Ik ben cookie gek geworden

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#1
Ik ben dus niet zo´n enorme techneut. Na vele uren en dagen lezen wordt het met alle meningen voor mij het cookieverhaal alleen steeds onduidelijker. Wie wat waar plaatst waarom en op welk moment een cookie met welk doel? En wie wat waar moet dat op welk moment voorkomen??? En moet naast elk bedrijf of webshopje ook elke hobbyist en simpele particulier die ergens een gratis websiteje opzet dit WEL kunnen volgen?


Maar een ding heb ik intussen begrepen :
Bezoekers moeten zich kunnen afmelden voor een coockie.
En een afmelding moet je dus ergens registreren.
Dus in een database of met een cookie die je op hun computer plaatst
Met als gevolg dat daarmee je dan weer de coockiewet overtreedt ???????

Ben ik nu gek of ben ik nu gek? Niet te volgen, gek wordt je er wel van

Kunnen de netwerken eens uit gaan leggen hoe het nu zit, wat betreft affiliate marketing? En ook wat zij zelf doen?
(Ja ik weet het, ik stel de vraag nogmaals, maar ik begrijp die volkomen stilte ook niet).
 
10 sep 2010
448
0
16
#2
Kunnen de netwerken eens uit gaan leggen hoe het nu zit, wat betreft affiliate marketing? En ook wat zij zelf doen?
Ik krijg steeds meer het gevoel dat de netwerken achter de feiten aanlopen. Je hoort en ziet niks van ze.
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#3
Wie wat waar plaatst waarom en op welk moment een cookie met welk doel?
De meest relevante en juridisch-technische informatie kun je lezen op de sites van Engelfriet ( ictrecht.nl) en Milica Antic (solv.nl) beiden jurist.

Wie is eerst-verantwoordelijk : degeen die de aanstichter is van hèt cookie.
Heb je Google-analytics : jij ..................... want Google gaat de klant wereldwijd volgen
Voer je criteo : jij .................................... want Criteo cs gaat de klant wereldwijd volgen
Voor je reklame die een tracking doet voorafgaand verkoop : 'de klik' : jij.
en daar valt dus ook een Adsense reklame onder,
en het is niet te verwachten dat Google je daarbij
gaat helpen.

Hanteer je een kassa-methodiek : blijft intern, valt niet onder de melding
Hanteer je een pagina-volgsysteem om je klant een kruimelpad terug te bieden, valt niet onder de melding, zolang je dat maar niet naar buiten je website laat gaan.

En helaas, deze beker gaat niet aan je voorbij. Eén troost, gaat ook niet voorbij aan mijn neus.
Evenmin aan die van al die andere affiliates, die ondertussen net doen alsof niemand ze ziet.
Een soort luidkeelse stilte.

En aan wie heb je dit te danken : aan die politieke fossielen van het Binnenhof ,en dus ....... 12 september ! Mark that day. Je kan iets terug doen. Is een - weliswaar schrale - troost. ;D
 

suho

Nieuw lid
31 aug 2010
208
0
0
#4
ouwesmurf zei:
Wie wat waar plaatst waarom en op welk moment een cookie met welk doel?


En aan wie heb je dit te danken : aan die politieke fossielen van het Binnenhof ,en dus ....... 12 september ! Mark that day. Je kan iets terug doen. Is een - weliswaar schrale - troost. ;D
Wat is het stemadvies?
 

sun

Nieuw lid
13 jan 2012
83
0
0
#5
Op een touroperator site staat nu op de homepage: ?onthoud mijn keuze voor een volgend bezoek?

Als de bezoeker via mijn website dat niet aanklikt ben ik dan mijn klant kwijt ? (omdat er dus schijnbaar geen cookie meer wordt opgeslagen)


Verder zie ik het wel dat cookiegedoe maar ik snap nog niet of ik wat moet doen en zo ja wat.

Ouwesmurf je zegt: ?Voor je reklame die een tracking doet voorafgaand verkoop : 'de klik' : jij.?
Maakt niet elke reclame een tracking van de klik vanaf mijn website ?
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#6
suho zei:
Wat is het stemadvies?
Ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar. Ik heb geen idee hoe de diverse partijen er feitelijk tegenover staan. Ik heb geen tijd om dergelijke info te verwerken normaal gesproken.
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#7
Ben ik eigenlijk ook wel nieuwschierig naar. Ik heb geen idee hoe de diverse partijen er feitelijk tegenover staan. Ik heb geen tijd om dergelijke info te verwerken normaal gesproken.
@Elja:Dan kom je helaas uit bij partijen die in de nabije toekomst geen werkbare meerderheid kunnen vormen en schiet het ook niet op; waar het mij om gaat is dat mensen ook los van het feitelijk stemmen , geluid kunnen maken, op website, op blog, in de krant, op de radio, twitter ..... Wanneer je wilt, kan ieder z'n mening ventileren, bijna de enige vrijheid die we nog hebben totdat de EU ook daarover gaat bepalen.
Klinkt negatiever dan ik ben ;D

Ouwesmurf je zegt: ?Voor je reklame die een tracking doet voorafgaand verkoop : 'de klik' : jij.?
Maakt niet elke reclame een tracking van de klik vanaf mijn website ?
@sun: nee dat hoeft niet, denk aan de oude vertrouwde code die je achter een tekstlink aandraagt, daar is geen cookie voor nodig en wordt ook nu nog steeds toegepast.

Zijn ook andere vormen denkbaar zoals een vaste code op je website en verder geen 'gedoe' met de link, heeft wel weer andere nadelen, hebben we het nu even niet over.
Gaat nu over de cookie en in z'n algemeenheid zal de cookie voor een simpele lead/sale ook niet direkt problemen geven, gaat het vooral om de cookie die de privacy aantast zoals de Google Analytics statistiek en de cookies voor bedrijven zoals Criteo en Google, die aan retargeting doen en dus een profiel over iemand aanmaken en verder uitdragen.

Feitelijk kun je zeggen, dat we deze misère op ons brood krijgen vanwege de oorzaken die ook de bankencrisis tot gevolg hebben gehad namelijk de hebberigheid van marktpartners.

En dan kijk ik vooral naar de mediaburo's die de retargeting hebben gepromoot, dankbaar gevolgd door adverteerders.

Daarmee dus ook de privacy van mensen schenden, ik heb daar op dit forum menigmaal over gepalaverd, want naar mijn smaak ga je dan te ver. Ik ervaar dat zelf ook bij het surfen, en dan voortdurend geconfronteerd worden met de sites die je zakelijk hebt bekeken.

Maar ook die "aardige Google" doet met retargeting een forse duit in het zakje.

Dat gezegd hebbend, zitten we met de gebakken peren , onomkeerbaar en moeten we nu naar een oplossing, liefst snel en zonder conversie-verlies. Zouden die mediaburo's hier een idee voor hebben ? Ook van hun kant blijft het akelig stil. :-\
 

sun

Nieuw lid
13 jan 2012
83
0
0
#8
Hoi ouwesmurf, bedankt voor je antwoord, snap het weer iets beter. Volg het verder met belangstelling.

Kan het ook geen voordelen hebben als google niet meer op basis van surfgedrag kan werken ? Zijn ze dan niet gedwongen om zich weer meer op werkelijke content te richten waar de koppeling (advertentie) wordt gemaakt naar de juiste doelgroep ?
 

ouwesmurf

Nieuw lid
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#9
Kan het ook geen voordelen hebben als google niet meer op basis van surfgedrag kan werken ? Zijn ze dan niet gedwongen om zich weer meer op werkelijke content te richten waar de koppeling (advertentie) wordt gemaakt naar de juiste doelgroep ?
Op het eerste gezicht wel, alleen neem nu de giga grote groep hobbyisten, postzegelverzamelaars, vissers, mierenfluisteraars etc., zijn nauwelijks adverteerders voor te vinden waarbij de advertentie dan ook nog iets oplevert.
Dan is het natuurlijk een aardige oplossing om van mensen het gedrag te volgen om erachter te komen dat ze op zoek zijn naar een autootje van het merk Maybach ....... dàt gaat wèl iets opleveren.

Dit is ook de hele filosofie van Google, wanneer we topman Amit Singhal mogen geloven, àlles van mensen weten en wat hen drijft.
(Overigens ..... bedenk dat ook Facebook en Twitter zich soms bezighouden met volg-gedrag ... + buttons + cookies!)

En alles weten, levert niets op behalve kosten. Alles wat je van anderen weet, commercialiseren, da's de kunst.

Is ook de kunst van al die APP schrijvers die gratis hun app's ter beschikking stellen, en je gegevens doorverkopen aan derden. En dat vinden die mobiele liefhebbers zelden erg, want ze staan bij de winkel in de rij om aub een mobiel met nog meer apps te kopen.

Zie je de logica erachter ? Nee, niemand niet. Geen enkele logica en dat is dan weer zo knap van politici, nog beter dan Hans Klok zien ze iets wat niemand ziet. :-*

Overigens : Google zal wel weer zich proberen te onttrekken aan EU richtlijnen, de website-eigenaar is echter verantwoordelijk voor wat er op de website gebeurt. Deze kan dus ook binnen het dashboard van Google Adsense aangeven of er gegevens van diens site gebruikt mogen worden voor gepersonaliseerde resultaten en of deze op de site mogen worden weergegeven.
Er is altijd een voorwaarde geweest zijdens Adsense, dat er een aangepaste disclaimer/privacyverklaring dan op de site moet staan.
Bij mij staat die toestemming er niet meer, kan dus een lagere opbrengst opleveren, maar dat is een keuze.:)