Verkiezing: Top 10 Affiliate Ergernissen 2011

24 aug 2005
1.434
0
0
www.no-search.nl
#1
Edit:

Inmiddels kan je hier je stem achterlaten op de meest genoemde ergernissen:
https://docs.google.com/a/no-search.nl/spreadsheet/viewform?hl=en_US&formkey=dDJIeExTQzZfUjJ0a3NoSW8tdXNRbVE6MQ#gid=0

Samen met Affiliateblog.nl gaat het Affiliateforum een kwalitatieve verkiezing houden onder 100 affiliates in de markt over waar nou de ergernissen zitten en waar de focus zou moeten liggen bij affiliate netwerken.

Als eerste hebben we een lange lijst met mogelijke ergernissen nodig waarna we een gesloten website zullen inrichten waar een aantal affiliates (we mikken op 100) vervolgens kunnen stemmen en een aantal punten kunnen verdelen over de verschillende ergernissen.

De uitkomst:

Als er uiteindelijk een top 10 uitkomt publiceren wij deze op het Blog / Forum en op onze Twitter accounts, vervolgens sturen wij deze ook naar de affiliate netwerken / PAN / IAB etc. en gaan we na zes maanden op onderzoek uit of we iets aan deze top 10 hebben gehad en of er concrete stappen zijn gezet bij alle betrokken partijen.

Heb je dus ergernissen? Dit is het moment om ze aan te geven!

Alvast een opzetje:

Te late betalingen
Geen reden van afkeur bij Sales
Campagne stopt per ? vandaag! (credits: Caroline)
Datafeeds veranderen zonder melding te maken
Datafeeds van 200 MB
Kopieërende media agencies
Kopieërende affiliate netwerken
Etc.
Help mee!

Als je ook deel wil uitmaken van de 100 affiliates meld dit dan hieronder of stuur een e-mail aart (at) affiliateforum.nl en laat hieronder of op het Affiliateblog.nl ook je ergernissen achteren!
 
B

Beachboy

Guest
#2
Mijn grootste ergernis is wanneer de volgorde in een product feed telkens wordt verandert, resultaat geen kleine of grote afbeeldingen en bizarre teksten in mijn sites.
Gevolg- Feed opnieuw invoeren - cronjob opnieuw instellen enzovoort, enzovoort.
En natuurlijk uitzoeken in welke websites die feed nu ook al nog meer staat.
Ik heb er bijna een dagtaak aan.
 

Ulco

Nieuw lid
19 nov 2007
42
0
0
#3
Gha, absoluut die van Caroline! En over het algemeen moet Daisycon me dan alsnog een half jaar later mailen omdat ik het nieuwsbericht niet gelezen had (hè, Jiba).

Misterieuze, niet werkende tracking mag ook zeker niet ontbreken. Oeps, bij de update helemaal vergeten die code er terug op te zetten. Of de URLs van mijn bestemmingspagina's wijzigen maar de oude niet netjes redirecten. Staat altijd garant voor een mooi potje 404-galore...
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#4
Nog vervelender dan campagnes per direct gestopt vind ik totaal Geen melding krijgen van campagnes die gestopt zijn- Daar kom je dan per ongeluk achter omdat je zelf eens op een dergelijk linkje klikt. De bijbehorende naam is wat mij betreft Daisycon.

Verdere ergernissen :

Het ontbreken van melding en informatie over goedgekeurde sales die niet meer incasseerbaar zijn, en wat de reden daar van is. En een verklaring van het netwerk wat men heeft gedaan om dit geld nog wel te incasseren.
Affiliate links die niet meer werken
Affiliate Links die op foutmeldingen van pagina´s die niet meer bestaan terecht komen
Merchants die er langer dan een maand er over doen om een fout van niet meer werkende links te herstellen.???
Mooie banners die ineens in lelijke banners veranderen
Banners die niet bewegen veranderen in bewegende banners (een doodzonde vind ik).
Wel een bericht van afmelding van een campagne, maar geen melding op welke sites je die campagne voert, gecombineerd met netwerkprogrammatuur waarbinnen dat niet makkelijk op te sporen is. Is wel weer uit te komen, maar kost erg veel werk.
De verwarrende programmatuur van Cleafs en het totale gebrek om makkelijk een financieel totaaloverzicht en inzicht te krijgen.


Voorstel, Misschien is het ook leuk om als tegenhanger een positieve Top 10 te maken. Wat springt er echt boven uit, of waarmee ben je echt ontzetten blij mee bent.
 

DikkieD

Nieuw lid
25 okt 2007
973
0
0
#5
Ik heb input op het bericht op het affiliate blog gegeven....

Leuk initiatief..ben benieuwd :)

En een top10 positief is ook wel leuk, maar ik ben nu even gefocust op het negatieve :)
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#6
Elja sprak:
Voorstel, Misschien is het ook leuk om als tegenhanger een positieve Top 10 te maken. Wat springt er echt boven uit, of waarmee ben je echt ontzetten blij mee bent.
Ilya sprak:
maar ik ben nu even gefocust op het negatieve
en daarom ben ik het even volmondig - net gegeten - eens met Elja.

Jaren lang hebben we op dit forum het item van de jaarlijkse koude en warme douche gehad , geheel ter ziele, maar wat toen speelde hoef je alleen maar met een copy/past omhoog te kicken, geen nieuws onder de zon.
Verplicht stellen om tegenover 1 negatief minimaal 1 positief te melden, heeft evenmin gewerkt, analoog aan wat Ilya ook aangeeft.
( en bovendien een geijkte regel uit de verkoop is : laat een kandidaat enkele malen met 'ja' een vraag beantwoorden en hij /zij krijgt met geen mogelijkheid nog een 'nee' uit de strot , deal verzekerd, ....... ja, het omgekeerde werkt ook maar inkomensmatig word je daar niet blij van )

Taktisch is dit ook een misser : was een luidkeels geroepen initiatief van Affiliateblog, resultaat was geweest dat dàt blog dan ook de negatieve lading had geërfd tot in lengte van jaren. Nu krijg je dit effekt op beide plaatsen.
Terwijl juist op het blog bij tijd en wijle een inhoudelijk sterke bijdrage komt te staan zoals van Alexander.

Immers, zien wij op dit forum nog enige inhoudelijke bijdrage zijdens netwerken ? Alleen Cleafs meldt nog het dierlijk leed wat ons allen raakt genaamd Panda, maar dat is het dan wel. De andere partijen zijn in zichzelf gekeerd met zichzelf bezig. Aktief deelnemen in de opbouw van de aff.markt op de plek , 't zal voor een andere keer zijn.

Voor de rest - ondanks verzoeken om te beperken - gaat het droppen van campagne-aankondigingen ongebreideld op 2 plaatsen gewoon door, sterker, zelfs Twitter wordt ermee overspoeld. En dat is het dan.

Dus ja, ik ondersteun de opmerking van Elja. Als zzp'er heb je regelmatig positieve input nodig, af en toe een uitlaatklep voor een negatief punt, maar om een lijst van honderd+ klachten te verzamelen met 100+ gelijkgestemden , ik hoef er niet bij te zijn.
 

elja

Nieuw lid
16 aug 2009
535
0
0
#7
Om maar eens een startje te maken met waar ik het meest blij mee ben :

De heldere Tradetracker programmatuur en export mogelijkheden en de Fallback URL,
Bij M4N dat je meteen toegang hebt met campagnes tot al je sites met 1 aanvraag, of het direct al hebt zonder aanvraag.
Bij cleafs de snelle persoonlijke beantwoording en afhandeling van mails en verzoeken, en gericht meedenken.
De nieuwe tool bij Daisycon die aangeeft waar niet werkende links staan, die in ieder geval een vooruitgang is.



Warme en koude douches heb ik gemist, maar misschien leuk om weer in te voeren?
 
B

Beachboy

Guest
#8
Nou...dit beginnend, maar volwaardig initiatief om eens helderheid te krijgen over de minpunten en klachten in de affiliate business is ook weer eens de nek omgedraaid op dit forum.
Een paar mensen met 'body' willen de resultaten presenteren aan diegene die er wat mee kunnen, maar zelfs dat is niet genoeg.
Hoewel dit forum voor 60% bestaat uit geklaag over onrecht, misinformatie en des al niet meer, gaan we nu opeens praten over wat er positief is.
En waarom? Omdat we tegen alles zijn?
Begin dan een post met de vraag wat er zo positief is, zal ik ook aan mee doen. Genoeg te melden.
 

Trader

Nieuw lid
14 mrt 2008
140
0
0
www.imbull.com
#9
ouwesmurf zei:
Immers, zien wij op dit forum nog enige inhoudelijke bijdrage zijdens netwerken ?
Netwerken reageren hier weinig omdat het veelal een kleine groep affiliates is die hier van zich laat horen en de berichten ook veelal tegenstrijdig zijn. (immers: elke affiliate heeft weer andere belangen, waar ik niet om datafeeds geef, geeft een andere affiliate niet om kortingscodes, etc. )

Zoals jij het nu als iets 'negatiefs' ziet zie ik een lijst als dit als iets positiefs. Ik wil niet affiliate netwerken 'pesten' en of 'bezig houden', ik wil ze een goede lijst aanbieden waarmee ze beter prioriteiten zouden kunnen geven aan mogelijke innovaties.

Een positieve verkiezing is echter ook een leuk idee van Elja, als we deze verkiezing goed in orde krijgen is het eenvoudig om dit te realiseren en zal dit wellicht ook gedaan worden!

Jammer dat je niet wil meedoen!
 

rexp

Nieuw lid
5 nov 2007
185
0
0
www.hotelinantwerpen.nl
#10
De enorme hoeveelheid non-informatie die je per e-mail over je heen gestort krijgt.
Niet beantwoorden van e-mails en tickets.
De dooddoener: 'ik dacht dat mijn collega je mail al beantwoord had'.
Accountmanagers die elkaar sneller opvolgen dan de seizoenen.
 

Netoda

Nieuw lid
18 dec 2008
42
0
0
netoda.nl
#11
Accountmanagers die pas na een week reageren op berichten of accountmanagers die nog minder weten dan jij zelf. Ook de stortvloed aan non-informatie van adverteerders irriteert me regelmatig. Voor de rest ben ik het eens met veel punten die ik zal in de andere lijsten voorbij heb zien komen.
 

Trader

Nieuw lid
14 mrt 2008
140
0
0
www.imbull.com
#13
Update (nog niet ontdubbeld ;D)

1.Te late betalingen
2.Geen reden van afkeur bij Sales
3.Campagne stopt per ? vandaag!
4.Datafeeds veranderen zonder melding te maken
5.Datafeeds van 200 MB
6.Kopieërende media agencies
7.Kopieërende affiliate netwerken
8.De enorme hoeveelheid non-informatie die je per e-mail over je heen gestort krijgt.
9.Niet beantwoorden van e-mails en tickets.
10.De dooddoener: 'ik dacht dat mijn collega je mail al beantwoord had'.
11.Accountmanagers die elkaar sneller opvolgen dan de seizoenen.
12.Nooit inhoudelijke reacties op het forum van affiliate netwerken (credits: oudesmurf)
13.Het droppen van campagne eigenschappen. (credits: oudesmurf)
14.Het ontbreken van informatie bij niet incasseerbare sales
Het ontbreken van melding en informatie over goedgekeurde sales die niet meer incasseerbaar zijn, en wat de reden daar van is. En een verklaring van het netwerk wat men heeft gedaan om dit geld nog wel te incasseren.
15.Affiliate links die niet meer werken
16.Affiliate Links die op foutmeldingen van pagina´s die niet meer bestaan terecht komen
17.Merchants die er langer dan een maand er over doen om een fout van niet meer werkende links te herstellen.
18.Mooie banners die ineens in lelijke banners veranderen
19.Banners die niet bewegen veranderen in bewegende banners
20.Wel een bericht van afmelding van een campagne, maar geen melding op welke sites je die campagne voert
gecombineerd met netwerkprogrammatuur waarbinnen dat niet makkelijk op te sporen is. Is wel weer uit te komen, maar kost erg veel werk.
21.Het totale gebrek om makkelijk een financieel totaaloverzicht en inzicht te krijgen. (cleafs werd genoemd)
22.Mysterieuze, niet werkende tracking
23.Oeps, bij de update helemaal vergeten die code er terug op te zetten.
24.De URLs van mijn bestemmingspagina's wijzigen maar de oude niet netjes redirecten
25.Mijn grootste ergernis is wanneer de volgorde in een product feed telkens wordt verandert
26.Overactief account management -> dit werkt goed bij die en die publisher
27.Slechte feeds
28.E-mails met daarin een linkje naar de registerpage
29.Statistieken die niet werken in alle browsers
30.Papieren facturen!
31.Geen melding van kapotte ref`s
32.Webshop is gestopt en verder geen info (logisch, wel vervelend)
33.Geen inzicht in afkeur
34.Verkeerde/onduidlijke tracking
35.Account managers die niet kijken wat je al op de website hebt draaien e.g. voorstel voor campagne die ik al op de website heb staan.
36.Lastige communicatie (vaak alles via een ticket systeem, geen direct emails)
37.Geen melding van nieuwe facturen (je blijft controleren of ze er zijn. Stuur deze gewoon per email).
38.Melding van verkeerde/gestopte links
39.Dagelijkse onzinnige updates via mail. Geen mogelijkheid tot opt-out bij netwerken op niet relevante branches, maar alleen maar totale opt-out.
40.Hetzelfde product vanwege 1 euro prijsverschil via een nieuwe url online zetten (niet praktisch wanneer je deeplinks gebruikt).
41.Overmatige of vreemde afkeur waar een luchtje aan zit.
42.Merchants die niet verder kijken in je profiel dan hun neus lang is. Je meldt je aan met 1 website en die keuren ze af, maar twee dagen later krijg je een mail of je ze alsjeblieft op een andere site van je wil promoten
43.Je draait een CPS campagne voor een adverteerder en er komen alleen maar ?toevallige?? CPL vergoedingen uit voort en nooit CPS vergoedingen.
44.Een week voor een belangrijk moment (in mijn geval de vakantiebeurs) ineens een mailtje met 1) nieuwe feed 2) nieuwe deeplinks en 3) nieuw materiaal en het vriendelijke verzoek het even rapido bij te werken.
45.Mailtjes sturen om dat ene product onder de aandacht te brengen wat nu een paar dagen in de aanbieding is.
46.Netwerken die altijd te duidelijk op de hand van de merchants zijn bij kwesties en geschillen.
47.Kopiërende individuele medewerkers van affiliate netwerken.
48.Falende tracking inclusief onduidelijke argumenten.
49.Accountmanagers die pas na dagen reageren.
50.Acties die niet op % zijn
51.Afkeur van leads/sales zonder daar inzicht in te hebben.
52.Beperkte controle op alles.
 

ram

Nieuw lid
4 feb 2009
182
0
0
#14
Het vernieuwen van een website in het seizoen dat je de meeste omzet draait
Hier zouden de netwerken kunnen adviseren er even mee te wachten

Bellen en niet terug gebeld worden

Niet aan de voorwaarden van uitbetaling houden bijv 4 weken en het worden er 6

positief
Een aantal netwerken die wel ruim van tevoren berichten wanneer een adverteerder stopt zoals webgains: Horecawinkel.nl op 28 oktober , mail datum 29-09-2011

Netwerken die na goedkeur vlot uitbetalen zoals cleafs en webgains en a4y
 

brbrbr

Nieuw lid
29 feb 2008
88
0
6
affiliatefeeds.nl
#15
websites die heel prominent telefoonnummers op de site plaatsen, of een flyover/popup tonen bij aankomst.
(en ja dat kun je uitschakelen, diverse engelse websites die dat doen)

websites die andere websites prominent promoten zonder cross-selling.
 

dykwia

Nieuw lid
7 jun 2011
143
0
0
#16
I'll play...

- links uit exports werken niet (meer), na melding hiervan en bevestiging aanpassingen, na 6 maanden nog steeds/weer fout.
- onjuiste afkeuringen (onze klanten koppelen dat altijd terug, we zijn derhalve redelijk geshockeerd)
- is reeds genoemd, maar "dat de account manager minder weet dan jij zelf" is vaak aan de orde, simpelweg omdat we het al 15 jaar doen. Ik heb wel eens geopperd met een bezem door sommige bedrijven te gaan, vraag me af of een eigenaar dan blij of geirriteerd is;-). Als er 80+ mensen bij een affiliate netwerk werken en het gaat zó matig, dan denk ik dat datzelfde werk ook met 40 man kan die wel weten wat ze doen
- goedgekeurd worden door een winkelier, maar als je dan sales haalt keuren ze het af, omdat 'je niet bent geaccepteerd' -> Mijn favoriet
- te late goedkeuring: 60 dagen is best genoeg, zeker als de klant iets al na 3 dagen in huis had. Onlangs 4 maanden gewacht op een aantal goedkeuringen bij bestdealshop, iedere week moeten mailen, twee maanden lang
Nu hebben ze het eindelijk goedgekeurd, moet het handmatig worden toegevoegd door het netwerk omdat ze niet meer in de database staan (en ik heb nog geen bericht ontvangen dat dat nu ook is gedaan).

Oh well, altijd plek voor verbeteringen.
 
25 jan 2008
3.028
0
0
wfsidee.nl
#17
@Elja en uiteraard voor wie geïnteresseerd is,

1. warme douche 2007

2. koude douche netwerken

3. koude douche adverteerders

2011 » 2007

@Trader:
Netwerken reageren hier weinig omdat het veelal een kleine groep affiliates is die hier van zich laat horen en de berichten ook veelal tegenstrijdig zijn. (immers: elke affiliate heeft weer andere belangen, waar ik niet om datafeeds geef, geeft een andere affiliate niet om kortingscodes, etc. )
1. omdat het veelal een kleine groep affiliates is die hier van zich laat horen
inderdaad, de 'diehards', er zijn er al meerderen vertrokken gegeven het overwegende klimaat van
overtrekkende buien.
2. Je hebt gelijk 'elke affiliate heeft weer andere belangen' , dat geldt op dit forum, dat geldt bij het zoeken
naar eenheid / vertegenwoordiging,dat geldt vooral in de belang-interesse zijdens netwerken, en dus kun je als
netwerk veel beter degenen van jouw keuze, je loyaliteitspartners, meenemen naar Rottumeroog en ze ter
plekke fêteren op schapenkaas en mosselwijn. In plaats van je hoofd hier in een wespennest steken.
Zoals een netwerk-medewerker mij vertelde:"zodra je je hoofd om de deur steekt, wordt je ter plekke
afgebrand". Hij vergat erbij te vertellen, dat wanneer je zoiets doet en iets te berde wil brengen, de informatie
wel helder en doordacht moet zijn. Elke aktie heeft het risiko van een reaktie.

Maar neem een simpel voorbeeld : M4N heeft een forum èn een blog, nu dus 2 met Zanox erbij. Het forum is zieltogend, al enige tijd. Wordt door de bank genomen niet anders gevuld, dan met "het systeem gaat vannacht plat" en "het systeem doet het weer". Typisch IT adepten, binair 0 en 1. Verdere reakties zijdens medewerkers : nauwelijks.

Het blog daarentegen wordt door bedrijfsmedewerkers wèl gevuld. Logisch, je start zelf je topic ipv te volgen op opmerkingen van anderen. En het staat vol met positief getinte artikelen, zaken die technisch, seo of qua marketing in de belangstelling liggen etc. Klinkt toch anders.

Achter dit aff.forum heeft ook jarenlang een blog gehangen, 't is er verder niet meer van gekomen.
Is op zich ook niet erg, want ook in een forum kun je een topic openen wat niets met depressies te maken heeft.
Nogmaals een regenbui bij tijd en wijle is heilzaam voor het land en de bevolking, een tsunami is tè.

Natuurlijk, de goede gedachte er achter is, dat netwerken het positief en constructief zullen oppakken. De werkelijkheid is, dat netwerken niet bestaan. Zijn allemaal clubjes van gewone mensen, die als zodanig reageren, dus in hun schulp kruipen wanneer ze niet met 'koek en zopie' worden bejegend, en met hun toppertjes een ballon in gaan.
Snap je?
Is soms ook moeilijk voor affiliates ( mezelf niet uitgezonderd ) want gevoelsmatig heb je het over dat bedrijf wat òns voortdurend raakt , maar zelf raak je - dat vergetend - enkele mensen daarbinnen. En ja, de bobo's zouden het zich als leidinggevenden moeten aantrekken. Dat wel. Maar die zijn weer te druk met IAB en fusie's. 't Zijn net regeringsleiders, ze zijn ergens mee bezig, 't is vast en zeker........ ;D



toegevoegd het woordje 'zijn' in de laatste zin, anders is niet te volgen dat het gaat over bezigheden (..)
 

DikkieD

Nieuw lid
25 okt 2007
973
0
0
#18
Nog een klein ergenisje :):

- Een betaalscherm waar een grote box voor een couponcode in staat. Als de bezoeker via een affiliate is gebracht moet die box niet zichtbaar zijn of moet de couponcode (die men natuurlijk zal zoeken) niet meer geldig zijn.