben. Zoals de maatschappij is, is internet ook. Is de realiteit.

2. Samen optrekken met de netwerken. Om de een of andere domme reden neem ik het op dit forum nog vaak voor ze op ook, alleen is het jou nog niet opgevallen.
a. Echter niet waar het gaat om cashback.
b. Echter niet waar het gaat om adequate begeleiding van adverteerders, ik heb in het vorige item ook aangegeven "kamerbreed" en niet beperkt tot Daisycon. Jij had in je eerste item evenmin aangegeven, dat jullie bepaalde evenementen niet accepteren, nu wel, al moeten affiliates dan maar raden naar wie en bij wie het goed loopt of niet.

Met datafeeds geven jullie ook aan wie een perfekte feed heeft en wie een tombola. Kan ook met de tracking. Pas dan kunnen wij beoordelen of we een campagna wel of niet willen / kunnen opnemen.

Lees het forum, en je weet dat het veelvuldig niet goed gaat.

Paul heeft ca anderhalf jaar geleden een statistiekje weergegeven omtrent trackingresultaten in Duitsland, w.o. Zanox. De verschillen waren niet te verklaren. Ze zijn er nog, ook in Nederland. En dat gaat dan over de "oude" systematieken.

Samen werken ja, heb het hier vaker ook gepromoot, maar wil dat lukken, moet je elkaar - samen - ook informeren. Ook over het feit dat een bepaalde campagne nadelen heeft. Heeft niets met cynisme te maken. Heeft iets te maken met zakendoen tussen 2 partners.