Oproep: Conversie Attributie

Trader

Nieuw lid
14 mrt 2008
140
0
0
www.imbull.com
#1
ha de mede affiliates, ben diep aan het duiken op 'conversie attributie & affiliate marketing' (zowel de pluspunten als de minpunten) nu is er een hoop gaande op dit gebied: zoals partijen die 'vooraf' op basis van eigen systemen !!ondoorzichtig!! goed of afkeuren voordat er een sale plaats vindt bij een affiliate netwerk. Hoe kijken jullie er tegenaan dat de macht van van affiliate netwerken (die tussen affiliates en adverteerders zitten, gedeeld belang) verschuift naar de media bureaus (die absoluut geen belang hebben bij affiliates) ?

En bovenal dat dit ondoorzichtig gebeurt....

Ps. Ik noem het wel conversie attributie in de titel, maar nu ik er dieper en dieper in duik lijkt conversie attributie niets anders dan een 'facade' om een product te verkopen die niets anders doet dan 'overall' de commissies verlagen. (in de breedte bij alle affiliates)

Wat vinden jullie van deze trend?
 

Trader

Nieuw lid
14 mrt 2008
140
0
0
www.imbull.com
#2
Hmmz.. waarom werken affiliate netwerken überhaupt samen met partijen die voor hun ondoorzichtig de commissies bepalen? Wat is dan nog het functie van een netwerk? Is het niet een soort van 'jezelf' uit de markt prijzen!?
 
B

Beachboy

Guest
#3
Hmmz Trader...volgens mij heb je er flink de pest in. :)

Maar je hebt absoluut gelijk, als er ergens nutteloze partijen zijn, dan zijn het wel die media bureaus. Zal wel horen bij alles wat met marketing te maken heeft, dure woorden en een hoop gezwets op niks af, een adverteerder is dan al snel onder de indruk, geeft graag wat uit handen en denkt dan extra zekerheid te hebben.
In principe doe ik zelf minder graag zaken met adverteerders die via een media bureau werken, bij bv doorlinken gaat eea vaak minder soepel, toch een extra website te passeren en dat stoort me. Wat me ook stoort zijn mailtjes van bureaus waar ik me niet bij heb aangesloten die mij gaan vertellen wat ik het beste kan doen...Schijnbaar geen opt-out mogelijk.
Valt me ook op dat die media bureaus behoorlijk wat personeel hebben en goed geld uitgeven. Moet toch ergens vandaan komen?
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#5
niets anders dan een 'facade' om een product te verkopen die niets anders doet dan 'overall' de commissies verlagen. (in de breedte bij alle affiliates)
conversie attributie ofwel het toerekenen van de benefits aan elk participerend marketing kanaal, het klinkt zo positief en ik ben het met je eens Jochem, het is het ook niet. Dat het in de breedte bij alle affiliates ten koste van de commissie gaat, daarmee ben ik het met je oneens.

Stel er valt een c1000-eurootje te verdienen, kun je een verdeelsleutel opmaken met x% voor content-affiliates, x% voor kortingscode-affiliates, x% voor vergelijkers als beslistonzin, kiesnietkeurig etc, x% voor reklame op rtl, x% voor het plaatselijke leugentje, x% voor het billboard op Schiphol, x% op de paal bij de RAI in Amsterdam, x% als bijdrage voor noodruftige seo-adviseurs, x% als sluitpost voor de nog niet bedachte goede doelen. Stuiver de man/vrouw ? ;D

Ha, buiten de waard gerekend de champagne-sektor van de affiliates, stellen we simpel : beste adverteerder, je kan hoog springen danwel via een hoekje, maar wij willen minimaal 18 cent per klik, voldoe je daar niet aan : voor jou een ander. Dit werkt alleen bij forse omzetten ;)
Duidelijk dat het die groep niet gaat raken.

Wie zal het haasje zijn : de "kleinere" affiliates die zich niet verenigen.

Maar nu even de 20-80 regel van Pareto toepassen. De 20% die 80% van de omzet brengt, valt in de eerder genoemde champagne-sektor. Dus die betreffende adverteerder moet zich dan dus druk maken of laten maken om een percentage-verdeling van de resterende 20% van de omzet, die door 80% van de affiliates wordt gebracht.

Ben je dan als adverteerder gek of compleet gestoord, cq ontspoord. De slimmen onder hen doen dat niet. Wat niet? Promillages toekennen in de volle wetenschap dat 80% van de affiliates mailtjes gaat sturen over "hoe zit dat? " met een behoorlijke kans op een negatief imago.

Wat er blijft er dan over ? Spiegeltjes en kraaltjes van mediaburo's en netwerken om zich bij de adverteerders te profileren. Niet meer en niet minder. Je mag het ook Haagse bluf noemen.
Maar om niet door de mand te vallen, moet je als mediaburo of netwerk met dit tooltje wel een begin maken, awel, de splinters zullen dus bij de kleinere affiliates vallen en voor de rest : de honden blaffen, maar de karavaan trekt verder. Immers, de grotere omzetten eisen toch al speciale arrangementen met hogere staffels, percentages.

Moraal van dit verhaal : check even of die vrienden van je van dat mediaburo en/of dat netwerk , zich op deze wijze niet verrijken ten koste van jou; zo ja, leg even wat hout op het vuur. Voor bij de schenen.
Vergeet daarbij niet, dat de tussenschakel in dit verband z'n nek heeft uitgestoken en dat betekent dat er wel hier en daar spaanders zullen gaan vallen, hoe je het wend of keert : de affiliate-markt zal in beweging blijven.
Want wie we ook niet mogen vergeten : de (semi-) marketeers in dienst van de adverteerders, vaak never nooit buiten de schoolbanken om in het bedrijfsleven terechtgekomen, nauwelijks weten wat wij doen en her en der mediaburo en netwerk onder druk zetten. Hùn voordeel : hetzelfde resultaat bij lagere kosten, waarmee hun stoel gezekerd wordt, inklusief de eindejaarsbonus. En zij blijven bij onze kritieken vaak lekker buiten schot.

Is het ooit anders geweest ? Gewoon doorgaan ... 8)
 

startveld

Nieuw lid
24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#6
Goede discussie Trader!

Zowel met programma's die via zogenaamde ondubbelscripts & conversie atributie werken, maar ook met 'gewone' programma's die dit niet doen is het vaak onduidelijk of er uberhaupt gebruik wordt gemaakt van conversie atributie.
Tevens staat vaak ook niet vermeld op welke kanalen er wordt ondubbeld, dus dat is vaak gissen.
Gelukkig zijn er ook wel partijen/programma's die het wel inzichtelijk maken.

Waar het kortom op neerkomt is dat de transparantie nog altijd niet 100% is en de vraag is of dat het ooit zal worden (ik denk het niet).
Daarom is het verstandig om programma's allemaal op 1 waarde te beoordelen (bijv. eCPC) en daar dan ook consequent je conclussies uit te trekken.

Als je voor een vergelijkbaar programma van 2 partijen bij de ene op ? 0,20 eCPC uitkomt en bij de andere ? 0,05 eCPC uitkomt, dan is duidelijk dat er ergens iets wezenlijk verschillend is, wat overigens naast ondubbelen en toekenning van sales nog veel andere redenen kan hebben.

Terug komende op verhaal van Trader...meer transparantie in de werkwijze van conversie attributie is zeker welkom! Zoals ik het nu vooral voorbij heb zien komen is het de adverteerder die de regels bepaald en is er dus geen marktstandaard voor. Op Affiliate Dag (31 mei 2012) is er een case van Shop2Market die werkt met conversie attributie, dus daar hoop ik meer uit naar voren te zien komen qua werkwijze en transparantie.
 

Trader

Nieuw lid
14 mrt 2008
140
0
0
www.imbull.com
#7
ouwesmurf zei:
niets anders dan een 'facade' om een product te verkopen die niets anders doet dan 'overall' de commissies verlagen. (in de breedte bij alle affiliates)
Wie zal het haasje zijn : de "kleinere" affiliates die zich niet verenigen.
Op dit moment 'doordat het 100% ondoorzichtig is' zijn het zowel de kleine, grote affiliates als de affiliate netwerken die het slachtoffer zijn, want de controle ligt ineens bij ondoorzichtige tools als Shop2Market ed.

Stel: Je zou alle launchdata van Shop2Market hebben (niet wanneer ze de tool hadden aangeschaft, maar wanneer die in gebruik werd genomen door de adverteerder) en alle eCPC's, met die data zouden affiliate netwerken deze tools echt wel verbieden, naar die data ben ik op zoek... Maar dit is dus volledig ondoorzichtig. Ook logisch overigens..

@Aart Wallet
Tsja dat zal wel weer zo'n sales verhaal worden met dit is hoe je kan inloggen en dit is wat we in de toekomst gaan doen en dit is hoe fantastisch we geld besparen... Ze hadden gewoon open over die tool moeten zijn, dat ze vrijwel niets communiceren zegt eigenlijk al genoeg.
 
B

Beachboy

Guest
#8
Van de website van shoptomarket.
Sommige affiliates leveren een grote bijdrage aan het koopproces, andere affiliates liften daarop mee. Shop2market zorgt dat de affiliates worden beloond op basis van hun bijdrage. Dat lijkt logisch, maar vaak blijkt dat affiliates die nauwelijks een bijdrage leveren er door het toepassen van slimme trucs met de commissie vandoor gaan. Voor de goede affiliates is daardoor het programma niet meer lucratief waardoor die het programma verlaten.

Shop2market is ontwikkeld om de beste affiliates te belonen, waardoor een maximaal rendement uit de affiliate campagnes wordt gehaald. Met een statistische analyse wordt de bijdrage van elke affiliate bepaald en de commissie naar bijdrage verdeeld.
Duidelijk toch? Ahum...

De vraag is natuurlijk welke affiliate websites dan wel goed of niet goed zijn...ik neem aan, gezien de starter van het topic, dat kortingscode websites buiten de boot vallen.
In dat geval zou je kunnen discussiëren of dat misschien niet beter meteen in de voorwaarden van de adverteerder bij het netwerk vermeld zou kunnen worden. Heb je geen media bureau voor nodig.
 

Trader

Nieuw lid
14 mrt 2008
140
0
0
www.imbull.com
#9
Hoi Beachboy, het gaat me om alle publishers in de breedte zoals ik ook aangeef in mijn bovenste post. Ik was dit topic niet gestart als het niet alle affiliates zou aanstaan. Mijn eigen issues los ik zelf wel op.

Overigens, wellicht offtopic: Jouw reply is wellicht de reden waarom er nog geen branche vereniging is voor affiliates, er spelen veel individuele belangen en affiliates kunnen zelden groter denken dan de eigen business. Iets wat noodzakelijk is als er een verschuiving komt van de controle van aff. netwerken naar media bureaus.
 

Netoda

Nieuw lid
18 dec 2008
42
0
0
netoda.nl
#10
Ik zou ook graag meer inzicht krijgen in conversie attributie en de manieren waarop een specifieke adverteerder zijn sales keurt. Is bv. Google adwords (of zelfs Google organisch!) een kanaal waartegen ontdubbeld wordt?
 
12 mrt 2008
87
0
0
#11
Hier worden een paar zeer relevante punten aangestipt, en zeker omdat steeds meer adverteerders gaan werken met conversie atttibutiepartijen zijn wij als netwerk momenteel bezig met een onderzoek naar deze partijen om transparantie te kunnen creeeren.

Het is zo dat wij als netwerk geen directe relatie/ contract hebben met partijen als shop2market. Wij hebben een contract met een adverteerder, en die adverteerder weer met shop2market of andere partij. We hebben (momenteel) dus officieel geen invloed op de instellingen en zijn daar dus ook niet altijd van op de hoogte als we er niet naar zouden vragen. Het is onze rol om affiliates te informeren over de voorwaarden van een campagne, dus ook instellingen mbt conversieattributie horen daar bij. Daar werken we nu aan.

Daarnaast is het ook onze rol om adverteerders goed te kunnen adviseren over het effect van bepaalde instellingen op de campagne, en welke gevolgen dit kan hebben. We hopen met onze benchmark ook dit te kunnen bereiken.

Wordt vervolgd dus!

Hoewel transparantie stap 1 is blijft het een lastige discussie... wie mag/moet bepalen welke waarde een affiliate/kanaal heeft in het aankoopproces?
Goed artikel waarin deze vraag centraal staat vind je hier, misschien leuk om te lezen.
 

TD

Nieuw lid
25 jul 2010
90
0
0
www.goedkoper.com
#12
Helemaal mee eens Trader. Conversie attributie is gewoon een goede manier om commissies te verlagen en zelfs af te keuren.

Ik heb het trouwens eigenlijk nooit gesnapt. Ik snap het algehele principe wel, maar het blijft vreemd dat adverteerders en marketing bureaus gaan bepalen welke kanalen de meeste waarde hebben. In welk opzicht kan je dit doen? Dit is een beetje hetzelfde als kortingscode websites (bashers kom er maar in :)). Hoe ga je controleren dat een korting of aanbieding niet de bezoeker over de streep haalde ipv een "cookie overschrijft". In mijn ogen kan je dat vrijwel niet controleren...

De enige manier om dit te voorkomen is zelf slim omgaan met deze veranderingen in affiliate marketing (als publisher) en je "conversion path" (als adverteerder). Maarja in nederland kijken we liever naar wat anderen verkeerd doen, dan naar wat je zelf goed kunt doen......

Daarbij moet ik zeggen dat ik tijdens mijn jaarlijkse rondje in december met afkeur sales (ik doe dit zo weinig omdat het me meer kopzorgen scheelt dan oplossingen), in 50% van de gevallen hoorde dat de adverteerder met conversie attributie werkte 'en het maar met hun moest uitzoeken' (en de andere 50% niets van hoorde uiteraard). Het irritante eraan is dat je er pas heel laat achterkomt. Je ziet bij campagne voorwaarden wel dingen staan als geen cashback, kortingssites, SEA, maar bij Conversion Attributie kom je er pas na 2 maanden achter... Bij 2 partijen was het zelfs zo dat 80% gewoon werd afgekeurd... Snap niet dat de netwerken zelf niet zien dat ze zich uiteindelijk zelf in hun vingers snijden hiermee.

Ps: ja ik heb o.a. ook een kortingscode website, maar laat het aub niet weer een wellus-nietus discussie over alleen kortingscodes worden...
 
B

Beachboy

Guest
#13
@Trader.

Je hebt gelijk, ik had het wat anders kunnen stellen. Waar het mij meer om ging was dat een externe partij gaat bepalen welke sites wel of niet goed zijn en zo te lezen een sale kunnen afkeuren op basis van iets wat niet helemaal duidelijk is.
Ik ging er wellicht te vroeg vanuit dat jouw kortingsites weer eens onder vuur lagen. Excuus.

Aan de andere kant...
affiliates kunnen zelden groter denken dan de eigen business.
Dan kom je toch een beetje terecht in de definitie van affiliate marketing en het doel dat wij hebben voor de adverteerder, namelijk meer sales genereren. Direct haak je dan in op de vraag wat de toekomst voor affiliates in de samenwerking met adverteerders als toekomst kan brengen...
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#14
Aart Wallet zei:
Daarom is het verstandig om programma's allemaal op 1 waarde te beoordelen (bijv. eCPC) en daar dan ook consequent je conclussies uit te trekken.
Helemaal mijn idee: het gaat erover wat je onder de streep overhoudt.

Als je voor een vergelijkbaar programma van 2 partijen bij de ene op ? 0,20 eCPC uitkomt en bij de andere ? 0,05 eCPC uitkomt, dan is duidelijk dat er ergens iets wezenlijk verschillend is, wat overigens naast ondubbelen en toekenning van sales nog veel andere redenen kan hebben.
Maar het is erg goed voor je gemoedsrust als je je over die redenen niet druk hoeft te maken. Het maakt mij niet uit hoe ze een behoorlijke eCPC realiseren (en de scripts die dat meten en ernaar handelen al helemaal niet), zolang ze dat maar doen. Zo niet, dan is het jammer maar helaas. En het is dan aan hen om aan de bel te trekken en met een goed verhaal te komen, plus een compensatie.

En voor merchants waar we echt zaken mee doen geldt: alleen rechtstreeks en alleen op basis van een white label. Dan lekt er helemaal niks weg. Niet naar netwerken, niet naar mediabureaus maar bovendien ook geen herhalingsbezoek en herhalingsaankopen.

Ik ben liever bezig met mijn werk dan met het achter de broek aanzitten van partijen. Het kan absoluut niet uit om achter een merchant aan te gaan vanwege een afgekeurde sale of om te soebatten over conversie attributie. Het enige wat telt is het eindresultaat: is dat goed dan wordt er automatisch opgeschaald en vice versa. En een resultaat is pas behaald als het geld op de rekening staat: tot dan telt het niet mee.

Wat conversie attributie betreft: ik vind dat niet alleen weinig transparant maar heb ook mijn bedenkingen over het idee erachter. Wat maakt het mij nou uit dat tien anderen tevergeefs hebben geprobeerd een sale te realiseren? Als ik ervoor zorg dat er een sale plaatsvindt, dan is de commissie voor mij.

Stel dat ik op de markt sta met sinaasappelen. Als een klant dan bij mijn kraam koopt, dan hoef ik toch zeker geen deel van de winst af te staan aan alle andere kramen met sinaasappelen waar de klant is langsgelopen, omdat zij de klant lekker hebben gemaakt voor sinaasappels? Wat is dat toch voor flauwekul.
 

DikkieD

Nieuw lid
25 okt 2007
973
0
0
#15
Ik zie het meer als een kraam met pakken Sinaasappelsap waar diverse partijen een rol in hebben gespeeld om het uiteindelijk in de kraam te krijgen. Van de plukkers, tot de pakkenleverancier etc....en allemaal speelden ze een rol in de uiteindelijke aankoop van het pak.

Leuke discussie trouwens! :).
 
S

SISPnl

Guest
#16
Het is een hele goede discussie, maar tot nu toe moeten we de adverteerder (en wat er tussen zit) ten goede trouw nemen. En daarnaast is consequent zijn met de waardes, zoals Aart Wallet zei ook denk ik een goed begin.

Het is wel duidelijk dat er nog heel veel beter kan binnen de mogelijkheden die er zijn, maar eerlijk gezegd denk ik dat de adverteerder er niet op zit te wachten. Het zou uit eindelijk normaal moeten zijn dat je inzicht heb op de conclussies die zijn getrokken en dus meer transpirantie word gecreëerd.

Verder zit ik niet zo diep in de materie en blijf het op de voet volgen, want vind dit zeer intressant
 
19 dec 2010
4
0
0
#17
Sinds maart 2014 publiceren de bij PAN aangesloten netwerken Affiliate4you, Affilinet, Daisycon/Paxz, Tradedoubler en Zanox welke adverteerders hun eigen ontdubbeling en conversie-attributie doen (al dan niet via bureaus als Shop2market). Het idee is dat dit de transparantie ten goede komt, zodat affiliates zelf kunnen bepalen of ze met die adverteerders in zee gaan. Heeft iemand daar al iets van gezien? En conclusies aan verbonden? Iemand die minder verdient door deze praktijken? Of juist meer?