Einde van last cookie counts in zicht?

JMD1

Nieuw lid
13 mrt 2008
21
0
0
#1
Iedereen die tegenwoordig een beetje serieus bezig is met Google Adwords, kent het probleem bij conversiemetingen: de conversie wordt altijd toegekend aan het zoekwoord waarmee de bezoeker de laatste keer op je site is gekomen. Er werd geen rekening gehouden met het feit dat een bezoeker in een eerder stadium misschien wel eens via een ander trefwoord op je site is geweest.

Vanaf nu is bij Google Adwords wel inzichtelijk welke trefwoorden in het volledige aankooptraject worden gebruikt. Een conversie wordt dus niet meer toegekend aan slechts 1 trefwoord, het kunnen er meerdere zijn. Hetzelfde principe kennen we natuurlijk ook met affiliate marketing: de laatste klik die resulteert in een lead of sale ontvangt de volledige commissie.

Volgens mij kan deze ontwikkeling in Adwords best eens bijdragen aan een versneld einde van het last cookie counts principe in affiliate marketing. Dit zal niet op korte termijn zijn, maar het zet de betreffende partijen waarschijnlijk wel aan het denken.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
 

DikkieD

Nieuw lid
25 okt 2007
973
0
0
#2
Tja, kan geen koffiedik kijken :), maar dat partijen er vanaf willen is duidelijk. Ik vraag me alleen af hoe foutgevoelig die situatie zal zijn. Moet ik dan telkens twijfelen of ik uberhaupt nog wel heb meegedeeld in een sale? Welk percentage krijg ik en heb ik er recht op, of krijg ik te weinig etc? Shared cookies...wie zet de sale dan eigenlijk...bij een 3k dure reis dus een vergoeding van 100 euro met 25 personen delen omdat ze reiziger in de aanloop al die sites heeft bekeken..tja :)...ik ben benieuwd :)
 

mozilla

Nieuw lid
23 jan 2008
1.235
0
0
#3
dan is dit ook ongewenst....

Browsers moeten cookies default blokkeren, vindt de Europese privacytoezichthouder EDPS. Het wordt gebruikers nu veel te lastig gemaakt om cookies te weigeren. De Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming (EDPS) adviseert de Europese Commissie om browsermakers bij wet te verplichten om cookies standaard uit te zetten. Gebruikers die een browser voor het eerst installeren of updaten moeten een privacywizard krijgen met een keuze voor of tegen cookies. In november 2009 ontstond flinke ophef over nieuwe privacyrichtlijnen van de Europese Commissie, die sites verplicht consumenten vooraf expliciet toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. Aanvankelijk werd het toestemming vragen geïnterpreteerd als de verantwoordelijkheid van de sites, maar later werd geclaimd dat het al dan niet blokkeren van cookies een browserinstelling is, en niet de verantwoordelijkheid van de website, wat de facto niks verandert aan de huidige cookieregels.

Browserinstellingen
Om de impasse over cookies te doorbreken adviseert de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming dat browsers meer moeten doen om consumenten bewust te maken van cookies. Browsers geven nu al de mogelijkheid tot blokkeren wel in de instellingen, maar de EPDS vindt de huidige opt-out mogelijkheden nodeloos complex, waardoor maar weinig computergebruikers hier gebruik van maken. De EPDS doet bovenstaande adviezen in een paper (pdf) waarin het oproept to 'privacy by design'. Alleen als ict-toepassingen betrouwbaar, veilig en onder controle van het individu zijn, dan wekken ze vertrouwen op, vindt de toezichthouder. De EPDS wil het Privacy by Design-principe verankeren in Europese regelgeving.

RFID ook aan banden
Naast verbeteringen in het cookiebeleid van browsers, wil de privacytoezichthouder ook in andere sectoren betere databescherming. Zo moeten consumenten bijvoorbeeld zelf toestemming geven om RFID in te schakelen. Sociale netwerken moeten verplicht worden om strengere default privacy-instellingen aan te bieden. Profielen moeten default afgeschermd worden voor zoekmachines, en externe partijen (zoals makers van apps binnen Facebook) horen niet zomaar toegang te krijgen tot de profielen van de vrienden van de profielhouder.