Vergelijkingssite in de clinch met reisaanbieder

24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#21
@mozilla
Een verhaal heeft altijd 2 kanten.
Zoals het bericht is geplaatst geeft RSV een feit weer want ze hebben hierover in de clinch gelegen en ze zijn uit Tradedoubler gegooid. Aanvullend komt er een mening van de eigenaar bij: ?Als dit de regel wordt betekent dat het einde van veel objectieve vergelijkingssites?.

Over de onsportiviteit valt te discusieren, maar van laster en zwartmakerij is m.i. geen sprake.
 

mozilla

Nieuw lid
23 jan 2008
1.235
0
0
#22
Ja het is jou forum,hij komt het hier min of meer uitvechten...
Het is gelijk z,n 2e post sinds registratie.
Het gesprek heeft hij gehad en gaat hier vervolgens eenzijdig verder.
Bovendien zijn het voorwaarden die onder tradedoubler vallen.
Daarmee is deze topic lijkt mij al zinloos.
 
6 sep 2006
653
0
0
#23
mozilla zei:
Nou ik dacht "hier wil ik eens meer van weten" dus belde ik Vacansoleil maar op en vroeg om een reactie.
Goed werk, maar had je niet meteen wat kritische vragen kunnen stellen? Zoals "Welke wet/jurisprudentie of bepalingen in algemene voorwaarden van affiliatenetwerk/merchant geeft jullie het recht deze eisen aan een affiliate te stellen?"
 

mozilla

Nieuw lid
23 jan 2008
1.235
0
0
#24
Ja dan zit ik uren aan de telefoon....
Hij vertelde alleen dat het in de voorwaarden duidelijk is dat het niet mag..
Het gaat niet om de url of iets dergelijks....
Het gaat erom dat de naam als titel op de pagina word gebruikt...
De links die ook in deze topic staan met de naam in de url vond hij niet erg.
Het gaat om wat er op de pagina staat...

Feit is,als het men niet aanstaat dan stop je met Vacansoleil.....simpel.
Als je dat niet doet moet je de tekst aanpassen...,maar dat deed hij niet dus hou je je niet aan de voorwaarden...
Simpel lijkt me....
 
6 sep 2006
653
0
0
#25
mozilla zei:
Ja dan zit ik uren aan de telefoon....
Uren? ???
mozilla zei:
Hij vertelde alleen dat het in de voorwaarden duidelijk is dat het niet mag..
Welke voorwaarden dan? Ik kon er niks over terugvinden in de voorwaarden van TD of de voorwaarden van VS bij TD (die zich beperken tot keyword buyers).
mozilla zei:
Feit is,als het men niet aanstaat dan stop je met Vacansoleil.....simpel.
Is het echt zo simpel? Is het de beste oplossing een merchant zijn zin te geven als niet duidelijk is of hij gelijk heeft? Het lijkt me beter hierover een discussie te beginnen, zoals RSV doet, zodat misschien duidelijk wordt wie waar aan toe is bij soortgelijke conflicten in de toekomst. Als merchants zomaar deze eisen mogen en gaan stellen zullen veel affiliates er nadeel van ondervinden.
 

mozilla

Nieuw lid
23 jan 2008
1.235
0
0
#26
Het is niet toegestaan als keyword buyer om op zoekwoorden te bieden waar het merk Vacansoleil (of opzettelijk verkeerd gespelde merknamen) in voorkomen. Ook mag niet geboden worden op de campingnaam Pra' delle Torri. De merknaam Vacansoleil mag niet opgenomen worden in de URL van uw website of in de blauwe titelbalk bovenaan.

Duidelijker kan niet denk ik...
 
6 sep 2006
653
0
0
#27
mozilla zei:
Het is niet toegestaan als keyword buyer om op zoekwoorden te bieden waar het merk Vacansoleil (of opzettelijk verkeerd gespelde merknamen) in voorkomen. Ook mag niet geboden worden op de campingnaam Pra' delle Torri. De merknaam Vacansoleil mag niet opgenomen worden in de URL van uw website of in de blauwe titelbalk bovenaan.

Duidelijker kan niet denk ik...
OK, dat is duidelijk. Ik had die link over het hoofd gezien...
 

mozilla

Nieuw lid
23 jan 2008
1.235
0
0
#28
dus snap je mijn betoog....
deze hele topic is zinloos omdat hij zich niet aan de regels houd...
en als je voor een programma kiest dan ga je accoord met de voorwaarden...
 
6 sep 2006
653
0
0
#29
mozilla zei:
dus snap je mijn betoog....
deze hele topic is zinloos omdat hij zich niet aan de regels houd...
en als je voor een programma kiest dan ga je accoord met de voorwaarden...
Ja ik snap je nu, en je hebt 100% gelijk.
 
B

Bestjoerder

Guest
#31
Vergelijkingssite in de clinch met Vacansoleil
16 APR 2008

De vergelijkingssite Reissitesvergelijken.nl van Reisburo Disma ligt in de clinch met Vacansoleil.



De kampeervakantiespecialist wil niet dat Reissitesvergelijken.nl de naam Vacansoleil in de URL van één van zijn pagina's gebruikt.

Miljoenen
?We investeren miljoenen in onze merknaam en willen niet dat anderen die in hun zoekmachine-marketing gebruiken om zelf vindbaar te zijn. We hebben geen bezwaar als websites een banner of een link plaatsen, maar dit gaat te ver', zegt John Gerards, senior marketing manager van Vacansoleil.

Precedent
Reissitesvergelijken.nl op zijn beurt is bang voor een precedentwerking als ze bedrijfsnamen niet meer in de titelbalk van haar website mag gebruiken. ?Dat zou het einde betekenen voor gelijksoortige websites als Vergelijk.nl en Kieskeurig.nl', zegt Pieter Voogt van de vergelijkingswebsite.

Verschillen
Reissitesvergelijken.nl, actief sinds 2007, verzamelt gegevens over een groot aantal reissites. Zoals de naam aangeeft, wil de website potentiële vakantiegangers inzicht geven in de verschillen tussen de diverse reissites. Daarnaast kunnen bezoekers reissites beoordelen of hun ervaring met een website achterlaten. ?Ons verdienmodel is dat we klanten doorsturen en een fee per gemaakte boeking krijgen', zegt Voogt.

Vergoeding
De vergelijkingssite werkt op affiliate-basis en maakt hiervoor gebruik van Tradedoubler.com. Deze affiliate-tussenpersoon registreert of een doorverwijzing via andere websites een boeking oplevert en of deze recht hebben op een vergoeding.

Beschermd
Vacansoleil heeft de samenwerking via Tradedoubler inmiddels opgezegd en dreigt de samenwerking met de Reissitesvergelijken.nl geheel op te zeggen als deze de naam Vacansoleil in zijn URL blijft gebruiken. Gerards: ?Onze merknaam is beschermd. We werken met veel sites samen, zoals Zoover en Google, maar dat gebeurt via links of banners.'

Klant
Reissitesvergelijken.nl blijft zijn bezoekers ondertussen informeren over Vacansoleil, ook als geen fee per boeking meer wordt betaald, zegt Pieter Voogt.
?Onze eerste focus is de klant, die complete informatie moet kunnen vinden. Onze website heeft doorgaans positieve beoordelingen. Om Vacansoleil te kunnen aanprijzen, is het wel nodig dat we hun naam in onze URL kunnen gebruiken, anders zijn ze niet vindbaar. Met 70 procent van de websites die we noemen, hebben we een dergelijke samenwerking.'
Volgens Voogt staat Reisburo Disma als initiatiefnemer van de website geheel buiten de kwestie.

O.a. vakantie vanaf e.d.
Zielig dat een reisbureau zulke sites moet opzetten
 

prijk

Nieuw lid
11 nov 2005
168
0
0
#32
pippelpap zei:
Is het echt zo simpel? Is het de beste oplossing een merchant zijn zin te geven als niet duidelijk is of hij gelijk heeft? Het lijkt me beter hierover een discussie te beginnen, zoals RSV doet, zodat misschien duidelijk wordt wie waar aan toe is bij soortgelijke conflicten in de toekomst. Als merchants zomaar deze eisen mogen en gaan stellen zullen veel affiliates er nadeel van ondervinden.
Volgens mij is het echt zo simpel. Beide partijen kunnen de samenwerking van het ene op het andere moment beëindigen; dat staat in alle voorwaarden. Een reden hoeft daarvoor niet gegeven te worden en dat lijkt me ook terecht.
"Geen zin meer" of "je kop staat me niet aan" zijn van beide kanten goede redenen om te stoppen. Wil je meer, dan zul je als affiliate zelf met de merchant moeten gaan onderhandelen en een contract voor langere termijn moeten afsluiten. Dan heb je een poot om op te staan.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#33
shopper zei:
Zielig dat een reisbureau zulke sites moet opzetten
Tja, brick and mortar reisbureau's worden meer en meer overbodig en gaan dan ook bij bosjes over de kop. Er is ook nauwelijks een reden te bedenken om niet bij een direct seller te boeken. En dan krijg je dat een kat in het nauw, die de slag op internet heeft gemist, rare sprongen maakt en de SEO-cowboys, de startpagina's en de lege templatesites na gaat apen. Wel voorstelbaar maar inderdaad ook nogal zielig.
 
6 nov 2005
802
0
0
#34
rare sprongen maakt en de SEO-cowboys, de startpagina's en de lege templatesites na gaat apen.
Het is niet zo dat gerenommeerde adverteerders (of websites) geen gebruik maakt van lege templates en doorway pages...

?We investeren miljoenen in onze merknaam en willen niet dat anderen die in hun zoekmachine-marketing gebruiken om zelf vindbaar te zijn. We hebben geen bezwaar als websites een banner of een link plaatsen, maar dit gaat te ver', zegt John Gerards, senior marketing manager van Vacansoleil"

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, immers ik ben ook tegen het misbruik van merknamen.

Wat is er naar mijn mening feitelijk aan de hand: Ten eerste, RVS (Reissitevergelijken) staat met de zoekopdracht VS (Vacansoleil) redelijk hoog in Google. Dus je kan misschien stellen dat het Google algoritme RVS als toegevoegde waarde ziet voor bezoekers t.o.v. officiele VS website.

Ten tweede, behoren (minimaal) 9 van de 20 eerste zoekresultaten tot de VC-familie.

Ten derde, het is niet toegestaan de term VC of spelfouten te gebruiken in de titelbalk van je website.

Ook is het zoekvolume op de verkeerde spelling van VC is aannemelijk groter dan het zoekvolume op de correcte spelling. Investeer je miljoenen in het opbouwen van een merknaam en niemand die weet hoe je het spelt.

Vanuit het oogpunt van user experience is het redelijk logisch dat er tussen de verwijzingen naar VC een vergelijkwebsite staat waar mensen 'een ander' geluid kunnen horen, of reviews kunnen lezen, dan enkel het officiele geluid van de VC website.

Ik vraag me ook af of de website RVS lager zal ranken in een zoekmachine wanneer het woord VC uit de titel zal worden gehaald. Ik denk van niet.

Ik wil de discussie iets breder trekken en niet gericht op VC (bovenstaand verhaal dient enkel ter illustratie omdat het nu speelt). :
- hoe kan een affiliatewebsite van toegevoegde waarde zijn t.ov. de officiele website
- is het belangrijk om de merknaam in de titelbalk te hebben, maw gebeurt dit vanuit SEO oogpunt of vanuit gebruikers-oogpunt (of een mix van beiden)
- hoe reeel is het dat een adverteerder zich met de functionele inrichting van je website bemoeit. Titel e.d. behoren wat mij betreft tot functionele inrichting, immers het vertelt de bezoeker waar hij zich bevindt op je website en wat hij van die pagina mag verwachten.
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#35
Romano Jennekens | AffiliateMeester.nl zei:
rare sprongen maakt en de SEO-cowboys, de startpagina's en de lege templatesites na gaat apen.
Het is niet zo dat gerenommeerde adverteerders (of websites) geen gebruik maakt van lege templates en doorway pages...
Daar heb je zondermeer gelijk in. Ik herinner me nog dat Wikipedia begon met honderdduizenden pagina's met als enige inhoud iets als "ooit wordt deze pagina heus nog wel wat". En ze scoorden daarmee in Google ook nog.

En er zijn inderdaad talloze sites die alleen bestaan uit lege pagina's met lezersreakties: "klik hier om te lezen wat andere bezoekers ervan vonden" gevolgd door het onvermijdelijke "er zijn nog geen lezersreakties, wees de eerste!".

Overigens, zelfs als er wel reakties zijn zie ik de waarde er zelden van. Wat moet ik nou met Jan of Mien die laat weten "het was toppie" of "vonner niksan"? Hooguit het eerste geval zegt iets, als waarschuwing: waar mensen die woorden als toppie het naar hun zin hebben wil ik nog niet dood gevonden worden.

Maar de rare sprongen die ik bedoel gaan een stap verder: die vullen hun lege pagina's met andermans bedrijfs- en handelsnamen en voegen er niets aan toe. In tegendeel, net als die wellicht wat onschuldiger pagina's zorgen ze voor belabberde gebruikerservaringen en verknallen ze internet voor iedereen die er wel serieus mee bezig is. Zoek jij maar eens naar een bedrijf in een willekeurige straat bij jou in de buurt en zie hoeveel geSEOde sites je verder bent voordat je ooit op een pagina terecht bent gekomen met echte informatie.

Ik snap Google in deze ook niet. Waarom enige waarde toekennen aan lege sites, alleen gebaseerd op de aanwezigheid van een formuliertje waarmee bezoekers zouden kunnen reageren. En waarom uberhaupt startpagina's opnemen in de zoekresultaten? Ik gebruik een zoekmachine, dan wil ik zoekresultaten en geen lijsten met betaalde links waar ik het verder maar uit moet zoeken. Voor sites die uit niets dan banners bestaan geldt uiteraard hetzelfde: voegt niets toe, behalve een tussenstap (en dus een hindernis) in het vinden van wat ik zoek.
 

Karel

Nieuw lid
21 feb 2008
814
1
0
#36
De reactie van Vacansoleil "dit gaat te ver" is uit angst en niet uit een juiste Internet benadering. Scoren in Google? Daar moet je zijn als de één hoog scoort en de ander minder. En niet de aanbieder aanvallen. En het heeft met de kwaliteit van de hoofdaanbieder te maken.

Karel
 
10 mrt 2008
3
0
0
#37
Graag geven wij een aantal antwoorden op vragen die in reactie op deze post zijn gesteld. Allereerst zijn we blij met de reacties! De belangrijkste reden dat we de publiciteit hiermee hebben gezocht, is erachter te komen waar wij staan in deze kwestie.

Zoals Mozilla terecht opmerkt staat Vacansoleil volledig in zijn recht de samenwerking met ons op te zeggen. Maar zoals de laatste reactie van Karel staan wij hier ook in: De beslissing is "uit angst" genomen en "omdat dat nu eenmaal de regels zijn en wij dat dus mogen doen". Maar gelukkig zijn veruit de meeste reacties die ons ook langs andere wegen bereiken van dezelfde strekking als hoe wij erover denken, namelijk dat het een rare reactie is die niet is gebaseerd op enig commercieel of reëel inzicht. Zouden ze inderdaad die andere 12.000 websites met hun merknaam in de titel en de URL ook een mail hebben gekregen?

@Mozilla: Wij hebben vooraf aangegeven aan Vacansoleit dat we de publiciteit zouden opzoeken als de samenwerking via TD zouden opzeggen. Niet om ze zwart te maken of met modder te gooien, maar om een precedent te scheppen die het voor affiliates en merchants in de toekomst duidelijk moet maken waar zij staan. Zover zijn we nog niet, maar we zijn goed op weg.


reissitesvergelijken.nl heeft net 360 pagina's geindexeerd in google en heeft lage traffic
De site is pas in juni gelanceerd en dus wat dat betreft niet te vergelijken met de veel oudere soortgenoten. Wij zijn erg tevreden met het aantal bezoekers en de werking van de site.

shopper zei:
O.a. vakantie vanaf e.d.
Zielig dat een reisbureau zulke sites moet opzetten
Jammer dat je dat zo ziet. Reisburo Disma is een voormalig Reisbureau van het Jaar (2003) en staat in de branche bekend als één van de meest vooruitstrevende reisbureaus van Nederland. In 2005 hebben wij de eerste "Opvakantievanaf site" gelanceerd (www.opvakantievanafeindhoven.nl), waarmee we hetzelfde doen als in de winkels, namelijk reizen verkopen en reisadvies geven. Inmiddels zijn er 4 opvakantievanaf sites en draaien deze omzetten waar veel reisbureaus die internet links hebben laten liggen, jaloers op zullen zijn.

Vanuit de marketingafdeling is het idee voor Reissitesvergelijken.nl ontstaan en hoewel dit meer een marketingverhaal dan een "reizen verkoop verhaal" is, heeft Disma besloten dit te faciliteren. Vanuit het "verstand van reizen" en "verstand van (online) marketing" een niet alledaagse maar toch logische keuze.

Dus mijn vraag aan ReissitesVergelijken.nl : Wat was nou eigenlijk de reden die VacanSoleil gaf voor hun verzoek? Inbraak op merkrecht? Dat argument zou inderdaad geen stand houden, als ik het artikel op netters.nl lees.
Ja. Dit is hun letterlijke reactie: "Ons merk is beschermd en gedeponeerd en mag niet zonder onze toestemming door derden worden gebruikt. Ik heb via e-mail aangegeven dat wij geen toestemming verlenen om onze merknaam in de URL en titelbalk van uw website te gebruiken. "

Dat strookt dus niet met wat ze tegen Mozilla hebben gezegd:

De links die ook in deze topic staan met de naam in de url vond hij niet erg.
Het gaat om wat er op de pagina staat...
Het gaat ons om de discussie en niet wie uiteindelijk gelijk krijgt. Dus ik hoop dat de discussie hier en op andere plaatsen verder gevoerd kan worden (Affiliate dag?), hopelijk ook met meer input van merchants/aanbieders.
 

mozilla

Nieuw lid
23 jan 2008
1.235
0
0
#38
om een precedent te scheppen die het voor affiliates en merchants in de toekomst duidelijk moet maken waar zij staan

Ik snap niet hoe je dat kunt zeggen terwijl jij accoord bent gegaan met de voorwaarden die Vacansoleil hanteert.

Bovendien is Vacansoleil nergens bang voor en hoeft dat niet te zijn.
Zij stellen dat zij veel geld uitgeven aan marketing in de breedste zin des woords en geven ook genoeg geld uit aan RTL.
Zij hebben het volste recht hun investeringen te bewaken,en als zij vinden dat RSV de bekendheid van Vakansoleil in google misbruikt dan mogen ze daar tegen op treden.
Dat veroorzaakt RSV immers door zich niet aan de regels te houden.
Deze hele zaak is zo klaar als een klontje..

En dan kan er weer iemand klagen die zegt...maar moet je die andere tig duizend links zien....
Dat wil niet zeggen dat die fout zitten,of dat zij daar niets tegen doen..
 

PJ

Nieuw lid
28 feb 2008
1.417
0
0
#39
ReissitesVergelijken.nl zei:
De belangrijkste reden dat we de publiciteit hiermee hebben gezocht, is erachter te komen waar wij staan in deze kwestie.
Als je wilt weten waar je in deze kwestie staat, dan leg je het voor aan de rechter. De schijnbeweging om dat na te laten (zeker als je nou niet bepaald sterk staat) en in plaats daarvan te gaan queruleren is al vaker vertoond. En steeds weer is dat een onsympathieke manoeuvre, al was het maar omdat het ongepast is om een zakelijk conflict op zo'n manier naar buiten te brengen.

Het gaat ons om de discussie en niet wie uiteindelijk gelijk krijgt.
En van dat altruïsme geloof ik dus helemaal niets. Je hebt een conflict, waarbij je weet dat je aan het kortste eind trekt (daarvoor hoef je geeneens een advokaat in te schakelen). Maar omdat je je toch op je pik getrapt voelt wil je toch iets "doen". En wat is er dan makkelijker dan op een aantal plaatsen jouw kant van het verhaal eenzijdig te publiceren, in de hoop daarmee steun te krijgen. Vandaar ook dat: het betreft niet alleen ons, maar straks is iedereen de pineut.

De zoektocht om "erachter te komen waar wij staan in deze kwestie" zie ik dan ook in dit licht: we zitten fout maar misschien lukt het wel om zoveel mensen achter ons standpunt te krijgen dat we toch nog onze zin krijgen.
 

Karel

Nieuw lid
21 feb 2008
814
1
0
#40
PJ jij stelt een conflict voor, de poster een gesprek/discussie. De aanbieder zou zelfs de contacten met TD heroverwegen?

Het standpunt van de aanbieder is duidelijk. Maar ook anders in te vullen, in beider belang.

Zij hebben een ruim reclame budget, zo begreep ik. Als je je op Internet verder wil bewegen en het idee om het zomaar te kunnen reguleren laat varen zou het nuttig zijn om wat budget vrij te maken voor opleiding (interactief?) van huidige en toekomstige webmasters en een stukje voor nacontrole van de goedgekeurde sites. Zo speel je actief in op situaties.

Praktisch voorbeeld: huisvrouw gaat op vakantie met Vacansoleil, vindt dat fijn en zij krijgt te horen dat ze een centje kan bijverdienen door affliate te gaan spelen. En dan is die interactieve cursus heel nuttig.

Een gesprek is uiterst nuttig en gelet op de conflictsituatie nodig. Wie neemt het initiatief?

Karel