Ervaringen met affiliating

utopia

Cogito ergo sum
26 apr 2012
15
0
0
diergeneesmiddelen.net
#1
Vrienden,

Ik heb nu al een jaar ervaring opgedaan met Affiliating.
De neiging die ik aanvankelijk had was van zoveel mogelijk links op mijn sites te plaatsen.
Stilaan heb ik ondervonden dat dit niet altijd waar is en dat het soms beter werkt door slechts 1 product te promoten.
Wat zijn jullie ervaringen aub?
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#2
utopia zei:
De neiging die ik aanvankelijk had was van zoveel mogelijk links op mijn sites te plaatsen.
Stilaan heb ik ondervonden dat dit niet altijd waar is en dat het soms beter werkt door slechts 1 product te promoten.
Waar het om draait is hoezeer die links op hun plaats zijn. Is jouw site de prijsvergelijker (dat krijg je echt alleen nog maar in een heel kleine niche voor elkaar) dan dondert het niet dat het stikt van de (betaalde) links. Dat is immers waarnaar men bij jou komt zoeken: als jij ze maar goed weet te presenteren en te sorteren.

Heb je een informatieve site dan jaag je mensen juist weg met een overmaat aan commerciële links. Waarbij ook weer een rol speelt of die links advertenties zijn die de lezer worden opgedrongen of dat ze juist een extra service zijn die aansluit bij de inhoud. Als jij informatie geeft over witte overhemden, dan kan het volstrekt gepast zijn om met een serie betaalde links te komen naar allerlei witte overhemden die online besteld kunnen worden of naar een wasmiddel dat witter dan wit wast.

Waar het op neer komt is dat je moet leren omdenken. De vraag hoeveel links je plaatst is alleen interessant voor jouzelf, want je wilt zoveel mogelijk verdienen. Maar daar heeft jouw bezoeker toch zeker geen donder mee te maken?

Je moet niet vanuit jezelf redeneren maar vanuit de bezoeker. De vraag is dan: wat heb jij je bezoeker te bieden waardoor hij er iets aan heeft om op jouw site terecht te komen in plaats van rechtstreeks door te klikken naar de adverteerder? Het is die toegevoegde waarde die van a tot z centraal moet staan. De bezoeker is namelijk niet gek en die merkt het echt wel dat hij in de maling wordt genomen. Misschien klikt hij dan een keer op een linkje om weg te komen maar hij zal zeker niet terugkeren of je aanbevelen. Daar schiet je uiteindelijk dus niks mee op.

Als jij je volledig focust op wat jouw site de bezoeker te bieden heeft, dan volgt daar vanzelf wel uit wat voor plaats je de commercie kunt geven. Maar verlies daarbij vooral niet je focus op de toegevoegde waarde: ook je commerciële links moeten aan die voorwaarde voldoen. Zo maar een link naar iets wat jou geld oplevert zal nooit goed scoren. Een behulpzame link naar een aankoop wel.

Stel dat ik informatie geef over Griekenland. Dan kan het heel zinnig zijn om waar dat van pas komt erop te wijzen dat je in de binnenlanden een probleem hebt als je alleen Nederlands, Duits en Engels spreekt. Een taalgidsje is dan wel handig. Een betaald linkje naar de gids "Wat & Hoe in het Grieks" is dan een toegevoegde waarde. Je kunt nog meer waarde toevoegen door de bezoeker een keus te bieden uit meerdere Griekse taalgidsjes. Al zou ik dan mezelf de eis stellen dat ik die verschillende gidsen ook moet (laten) bespreken, zodat de bezoeker een weloverwogen keus kan maken (wat alweer waarde aan mijn site toevoegt, in plaats van alleen maar bij te dragen aan mijn inkomsten).

Zoals gezegd: de bezoeker is niet gek. Dus als jij als slimme jongen met een marketingplan van het ene taalgidsje naar het andere (lees: van de ene betaalde link naar de andere) toe kletst zonder echt enige waarde toe te voegen, dan merkt die bezoeker dat echt wel. Misschien lukt het nog wel om hem dat gidsje te verkopen maar daarna gebeurt er niets meer. Geef jij de beste informatie over de keus tussen taalgidsjes, dan gaat die bezoeker je misschien wel liken, plussen of anderszins linken waardoor je meer bezoekers en klanten krijgt. En gaat hij een volgende keer naar Rusland of Spanje, dan komt hij als het meezit naar jou terug om te kijken wat je daarover te melden hebt en welke taalgids voor die landen naar jouw gewaardeerde mening het meest geschikt is om aan te schaffen.

Vraag je dus niet af hoeveel betaalde links je kunt plaatsen maar vraag je af wat je je bezoekers te bieden hebt. Daaruit vloeit vanzelf voort welke links waar op hun plaats zijn en echt waarde toevoegen: dat zijn de links die het best converteren. En stuit je op meer zinvolle betaalde links dan waarvoor binnen je content plaats is, dan heb je de keus om de link uit te zoeken die volgens jou het best converteert of extra waardevolle content toe te voegen waardoor er plaats is voor meerdere links. Links die alweer logisch bij die content passen zonder dat je daarmee de content degradeert tot een slap excuus om meer betaalde links te kunnen plaatsen.

Hoe strenger je tijdens dat proces voor jezelf bent, des te groter de kans dat je echt aan affiliate marketing gaat verdienen. Affiliate marketing is niet de kern van je site, het is onderdeel van het verdienmodel dat je aan je site hangt. De kern is altijd wat jij je bezoeker te bieden hebt.
 

utopia

Cogito ergo sum
26 apr 2012
15
0
0
diergeneesmiddelen.net
#3
Hi

Ja, dat is allemaal waar wat je vertelt. Het is inderdaad zo dat je beter unieke vernieuwende content schrijft en daar dan een affiliating link tussenplaatst die een meerwaarde kan geven aan het geheel.
Op die manier zullen de mensen er inderdaad iets aan hebben.
Anderzijds heb je veel webwinkels zoals over kledij waar veel vrouwen naartoe surfen en ik denk niet dat die op zoek zijn naar unieke content, veeleer naar plaatjes en voordelige prijzen.
U heeft volledig gelijk uiteraard in alles wat u schrijft. Maar mijn vraag was eigenlijk om te weten te komen hoe anderen het eigenlijk organiseren.
Werken de meeste mensen met een banner op hun eigen site?
Werken ze uitsluiten met webwinkels?
Of werken de meeste mensen op de manier dat u aanhaalt?

Ikzelf doe dit nu een jaar en ik heb - als dat hier mag gezegd worden - ongeveer een 150 a 200 ? per maand
voornamelijk door 4 sites gegenereerd. Ik weet begod niet of dat veel is aldan niet.
In ieder geval is het iets wat ik zeer graag doe en ik leer ook graag bij.
Vandaar ook mijn vraag hier op dit forum waar ik ervan overtuigd ben nog veel te kunnen leren van specialisten zoals ook u.
Vriendelijk bedankt voor uw schrijven!
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#4
utopia zei:
Anderzijds heb je veel webwinkels zoals over kledij waar veel vrouwen naartoe surfen en ik denk niet dat die op zoek zijn naar unieke content, veeleer naar plaatjes en voordelige prijzen.
Alleen is mij uit niet gebleken dat jij zo'n webwinkel hebt. Anders was je ook geen affiliate maar een merchant.

Als affiliate ben je een extra laag tussen de klant en de uiteindelijke leverancier. Jij hebt dus helemaal geen voordelige prijzen in de aanbieding, tenzij je zo groot bent dat je speciale afspraken met je leveranciers kunt maken. Dan zul je de waarde van je site (en het excuus om bezoekers naar jouw site te lokken in plaats van ze meteen bij die voordeelwinkel terecht te laten komen) uit iets anders moeten halen. Dan kom je automatisch op de vraag wat er uniek is en wat voor waarde je toevoegt. Zomaar producten met plaatjes en lage prijzen aanbieden is dan niet voor jou weggelegd: dat doet degene aan wiens producten je een centje probeert te verdienen immers zelf al.

Werken de meeste mensen met een banner op hun eigen site?
Je hebt ze in soorten en maten. Een simpele banner kan interessant zijn als je echt grote volumes draait en de banner perfect aansluit bij jouw bezoekers. Doorgaans zul je toch zoeken naar manieren om een hoger rendement uit je bezoekers te halen.

Ikzelf doe dit nu een jaar en ik heb - als dat hier mag gezegd worden - ongeveer een 150 a 200 ? per maand voornamelijk door 4 sites gegenereerd. Ik weet begod niet of dat veel is
Of het veel is hangt af van het aantal bezoekers dat je trekt. Het zit natuurlijk wel op het niveau van een zakcentje erbij verdienen. Dan gelden misschien andere normen dan wanneer je ervan moet leven. Mijn inschatting is dat een zakcentje verdienen tien en zelfs vijf jaar terug een stuk makkelijker was.

Reken die 150 tot 200 per maand eens terug naar een uurloon. Na aftrek van kosten en terugrekenen naar netto uurloon kan een professional maar een uurtje per maand besteden aan die 4 sites. Terwijl aan affiliatesites waar echt geld mee wordt verdiend meerdere mensen fulltime werken. Daar kun je in je eentje niet in je vrije tijd tegen opboksen.

Als ik kijk naar mensen die op die basis wel een leuk inkomen verwerven dan zijn dat mensen die een site (of een blog) hebben over hun passie en waarvoor de verdiensten daaruit voortvloeien en niet het voornaamste doel zijn. Dat zijn dan wel mensen die midden in een scene zitten en die scene iets bijzonders te bieden hebben waardoor ze veel bezoekers trekken.
 

ziggu

ik denk dus ik besta
27 aug 2012
2
0
0
afslankenineenweek.be
#5
Hi PJ

Ja, ik begrijp waar je naartoe wil. In de eerste plaats een hobby of passie delen op het net en daarbij de toepasselijke links gebruiken.
Ik ben daar, mede door jullie informatie, stilaan ook achtergekomen. Een site vraagt inderdaad veel werk als je die interessant wil houden en dan wordt het idd met 4 of meer sites een bijna onmogelijke taak.
Deze site was een van mijn eerste en kostte mij enorm veel werk en tijd al moet ik toegeven dat dieren mij wel interesseren zie > [xxx://diergeneesmiddelen.net maar niettegenstaande dat er alles te vinden is is dit, zoals je zegt geen goudmijn. Ik schreef er wel enige content bij maar ik ga nu toch een andere richting inslaan waarbij ik niet de hoeveelheid links aanschouw als mogelijke opbrengst, maar uitgaande van een specifiek interessepunt aangevuld met bruikbare links!
Deze site lijkt inderdaad op een webshop.
Dus momenteel ben ik op die manier aan het werken geslagen. Het is geen noodzaak om er een full time job van te maken maar het probleem is dat ik dat wel doe alleen omdat ik dat graag doe. Ik vind het leerzaam en uitdagend om sites te maken en die te delen met anderen.
De statistieken bijhouden, de creatieve kant, de linkbuilding enz..
Het is een soort van geescaleerde hobby. Uiteraard is het wel fijn daar af en toe eens een graantje van te kunnen meepikken.
Ik wil u bedanken voor uw leerzame informatie en vind het forum een basis van goede informatie voor beginners en bestaande affiliaters.

Vriendelijke groet!
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#6
ziggu zei:
ik begrijp waar je naartoe wil. In de eerste plaats een hobby of passie delen op het net en daarbij de toepasselijke links gebruiken.
Dat is wel het makkelijkst. Je kunt natuurlijk ook andersom werken: waar ligt een gat in de markt en hoe kan ik dat vullen? Maar als dat niet vanuit een hobby of passie komt zijn de eisen meteen een stuk hoger. Dan moet je marktanalyses maken, concepten ontwikkelen, inhoudelijke expertise (journalisten, tekstschrijvers) inhuren en ga zo maar door. Dan moet je al een behoorlijk kapitaalkrachtig bedrijf achter je hebben staan, dat de klap op kan vangen als niet het eerste maar pas het derde idee rendabel is.

Als gepassioneerd liefhebber gaat dat een stuk makkelijker. Als het op een gegeven moment minder liefhebberij wordt en meer een vak, dan heb je door je ervaring al een indruk van de markt en hoef je als het meezit alleen wat aanvullend onderzoek te doen om te finetunen.


"Een site vraagt inderdaad veel werk als je die interessant wil houden en dan wordt het idd met 4 of meer sites een bijna onmogelijke taak."

Klopt. Jaren terug hield ik zo'n 100 domeinen draaiend en die brachten allemaal wat op. Maar dat was omdat simpele trucjes (SEO was toen een short cut naar succes) nog werkten en de concurrentie veel kleiner was. De inspanning per site was toen gering: het was veelal een kwestie van overal hetzelfde trucje toepassen. Als je toen wat kon jongleren met datafeeds (die kwamen niet van netwerken maar van de leveranciers zelf) hoefde je overal alleen een layout omheen te gooien en je kon internationaal redelijk scoren.

Tegenwoordig kom je daar niet meer mee weg en is het veel arbeidsintensiever. Je moet echt op welk vlak dan ook iets extra's te bieden hebben. En hoe algemener dat vlak is des te unieker zal je toegevoegde waarde moeten zijn. Voor iets populairs als een prijsvergelijker kom je er niet meer met het aan elkaar knopen van wat feeds en daar een zoekfunctie aan hangen. Je zult de aangeleverde data echt goed moeten analyseren om er iets voor de gebruiker handigs uit te halen dat een ander nog niet heeft bedacht. En dan moet dat ook nog heel efficiënt zijn geprogrammeerd en worden gehost op razendsnelle servers. Zelfs dan heb je nog maar een beginnetje, want je zult bijvoorbeeld ook reviews moeten verzamelen en op een zinnige manier presenteren. Dat op zich is al een aparte tak van sport.

Dan is het echt veel haalbaarder om andersom te beginnen: als jij een passie hebt en je bent al op de hoogte van wat daar speelt, je hebt de informatie al waar leken naar zoeken, je hebt zelfs nieuwtjes voor de kenners en je weet op welke toon je je doelgroep moet aanspreken. Dat laatste gaat zelfs vanzelf omdat je er zelf deel van uitmaakt. Met dat uitgangspunt is het veel makkelijker om uniek te zijn en een publiek aan je te binden. Ben jij een kennisbron (een autoriteit in zoekmachinejargon) dan komen mensen vanzelf terug om op de hoogte te blijven (en heb je een volgende kans om iets te verkopen, dus de conversie mag lager liggen), linken ze naar je, vertellen ze hun vrienden over je enzovoorts.
 

ziggu

ik denk dus ik besta
27 aug 2012
2
0
0
afslankenineenweek.be
#7
Hi PJ,

Bedankt voor je moeite. Ik heb je raad overwogen en ga een andere koers inslaan als experiment.
Ik heb een domeinnaam genomen wordpress-plugins en via Google Ad Words zag ik dat dit een Veelgezocht item is, ook in NL en BE.
Eerlijkheidshalve mag ik zeggen dat ik vrij goed op de hoogte ben van Wordpress en daarom wil ik om te beginnen de betere plugins voorstellen. Dat zijn er heel wat en dat kan de mensen zeker interesseren.
Daar zal dus interessante informatie op komen samen met enkele links van hostingsfirma's en andere zaken die met computer te maken hebben. Maar in de eerste plaats kan ik ook enkele tutorials maken over hoe je bv videos kan toevoegen enz...

Jaren terug hield ik zo'n 100 domeinen draaiend en die brachten allemaal wat op. Maar dat was omdat simpele trucjes (SEO was toen een short cut naar succes) nog werkten en de concurrentie veel kleiner was.
Het was inderdaad vroeger makkelijker om te scoren met linkbuilding en keywords. Hoewel Google er geen rekening mee houdt vind ik het niet verkeerd met de juiste trefwoorden te gebruiken.
Maar honderd sites bijhouden, dat lijkt me een onoverzichtelijke zaak die je in principe nooit alleen kunt onderhouden. Ja, er is heel wat voor nodig om te scoren, mijn inziens.

Als je toen wat kon jongleren met datafeeds (die kwamen niet van netwerken maar van de leveranciers zelf) hoefde je overal alleen een layout omheen te gooien en je kon internationaal redelijk scoren.
Ze zijn slimmer en terecht strenger geworden en misschien maar goed ook he..
Je bent goed op de hoogte moet ik zeggen.
In ieder geval wil ik u nogmaals danken voor de informatie.
Ik vind dat een mens alle dagen bijleert indien ie dat wil!
Ik heb dat vandaag inmiddels gedaan.
Ik hou jullie later op de hoogte of er verandering gekomen is in de trends van mijn site.
De nieuwe vorm van aanpak zal mijn site misschien interessanter maken om er naartoe te surfen, belangrijker nog.. om er naartoe terug te keren...
Vriendelijk bedankt
 

sun

Nieuw lid
13 jan 2012
83
0
0
#8
Terugkerende bezoekers zijn wel belangrijk denk ik, mensen ontdekken mijn site nog veel achteraf, hebben ze al elders geboekt maar ze zetten wel mijn website bij hun favorieten vanwege de unieke content en keren een jaar later terug om alsnog een vakantie uit te zoeken op basis van mijn content.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#9
sun zei:
mensen ontdekken mijn site nog veel achteraf, hebben ze al elders geboekt maar ze zetten wel mijn website bij hun favorieten vanwege de unieke content en keren een jaar later terug om alsnog een vakantie uit te zoeken op basis van mijn content.
Dat bereik je alleen maar door je op de inhoud te concentreren en niet teveel te focussen op directe sales. Dan pas krijg je dit soort bonussen. Daarom is het ook zo belangrijk om van je klant uit te gaan en niet vanuit je sales. Als je zinvolle informatie kunt bieden aan klanten die al geboekt hebben en waar je dus direct geen cent meer aan verdient (of ze nu bij jou of elders hebben geboekt) dan nog moet je die informatie altijd verstrekken.

Het werkt op termijn echt het best als je je erop concentreert dat jij een serieuze bron bent, de zogenaamde autoriteit. Investeringen daarin betalen zich linksom of rechtsom uiteindelijk altijd uit. En het maakt je inkomsten minder instabiel en vluchtig dan wanneer je alleen achter die ene sale van vandaag aanjaagt.