Merchants die met kortingscodes verleiden

DikkieD

Nieuw lid
25 okt 2007
973
0
0
#1
Ik las zojuist dit: http://www.tourpress.nl/nieuws/7/Overig/25004/Kids-Vakantiegids-geeft-penalty-aan-kortingscodesites

Leuk initiatief van Kids Vakantiegids. Jammer dat ze niet direct de merchants die dit toepassen eruit gooien. Ik zou graag wel over de lijst/resultaten willen beschikken. Hopelijk willen ze het met 'de rest' delen, maar dat lijkt me wishful thinking :).

Maargoed, ik vind het niet netjes als merchants zelf ook nog eens hun bezoekers het idee geven dat er nog wat korting te snoepen valt. Het zou mij niet eens verbazen als merchants eigen sites in de lucht hebben met die kortingscode, alleen om zo weer zelf de cookie te zetten...
 
12 jul 2012
287
0
0
#2
Geschat wordt dat het toestaan van kortingscodesites door merchants voor Kidsvakantiegids.nl een conversieverlies betekent van circa 40%.
Dat is niet mis!
Meeste kortingscodesites zijn dan ook echte concurrenten die veel te eenvoudig nog even dat laatste koekje pakken. Voor de meeste adverteerders word er bij kortingscode sites enkel geconverteerd vanuit de zoekwoorden '[shopnaam] kortingscode', terwijl de bezoeker al in de bestelstraat zit.
 
12 jul 2012
287
0
0
#3
Overigens; als het tot 40% conversieverlies lijdt, betekent dit dan dat 40% van al de sales van adverteerders via een kortingscode partij loopt??
Kan ik me niet voorstellen namelijk..
 

cindy77

Nieuw lid
16 dec 2010
25
0
0
#5
Goed initiatief inderdaad. Ik heb ook al verscheidene reisorganisaties om die reden uitgezet. Een persberichtje van Kidsvakantiegids doet misschien weer wat meer ogen open.
 

Gumtree

Nieuw lid
13 apr 2008
178
0
0
#6
PeterH zei:
Overigens; als het tot 40% conversieverlies lijdt, betekent dit dan dat 40% van al de sales van adverteerders via een kortingscode partij loopt??
Kan ik me niet voorstellen namelijk..
Dat denk ik niet, ik merk namelijk wel een verplaatsing van het verkeer vooral in de reisbranche, verkocht ik vroeger tientallen hotelovernachtingen per maand, en enkele leuke vliegtickets is het nu amper een handje vol. Dit verkeer verplaatst zich naar de apps, de adsense campagnes en de nieuwsbrieven van de merchants waarmee de klant bestookt wordt.

Dat een deel van het omzet richting de kortingcode sites gaan dat denk ik wel. Daar ik aan twee kanten van de medaille bezig ben met affiliatie marketing heb ik een klein onderzoekje gedaan in de klikstatistieken. Ik kan deze maand maar 1 directe sale aanwijzen die van een content site naar een kortingscode site is gegaan. Echter wij stellen als eis dat de kortingscode ook echt is gebruikt en niet een simpel jpg-je met klik hier voor de code om vervolgens de cookie te droppen. De kortingscode wisselt dan ook meerdere keren per maand.Dus deze sale wordt toegekend aan de site die als eerste de cookie heeft geplaatst.

Waarom dan toch een kortingscode? Er wordt op gezocht, er wordt op gevonden en als je geen kortingscode opgeeft dan zoekt de klant net zolang tot hij iets gevonden heeft waardoor het product centen goedkoper is bij de concurrent.

De ergste kortingcodes sites zijn die sites die gewoon iets verzinnen, Zo zwerft er op een van die sites een code rond van 20% korting. Als dan blijkt dat die code niet bestaat bellen klanten dus gewoon op om alsnog die 20% op te eisen. Leg ze dan het systeem van de kortingcode sites maar uit.
 

DikkieD

Nieuw lid
25 okt 2007
973
0
0
#7
Prima. Wat mij betreft mag deze vorm van oplichterij (want de codesite verdient er mooi aan) op deze manier worden aangepakt. De opportunistische bezoeker mag ook wel eens met het probleem te maken krijgen. Een bestaande code is overigens geen probleem...tot op zekere hoogte.

Ik vind het vooral waardeloos dat een merchant zelf focus legt op de kortingscode, en vervolgens de bezoeker eigenlijk een wortel van soms maar een promiel van de orderwaarde als korting biedt.

Weten jullie of de volgende merchants hier opzichtig gebruik van maken?:

- Fox Vakanties
- Sawadee
- Koningaap
- SNP
- World Ticket Center
- Baobab
- De Jong Intra
- Djoser
- 333Travel
- NRV
- Van Verre
- Kras
- BBI travel
- Shoestring
- Tico

etc?
 
12 jul 2012
287
0
0
#8
muggetje zei:
PeterH zei:
Overigens; als het tot 40% conversieverlies lijdt, betekent dit dan dat 40% van al de sales van adverteerders via een kortingscode partij loopt??
Kan ik me niet voorstellen namelijk..
Dat denk ik niet, ik merk namelijk wel een verplaatsing van het verkeer vooral in de reisbranche, verkocht ik vroeger tientallen hotelovernachtingen per maand, en enkele leuke vliegtickets is het nu amper een handje vol. Dit verkeer verplaatst zich naar de apps, de adsense campagnes en de nieuwsbrieven van de merchants waarmee de klant bestookt wordt.

Dat een deel van het omzet richting de kortingcode sites gaan dat denk ik wel. Daar ik aan twee kanten van de medaille bezig ben met affiliatie marketing heb ik een klein onderzoekje gedaan in de klikstatistieken. Ik kan deze maand maar 1 directe sale aanwijzen die van een content site naar een kortingscode site is gegaan. Echter wij stellen als eis dat de kortingscode ook echt is gebruikt en niet een simpel jpg-je met klik hier voor de code om vervolgens de cookie te droppen. De kortingscode wisselt dan ook meerdere keren per maand.Dus deze sale wordt toegekend aan de site die als eerste de cookie heeft geplaatst.

Waarom dan toch een kortingscode? Er wordt op gezocht, er wordt op gevonden en als je geen kortingscode opgeeft dan zoekt de klant net zolang tot hij iets gevonden heeft waardoor het product centen goedkoper is bij de concurrent.

De ergste kortingcodes sites zijn die sites die gewoon iets verzinnen, Zo zwerft er op een van die sites een code rond van 20% korting. Als dan blijkt dat die code niet bestaat bellen klanten dus gewoon op om alsnog die 20% op te eisen. Leg ze dan het systeem van de kortingcode sites maar uit.
Heb je dit ook onderzocht? Kun je in je analytics zien hoeveel bezoekers daadwerkelijk vanuit de kortingscode site op jouw site kwamen? *dus niet een terugkerende bezoeker?
 

Gumtree

Nieuw lid
13 apr 2008
178
0
0
#9
Ilya zei:
Prima. Wat mij betreft mag deze vorm van oplichterij (want de codesite verdient er mooi aan) op deze manier worden aangepakt. De opportunistische bezoeker mag ook wel eens met het probleem te maken krijgen. Een bestaande code is overigens geen probleem...tot op zekere hoogte.

Ik vind het vooral waardeloos dat een merchant zelf focus legt op de kortingscode, en vervolgens de bezoeker eigenlijk een wortel van soms maar een promiel van de orderwaarde als kroting biedt.

Weten jullie of de volgende merchants hier opzichtig gebruik van maken?:

- Fox Vakanties - nee
- Sawadee - nee
- Koningaap - nee
- SNP nee
- World Ticket Center ja, plus irritante nieuwsbrief pop-ups
- Baobab - nee
- De Jong Intra -
- Djoser - nee
- 333Travel - nee
- NRV - nee
- Van Verre - nee
- Kras - nu niet, komt soms wel eens voor
- BBI travel - nu niet, heb ze wel eens gezien, tevens behoorlijke mail spammert
- Shoestring - nee
- Tico - die zijn toch vorige week gestopt bij TT??

etc?
Heb je dit ook onderzocht? Kun je in je analytics zien hoeveel bezoekers daadwerkelijk vanuit de kortingscode site op jouw site kwamen? *dus niet een terugkerende bezoeker?
Niet heel diepgaand maar als de zoektermen <webshopnaam> + kortingscode in de top 5 van de zoekwoorden staat en goed is voor een aanzienlijkdeel van het zoekverkeer dan spreekt dat wel voor zich denk ik.