Wat zou jij doen met <20 producten in een 'webshop'? Zou je een statische site ontwerpen? Welke opties blijven er over zonder webshop/weblog software? Moeten klanten dan maar een mailtje sturen wanneer ze wat willen kopen; of overschrijving vooraf als enige optie aanbieden?
Zonder de vorige tipgevers tekort te willen doen, zou ik persoonlijk inderdaad ( heb ik ooit voor fairtradebedrijfjes gedaan ) een serie statische pagina's met evt een via de browser aanpasbare textarea maken ( een soort prototype van de latere cms, met Paypal button en bestelformulier ) , maar dat is al weer jaren geleden.
Wel is mijn ervaring dat je - voor je eigen gemoedsrust - zo dicht mogelijk bij het gevoelsleven van de opdrachtgever/geefster moet blijven, je kunt mensen niet dwingen om internet leuk te vinden.
En dan ben ik het vervolgens ook helemaal eens met Beachboy, gaat het om kleine aantallen, er zijn ruimschoots en bij die aantallen ook heel goedkoop, bestaande opties. iDeal al ingebakken. Desnoods niet de voorgekookte, maar de kleine webshopjes van Strato, ook goed voor je commissie.
Maar je kunt ook "dichtbij huis" blijven, als :
internet gaat alleen aan voor facebook, hyves en hotmail
want - zelf werk ik nog nauwelijks met facebook - maar er zijn wel plugins voor een betaalmodule, minimaal al zeker Paypal. Maar dan is de leercurve voor de betreffende creatieve ondernemer heel kort, immers al bekend met facebook. En zijn de sores voor jou om achteraf alles nog maar eens dunnetjes over te moeten doen, heel klein tot nihil.
Minder dan 20 produkten : dan moet je je eigenlijk afvragen hoe je het produkt kwijt moet, want van de aantallen zit je bij zoekmachines niet goed. Moet je de mens erachter eigenlijk begeleiden van 20 naar 200, en van 200 indien mogelijk naar 2.000. En dàn snappen ze internet. Voor nù gaat het dan om de presentatie jegens kandidaat koper en zoekmachines, en is de betaalmodule eigenlijk minder belangrijk. ( in mijn optiek ). Want de echte creatieve idealisten kunnen zichzelf nog niet eens verkopen, die moet je aan de hand meenemen.