moet een coupon affiliate een lagere commissie krijgen?

10 aug 2009
73
0
0
#2
Ja! (alhoewel, 'moet')

Net twee maanden zelf bezig met een kortingscodes site en bij sommige adverteerders stel ik dat zelfs voor (minder commisie in ruil voor een exclusieve kortingscode)
 
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#3
Goede en veel opspelende discussie.

In veel gevallen is dat wel logisch. Het gaat er vooral om hoe je kortingscodes inzet.
Kortingscodes die zijn bedoeld voor een specifieke product- of productgroep promotie zullen eerder de volledige commissie krijgen dan kortingscodes op de gehele collectie aangezien die vaker via Google gezocht worden en vaak pas in het eindproces van de bestelling (dus ver na beslissingsproces) ingezet worden. M.a.w. op die manier kost het de adverteerder marge op een klant die toch al had besteld, alleen is de klant nu iets blijer omdat die nog een korting heeft weten te scoren.
 

lve

Nieuw lid
11 jul 2008
27
0
0
#4
Interessante discussie. Vandaag verscheen ook een artikel op econsultancy.com over coupons en het overschrijven van cookies van andere affiliates (zie link hieronder). Uit onderzoek blijkt dat dit nauwelijks gebeurd en dan lijkt mij een volledige vergoeding ook terecht.

http://econsultancy.com/uk/blog/6748-the-truth-about-affiliates-and-cookie-overwriting
 

javisst

I just love CPO
9 sep 2010
19
0
0
www.eiwitpoeder.nl
#5
adverteerders zijn vaak geneigd om coupons NIET te voeren omdat ze bang zijn dat ze extra kosten (lees: aff. vergoeding) krijgen bij de klanten die vanuit de winkelwagen opzoek gaan.

Zou het dan niet verstandig zijn om de coupon box pas na de winkelwagen te plaatsen. De klant heeft dan al op BESTELKNOP gedrukt...oftewel heeft de aankoopbeslissing in zijn gedachte al gemaakt......Of werkt dit niet zo?
 

vince75

Nieuw lid
10 apr 2010
10
0
0
#6
Mr. Eiwitpoeder zei:
adverteerders zijn vaak geneigd om coupons NIET te voeren omdat ze bang zijn dat ze extra kosten (lees: aff. vergoeding) krijgen bij de klanten die vanuit de winkelwagen opzoek gaan.

Zou het dan niet verstandig zijn om de coupon box pas na de winkelwagen te plaatsen. De klant heeft dan al op BESTELKNOP gedrukt...oftewel heeft de aankoopbeslissing in zijn gedachte al gemaakt......Of werkt dit niet zo?
Ik ben het hier wel mee eens, in principe zijn onze codes slechts één week te gebruiken zijn. Maar we zien in de bestellingen gewoon een verschuiving van de code zoekende consument.

als ik via een kortingcode al 5% cadeau geeft vervolgens de aff. ook nog een 5% en daarbij de vergoeding van de aff. partner ook nog eens bij optel dan verdampt er al een groot deel van je marge.

Daarbij ben ik fel tegen kortingcodes sites die je bewust pas een kortingscode laten zien nadat er een cookie is geplaatst.

Trouwens wel opvallend: zodra je éénmaal begint met kortingscodes loopt je nieuwsbrieven abonnementen bestand in no-time over met kortingcode sites.
 
W

Wim

Guest
#7
Adverteerders kunnen toch een simpele oplossing toepassen.
Zodra een klant iets in de winkelwagen stopt worden er daarna geen cookies meer geplaatst.
Een kortingcode affiliate heeft dus geen baat bij latere zoekers via Google.
Een gewone affiliate heeft nu kans op de sale en wordt niet door de kortingssite overschreven.
Een adverteerder heeft kansen op een 'normale' klant zonder extra affiliate kosten.
Dus wat de klant gedaan heeft voor het eerste item in de winkelwagen is beslissend voor het traject erachter.
 
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#8
Dat is heel geen gek idee Wim!
Uit onderzoeken blijkt dat kortingscode-partijen vaak geen cookie overschrijven lees ik in UK (zoals hierboven gepost is), Het idee van Wim moet voor alle affiliates dan geen probleem zijn, dus is de discussie omtrent wel/niet inzet van kortingscodes over en kunnen alle adverteerders zonder problemen over op kortingscodes.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#9
Vooropgesteld : goed idee van Wim, punt.
Of het toereikend is, in mijn optiek niet helemaal of helemaal niet, al naar je wilt.

Ik kan me nog een discussie herinneren met Twan Rutten op dit forum omtrent als voorbeeld Nonplusultra, maar zie het zelf afgelopen weken in elektronica ook gebeuren, dat je voor een bepaald artikel weliswaar de winkelwagen-procedure aangaat en toch niet afrondt.

(blijft me via Criteo en Google dan ook achtervolgen, hoeft niet, heb elders al gekocht )

Kan zijn omdat de klant zich bedenkt, kan zijn - en dat komt veel vaker voor - omdat de kassaprocedure minder foutloos en helder / converterend is dan gedacht, maar vooral en inherent aan het vorige, dat er bij de kassa - pagina's nog veel te veel verleidingen staan om ook te bekijken.

Wat bij een supermarkt een sterke troef is, is dat bij een webwinkelkassa en zeker voor affiliates bepaald niet, daar moet de gang van betaling direkt en zo snel mogelijk afgerond worden. Komt de klant nà betaling terug op een bedankpagina - en ik heb zelf de afgelopen weken die gang gemaakt èn geconstateerd dat die bedankpagina belabberd is of ontbreekt ( grotere witgoed/bruingoed ketens ) - dàn kun je als webwinkelier proberen om nog een ander artikel aan te bieden.

Destijds heeft ook Twan dat met deskundigen - je kunt er het forum op nalezen - besproken en laten aanpassen.

Conclusie : cookies en andere grutterswaren pas weer ( zouden ze de datum en tijd kùnnen normaliseren ? ) vrijgeven nadat de betaling per iDeal of elke andere methode is voltooid voor dàt artikel.
Het moet voor een ander artikel weer wel kunnen, want dezelfde klant kan bij hetzelfde warenhuis de ene dag een boormachine kopen en een andere dag een koelkast, kan allebei Bosch zijn als fabrikant en toch meer dan 1 affiliate. 8)

Staat en valt bij de kassaprocedure en daar is nog veel werk te doen. Maar het moment van plaatsing in de winkelwagen is te vroeg in mijn optiek.