rare sprongen maakt en de SEO-cowboys, de startpagina's en de lege templatesites na gaat apen.
Het is niet zo dat gerenommeerde adverteerders (of websites) geen gebruik maakt van lege templates en doorway pages...
?We investeren miljoenen in onze merknaam en willen niet dat anderen die in hun zoekmachine-marketing gebruiken om zelf vindbaar te zijn. We hebben geen bezwaar als websites een banner of een link plaatsen, maar dit gaat te ver', zegt John Gerards, senior marketing manager van Vacansoleil" Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, immers ik ben ook tegen het misbruik van merknamen.
Wat is er naar mijn mening feitelijk aan de hand: Ten eerste, RVS (Reissitevergelijken) staat met de zoekopdracht VS (Vacansoleil) redelijk hoog in Google. Dus je kan misschien stellen dat het Google algoritme RVS als toegevoegde waarde ziet voor bezoekers t.o.v. officiele VS website.
Ten tweede, behoren (minimaal) 9 van de 20 eerste zoekresultaten tot de VC-familie.
Ten derde, het is niet toegestaan de term VC of spelfouten te gebruiken in de titelbalk van je website.
Ook is het zoekvolume op de verkeerde spelling van VC is aannemelijk groter dan het zoekvolume op de correcte spelling. Investeer je miljoenen in het opbouwen van een merknaam en niemand die weet hoe je het spelt.
Vanuit het oogpunt van user experience is het redelijk logisch dat er tussen de verwijzingen naar VC een vergelijkwebsite staat waar mensen 'een ander' geluid kunnen horen, of reviews kunnen lezen, dan enkel het officiele geluid van de VC website.
Ik vraag me ook af of de website RVS lager zal ranken in een zoekmachine wanneer het woord VC uit de titel zal worden gehaald. Ik denk van niet.
Ik wil de discussie iets breder trekken en niet gericht op VC (bovenstaand verhaal dient enkel ter illustratie omdat het nu speelt). :
- hoe kan een affiliatewebsite van toegevoegde waarde zijn t.ov. de officiele website
- is het belangrijk om de merknaam in de titelbalk te hebben, maw gebeurt dit vanuit SEO oogpunt of vanuit gebruikers-oogpunt (of een mix van beiden)
- hoe reeel is het dat een adverteerder zich met de functionele inrichting van je website bemoeit. Titel e.d. behoren wat mij betreft tot functionele inrichting, immers het vertelt de bezoeker waar hij zich bevindt op je website en wat hij van die pagina mag verwachten.