google ads in twee talen mogelijk?

fitsite

Nieuw lid
23 feb 2010
7
0
0
#1
Hallo

Ik vraag me het volgende af:
Als je een nederlandstalige website hebt en er staan google ads op (in lijn met content), en je vertaalt de hele website naar het engels en je zet zowel nederlands als engels online, krijg je dan op de engelstalige pagina's engelse advertenties?

Ik vermoed van niet (bij aanmelding in google moet je een land en taal kiezen) maar mss is er toch wat hoop...? Dan kunnen mss direct de opbrengsten ook stijgen...

weet iemand meer hierover? of heeft iemand dit al eens uitgeprobeerd?

groeten
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#2
Ja hoor, gaat helemaal goed, Google herkent de geschreven taal.
Hij snapt bij mij zowel de Engelse als Duitse vertaling.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#4
fitsite zei:
Als je een nederlandstalige website hebt en er staan google ads op (in lijn met content), en je vertaalt de hele website naar het engels en je zet zowel nederlands als engels online, krijg je dan op de engelstalige pagina's engelse advertenties?
De taal van de advertenties is afhankelijk van die van de bezoeker (browser, ip) en niet van de taal van de website. Als een Fransoos een 100% Nederlandstalige pagina over huurauto's bezoekt, krijgt hij advertenties te zien over "location de voitures". Een Spanjaard ziet een advertentie over "alquiler de coches", een Duitser over "mietwagen" en een Engelsman over "car rent".

Hoef je dus helemaal niks aan te doen.
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#5
Van de bezoeker afhankelijk? Dat vraag ik me af.

Ik heb me nooit verdiept in theorie hierover. Heb gewoon de pagina vertaald in het Engels en in het Duits.
En het werkt gewoon wanneer ik die vertaalde pagina´s bezoek.

Ik heb toch zelf een Nederlandse internet provider.
Ik zie op mijn Engelstalige pagina, Engelse google ads.
Ik zie op mijn Duitse pagina, Duitse google ads.

Het hele gebeuren staat gewoon op een .nl domein bij een Nederlandse host.
Het enige dat ik gedaan heb is in de head van de pagina´s de taal aangeven.

En het kanaal van de ads heb ik een Engelse c.q. Duitse naam gegeven.
 

sequence

online marketing
26 mrt 2007
67
0
0
www.ruudkok.nl
#6
Volgens mij hangt dat af van de targeting van de adverteerder, als deze de ook jou regio target komen er wellicht toch buitenlandse advertenties naar voren.

Echter zie je ook vaak dat je op internationale websites op Nederlandse advertenties tegenkomt, dus dan blijkt wel weer dat er op gebruiker wordt getarget, en niet enkel op content.
 
#7
@elja, post hier eens een link naar die pagina's, kunnen wij ook eens testen.

Ik merk telkens als ik Engelstalige websites met Google ads bekijk, dat de advertenties in het Nederlands zijn. Ik vind dat overigens meestal niet handig.
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#8
Heb er nu eens goed naar gekeken. Zo nu en dan zie ik ook wel een Nederlandse ad er tussen. Maar de grote meerderheid zijn bij mij in het Engels c.q. Duits.

URL´s :

http://vakantiehuis-nederland.allerbest.nl/index-en.html

http://vakantiehuis-nederland.allerbest.nl/index-du.html

Dit zijn ook de enige pagina´s die ik vertaald heb in een andere taal. Gemaakt om dat ook eens uit te testen.

In welke taal zie jij de ads zondervleugels? (of anderen)
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#9
elja zei:
Van de bezoeker afhankelijk? Dat vraag ik me af.
Je kunt je net zo goed afvragen of 1 + 1 echt 2 is.

Adsense bepaalt aan de hand van de inhoud van een pagina welke zoekwoorden daarbij horen. En dat kan ze in de praktijk erg losjes doen: heb je een pagina over potplanten in Groningen dan kan er best een advertentie van een kunstschilder uit Groningen op komen. En van die zoekwoorden (als ze niet al te obscuur zijn) heeft Google de vertalingen paraat.

Via gegevens als het ip-nummer van de bezoeker en de opgegeven taal van zijn browser kan Google vervolgens bepalen in welke taal advertenties aan die bezoeker worden getoond op basis van de zoekwoorden die aan de pagina zijn gekoppeld.

Google put dan uit alle advertenties waaraan die zoekwoorden (of de vertalingen ervan) zijn gekoppeld en waarbij is aangegeven dat die advertenties mogen worden getoond aan bezoekers die de taal van de bezoeker gebruiken.

Die advertentie wordt uiteraard getoond in de taal waarin die is opgesteld: Google vertaalt deze niet. Zo kan een Nederlandse bezoeker op een Duitstalige site een Engelstalige advertentie te zien krijgen van een Braziliaans bedrijf dat adverteert op die zoekwoorden en heeft aangegeven dat die advertentie aan Nederlandstalige bezoekers vertoond mag worden.

Dat Braziliaanse bedrijf kan er uiteraard ook voor kiezen aan Nederlanders een Nederlandstalige, een Duitstalige of desnoods een Spaanstalige advertentie te vertonen. Blijkt dat daar weinig op wordt geklikt dan wordt die vanzelf minder en minder vertoond.

Maar dat gebeurt dus allemaal op basis van de taal van de bezoeker en niet van de pagina of site.
 
#10
@elja,

Ik zie een combinatie van Nederlandse een Engelse/Duitse advertenties.

PJ hierboven heeft helemaal gelijk. Aanvullend daaraan denk ik dat Google in dit geval enerzijds de meest relevante Nederlandse advertentie heeft opgezocht, en daarbij de meest met de tekst overeenkomende (dus Duits of Engels).

Met de laatste zin van PJ ben ik het niet helemaal eens: Google baseert de advertenties op de taal en de locatie van de bezoeker, EN op de inhoud van de pagina (en dus ook, in ieder geval indirect de taal daarvan).
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#11
Mensen die Adwords gebruiken snappen vermoedelijk er meer van. Want die doen die instellingen waar PJ het over heeft. Maar dat gebruik ik niet.

In ieder geval bedankt voor de uitleg. Er zit in ieder geval duidelijk ook een deel van analyse van de website bij in.

Google kan er ook een potje van maken trouwens,

Zie een eerdere berichtje van mij, gaat niet over taal, maar irritante plaatsing van ads door google :
http://www.affiliate-forum.nl/index.php/topic,10013.0.html
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#12
zondervleugels zei:
Met de laatste zin van PJ ben ik het niet helemaal eens: Google baseert de advertenties op de taal en de locatie van de bezoeker, EN op de inhoud van de pagina (en dus ook, in ieder geval indirect de taal daarvan).
Die taal doet er niet toe wat betreft de taal van de getoonde advertenties, omdat Google vertalingen gebruikt. Dat gaat natuurlijk niet op bij obscure zoektermen waarvan Google geen vertalingen voorhanden heeft.

Een uitzondering is overigens dat de adverteerder ook expliciet aan kan geven op welke sites hij zijn advertenties wil vertonen.

Voor Google is maar een ding bepalend: de opbrengst. Dus hoe meer op een advertentie wordt geklikt in combinatie met een zoekwoord, des te meer zal hij daarbij vertoond worden. De adverteerder kan dit compenseren door voor minder populaire zoektermen zijn bod te verhogen.

Los hiervan is er nog een optie, maar dat is ervan afhankelijk of je dat als publisher wenst: het tonen van advertenties op basis van gegevens die Google over een bezoeker heeft verzameld. Dan kan het dus dat op jouw pagina over tuinhekjes ineens een advertentie over snelkookpannen verschijnt, omdat de bezoeker daar een half uur eerder naar heeft gezocht. Als je hier aan meedoet moet je overigens de privacyverklaring van je site aanpassen, omdat Google nog dieper met zijn neus in de zaken van je bezoekers gaat zitten.
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#13
PJ zei:
Los hiervan is er nog een optie, maar dat is ervan afhankelijk of je dat als publisher wenst: het tonen van advertenties op basis van gegevens die Google over een bezoeker heeft verzameld. Dan kan het dus dat op jouw pagina over tuinhekjes ineens een advertentie over snelkookpannen verschijnt, omdat de bezoeker daar een half uur eerder naar heeft gezocht.
Ik vraag me af of Google hier even netjes mee om gaat. Ik heb dit uitgeschakeld voor mijn ads.
Ik heb soms last van mij achtervolgende ads, die ik dan telkens tegenkom op pagina´s waar ik heen surf.

En ik kom ze dan ook tegen op mijn eigen webpagina´s, terwijl die dan toch echt over iets totaal adres gaan. Dus die optie echt uigeschakeld??