CTR of eCPM centraal bij Adsense

DikkieD

Nieuw lid
25 okt 2007
973
0
0
#1
Ik ben sinds kort weer begonnen met Adsense. Ik had nog wat US websites die nog niks doen (qua inkomsten). Ik heb op enkele sites wat ads geplaatst. Ik begon kleinschalig, alleen wat ads op specifieke locaties; geen gekke dingen. Mijn dagelijkse inkomsten liepen binnen enkele weken op naar 10+ euro per dag. Wellicht lag dit deels aan het feit dat ik met Adsense begon? Het was geen slechte start (volledig nette websites overigens, geen vreemd klikgedrag en ook niet toe aangezet).

Nu besloot ik een week erna meer ads te plaatsen op de websites. Langzaam liepen de inkomsten terug...ver terug want ik haal nu maar net 2/3 euro per dag :)...

Ik lees overal het volgende:

De CTR is belangrijk om daadwerkelijk per klik te verdienen, echter de eCPM bepaalt deels de hoogte van de vergoeding per klik.

Als ik 3 ads op 1 pagina zet...en dit op 50 pagina's ... dan is de eCPM erg laag; hoewel de CTR omhoog gaat. Uiteindelijk lijkt het dan alsof ik minder verdien. Als ik het aantal ads reduceer dan neemt de eCPM toe en verdien ik meer.

De vraag:

Wordt de eCPM per website berekend of over alle sites binnen het Adsense account? Ik heb er namelijk ook een forum tussen zitten met en een zeer lage eCPM en ook een zeer lage CTR.

Enkele andere websites lopen beter, eCPM's van boven de 20 euro...maar nu door de toename van het aantal ads nog 'maar' rond de 3/4 euro...

Ik ga natuurlijk de ads weer weghalen...we blijven testen...maar klopt mijn bovenstaande redenatie?

Enig inzicht zou fijn zijn..alvast dank! :)
 

oeroek

Nieuw lid
21 jun 2008
166
0
16
www.saunagespot.nl
#2
Tot zover ik weet is nog steeds niet duidelijk of Google kijkt per website of op de hele account. Je zou eens kunnen proberen om de lage ecpm adsense blokken enkele weken te vullen met affiliate banners om te zien hoe dit de rest van je ads beinvloed.

Wat ook een effect kan zijn is de volgorde van Adsense code in je HTML. Het eerste blok krijgt de beste ads. Stel je het volgende voor. Je hebt een skyscraper in de sidebar onder de vouw en een 300x250 in een artikel boven de vouw.

ALs je alleen een 300x250 neemt dan staat deze boven de vouw op een hele goede plek. De beste ads komen in dit blok. Als je nu de skyscraper toevoegt en deze staat in de html boven de 300x250 dan krijgt de skyscraper de beste ads. Deze staat echter onder de vouw dus de CTR daalt waarschijnlijk. In je 300x250 staan suboptimale ads die minder goed betalen. Er is dan een kans dat je CTR daalt en ook je CPC. De oplossing is dan de skyscraper verwijderen of zorgen dat deze lager in de html wordt opgenomen.


Wat wel eens gebeurt is dat bijvoorbeeld de sidebar het eerste in de html komt waardoor een Adsense skyscraper