Hebben jullie een verzekering voor jullie activiteiten?

sloore

Nieuw lid
6 sep 2005
931
0
0
#1
Na mijn debacle met de VVR ben ik op zoek gegaan naar een verzekering om mij te beschermen tegen onze activiteiten. Uiteindelijk bij DAS terechtgekomen die iets op maat heeft gemaakt doch lijkt mij niet altijd sluitend denk ik soms.

Doch hebben jullie een verzekering voor jullie activiteiten? Wat als een "klant" jullie voor de rechtbank daagt voor voorbeeld verkeerde informatie, foute mail, geplaatste reactie die iemand als storend ziet of aanvallend, ... (tientallen voorbeelden, ...)

WAt hebben jullie, bij wie en wat zit er vooral in jullie verzekering?

Benieuwd.
 

MultiMe

Nieuw lid
31 jan 2008
33
0
0
#2
Kan mij vergissen, maar gelet op de weinige reacties zie je dat op dit gebied het affiliate gebeuren misschien nog in de kinderschoenen staat, maar kan ook zijn dat iedereen met vakantie is natuurlijk.
Mogelijk staat de premie ook niet in verhouding tot de verdiensten en wordt er daarom vanaf gezien.
Het kan ook zijn dat de (financiële) risico's onderschat worden.

Wij hebben zowel de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering als de beroepsaansprakelijheidsverzekering lopen bij Nat.Ned.
Wij herkennen de moeite die je moet doen (zoals je in je post schrijft) om de juiste zaken benoemd te krijgen in de polis en is het haast onmogelijk om alles er in te krijgen zoals wij graag willen.
Ook hier uit blijkt dat er vanuit de publishers eigenlijk geen of weinig vraag is naar goede dekkende verzekeringen (anders bestond er wel een polis in die richting, en dan heb ik het niet over "de bouwers" van (bedrijven) websites, want daar zijn tegenwoordig wel polissen voor, maar voor publishers is het nog lastig om een passende verzekering te vinden).

Hoor het graag (net zoals de TS) als er mensen zijn die wel een goede polis zijn tegengekomen.
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#3
Ben bang dat het een 'mission impossible' wordt, ook al heb je al een polis lopen. Ben wel nieuwsgierig naar de omschrijving van datgene wat gedekt is en datgene wat uitgesloten is.

Wat zijn de voetangels :
1. bestaat er jurisprudentie , voor zover ik weet niet.
2. is er een goed omlijnde definitie van wat een publisher is, lijkt me sterk
3. is er een goed omlijnde definitie van wat een publisher allemaal uit kan halen, durf er persoonlijk niet aan te denken hoeveel varianten er zijn.
4. publishers nemen gegevens op van netwerken ( in doorsnee ) en niet van adverteerders rechtstreeks.
Dan krijg je dus al een figuur waarbij het netwerk kan aantonen dat de adverteerder het goed heeft opgegeven cq zelf heeft ingevoerd, om zichzelf vrij te pleiten ( waarschijnlijk in het kontrakt al zo geregeld ) en de volgende stap : de publisher heeft iets verkeerd overgenomen ..... maar wanneer is het gewijzigd geweest geworden ? Hebben publishers geen inzicht in. Volstrekt onevenwichtig situatie.

Iets anders is dat publishers publiek uitspraken neerzetten die we volgens de wet niet mogen doen, zoals medische claims. Dat is definieerbaar.
En dan steekt er een addertje z'n kop op : welke deskundigheid mag aan een publisher worden toegerekend méér dan bij een 'normaal' mens ? Impliceert dat verzekeraars alleen diegenen zullen accepteren die langjarig bezig zijn en van enige economische omvang, en met enige traceerbare relevante kennis van zaken.

Hoe reageren verzekeraars daar dan op ? Ga het hier niet neerzetten, maar het zou een goede zaak zijn om een advokaat te vragen ernaar te kijken, en dan graag eentje die weet hoe internet in elkaar steekt. Zijn er niet zoveel van.
Kortom ....

overigens is het niet verbazingwekkend dat publishers niet snel zelf een polis zullen vragen, is een menselijk gegeven. Meestal wordt een polis gevraagd wanneer we als mens meemaken dat een buur , een kennis , een familielid getroffen is door wat dan ook en dan willen we wel.
Daarzonder moet je als verzekeringsadviseur "praten als Brugman" ;D

En aangezien de AFM in staat is gebleken om die bevolkingsgroep nagenoeg geheel uit te roeien hoor je weinig meer van dat volkje. Dat is de vooruitgang.
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#4
even los voor de duidelijkheid :

voorop : er kan verschil zijn tussen wetgeving van Nederland en Belgie
1 je begint met aansprakelijkheid als particulier ( avp )
2 ben je als ondernemer / zzp bezig en dus als bedrijf : bedrijfsaansprakelijkheid verzekering
3 wordt gedetailleerde en beter omschrijfbaar, krijg je een beroeps-aansprakelijkheidsverzekering, toegespitst op de beroepsaktiviteiten.

( er zijn nog meer, laten we maar even weg, hier niet van toepassing, gaat over rechtspersonen )

1-3 is telkens een stapje méér toegespitst op de situatie, en zouden voor de beroeps-publisher alle drie nodig zijn, mits beschikbaar. De laatste 2 zijn voor de hobby-publisher waarschijnlijk niet toegankelijk en zit dan dus met een gat in zijn/haar begroting. En zal doorgaans reageren met "overkomt alleen de buren". Is praktijk.

Omdat de verzekeraar moet vaststellen bij schade of er wel of niet juridisch een wettelijke aansprakelijkheid bestaat is veelal rechtskundige bijstand mee te verzekeren. Moeten ze toch al doen.

Je kunt ook aansprakelijkheid tegenkomen die niet uit de wet voortvloeit, en dan heb je niks en dus een loslopende rechtsbijstand nodig. Strikt genomen, verzekert die de rechtskundige bijstand, zou je aansprakelijkheid ondanks vrijpleitende bijstand toch aangetoond worden, zijn de financiele konsekwenties daarvan uiteraard nièt verzekerd onder de rechtsbijstandverzekering !
 

sloore

Nieuw lid
6 sep 2005
931
0
0
#6
Dus maar eigenlijk zeggen jullie allemaal dat jullie niet verzekerd zijn? Iedereen werkt dus zo maar wat? Iedereen neemt risico's waarvan je weet dat ze er zijn doch denkende het zal wel voor een ander zijn? (zoals ik dus :( gehad heb) die de last zal hebben?

Denken we dan zo?
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#7
@barvee: niet allemaal, niet met alles, wat ik heb aangeven is dat er geen sublieme oplossing speciaal voor publishers is en dat het dus een kwestie is van natte vinger werk. Je moet zelf al kennis in huis hebben om adequate voorzieningen te treffen.

Zelf beschik ik over verzekeringskennis, dan ligt het dus anders, hoewel mijn specialisatie een heel andere kant van het vak bestrijkt.

Maar je ziet aan de reaktie van MultiMe, dat ook hij voorzieningen heeft getroffen.
En er zijn er meer.

Al zal er een groot 'veld' zijn van loslopende, zelfstandig opererende publishers die 'niets' hebben geregeld, maar dat is een afspiegeling van wat er in de maatschappij gebeurt.
Én van mensen die wel 'iets' hebben geregeld, maar geen benul van wat het inhoudt en dus een onterecht gevoel van veiligheid. :-\

In jouw geval ging het om een aansprakelijkheid uit de wet voortvloeiend, een decreet. Ook nog eens kortelings als decreet in het leven geroepen.
We zullen het niet meer meemaken omdat het decreet binnenkort uit de wereld is, maar stel nu dat er 1.000 collega's in België getroffen zouden zijn ...... zullen verzekeraars ofwel met een premie-aanpassing komen ofwel met een uitsluiting, immers, wil een verzekering een verzekering zijn, moet er een onzekerheid aanwezig zijn. Een kans.
Gaat het iedereen raken is het geen verzekering, maar heb je een abonnement op rechtshulp nodig. En dat is iets anders.

@willie wortel:
Natuurlijk zal een verzekeraar je een op maat "zinloze" verzekering aansmeren.
je hebt toch echt wel een 'frisse' kijk op het leven.
Het is een maatschappelijk gegeven dat er x op zoveel altijd minder geslaagd bezig zijn, maar wanneer 80 op de 100 goed werk leveren, mogen we daar best iets positiever in zijn.

En dat zinloze ... met het voorgaande heb ik al aangegeven dat de meeste polissluiters 'blind' gaan voor iets wat goedkoop is, en niet willen weten waar het over gaat.
Jezelf van zekerheid voorzien is iets anders dan tussen pillen en rookworsten door een polisje bij het Kruitvat of de Hema scoren. ;D

En ja, bij schadeverzekeringen is het meestal zo, dat de polissluiter bijna alles kan opgeven wat hem of haar invalt, pas bij schade wordt de schaderegelaar erbij geroepen en die gaat checken of alles klopt, wat er is opgegeven en gevraagd. Wanneer men zich dat niet realiseert, is het niet reeel om slechts 1 partij daar de schuld van te geven. Tenzij een ervaren en goeie adviseur er bij zit, die heeft dan ook een verplichte aansprakelijkheidspolis voor wanneer deze een onjuist advies heeft gegeven en wordt de klant schadeloos gesteld voor de gevolgen van het onjuiste advies.
 

Caroline

Nieuw lid
20 nov 2008
44
0
0
#8
Wij hebben een DAS verzekering voor rechtsbijstand en ook een aansprakelijkheidsverzekering. Tot nu toe blijkt echter elke keer als we er wat mee willen dat het weer net buiten de voorwaarden valt.
 

sloore

Nieuw lid
6 sep 2005
931
0
0
#9
Caroline zei:
Wij hebben een DAS verzekering voor rechtsbijstand en ook een aansprakelijkheidsverzekering. Tot nu toe blijkt echter elke keer als we er wat mee willen dat het weer net buiten de voorwaarden valt.
Ik begrijp je :(
 
10 sep 2010
448
0
16
#10
Wij hebben een DAS verzekering voor rechtsbijstand en ook een aansprakelijkheidsverzekering. Tot nu toe blijkt echter elke keer als we er wat mee willen dat het weer net buiten de voorwaarden valt.
Wat spoken jullie dan uit? Ik heb ook al jaren een rechtsbijstands en een WA verzekering, maar heb er nog nooit gebruik van hoeven te maken.
 

Caroline

Nieuw lid
20 nov 2008
44
0
0
#11
Oh heel simpel hoor. De eerste keer betrof het een incassoprobleem, gewoon een klant die stopte met betalen. We zijn ook al een keer aangesproken door een consument, terecht, omdat een medewerker zijn research niet goed had gedaan. Informatie m.b.t. reisdocumenten voor een bestemming was niet goed, waardoor een bezoeker niet de juiste bij zich had bij de incheckbalie.
 

DikkieD

Nieuw lid
25 okt 2007
973
0
0
#13
Caroline zei:
Oh heel simpel hoor. De eerste keer betrof het een incassoprobleem, gewoon een klant die stopte met betalen. We zijn ook al een keer aangesproken door een consument, terecht, omdat een medewerker zijn research niet goed had gedaan. Informatie m.b.t. reisdocumenten voor een bestemming was niet goed, waardoor een bezoeker niet de juiste bij zich had bij de incheckbalie.
Idd...disclaimer, of moet informatie verplicht juist zijn als het online staat?

Zo heb ik ooit eens gezeur gehad met iemand die mij aansprakelijk wilde stellen voor het feit dat zijn reisgenoot malaria had opgelopen. Het enige wat ik had gereageerd heb was dat ik het zelf niet had gedaan maar dat ieder het zelf moet weten...en dat ging al bijna goed mis. Nu is het: "Ik doe het zelf wel/niet, maar raadpleeg altijd de officiele instanties'.......eigenlijk wil ik dat soort antwoorden helemaal niet geven, want die hele vaccinatiebusiness is ook voor een groot deel zakkenvullerij (oeps, zei ik dat nu echt online? :))...
 

sloore

Nieuw lid
6 sep 2005
931
0
0
#15
willie wortel zei:
Een disclaimer heeft vrijwel geen rechtsgeldigheid, omdat je geen contractuele relatie met je bezoekers hebt.
Wanneer heb je als affiliate wel een contractuele relatie?
Ik voor zover ik denk nooit gezien ik nergens zelf dingen in handen neem en alles doorstuur ...
Maar zelfs dat kan tot problemen leiden :(
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#16
Caroline zei:
De eerste keer betrof het een incassoprobleem, gewoon een klant die stopte met betalen.
Dat bedrijfsrisico zul je toch moeten afdekken met een incassobureau. Of je neemt de incasso zelf ter hand of je huurt een joego in om het geld op te halen, maar een aansprakelijkheids- of rechtsbijstandsverzekering is daar toch echt niet voor bedoeld.