Verschillen Amerikaanse en Nederlandse (affiliate) markt.

heit

... it all ADDS up!
3 sep 2009
33
0
0
www.heikens.com
#1
Yodeho zei:
Wolkom Heit. Ben wel benieuwd welke verschillen je ziet in Amerikaanse, Duitse en Nederlandse (affiliate) markt....
Enkele verschillen...

Ondersteuning en Training
Het grootste verschil tussen de Amerikaanse en Nederlandse affiliate markt is dat je na aanmelding als affiliate bij een Amerikaans bedrijf of affiliate netwerk goed op weg wordt geholpen. Dit gebeurt d.m.v. gratis leerzame 'marketing courses', die je behoeden om in allerlei valkuilen te vallen, die je op je affiliate avontuur zult tegenkomen. Vaak krijg je toegang tot een kennisbank boordevol informatie om je productkennis te vergroten en je website te verbeteren en de mogelijkheid om hierover van gedachten te wisselen met zowel medewerkers van het bedrijf, als andere affiliates.

Vooral voor beginners is dit natuurlijk belangrijk. Ook krijg je meer promotiemateriaal en is men sneller bereid om dit voor je aan te passen aan je wensen. Samengevat krijg je dus meer 'tips, tricks and tools'.

Bedrijfscultuur
Verder is het mijn ervaring dat een helpdesk en klantenservice in Amerika altijd blij zijn met je vragen, snel reageren en je goed en met geduld en plezier helpen. Niet zoals in Nederland, waar je bij sommige netwerken dagen moet wachten op een antwoord of halve antwoorden krijgt. Er wordt in de VS, bij de klantenservice bij de behandeling van vragen en oplossen problemen ook geen onderscheid gemaakt tussen veelverdieners en beginnelingen.

Waar blijft mijn commissie...?
Ook wordt in Nederland door affiliates veel geld verloren, door klanten die via een affiliatelink op een website komen, de telefoon pakken en zo een product of dienst bestellen. In de VS zijn programma's, die de affiliate ID in telefoonnummer verwerken en er zo voor zorgen dat affiliates hun commissie ontvangen. Ook werd op websites van bedrijven, meer de nadruk gelegd om alles online te regelen. In Nederland wordt je op de index van een site nog wel eens gebombardeerd met een groot telefoonnummer. (zag er laatst één op een affiliatebanner! :eek:) Gelukkig komt hier wel verandering in.

Ruimere keuze en hogere commissie
Amerika is natuurlijk een groot land met een meer dan 300 miljoen inwoners. Niet zo gek dat er een groter aanbod is van bedrijven met een affiliate programma. Door de concurrentie kom je soms hoge beloningen tegen! In Nederland is gelukkig de keuze de afgelopen jaren sterk gegroeid.

Extra Inkomsten
Er zijn veel meer zgn. Multi-Tiered Programs in de VS. Dit zijn affiliate programma's die belonen voor het aanbrengen van nieuwe affiliates. Niet éénmalig, maar net zo lang als je als affiliate blijft werken. Je ontvangt een vastgesteld bedrag of een percentage van de omzet van mensen die jij hebt geïntroduceerd bij het bedrijf. Op deze manier heb je twee stromen inkomsten, door zelf de producten en/of services te promoten en door anderen de producten en/of services te laten promoten.

Uitbetalingen
In Nederland heb je meestal eerder je verdiensten op de bank. Ook betaal je in de VS vaak overboekkosten of krijg je een cheque, waar je bij inwisselen ook weer kosten over moet betalen.
 

heit

... it all ADDS up!
3 sep 2009
33
0
0
www.heikens.com
#2
Met de Duitse affiliate markt heb ik nog niet zo lang ervaring, maar tot nu toe verschilt
het nauwelijks met wat ik in Nederland heb ervaren. Misschien zijn ze iets minder slordig... :-X ;)

Misschien kan iemand anders, die al wat langer gebruik maakt van Duitse netwerken
of programma's er iets over vertellen.
 
31 jul 2007
130
0
0
#3
Het grootste verschil wat ik zie is dat je in NL alleen netwerken zoals CJ.com en Linkshare.com hebt.

In Amerika heb je ook veel CPA netwerken, en CPA affiliate programma's zijn vaak voor een erg breed publiek interessant waardoor er meer verkeer voor gevonden kan worden. Dat is dan naast het feit dat er 300 miljoen mensen wonen. De uitbetaling ligt daar ook een stuk hoger maar met de juiste NL campagne moet er ook wel wat leuks te verdienen zijn.

Ik voel me zelf niet aangetrokken tot de Nederlandse affiliate markt (o.a. omdat mijn eerste en enige ervaring een slechte is - niet uitbetaald). In Nederland zou ik eerder als adverteerder aan de slag gaan met het CPA concept van Amerika in mijn achterhoofd.
 
31 jul 2007
130
0
0
#5
CPA staat voor cost per action of acquisition, maar dat zegt verder weinig over de manier waarom CPA netwerken veschillen van normale affiliate netwerken...

CPA netwerken doen niet aan "eCommerce" campagnes, het zijn allemaal lead generatie campagnes of direct marketing campagnes die zich puur op het verkopen van 1 product richten. Daarnaast krijgt iedere affiliate een affiliate manager toegewezen die actief met de affiliate communiceert als de affiliate dat wenst.

Hier zijn een paar CPA netwerken die goed te vertrouwen zijn, en de kennis in huis hebben om hun affiliates goed te helpen:

http://www.convert2media.com/
https://revolution.tracking202.com/
http://www.ads4dough.com/
 
J

Joya

Guest
#7
mdobro zei:
Maar die CPA netwerken bestaan oon in Nederland hoor.

Ons voormalige Leadbutler netwerk"http://www.leadbutler.nl/" vindt je nu geintegreerd in je Daisycon account, daar staan ruim 600 leadcampages in. Ook testnet, adpepper en netdirect zijn specifieke "CPA netwerken".
En je krijgt bij oa Daisycon ook gewoon een account manager toegewezen..

Dus zn verschil is het niet..
 

robk

Nieuw lid
17 jun 2009
31
0
0
www.studio32.nl
#8
Er zit wel erg veel verschil tussen de account managers. Ik moet vaker hun aan de afspraken herrinneren dan dat ik er profeit van heb de laatste tijd. Enkele zijn pro actief maar het overgrote deel valt een beetje tegen.
 
31 jul 2007
130
0
0
#9
Ik zou zeggen geef je op voor de CPA netwerken waar ik naar gelinkt heb, verschil is er wel. Het gaat dan vooral om de direct marketing campagnes die zich puur op het verkopen van 1 product richten...

Deze campagnes zijn erg groot in Amerika en sommige affiliates verdienen daar astronomische bedragen mee, een miljoen per jaar is niet onmogelijk voor de ervaren affiliate.
 
J

Joya

Guest
#10
20 Dollar per lead waar ik er hier net geen 2 euro voor krijg...

hmm...

Over acties gesproken;
http://www.convert2media.com/content/rewards
 
20 aug 2007
1.253
0
36
affiliate.nl
#11
Het voordeel van de CPA netwerken in de US dat je als affiliate veel eerder in het proces wordt beloond.
In plaats van dat je afhankelijk bent of een bezoeker daadwerkelijk klant wordt krijg je een vergoeding voor een bepaalde actie.

Ook Nederlandse adverteerders zouden dit prima kunnen doen, maar het is natuurlijk een stuk zekerder om alleen te betalen voor daadwerkelijke sales.

Het is niet zo moeilijk voor een aanbieder van autoverzekeringen om uit te rekenen hoeveel procent van de bezoekers die hun postcode opgeven voor een tarief check daadwerkelijk een verzekering afsluiten. Stel de sale vergoeding is nu 30 euro, waarom dan niet gewoon 5 euro betalen voor deze actie als de conversie van de postcodecheck naar sale 16,6% bedraagt.

Als affiliate is het voordeel dus heel duidelijk je stuurt meer op bezoekers die specifiek deze bepaalde actie gaan ondernemen.

De adverteerder en het netwerk zullen alleen wel veel actiever moeten controleren hoe de kwaliteit van de aangeleverde leads/cpa's is. M'n ervaring is dan ook dat je zonder pardon uit het programma wordt gezet als de kwaliteit te laag is. Vaak vind er een handmatige check plaats na de eerste x aantal leads.

Ook ik ben voorstander van meer echte CPA campagnes in Nederland!
 

mdobro

Actief lid
12 sep 2005
2.377
0
36
www.daisycon.com
#12
Nu is het mij toch nog niet geheel helder, waar nu het verschil in de "aard" van de campagne ligt met wat er in NL aangeboden wordt.

Uiteraard kan het altijd beter qua service en qua inhoud van de campagne, mijn vraag richt zich echt op wat je met CPA bedoeld. (in de laatste IAB meeting is de terminologie ook al naar boven gekomen dat er veel onduidelijkheid heerst)

Vraag aan Jan Paul en Paul, zie de onderstaande campagnes, willekeurig uit onze leadcorner gehaald. zijn dit volgens jullie CPA campagnes of zijn CPA campagnes "iets anders"?


fnv lid: http://www.l1b.nl/?act=export&sid=7&cid=1039

enquette: http://messagent.vava.nl/scripts/GCEN0908.aspx?ID=w8vvqrCFHi2p9jZ5yR40LfCoPCbxD7nPxEO+Um&SOURCE=5009050002

afvallen: http://amuseerjeslank.nl/page.aspx?id={648D95D9-FF9A-4598-9241-D027EE1E3AE5}&Aff={9F6C9141-BAC3-4BE3-A023-A912CA17D70E}

krant: http://www.probeernu.nl//aanbiedingen/dagbladen/nrc-handelsblad-zaterdagplus/

goed doel http://www.l1b.nl/?act=export&sid=7&cid=1090
 
31 jul 2007
130
0
0
#13
Dat soort lead campagnes kan je wel vinden in veel CPA netwerken, alleen zijn ze in het algemeen beter marketing technisch geoptimaliseerd en ligt de vergoeding hoger. Over dat laatste, van mijn (gelimiteerde) browse sessies in de NL affiliate netwerken krijg ik een beetje het gevoel dat de adverteerders de instelling hebben van "zo weinig mogelijk betalen"...

In Amerika is de instelling meer "je EPC zo hoog mogelijk opkrikken door veel te testen. Dan een CPA netwerk benaderen en met een competitieve uitbetaling komen om op die manier zo veel mogelijk van het beschikbare verkeer naar je toe te trekken".

Hier zijn een paar voorbeelden uit Amerika:

http://producttestpanel.com/pinkiphone/index.r2.php
Met een uitbetaling van $1 voor alleen de postcode (na onderhandeling kunnen uitbetalingen vrijwel altijd naar boven worden bijgesteld als de kwaliteit van het verkeer degelijk is).

Hier een direct marketing sale campagne, ook voor de massa markt...
http://www.successgrantscomplete.com/index.php
Uitbetaling: $35 per sale, en een Netwerk EPC van $2

En hier een auto verzekering campagne...
http://extendwarrantycenter.com/
Uitbetaling $5, Netwerk EPC $1

Als je EPC relatief hoog ligt dan kan je het natuurlijk veroorloven om als adverteerder minder dan je competitie te betalen, want aan een hoge uitbetaling hebben affiliates niks als er geen conversies worden gegenereerd.
 
20 aug 2007
1.253
0
36
affiliate.nl
#14
@Marco, de genoemde voorbeelden uit jullie aanbod bevatten relatief veel velden, dat voorbeeld van Jan Paul van 1 dollar voor alleen een postcode is een typisch voorbeeld van een 'echte' CPA campagne.
 

mdobro

Actief lid
12 sep 2005
2.377
0
36
www.daisycon.com
#15
@ Jan Paul,

Helder, dit we hebben het dus deels over dezelfde CPA campagnes.

Dat het in nederlanmd beter kan, daar ben ik helemaal mee eens, maar op basis van odnerstaande gegevens zou ik niet willen concluderen dat de vergoedingen hoger liggen.

de http://www.successgrantscomplete.com/index.php betaald 35 dollar per sale, maar de maand coontributie is bij 80 dollar. Vergelijk daar de aanbeidingen van lecturama mee en dan kom je een heel eind.

Ook de autoverzekeringslead van 5 dollar is in NL te matchen.

Wat ik inderdaad nog niet tegen ben gekomen is een vergoeding voor het betalen voor het invullen van een postcode.(Adverteerders hier graag aanmelden!!!)

Uiteraard is het zo dat er in NL nog een hoop te verbeteren is en daar werken we ook aan (oa met prefillen, beta testen, etc, etc) maar het blijft het geval dat er een hoop in NL niet mag wat in de VS wel kan (tav van aanbiedinegen) en dat de US markt uiteraard een flink stuk groter is. En daarmee het bereik van een campagne sie je als affiliate op kunt zeggen.

Wel denk ik dat je de opgegeven epc vergoedingen met een korreltje zout moet nemen, ik geloof er niets van de de conversie op de garantie verzekering http://www.successgrantscomplete.com/index.php 5.71% is.

of bij de autoverzekering zelf 20%!!! damn zou iedere 5 bezoeker op de site de offerte aanvraag invullen--larie koek!
 
20 aug 2007
1.253
0
36
affiliate.nl
#16
mdobro zei:
of bij de autoverzekering zelf 20%!!! damn zou iedere 5 bezoeker op de site de offerte aanvraag invullen--larie koek!
Zo stellig zou ik niet durven te zijn Marko, vergeet niet dat hier heel gerichte traffic naar wordt gestuurd door de affiliates die met dergelijke CPA campagnes bezig zijn.
Conversies van dergelijk CPA campagnes tot 30% zijn eerder regel dan uitzondering, uit eigen ervaring!
 
31 jul 2007
130
0
0
#17
Ik heb zelfs een keer met een email campagne ~90% conversie gehaald, met een email submit was dat. Maar na 100 leads begon de adverteerder het overgroote deel van mijn leads eruit te filteren (ik heb een netwerk daar trouwens ook een keer op betrapt). Dat heb je dan ook wel weer vaak met zip en email submits.

Maar inderdaad, affiliates gebruiken vaak effectieve presell methodes die tot een hoog conversie percentage leiden.
 

mdobro

Actief lid
12 sep 2005
2.377
0
36
www.daisycon.com
#18
@ beide Pauls,

Sorry voordat we een spraakverwarring krijgen, ik geloof best dat er goede affiliate zijn die dergelijke conversies halen, echter er wordt hier gesproken over netwerk epc's/conversies.

Ongeacht het acceptatiebeleid van het netwerk, er zullen steeds nieuwe affiliate worden toegelaten tot de campagnes, die partijen sturen vooraf, voor dat ze kunnen optimaliseren traffic in die niet optimaal zal converteren. Laat de bulk-mailers daar dan nog geheel buiten beschouwing.

Van een netwerk conversie van 20% geloof ik niet zoveel.

ik ga meeteen even onze cijfers erbij halen.......

Voor ons affiliate netwerk ligt de conversie op 0.86% (november)
en voor de leadcampagnes daarbinnen op rond de 5%. (maar enkele campagnes bekeken, hier heb ik de cijfers niet direct beschikbaar (tussen de 1.2% en 13.44% conversie))

hmm ik moet dan waarschijnlijk mijn woorden terughalen, conversies van 20% zijn dus haalbaar, al lijkt het me voor de hier aangevoerde campagne (autoverzekering) nog steeds sterk om daar 20% op te scoren.
(maar zo zie je maar je leert er elke dag iets bij....)