Misschien begrijp ik je vraag over de product feeds niet helemaal goed, maar ik denk dat jij adverteerders de mogelijkheid wil bieden om product feeds bij jou te plaatsen.
Ten eerste hebben een groot aantal kleinere adverteerders geen productfeed al is dat gelukkig de laatste tijd wel flink aan het toenemen. Ze zullen wellicht niet heel veel zin hebben om speciaal voor één site een feed te maken en actueel te houden.
Die adverteerders die nu al via een netwerk een feed aanbieden hebben een reden om dat via een netwerk te doen. Waarom zou je die feeds niet gebruiken. Uiteraard kost je dit wat werk om de feeds zo te importeren dat ze voor jou bruikbaar zijn, maar dat is te overzien. Vergis je niet, het kost ook heel veel tijd en energie om zelf adverteerders te werven, afspraken te maken, facturen te sturen, betaling te controleren etc. Tijd die je niet in je site kunt steken. Voor hele grote sites met makkelijkere toegang tot adverteerders wordt dit uiteraard anders.
De gebruikelijke formaten in datafeeds zijn .csv en XML.
CPC afspraken zijn voor directe deals vaak makkelijker omdat je dan geen gedoe hebt over sales tracking en dergelijke. Bedenk wel dat de adverteerder het risico loopt omdat jij ook voor waardeloze [niet converterende] bezoekers betaald. Aan de andere kant; als je bezoekers wel goed converteren zul je met een vergoeding op sales basis veel meer kunnen verdienen.