Netwerken & Feeds, is het nou echt zo lastig?

22 apr 2006
810
1
18
inspiredmedia.nl
#1
Man man man,

Nu ben ik het laatste half jaar bezig geweest met feeds en ben geen één feed tegengekomen die ik simpelweg direct kon gebruiken. Er mist altijd wel iets, of verkeerde plaatjes bij verkeerde producten, verkeerde omschrijvingen bij verkeerde producten met verkeerde foto's, verkeerde links, niet werkende links... en noem ze maar op!

Mijn vraag is dan ook: Netwerken, is het nou echt zo lastig om hier wat meer tijd in te steken en dit gewoon goed voor elkaar te krijgen?

Het is namelijk om moe van te worden! Ik ben toe aan weekend!
 
W

Wim

Guest
#2
Kom op zeg, laat ze de feeds maar vergeten.
Als ze daar ook tijd aan moeten besteden moeten we op het beantwoorden van e-mails en tickets nog langer dan een week wachten. ;D
 

xipe

Nieuw lid
31 mrt 2008
650
0
16
#3
Ik heb dezelfde ervaring. Zelfs een netwerk als Tradetracker, dat ik hoog heb staan, lukt het niet om consistente feeds af te leveren. De volgorde van de csv feeds wisselt dagelijks en ik heb het opgegeven om de boel steeds handmatig aan te passen.

Dan maar wekelijks even handmatig en op de koop toe nemen dat je geen actuele data hebt.
:mad:
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#4
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de vergoedingen bij de slimste affiliates terechtkomen. En de slimste affiliates zijn die affiliates waardoor de netwerken slapend rijk worden, omdat ze er geen werk aan hebben. Dus affiliates die emails en tickets sturen moet je beslist geen aandacht aan besteden, dus vooral geen mails en tickets beantwoorden.

Slimme affiliates komen er ook vanzelf wel achter dat ineens de velden van een feed door elkaar zijn gehusseld, dus die hoef je daar echt niet van op de hoogte te brengen. Ook niet als het hoogseizoen net aanbreekt. Hoe zou dat ook kunnen als je er zelf niet van op de hoogte bent. Want zo'n feed stel je toch automatisch samen door de site van de merchant periodiek te rippen? Uiteraard zonder daarna een kwaliteitscontrole toe te passen of zelfs maar een functie in dat script in te bouwen die je ervan op de hoogte stelt dat de structuur van de feed ineens is gewijzigd? Als die merchant teveel tickets krijgt van de affiliates, kun je er altijd nog eens over nadenken om in te grijpen dus zelf hoef je die tickets en mailtjes echt niet te lezen.

Een slimme affiliate weet ook dat eenrichtingverkeer voor een netwerk veel handiger werkt. Dus als een mbo-marketeertje dat bij een netwerk werkt bedenkt dat het toch eigenlijk wel fantastisch is dat affiliates de kans krijgen om een gratis ijsje te winnen en als hij daar een prachtdeal over weet te sluiten met een merchant, dan moet hij al zijn tijd kunnen besteden aan het bombarderen van die affiliates met mailtjes over die unieke kans om een ijsje te winnen (daar zou hij zelf tenslotte ook dolgelukkig van worden) en de boodschap nog eens herhalen in de dagelijkse nieuwsbrief. Diezelfde waarin geen plaats was voor een mededeling over een gewijzigde feed.

En denk nou niet dat die mbo- en hbo-marketeertjes niet leren dat een goede relatie met hun klanten belangrijk is. Als je ze een target geeft, dan bedenken ze echt wel dat klantrelaties zo belangrijk zijn dat je daar even persoonlijk over moet bellen. Dat je daarbij moet bedenken dat je alleen mensen moet lastig vallen die baat kunnen hebben bij het bereiken van jouw target is dan weer teveel gevraagd. Dus verdiep je je niet eerst in die klant maar bel je at random, want ook zij hebben immers tijd genoeg? En je stuurt de urgente mededeling dat er nu ook een merchant is die theelepeltjes verkoopt (handig: je kunt je in een keer aanmelden als affiliate van geletheelepeltjes.nl, pimpelpaarsetheelepeltjes.nl, zilverentheelepeltjes.nl en koperkleurigetheelepeltjes.nl!) toch zeker ook aan affiliates die alleen winterbanden verkopen?

Ook leuk: in werktijd een paar dagen naar een zonnige bestemming onder het motto aanhalen van klantrelaties. Dus dan schrijf je een contest uit waarmee affiliates zo'n reisje kunnen winnen. Dat je daarmee alleen affiliates trekt waarbij de winst van zo'n reisje groter is dan de waarde van hun arbeid gedurende die dagen, dat gaat je uiteraard boven de pet: voor jouzelf geldt toch zeker hetzelfde? Dus is het een buitenkansje, dat je prima vakinhoudelijk kunt verantwoorden.

En als ondanks de crisis de markt zo blijft groeien dat je netwerk al voortstrompelend nog internationaler wordt, dan heb je toch zeker iets om trots op te zijn?

Nee, die Klaas Koopman heeft er maar verdomd weinig van begrepen als hij zich afvraagt of het nou echt zo lastig is om wat meer tijd te besteden aan het op orde krijgen van feeds. Daarvoor heb je mensen nodig die verstand van zaken hebben en klantgericht zijn. En dan moeten ze ook nog enig benul hebben van technische zaken of in staat zijn om te communiceren met mensen die dat hebben (en vice versa). Dat mag voor een affiliate vanzelfsprekend lijken, maar krijg dat maar eens geregeld binnen een netwerk! Bovendien gaan mensen met verstand van zaken ten koste van het aantal marketeers en dat kunnen we toch zeker niet hebben.

</sarcasme modus off>
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#6
Klaas Koopman zei:
Man man man,

Er mist altijd wel iets, of

verkeerde plaatjes bij verkeerde producten,
verkeerde omschrijvingen bij verkeerde producten met verkeerde foto's,
verkeerde links,
niet werkende links
... en noem ze maar op!

Netwerken, is het nou echt zo lastig om hier wat meer tijd in te steken en dit gewoon goed voor elkaar te krijgen?
In het prenatale stadium van verstrekking van feeds was het Daisy die het eerst "iets" ging verstrekken, een versimpeling van feeds èn voor gewone feeds een voorbeeldscript.
Dat was al méér dan andere netwerken op konden hoesten. Echter : in alle gevallen gold dat er géén service kon worden geboden ..... anders gezegd, zoek het zelf maar uit. En dat hebben velen gedaan. Zelf heb ik bij websitetools verderop al diverse deelscripts neergelegd, weliswaar obv csv. Jaaaaren her.

Anderen verwachten dat complete websites zomaar af te halen zijn immers netwerken roepen : datafeeds leveren gouden eieren op.

Daarvóór en daarna waren er altijd 'collegae' die niets van hun kunsten wilden openbaren en inderdaad met bijv. scraping gingen werken. Sommige netwerken deden later dat kunstje ook, omdat de adverteerder niet zelf iets wilde regelen. Vergis je niet : zelfs adverteerder publiceren artikelen die niet of niet meer leverbaar zijn. Soms staat er nog netjes bij : 'uitverkocht'.

En dan kom je als vanzelf bij de bron van het kwaad - en tegelijkertijd als altijd hetzelfde liedje - : de adverteerder wil misschien wel, weet eigenlijk helemaal niet waarom, maar dat kontakt van dat netwerkburo zegt dat het zo goed is, nou, je mag, doe maar wat, als het maar niets kost en heeeeeeel veel opbrengt.
Niet alle, wel het beeld van veel adverteerders.

Netwerken kunnen wel iets meer testen loslaten op feeds, maar incorrecte plaatjes zien zij ook niet, verkeerde links zien zij ook niet. Het staat en valt met de adverteerder en diens bereidheid om behandelbaar en verkoopbaar materiaal te verstrekken.
En dan geldt hetzelfde als bij de tracking/keuring : wie niet wil moet je laten gaan, is de keus van de adverteerder.

Vervolgens : werk je met PriceTapestry ( de rest ken ik niet zo goed , behalve m'n eigen scripts ) dan zijn er al heel veel filters beschikbaar om je te helpen bij de remapping, hebben ze onderweg de kolomnaam (csv) gewijzigd, zie je dat aan de vervangtekens in de weergave.

Er zijn ook bedrijven die feeds toeleveren, maar ook dan blijf je met deze materie zitten. Eén troost van het nadeel bij het voordeel : veel adverteerders leveren dezelfde feed ook aan Google Shopping (zie je het voor je ;D )

Zou er dan ook voor pleiten om van adverteerders te verlangen dat zij een keus maken .... een afzonderlijke feed voor Google en een afzonderlijke feed voor publishers.
Het heeft voor ons namelijk volstrekt geen zin om nog gegevens te promoten die ook al in G.Shopping staan 8)

Dan komt het er als resultaat op aan : hou je nog wat over om te promoten, waarschijnlijk wel want dan zal op enig moment ook gaan blijken dat ook Google Shopping niet die ene GANS is met dat ene gouden ei. ;)
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#7
wat ook dramatisch is : een adverteerder die het wonder heeft uitgevonden van een plaatje "on the fly", gegenereerd door een script. Is meestal gebaseerd op het model van een '.jpg' , maar dan zonder de extensie jpg.
Ook - zoals Wehkamp het uitvoert - met een xx-yy-01 extensie ( nee, nergens een punt) .

Met een eigen script kun je dat omzeilen door het gelijk te stellen met jpg. Binnen bijvoorbeeld Wordpress kun je gebruik maken van ondermeer 'Easy Fancy Box'. En dan werkt het niet. En dan zijn ze bij de adverteerder niet van plan om binnen de eerstvolgende jaren dat te gaan veranderen. Is jouw probleem.

Dat krijg je dan dus nooit opgelost. Immers, EFB is nog immer bezig met uittesten.
Kun je je afvragen, hoe doen anderen dat dan ?
Kun je je afvragen, zouden die adverteerders nooit kontakt hebben gezocht met netwerken of publishers ?

Je kunt het je afvragen......
Beter van niet ;D
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#8
ouwesmurf zei:
Netwerken kunnen wel iets meer testen loslaten op feeds, maar incorrecte plaatjes zien zij ook niet
Maar als er geen correct plaatje beschikbaar is en dat is vervangen door nopicture250x250.jpg of iets vergelijkbaars (waarop bijvoorbeeld als alternatief voor een plaatje het logo wordt getoond), dan moet dat er toch uit te pikken zijn.

Als er in de feeds een oproep staat om toch vooral onze charmante assistente te bellen (met het nummer erbij), dan kun je dat er toch eenvoudig uitfilteren?

En als iedere beschrijving eindigt met klik op tab xxx voor meer informatie, dan is het toch ook een peulenschil?

Niet dat ik er erg mee zit dat dit soort fouten in de feeds zitten, want ieder filter dat ik zelf toevoeg geeft mee een concurrentievoordeel op mensen die een feed 1 op 1 doorplaatsen. En als een concurrent in februari nog steeds kerstreizen aanbiedt omdat die nu eenmaal nog in de feed zitten, sta ik echt niet met tranen in de ogen omdat zijn site er zo onbetrouwbaar uitziet.

Maar als we over dit onderwerp praten uit het oogpunt van volwassenheid van de markt, moeten we toch maar concluderen dat het nog steeds bar en boos is.

Het staat en valt met de adverteerder en diens bereidheid om behandelbaar en verkoopbaar materiaal te verstrekken.
Dat geldt voor de adverteerder die bewust een feed aanbiedt. Als je kijkt naar adverteerders die zelfstandig feeds aanbieden, dan is daar zelden iets mis mee en als er eens een probleem is dan is dat snel verholpen.

Maar voor adverteerders die door een netwerk in de feeds zijn gepraat (levert veel op, wij zorgen er verder wel voor want we trekken zo je hele site leeg) ligt de verantwoordelijkheid toch meer bij het netwerk.

Wat m.i. sowieso een verkeerde benadering is is gebruikmaken van tools die zijn gebaseerd op de werktuigen die ooit gemaakt zijn voor spammers die goede sier maakten met andermans content: scripts om een site leeg te trekken. Deze scripts leveren de meeste troep op en zijn ook nooit bedoeld voor mensen die een relatie met de eigenaar van de informatie hebben maar juist voor snodaards die die toestemming nooit zullen krijgen.

Ik ken geen site van een merchant die niet is gebaseerd op een database waar de benodigde gegevens allemaal keurig in zitten. Van die informatie valt een al even foutloze feed te maken. Kwestie van even vragen om de database en verzoeken om daarvan periodiek een update klaar te zetten achter een wachtwoord, zodat die automatisch opgehaald kan worden. En als dat al teveel moeite is, dan moet je je afvragen of je van die merchant een feed aan moet bieden. En als het voor het netwerk teveel moeite is, dan maken we het dat netwerk kennelijk nog steeds te makkelijk om geld te verdienen.
 
11 jan 2013
30
0
0
#9
Als newbie moet ik toch zeggen dat ik eigenlijk nog geen last heb gehad van m'n feeds. Werk met slechts 5 partijen en heb alle 5 de feeds in gebruikt.

I.v.m. Duplicate content gebruikt ik echter maar 2 velden van iedere feed. De naam van het product en de prijs. De rest van de pagina brei ik er zelf om heen.

Ik ben nu zelf aan het testen door 1 productgroep op een nieuwe website te promoten en helemaal geen datafeed te gebruiken. Is wel wat meer werk in onderhoud maar het scoren op Google moet hopelijk dan beter gaan. Meer mensen die feeds voor gezien houden om beter te scoren op Google? Of kunnen jullie mijn experiment al omver blazen en ben ik voor niks bezig? :'( Ik denk dat unieke content i.c.m. niche toch wel wat moet gaan doen.
 
28 jul 2012
22
0
0
www.cubaplaza.nl
#10
Moet je voor de gein bij Tradetracker eens een (rss)feed binnenhalen van boekhandel deZwerver geselecteerd op Cuba.
Inderdaad, er verschijnt van alles, maar geen enkele kaart of gids over Cuba.
Met m'n beperkt digitaal inzicht zelf maar wat geknipt en geplakt en wat herschreven: http://cubaplaza.nl/reisgidsen

Voor mij is het m'n site slechts een hobby, maar je zou er je brood mee moeten verdienen en dit soort feeds zo aangeleverd krijgen...
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#11
Ik ben nu zelf aan het testen door 1 productgroep op een nieuwe website te promoten en helemaal geen datafeed te gebruiken. Is wel wat meer werk in onderhoud maar het scoren op Google moet hopelijk dan beter gaan. Meer mensen die feeds voor gezien houden om beter te scoren op Google? Of kunnen jullie mijn experiment al omver blazen en ben ik voor niks bezig? :'( Ik denk dat unieke content i.c.m. niche toch wel wat moet gaan doen.
Stel nu, dat je in het geheel geen feed, zelfs geen enkele commerciele url zou plaatsen.

Jaren geleden kon je op dit forum en vele buitenlandse, lezen dat dàt voor affiliates de heilige graal was. Eerst een stroom van bezoekers trekken en pas later de commercie. Wanneer je op Tradetracker.be kijkt naar het interview met forumgenoot Barvee, lees je eigenlijk hetzelfde.

Maar dan komt de gemene opmerking : trek je ook dan bezoek. Scoor je ook dan in Google.
Nog steeds wordt het woord "unieke content" niet helemaal goed begrepen.
Ga er nou van uit dat Google gewoon niet meer kan indexeren en deels is dat waar. Vooral vanwege de gepersonaliseerde gegevens van de bezoeker !
Los daarvan, zijn er honderden zoekpagina-entries op zo ongeveer elk zoekwoord dat je kunt bedenken. Hoe moet je dat als zoekrobot indexeren ? Het is net zo simpel als 100 kaarten met de letter A.

Dan moet je zoeken naar iets wat jouw pagina echt uniek maakt, begrijpelijk voor een zoekbot.

Lukt je dat, dan kun je met meten en weten proberen een stuk commercie in te brengen, ook met een vorm van datafeed. Al is de datafeed van het verleden, vooral het verleden.
Maar zoek eerst de faktor 'uniek' op.


toevoeging : link TT-be Barvee toegevoegd
 
11 jan 2013
30
0
0
#12
ouwesmurf zei:
Ga er nou van uit dat Google gewoon niet meer kan indexeren en deels is dat waar. Vooral vanwege de gepersonaliseerde gegevens van de bezoeker !
Los daarvan, zijn er honderden zoekpagina-entries op zo ongeveer elk zoekwoord dat je kunt bedenken. Hoe moet je dat als zoekrobot indexeren ? Het is net zo simpel als 100 kaarten met de letter A.

Dan moet je zoeken naar iets wat jouw pagina echt uniek maakt, begrijpelijk voor een zoekbot.
Dat is precies wat het zo lastig maakt. Weet Google zelf wel waar de zoeker naar op zoek is als deze maar 1 of 2 woordjes intoetst.

Ik heb nu 2 commerciële sites welke ik aanjaag met adwords. thuisstudievergelijker.nl waarbij ik vele datafeeds gebruik (bijna 250 pagina's met datafeeds) en engels-voor-beginners.nl waar ik geen enkele datafeed gebruik. Hopen dat 1 van de 2 toch wel wat meer organisch verkeer gaat scoren. Beide heb ik volgens de webmastertool voldoende impressies maar de daadwerkelijke kliks blijven achter. Met adwords voldoende kliks maar de verhouding tussen inkomsten en uitgaven is dan natuurlijk wel een belangrijke factor

--------------
Ik lees nu net dit artikel: toekomst datafeed sites, vanmorgen gepost

dries zei:
ik vroeg me af of het nog mogelijk is om zonder al te veel marketing nog bezoekers op een niche datafeedsite te krijgen.
Gaat eigenlijk een beetje over hetzelfde. Een volle website met voldoende SEO technieken en voldoende data(feeds) wil tegenwoordig bijna niets meer zeggen. PJ geeft hier al een hele mooie uitleg en verklaring!
 
W

Wim

Guest
#13
Ik heb nu 2 commerciële sites welke ik aanjaag met adwords.
Wees maar blij dat het nog werkt!
Er zijn al websites die ik niet meer op adwords mag promoten omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#14
Wim zei:
Er zijn al websites die ik niet meer op adwords mag promoten omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.
Precies. Als je kijkt waar het geld mee wordt verdiend dan is Google gewoon een ordinaire advertentieboer. En als bezoekers die op advertenties klikken op een site uitkomen die geen toegevoegde waarde heeft, dan zullen ze een volgende keer minder geneigd zijn om op een advertentie te klikken en klikken ze (oh gruwel, daar gaat je goede geld) misschien wel op een van de natuurlijke zoekresultaten.

Google probeert de natuurlijke zoekresultaten kwalitatief zo goed mogelijk te houden, omdat dat haar bestaansgrond is. Maar ze lopen nog een stapje harder om de kwaliteit van de advertenties op peil te houden, want dat is wat uiteindelijk het geld oplevert.
 
11 jan 2013
30
0
0
#15
PJ zei:
Google probeert de natuurlijke zoekresultaten kwalitatief zo goed mogelijk te houden, omdat dat haar bestaansgrond is. Maar ze lopen nog een stapje harder om de kwaliteit van de advertenties op peil te houden, want dat is wat uiteindelijk het geld oplevert.
Ik blijf nu maar gewoon beide manieren proberen. Het zijn allebei nog sites die langzaam aan het groeien zijn in de zoekresultaten van Google dus met de nodige aanpassingen en continu up-to-date houden zal het toch wel een keer gaan lukken om goed te gaan scoren in de organische zoekresultaten. Sommige zeggen weleens dat het ook een kwestie van tijd is. Laten we die tijd dan maar goed benutten door een beetje te blijven pushen met adwords. :)