Google sluit reisbureau's uit.

B

Beachboy

Guest
#1
Zo snel kan het gaan, in Belgie wordt een affiliate door een vereniging van reisbureau's voor de rechter gedaagd.
En Google sluit reisbureau's uit in haar nieuwe prijsvergelijk voor vliegtickets.
http://www.consumertraveler.com/today/google-excludes-online-travel-agents-from-flight-search/

Kan nog gezellig worden.


P.S.

Deze kwam in ook nog tegen...
http://www.fairsearch.org/deceptive-display/bloomberg-ftc-investigation-of-google-could-take-years/
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#2
Kan zeker gezellig worden :)

Haal uit het door jou aangehaalde artikel nog deze zinsnede :
"Google can no longer be a trusted search engine."​

Dat was dan ook wel de waarheid, zeker waar het Amerikanen betreft ( Amerikaans bedrijf toch ), maar wereldwijd ook en dus in Nederland vreselijk vertrouwd.
Wie hebben er niet allemaal Gmail?
Wie hebben er niet allemaal Google doc's?
Wie hebben er niet allemaal Google Analytics, om maar iets te noemen uit de aff.marketing en seo adviezen ?
Wie van de netwerken heeft er niet hun mailservices aan Google overgdragen ?

Iets van ruim een half jaar geleden werd de kans op deze aktie al gesuggereerd, ook op dit forum, is nu concreet.
En dan vind ik het aantal reakties op dat artikel nog zwaar tegenvallen.

Maar dat wordt dan weer veroorzaakt, doordat het de consument niet rechtstreeks raakt, maar wel clubs als Expedia.
En dan is het even afwachten wat die als reaktie zullen geven, er is vast al eerder over nagedacht.

Wat je zegt, het kan nog gezellig worden .... wereldwijd. En een leerproces voor ons en niet alleen voor de reisbranche ..... 8)
 
#3
Beachboy zei:
Zo snel kan het gaan, in Belgie wordt een affiliate door een vereniging van reisbureau's voor de rechter gedaagd.
En Google sluit reisbureau's uit in haar nieuwe prijsvergelijk voor vliegtickets.
http://www.consumertraveler.com/today/google-excludes-online-travel-agents-from-flight-search/

Kan nog gezellig worden.


P.S.

Deze kwam in ook nog tegen...
http://www.fairsearch.org/deceptive-display/bloomberg-ftc-investigation-of-google-could-take-years/
Ik hoorde van 2 bevriende Amerikaanse affiliates het volgende verhaal:

Denkt Google dat ze machtig zijn? Zelfs een vlinder kan een storm veroorzaken
En als alle affiliates wereldwijd besluiten om Google aan te pakken door (heel vervelend) op de duurdere advertenties te gaan klikken dan ontstaat er direct een conflict tussen Google en de grotere adverteerders. Zeker als dit algemeen bekend wordt. Klikken ze bovendien ook nog op de site van grote publishers dan worden die op een bepaald moment weer boos omdat Google de clicks niet meer wenst te betalen of erger nog die accounts afsluit
En het vertrouwen in Google zal afnemen en bij continuering van dergelijke acties zelfs leiden tot de ondergang van Google

En aangezien iedere affiliate ook weer vrienden/netwerk/familie heeft zal dit Google inderdaad schade toebrengen zoals ik het zie.
Stel je voor dat de ''groepen als wikileaks en die idioten die de beurzen bezet houden ineens ook gaan roepen dat Big G te veel macht heeft....
Kan heel snel gaan.
Wel te hopen dat Bing dan zijn zoekmachine wat beter maakt want zonder zoekmachine moeten we allemaal opnieuw leren ''internetten''

Ik denk dat Google de macht van de massa wel kent maar aan de andere kant sterk onderschat.
 

DikkieD

Nieuw lid
25 okt 2007
973
0
0
#4
Als Google met hun prijzen incl. hun eigen marge goedkoper is dan de reissites als Expedia etc, zullen de klanten vaker via Google boeken. Als prijzen door grote inkoop door bv de reissites goedkoper uitpakken voor klanten zullen ze daar blijven boeken. Het probleem zou misschien nog groter zijn wanneer Google zelf reizen inkoopt zoals de reissites; is daar sprake van?

Ik kom er regelmatig via checks achter dat direct boeken bij luchtvaartmaatschappijen goedkoper is dan via de Priceline dochters (Cheaptickets/Vliegtickets etc). In dat geval ben ik als consument zeker wel geneigd om voor de beste deal te gaan, vliegen is al duur genoeg.

Mijn sites trekken vaak >80% bezoekers via Google....daar moet ik misschien toch eens wat gaan aanpassen...
 
B

Beachboy

Guest
#5
Het probleem zou misschien nog groter zijn wanneer Google zelf reizen inkoopt zoals de reissites; is daar sprake van?
Het gaat er hier om dat Google er een handje van heeft om de zoekresultaten te beïnvloeden in eigen voordeel.
Waar normaal grote jongens als Expedia en dergelijke op de eerste posities staan, zal nu Google's flight search de eerste 30% van de zoekresultaten bezetten.
Zonder dat reisorganisaties daarvan kunnen meeprofiteren.

Of Google goedkoper of duurder is, is niet relevant, waar het om gaat is dat ze zichzelf voorop plaatsen ( zoals zo vaak gebeurd momenteel ) en op die manier zoekgedrag manipuleren.
Er zit nogal een groot verschil in verdiensten als je op plek 1 staat of op plek 9

Implicaties van wat hier gebeurd zijn nogal verstrekkend.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#6
Het gaat er hier om dat Google er een handje van heeft om de zoekresultaten te beïnvloeden in eigen voordeel.
Waar normaal grote jongens als Expedia en dergelijke op de eerste posities staan, zal nu Google's flight search de eerste 30% van de zoekresultaten bezetten.
Zonder dat reisorganisaties daarvan kunnen meeprofiteren.
In de basis ben ik het met je eens, al moeten we niet vergeten dat de zoekpagina wel het tooltje van Google is ......
Uiteindelijk hebben wij er geen zeggenschap over, evenmin is dat recht toebedeeld aan Expedia cs.
Wanneer Google haar tooltje gebruikt om er meer gewin uit te halen, het is hun eigendom, zelf bedacht, zelf gemaakt, zelf gefinancierd en de wereld keek toe.

Door gratis zaken ter beschikking te stellen, een pr van gratis ontwikkelingshulp, een uitstekende imagebuilding, hebben ze zich een positie verworven van Sinterklaas, de goedheiligman/vrouw die alleen maar goed doet en met pepernoten strooit. Jammer, het werd zand in de ogen strooien namens die andere Klaas. Vaak is de naam. En het beeld/image is er een van een Robin Hood.
Nadeel : heeft zolang geduurd en nòg zal het grote publiek het niet willen zien.
Voordeel : er worden langzamerhand wat oogjes geopend.

Voor de wereld buiten Nederland is het nog niet zo ernstig, daar hebben ze driekwart van de markt, 1 kwart is concurrentie.
Voor de wereld binnen Nederland is het desastreus : ruim 95% van de markt is Google.

Dus kunnen we alleen maar mee- en inspelen op wat in de wereld wordt ontwikkeld. De tijd en de tijdgeest van de Vliegende Hollander is allang voorbij. Tenzij
 
B

Beachboy

Guest
#7
niet vergeten dat de zoekpagina wel het tooltje van Google is ......
Leuk uitgelokt, en ik denk dat ik daar 30 A4-tjes over vol kan schrijven...misschien een idee voor een site? ;D

Ik probeer het kort te houden..
Op een gegeven moment kan een bedrijf een positie bereiken dat een monopoly ontstaat. In het verleden hebben we dat al meegemaakt met Microsoft. Als je dan praat over een marktaandeel van 95%, dan kom je wellicht in de positie om je macht te gaan misbruiken.
Wie had er vroeger gedacht dat iets waarmee je kan zoeken zo belangrijk zou worden? Eerlijk? Nee, de bedrijven die gevonden worden waren belangrijk, hoe en wat, daar maakten we ons niet druk om.
Toen kwam Google, met zijn leuke naam, die iedereen kon onthouden. Google ging prat op iets dat ze pagerank noemden, simpelweg, hoe meer websites naar jou linken, hoe hoger je kwam. Goh...
Daarbij kwam, omdat het allemaal wel erg simpel was, een soort bijbel van een paar zinnen, die net als het boek voor interpretatie onderhevig is. Een industrie ontstond.

Waar we dan niet aan voorbij mogen gaan is dat Google een middel is om te zoeken. Punt.
Als ze dan invloed gaan uitoefenen op hun zoekresultaten zou je kunnen denken dat daar in eerste instantie niks mis mee is, ze zeggen toch niet voor niks " Do no Evil" ??
Op dit moment is de trend binnen het bedrijf om andere ondernemingen op te kopen (geld zat) en die pontificaal op de eerste plaatsen in de zoekresultaten te gooien.
Stel..je praat over een zoekwoord met een volume van 5 miljoen zoekopdrachten per maand, dat is aardig wat.
Je hebt een bedrijf van 1500 man, werkt je uit de naad en je hebt bereikt dankzij allerlei factoren ( Google!!) dat je op nr. 1 staat voor dat woord. Zeg dat je omzet 8 miljoen per maand is.
Google komt en plaatst je op positie 7 en de eerste 6!! posities worden ingenomen door bedrijven van Google....
Van 8 miljoen ga je dan naar pakweg 3,5 miljoen per maand.
En dan komt het mooiste...Google steekt het verschil in zijn zak. Hoppa.

Misbruik? Ja natuurlijk.
En het ergste is dat je ook nog mensen hebt die doodleuk roepen dat als je problemen hebt met Google je hun gewoon kan uitsluiten. Hoe simpel kan je zijn?

@ Arie
Goed plan, heb jij niet wat mannetjes ( en die heb je..) die daar een automatisch script voor kunnen schrijven?
 
#8
@ Arie
Goed plan, heb jij niet wat mannetjes ( en die heb je..) die daar een automatisch script voor kunnen schrijven?
[/quote]


Eh nee... ik zal niet degene zijn die een scriptje maakt maar dat G te veel macht heeft/krijgt moge duidelijk zijn.

En dat ze ooit de verkeerde te pakken nemen zal slechts een kwestie van tijd zijn.

trouwens denk ik niet dat Google met een script te ''pakken'' is. Daar zitten zoveel denkramen dat ze dat binnen notime beveiligen. Maar tegen menselijke grilligheid is niemand opgewassen en tegen de publieke opinie ook niet

Als maar genoeg mensen iets roepen maakt het eigenlijk niet meer uit of het waar is of niet. De massa neemt het dan over en neemt het aan voor waarheid.
Stel dat iedereen gaat roepen dat ik iets gedaan heb met minderjarige meisjes..... (dat is ook nog zo - alleen was ik toen zelf ook nog minderjarig) dan ben je ineens een bewezen pedo en als je dan ook nog een publiek figuur bent kun je net zo goed van het toneel verdwijnen want ontkennen versterkt alleen maar de meningen
dat je het wel zult hebben gedaan
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#10
Zonder het belang van het boek aangehaald door svteg te veronachtzamen,
@Beachboy:
Waar we dan niet aan voorbij mogen gaan is dat Google een middel is om te zoeken. Punt.
Nemen we fris en fruitig een ander voorbeeld van "Hollandse bodem", tenminste, ooit zo begonnen.
Want nu is het eigendom van Sanoma, uit Finland ( ooit Oostblok maar tegenwoordig 'gewaardeerd' EU lid).

We zijn er mee opgestaan, die startpagina's , hardstikke handig. Heel goed om mee te zoeken. En startpagina, kon je een beter woord verzinnen, was lange tijd de "top of the bill"

Oh, we konden ook met ze linkruilen, heel fijn, ze wilden onze links zò ook wel opnemen. Is dat nog zo ?

Neu , kàn wel, maar dan wel met muntjes, veel muntjes en heel veel beheerders van die pagina uit die oude schoenendoos, die zijn me toch .... rijk geworden, met vaak een piramide van eigen sites eronder. Who cares ? Hooguit de fiscus.

Kijken we nu met een scheef oog naar Sanoma of accepteren we de commerciele kant van het verhaal ? Uit welingelichte bron ( ook op dit forum ooit aangegeven ) is bekend dat de beheerders wel aan zekere commerciele vereisten moeten voldoen, vooraf opgegeven, naderhand gecontroleerd en gehandhaafd. Tja .. ;D
 

dykwia

Nieuw lid
7 jun 2011
143
0
0
#12
Precies een jaar geleden heeft Adwords ons verbannen, na 8 jaar en enkele honderdduizenden Euri's aan hen betaald te hebben.

Ik heb een heel dossier aangemaakt destijds, na veel tijd en moeite de Advocaat van Google te pakken gehad (via een vriend in hetzelfde vak), hij was het 100% met mij eens dat het bullshit was waarom wij waren verbannen. Zo ook de marketing directeur.

Ik had verwacht dat het het einde van mijn zaak zou zijn na 14 jaar, immers 97% markt via hen.

Gelukkig viel het mee. Ja, omzet kelderde met 80%, maar de kosten ook met een heleboel. Door omzetdaling kwamen er allerlei fiscale voordelen boven water. Eind vd streep: niet veel verschil eind vd maand, wel als jaaromzet.

Ik heb inmiddels al een paar keer meegemaakt dat een artikel waar wij goed aan verdienden, ineens niet meer mocht (o.a. ringtones, flashkaarten).

Google Sucks.


ps. Ik krijg nog wel steeds uitnodigingen voor hun cursussen etc., alsmede berichten dat we al zo lang niet actief zijn enzo. Jokers.
 

prijk

Nieuw lid
11 nov 2005
168
0
0
#14
Dykwia zei:
Gelukkig viel het mee. Ja, omzet kelderde met 80%, maar de kosten ook met een heleboel. Door omzetdaling kwamen er allerlei fiscale voordelen boven water. Eind vd streep: niet veel verschil eind vd maand, wel als jaaromzet.
Als je omzet met 80 procent daalde maar je toch nauwelijks minder winst haalde, heb je al die jaren iets helemaal fout gedaan. Een hoop inspanningen met nauwelijks rendement, waar is dat goed voor?
 
B

Beachboy

Guest
#15
@prijk

Boekhouden 1.0 toch wel makkelijk als je er wat van af weet als je omzet gaat maken..

Dit is nu een typisch verschil tussen bruto omzet en netto omzet.
Wat heb je liever? 100.000 euro omzet en 90.000 kosten of 20.000 omzet en 5.000 kosten?
 
B

Beachboy

Guest
#16
En daar krijg je het al... ;D

Google begint met die flauwekul en American Airlines vraagt zijn faillissement aan.
Tis wat.
 

dykwia

Nieuw lid
7 jun 2011
143
0
0
#17
@prijk: heeft met zeer veel factoren te maken. Meer omzet brengt veel extra kosten met zich mee, meer mensen, meer alles. Nu is het weer kleinschaliger geworden, mensen eruit, subsidies terug etc.

Nederland is geen vriendelijk ondernemersland, maar een subsidie voor de armen land. Van dit laatste profiteer ik nu weer meer. De groei zit er weer in, dat scheelt.


Edit: Stond er zelf eigenlijk ook van te kijken trouwens. Moet zeggen dat ik nu ook alleenstaande ouder ben, dat levert ook en en ander op.
 

prijk

Nieuw lid
11 nov 2005
168
0
0
#19
Beachboy zei:
@prijk

Boekhouden 1.0 toch wel makkelijk als je er wat van af weet als je omzet gaat maken..

Dit is nu een typisch verschil tussen bruto omzet en netto omzet.
Wat heb je liever? 100.000 euro omzet en 90.000 kosten of 20.000 omzet en 5.000 kosten?
Ik noem dat laatste (omzet minus kosten) geen netto omzet maar de winst.
Netto omzet is bruto omzet minus de verloren gegane omzet aan retouren en dergelijke.
 
16 nov 2011
29
0
0
#20
Beachboy zei:
Zo snel kan het gaan, in Belgie wordt een affiliate door een vereniging van reisbureau's voor de rechter gedaagd.
Affiliate websites op het gebied van Travel moeten ingeschreven staan als reisbureau. Eenmaal gedaan is er vervolgens niets aan het handje. Is al een tijdje zo

Beachboy zei:
En Google sluit reisbureau's uit in haar nieuwe prijsvergelijk voor vliegtickets.
Zoals al werd gesuggereerd: Google misbruikt haar positie. En daar ben ik het wel een beetje mee eens, maar het is ook slim. Het is nu een kwestie voor de reisbureau om de klanten voor haar te winnen. Meer branding en meer gericht op prijzen, want daar kijkt de klant in de reisbranche uiteindelijk naar.