Een landingpage is goed als hij relevant is ten opzichte van de zoekopdracht of de advertentie. Je kunt dus naar mijn mening pas beoordelen of het een goede landingpage is als je hem ziet in relatie tot de zoekterm (en evt de advertentie, als je landingpages voor een AdWords campagne maakt).
Als gebruikers niet meteen datgene vinden waarvoor ze op de advertentie hebben geklikt, verlaten ze de site direct weer en zullen ze niet terugkomen of opnieuw op een advertentie klikken. Een aantal tips om te voorkomen dat dit gebeurt:
1) Maak pagina's die substantiële en nuttige informatie bieden aan de eindgebruiker. Als de landingspage voor het grootste gedeelte bestaat uit advertenties of algemene zoekresultaten (zoals een directory of catalogus), moet u zoveel mogelijk informatie geven naast de informatie die in de advertentie wordt genoemd.
2) Bied unieke inhoud aan (inhoud moet niet gelijk zijn aan of lijken op de inhoud van een andere site).
3) Zorg voor 2 of 3 goede aanbiedingen op de landingpage, met een duidelijke foto en prijs.
4) Houd de pagina kort en bondig, probeer niet het hele assortiment aan te bieden. Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar een nokia 6060, heeft het geen zin om accessoires voor een siemens telefoon op de landingpage weer te geven.
5) Het is bekend dat surfers niet echt ?lezen? maar veeleer de inhoud van een website ?scannen ?met hun ogen. En dat betekent natuurlijk dat u de inhoud zo moet opstellen dat hij makkelijk scanbaar is: geen hopeloze blokken tekst dus maar spelen met bullet points, kopjes, en zo voort en zo verder.
In het geval van de eerste pagina is er nauwelijks info. De kans dat de gezochte info er staat is naar mijn mening dan ook klein, wat dit een slechte landingpage zou maken. De tweede link KAN een goede landingpage zijn, als de bezoeker ook daadwerkelijk op 1 van die drie producten heeft gezocht. Wederom: relevantie in de keten is alles....
Overigens bouw ik de meeste landingpages voor gebruik met AdWords campagnes. Als ze daarnaast worden opgepikt en in de organische resultaten komen is dit een prettige, welkome bonus.