Multi language website (Google doet wat?)

S

svteg

Guest
#1
Ben momenteel bezig met een website die in de basis engels is, tenzij er een Nederlandse of Duitse taal wordt hekend, dan presenteer ik dezelfde website in de browsertaal, nu heb ik de keuze om dit altijd in de root te doen, dus een Nederlander krijgt op de root domein de nederlandse website te zien, of diegene wordt doorgelinked naar een subdomein /nl of /de bijvoorbeeld. Nu zou ik graag de subdomeinnamen zoveel mogelijk achterwege laten, ik vraag me daarom ook af hoe Google er mee omgaat wanneer ik op de root domeinnaam verschillende talen presenteer, is Google zo slim dat Google.nl de Nederlandse versie indexeert, Google.de de Duitse versie en Google.com de Engelse versie. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, en het zou erg lelijk worden als Google.de de Nederlandse versie zou indexeren (als die kans er is ga ik met subdomeinnamen aan de slag).

Is hier iemand die er toevallig wel praktijkervaring mee heeft? (vage theorieën zijn ook welkom) ;)
 
B

Beachboy

Guest
#2
Misschien heb je hier wat aan;
http://www.google.com/support/forum/p/webmasters/thread?tid=53d9ef00e00fd925&hl=nl
 

yodeho

Nieuw lid
12 mrt 2008
155
0
0
#3
Subdomein, subdir of voor elk land / taal een eigen domein...er bestaat eigenlijk geen 'foute' keuze. Elke optie heeft zo zijn voor- en nadelen. Om tot een betere afweging te komen heb ik wat leesvoer voor je. Er zit hier en daar wel wat overlap in :

- http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2008/08/how-to-start-multilingual-site.html
- http://www.seomoz.org/blog/geolocation-international-seo-faq
- http://eduardblacquiere.com/international-seo/

- http://www.seoguru.nl/seo-blog/update-seo-tutorial-on-geo-targeting-and-language-targeting/
- http://www.marketingfacts.nl/berichten/20080905_multilinguale_website_in_de_praktijk/
 
S

svteg

Guest
#4
Bedankt beide voor het leesvoer, ik lees oa het volgende:

The same content in different languages is not considered duplicate content. Just make sure you keep things organized. If you follow one of the site structure recommendations mentioned above, this should be pretty straightforward. Avoid mixing languages on each page, as this may confuse Googlebot as well as your users.
Even voor de duidelijkheid, ik wil(de) dus meerdere talen afhankelijk van herkomst ip en browser taal op de root domeinnaam presenteren. domein.nl is in de basis engels, tenzij er een andere taal wordt herkend (in 1e instantie nederlands of duits) en dan wordt op domein.nl dus de nederlandse of duitse content getoond. Voor bezoekers moet dit duidelijkheid verschaffen, maar voor de google bot kan dit problemen opleveren, ik heb nog even wat voorbeelden opgezocht:

www.bing.com - toont nederlandse content, zoek je binnen google.nl dan komt er geen Nederlandse bing bovenaan te staan, ditzelfde geldt voor de website http://whos.amung.us/ Deze is vanaf mijn ziggo isp geheel in het Nederlands, maar deze content is niet geïndexeerd binnen Google.nl. Wordpress kiest voor een subdomeinnaam, dus nl.wordpress.com, en geen subdirectory, wat ze vermoedelijk doen om er zo een losse community van te maken, welke losstaat van de root.

Ik neig nu toch naar alle talen op de root domeinnaam, de domeinnaam spreekt namelijk wel voor zich, en wanneer deze in google.nl in het Engels getoond wordt is dat op zich geen probleem. Aangezien de Google spider vanuit de engels taal werkt, schat ik de kans op bijvoorbeeld het presenteren van duitse content binnen alle googles uitgesloten.
 

yodeho

Nieuw lid
12 mrt 2008
155
0
0
#5
Wat je wil kan. Maar maar het is en blijft tricky. Denk aan iemand uit Zwitserland, waar Duits, Frans en Italiaans wordt gesproken ? Ook Bing heeft trouwens een 'eigen' nl url zie: url http://www.google.nl/search?hl=nl&q=bing+zoekmachine&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
Google zal alleen de engelse content indexeren. Maar een duitse bezoeker krijgt de site in het Duits te zien. Misschien plaats hij zelfs een link naar jouw site op zijn eigen site. Maar doordat Google alleen de engelse content heeft geindexeerd zal je dat niet veel/minder helpen in Google.de. Ik zou dan ook je duitse homepage plaatsen op b.v. domein.com/de/ of kiezen voor de.domein.com . Handiger voor de Googlebot en voor linkbuilding...
 
S

svteg

Guest
#6
Ik zit met een luxe probleem, en dat is A, de domeinnaam (dus daarmee website titel) dekt de lading compleet, in elke taal. En B, de linkbuilding gaat bijna vanzelf. Het gaat om een website waar een widget vandaan gehaald kan worden die een ieder op zijn of haar website kan plaatsen (waarmee automatisch een backlink gegenereerd wordt). De content is nihil, enkel een korte uitleg, dat ik deze aanbied in een andere taal is iets extra's maar in principe overbodig, aangezien de implementatie van een dergelijke widget volgens een oersimpel en bij webmasters bekend stramien gaat (het zijn webtermen).

Ik maak er bij deze een case van en zal begin volgend jaar mijn bevindingen tot dan toe in dit topic plaatsen. Het is een spielerei project (.com versie zit op 15000 bezoekers per dag), dus faalmomenten mogen ;)

I'll be back. 8)