datafeeds niet volledig. Is er een oplossing?

Whoopie

Nieuw lid
21 nov 2014
3
0
0
#1
Hoi,
Na al jaren met regelmaat het forum bezocht te hebben, heb ik nu een groot probleem waar ik het antwoord niet op kan vinden. Vandaar dat ik net een account heb aangemaakt.

Mijn probleem:
Ik heb een niche website gebouwd. Ik denk écht dat het een slimme zet is. Echter, van de 100 datafeeds zijn er maar 25 webshops die het gegeven in hun datafeed hebben opgenomen. En, op mijn eerste verzoek aan een webshop of het wellicht mogelijk is de datafeed aan te passen zodat het gegeven er in staat en ik het gewoon kan inlezen kreeg ik terug: "Whoopie, ik heb 500 partners die tevreden zijn met de huidige feed. Ik ga mijn feed niet voor één website aanpassen".

Goed, kan ik hem geen ongelijk in geven. Ik wil mij heus wel bewijzen, maarrrrr dan moet het wel mogelijk zijn. Dit gegeven/deze waarde is gewoon heel belangrijk voor het idee achter mijn website. Als ik maar van 25 webshops iets kan laten zien, dan kan ik er niet op volle kracht voor gaan.

Nu is mijn vraag, is er nog een alternatief waar ik nu niet aan denk, dat ik kan gebruiken in plaats van een datafeed? Handmatig is écht onmogelijk. Het gaat om HEEL VEEL producten dat dan dagelijks geupdate moet worden.

En verder ben ik nu wel nieuwsgierig geworden, is het veel werk om een datafeed aan te passen met een gegeven dat je gewoon bij je productgegevens hebt staan? Laten we zeggen dat het om de kleur gaat die ze niet invullen. Dan is dat wat ik vraag gewoon een toevoeging van de kleur. Dat is toch niet al te veel werk als het gewoon in het systeem staat?
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#2
@Whoopie, we praten hier over affiliate marketing, affiliate dus je bent publisher. Marketing omdat je wilt verkopen maar daarvóór al uitgezocht moet hebben of er een voldoende vraag is voor je product en of er aanbod is.

Is er géén aanbod, is het niet handig om toch op dóór te gaan.
Wanneer je dit forum leest, wordt duidelijk dat het item product-datafeeds van begin tot eind een pijnlijke bevalling is, hoewel wel omzetbevorderend wanneer je het goed doet.

Kun je met bewijzen de adverteerder 'omturnen' om iets in z'n datafeed op te nemen, mooi, maar in de meeste gevallen zijn of de adverteerder alleen of alle tussenschakels tezamen, niet bedreven in het bewegen van hun oorspronkelijke inzicht. En is er dus voor jou geen acceptabel aanbod.

In principe geldt dat een datafeed aan jou ter beschikking wordt gesteld en niet qua inhoud veranderd mag worden. Natuurlijk kun je je eigen teksten obv eigen kennis toevoegen, maar zodanig dat het onderscheid tussen jouw info en die van de adverteerder duidelijk is.

De datafeed heeft geen alternatief, maar is feitelijk niets anders dan een hoop tekstlinks onder elkaar met foto's.
Aanpassen ?
Joh, we doen niets anders.
De makers ervan hebben meestal geen notie van wat publishers doen, dus nee, 1 op 1 is niet mogelijk.
En dus moeten we de info die we krijgen, bewerken tot het "smakelijke brokken" worden.

Moeilijk ? Welnee, wanneer je wat studie doet, kom je er vanzelf achter. Wordt het zweten ? Vaak wel ;D
 

Whoopie

Nieuw lid
21 nov 2014
3
0
0
#3
Ha Ouwesmurf,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

ouwesmurf zei:
De datafeed heeft geen alternatief, maar is feitelijk niets anders dan een hoop tekstlinks onder elkaar met foto's.
Aanpassen ?
Joh, we doen niets anders.
De makers ervan hebben meestal geen notie van wat publishers doen, dus nee, 1 op 1 is niet mogelijk.
En dus moeten we de info die we krijgen, bewerken tot het "smakelijke brokken" worden.

Moeilijk ? Welnee, wanneer je wat studie doet, kom je er vanzelf achter. Wordt het zweten ? Vaak wel ;D
Dat zweten heb ik er wel voor over. Ik weet alleen niet waar te beginnen. Het bewerken van de feeds is op zich wel te doen tot nu toe. Ik denk dat info toevoegen het probleem ook nog niet is. Het huidige probleem van nu is dat ik niet weet hoe ik aan die ontbrekende info moet komen zonder medewerking van de webshop. Maar ik begrijp dat dat gewoon onmogelijk is, omdat, stel dat het de kleuren betreft, ik niet aan een overzicht kan komen van de producten met kleuren dat ik ook nog eens dagelijks automatisch kan bijwerken. Balen zeg. Ik heb van te voren een aantal feeds gecheckt, en daar stond het wel in. Het waren dus net de verkeerde feeds...
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#4
Ik heb van te voren een aantal feeds gecheckt, en daar stond het wel in.
Om je te 'troosten', enkele maanden geleden speelde V & D het klaar om datafeeds te produceren van zeg 110.000 records, met een categorylijst van 110.000 x dezelfde inhoud ! Daar valt dan alvast niets op te selecteren, naam was ook weinig verhelderend.
En voor 35% van de totale omvang, kolommen gevuld met voor publishers totaal onnuttige inhoud.

En ze zijn niet de enige.

In productie van datafeeds zit totaal geen progressie, voortdurend dezelfde problematieken. Dan kun je een keus maken, ofwel adverteerder en/of netwerk lozen, of een script maken dat uit title / description zaken herkent die je exact wilt, die bewaren, en de rest 'ins blaue hinein'.

Het bewerken van de feeds is op zich wel te doen tot nu toe.
Ontstaat als vanzelf de vraag "hoe doe je dat dan".
Handmatig ophalen en handmatig in een MySQL-database invoeren of werk je met een script.
Kun je ook kiezen voor een zogenaamd SAAS-script/import systeem of een script kopen.
Met de laatste 2 kun je vaak vrij eenvoudig filters maken of samen stellen, want eigenlijk is de tijd voorbij om zelf voortdurend het wiel uit te vinden en vooral te onderhouden.

Maakt veel uit voordat je aan "hogere doelen" kunt denken.
Voor wat betreft kleur had ik met een van m'n sites omtrent fashion ook een hoge verwachting van speciale kleurkenmerken toevoegen, enkele jaren geleden.
Als voorbeeld, niet wat iedereen doet en lila plaatsen cf feedcontent, maar lavendel.
Om er dan achter te komen dat onze grote vriend Google die title rustig terug vertaalt met lila en lavendel achterwege laat.
Die truucs werken niet meer. Zelfs al zou in het gegeven voorbeeld lavendel de betere aanduiding zijn geweest. Wanneer Google uit Wikipedia heeft begrepen dat zwart niet zwart is maar paars, kun je hoog springen of laag springen ......... de T-Ford wordt afgeleverd in paars. Punt.

Bedenk ook dat Google steeds meer dit soort informatie rechts inhaalt ...... immers, veel van de adverteerders stelt diezelfde datafeed die wij 'mogen' gebruiken ter beschikking van Google Shoppen.
( goeie reden om die adverteerders NIÈT te voeren, sowieso wordt er toch al op Google ontdubbeld en dus ben je enkel bezig om gratis voor de adverteerder, z'n merk onder de aandacht te brengen )

Veel gebruikte vergissing : uniekheid is niet hetzelfde als iets vertalen in je eigen woorden. De lijst met identieke collegae wordt alleen maar langer tot aan 999.
Heb je méér voor nodig, en dus ook meer bewerkingen aan feed en website.
Maar laat je hierdoor vooral niet ontmoedigen ;D
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#5
Wat ik doe om er nog iets van te brouwen, is een php-script maken, waarmee ik in ieder geval de productnamen uniform herschrijf en er een sku of ean-nummer aan toeken. Want dat is zelfs vaak nog teveel gevraagd...