Domeinnaam: 1 per land of 1 voor alle landen?

25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#21
Ik heb geen idee hoeveel mensen nu eigenlijk filteren op het laatste. En hoeveel mensen ook weten dat er nu heel veel Nederlandstalige website niet meer getoond worden.
Wanneer je wilt lachen moet je vooral "in de nederlandse taal zoeken", kom je heel veel middels Google vertaalde sites vanuit de rest van de wereld tegen, niet te lezen. Vooral veel zogenaamde internationale seo specialisten.

Overigens houden wij altijd rekening met het feit dat we zo niet begeisterd dan wel begoogled worden ? We beschouwen het normaal, en omarmen vermoedelijk ook de in april operationele targeting op interesse, dat Google alles van ons weet. Dat uit zich al in bijvoorbeeld moeite om je eigen Adwords advertentie waar te nemen wanneer je die al een keer gehad hebt.

Ik heb meerdere sites van ca 100 pagina's elk en enkele grotere multi onderwerp sites, zie je ook dat op het vakantie-segment van die grote , parfum advertenties staan, en op een pagina over - stel dat - riool aannemers vakantie advertenties als speloloog voorkomen.
Ondanks die ongein zijn de segmenten best wel voorzien van een behoorlijke ranking en serp positie ( de laatste vaak beter ), maar de hoogste pr krijgt de voorplaat. Analoog de loslopende 100-pagina websites.

Leidt m.i. tot de conclusie,
Mogen deze 2 pagina's:

www.domain.com/nl/
www.domain.com
dat domain.com/nl alleen dan een behoorlijke score behaalt, wanneer dat segment een heel eigen identiteit heeft gekregen uhv content en linkopbouw, feitelijk niet anders dan een sub-domein.

Dus...... relevantie voor degeen in front of the pc aangevuld met de G-statistieken omtrent diens internet handel en wandel. 8)
 

mozilla

Nieuw lid
23 jan 2008
1.235
0
0
#22
even @alainv..

een vraag als..
Overigens heb ik zelf de indruk dat een goede Adwords campagne ook gunstig is voor je site in Google natuurlijke zoekresultaten, klopt dat?
vind ik wat vreemd aangezien je jezelf op je site labelt als "Adwords Expert" en dat je toch minimaal alle ins en ouds zou moeten weten.. ;)
 

Pollux

Nieuw lid
10 mrt 2009
34
0
0
#23
Ok, een gedachtenexperimentje

Stel ik heb twee sites met exact dezelfde content en intitieel evenveel bezoekers:

1) Domain.com/NL/ (gehost in VS)
2) Domein.nl (gehost in NL)

Ik ga nu zoeken via Google.NL, maar klik verder niets aan van "zoek in het Nederlands" of "pagina's uit Nederland". Mij gevoel zegt dan dat domein.nl beter uit de bus zal komen, omdat Google denkt dat dit relevanter voor mij is (gebaseerd op server locatie en de Nederlandse domeinnaam).

Waarom vraag ik dit? Stel bijvoorbeeld mensen vinden mijn site nuttig en schrijven erover in hun blog. Heel veel blogs (ook Nederlandse) worden in de VS gehost. Indien een amerikaanse server een link heeft naar domein.nl, dan telt die minder mee voor mijn zoekresultaten via google.NL. Maar als Nederlanders met een amerikaanse host schrijven over domain.com, dan heb ik er in ieder geval nog iets aan voor de zoekresultaten via google.COM (voor de Amerikaanse markt)

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben. Ik verder absoluut geen expert op gebeid van SEO, en ik weet dus niet wat de betere aanpak is.
 

yodeho

Nieuw lid
12 mrt 2008
155
0
0
#24
Je hebt eigenlijk 3 opties. Voor elk land een eigen ccTLD domein. Een .com (TLD) domein met een map voor elk land en een .com (TLD) domein met subdomeinen en . Elke optie heeft zijn eigen voor en nadelen. Daarnaast moet je niet vergeten dat in sommige landen meerdere talen worden gesproken. Denk aan Belgie, Canada en Zwitserland.

Elke land een eigen domein
-.nl, .be, .co.uk etc.
-Bijvoorkeur hosten in het juiste land
-Taalmappen: domein.be/nl/ en domein.be/fr/

.com domein
-Landmappen. Domein.com/nl/ en domein.com/be/
-In Google webmaster tools kun je per map aangeven wat je target land is
-Taalmappen. Domein.com/be/nl/ en domein.com/be/fr/

.com domein met subdomein
be.domein.com
nl.domein.com
uk.domein.com

-De subdomeinen kun je ook hosten in het target land
-In Google webmaster tools kun je per subdomein aangeven wat je target land is
-Taalmappen : be.domein.com/nl/ en be.domein.com/fr/

Naast lokaal hosten kun je ook gebruik maken van Proxy Caching.

Mijn voorkeur - en die van meeste seo's - zou uitgaan naar de eerste optie. Verder zijn inkomende linken natuurlijk ook van belang en moet je content aansluiten met het taal en trefwoord gebruik van het land/de landen waar je je op wilt richten. Denk b.v. aan het verschil tussen American - British English. Vacation (us) en holiday (uk) b.v.

Nog een punt om op te letten. Het kan zijn dat een lokaal hosting bedrijf zijn servers in een ander land heeft staan. Dat is wel iets om te checken.

Meer leesvoer:
http://searchengineland.com/search-illustrated-international-seo-tips-13834
http://eduardblacquiere.com/international-seo/?postcomment=true
http://searchenginewatch.com/3632897
http://seogadget.co.uk/proxy-caching-for-seo/

Met betrekking tot je gedachtenexperimentje. Een link van een .nl site gehost in de VS zal misschien iets minder waardevoller zijn dan een link van een .nl domein gehost in nederland. Maar daar zou ik niet wakker van gaan liggen. Er zijn andere Link Value Factors die belangrijker zijn.
 

Pollux

Nieuw lid
10 mrt 2009
34
0
0
#25
Bedankt voor de reacties allemaal. We gaan voor een domeinnaam per land. Bovendien kunnen we via de .com alsnog bezoekers doorsluizen. We willen ook zoveel mogelijk de hosting per land doen, het liefst met een enkele firma die meerdere hosting lokaties kan aanbieden.
 

mozilla

Nieuw lid
23 jan 2008
1.235
0
0
#26
het liefst met een enkele firma die meerdere hosting locaties kan aanbieden.
dat zijn er niet veel...
ik kan ook over de 200 extensies registreren,maar zit toch in nederland..
maar goed,zoals jij het voor ogen hebt lijkt mij persoonlijk veel te omslachtig..
 
6 nov 2005
802
0
0
#27
Ik zou altijd kiezen voor een lokaal domein met de content in de lokale taal. In het Duitstalig en Franstalig gebied is ´men´ totaal ongevoelig voor bijvoorbeeld compare.com (niet in de allerlaatste plaats omdat men de Engelse taal niet machtig is). Tenzij je een goede 'fantasienaam' hebt, dan kan je het allicht proberen. Maar wil je het met een beschrijvende domeinnaam doen, kies dan voor de lokale taal.
 

Loeffman

Nieuw lid
26 apr 2009
29
0
0
#28
Een aparte site voor ieder land is zonder enige twijfel het beste!

Wij waren begonnen met een reviewsite in de USA (.com) deze hebben we toen gebruikt voor andere landen zoals canada, Engeland en Australie.

Toen we zijn overgestapt op .us .ca .au en .co.uk hebben we aanzienelijke stijging gehad in conversions! De klikt werden redelijk meer maar het vertrouwen van de site gaat omhoog omdat het dichterbij de klant licht en daarom werden de conversies veel hoger!

Het werkt, het bewijs draaid in onze Adwords acount! Alleen om en Australies domein te krijgen is extreem lastig!
 

Pollux

Nieuw lid
10 mrt 2009
34
0
0
#29
Wij hebben inmiddels ook een domeinnaam per land. Een .com.au domein is inderdaad lastig, want je moet als bedrijf in Australie gevestigd zijn. Als alternatief kan je .au.com registreren, maar ik vraag me af hoeveel vertrouwen dit wekt..

Heeft iemand hier ervaring mee?